مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مستی مزمن چیست؟!

[ad_1]

علت این مبارزه این بود که برخی گفتمانشان این بود که: من ماهی این قدر درآمد دارم، من فلان چیز را دارم. همین "دارم" ها مستی و سکر می آورد. این اسـت که حضرت می فرماید بترسید از مستی نعمت ها که نعمت های الهی شما را مست نکند و کمتر کسی اسـت که نعمت او را مست نکند.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

مستی نعمت

مال بهتر اسـت یا ثروت؟؟!

پول، با اینکه بهترین وسیله قدرت و کارگشایی و حاجت زدایی اسـت، از طرف معلمین اخلاق نکوهش شده اسـت. در عین حال باید به این نکته توجه داشت که پول بیشتر مذمت شده نه مال. مذمت پول از آن جهت که پول اسـت، در واقع مذمت گنج و ذخیره کردن و مذمت رباخواری اسـت که البته ذم مطلق اسـت، اما ذم مال، ارشاد به ناپایداری آن اسـت و اینکه نباید مفتون ثروت شد.

«اهلک الناس الدرهم البیض و الدینار الصفر؛ مردم را درهم و دینار سفید و زرد هلاک کرده اسـت»

امام علی علیه السلام: «یا صفراء یا بیضاء غری غیری؛ ای (دینار) زرد و (درهم) سفید کسی غیر از من را بفریبید».

از طرف دیگر، ساده انگاری و بی مبالاتی نسبت به مال نکوهش شده اسـت: «و لا توتوا السفهاء اموالکم التی جعل الله لکم قیاما»؛ «و اموالی را که خداوند برای قوام زندگی شما قرار داده در اختیار سفیهان قرار ندهید». (نساء/5)

یکی از غرورها و مستی ها، این اسـت که رو آوردن نعمت ها به خود را دلیل یک نوع شایستگی معنوی و یک شایستگی ذاتی می شمارند که اگر شما می بینید این ها را داریم، لیاقتش را داریم که داریم.

شاید سرّ این بدانگاری پول و ثروت، قدرت غیرقابل انکاری اسـت که در پشت نقاب خوش و خط خال پول نهفته و سبب می شود که انسان به قدرت پول، اعتقاد کاذب پیدا کند و در ورطه هلاکت بیفتد. این اغواگری به تعبیر امیرالمومنین علیه السلام در نهج البلاغه، مستی حاصل از نعمت اسـت.

شراب ثروت!!

امام علی علیه السلام می فرماید: «فاتقوا سکرات النعمه و احذروا بوائق النقمه»؛ «پس از مستی نعمت زدگی و رفاه بپرهیزید و از عواقب شوم کیفر الهی حذر کنید.» (نهج البلاغه، خطبه 151) از مستی های نعمت بترسید.

در خطبه 187 نیز، آینده وخیمی را برای مسلمین پیشگویی کرده و می فرماید: «ذاک حیث تسکرون من غیر شراب بل من النعمه و النعیم؛ در آن روزگار نه از می خوارگی بلکه از فرط نعمت و خوش گذرانی مستی می کنید». تنها شراب نیست که مست کننده اسـت، خیلی چیزهای دیگر هم مست کننده اسـت، با این تفاوت که مست کنندگی شراب جنبه جسمانی دارد یعنی تأثیری روی بدن و اعصاب می گذارد و لهذا در همه افراد یکسان اثر می گذارد ولی یک چیزهای دیگری اسـت که روی جسم اثر نمی گذارد، مستقیم روی روح انسان اثر می گذارد و قهراً بستگی به روح ها پیدا می کند، روح های ضعیف بسا هست با ذره ای از این امور از خود بی خود می شوند، گویی عقل از سر انسان می پرد.

ثروت غیرعادلانه

در عصر پس از رحلت پیامبر اکرم نیز سرازیر شدن نعمت های بی حساب به سوی جهان اسلام و تقسیم غیر عادلانه ثروت و تبعیض های ناروا، جامعه اسلامی را دچار بیماری مزمن "دنیا زدگی" و "رفاه زدگی" کرد. علی علیه السلام با این جریان که خطر عظیمی برای جهان اسلام بود و دنباله اش کشیده شد مبارزه می کرد و کسانی را که موجب پیدایش این درد مزمن شدند انتقاد می کرد. خودش در زندگی شخصی و فردی درست در جهت ضد آن زندگی ها عمل می کرد، هنگامی هم که به خلافت رسید در صدر برنامه اش مبارزه با همین وضع بود.

علی علیه السلام می فرماید: «فاتقوا سکرات النعمه و احذروا بوائق النقمه»؛ «پس از مستی نعمت زدگی و رفاه بپرهیزید و از عواقب شوم کیفر الهی حذر کنید.» (نهج البلاغه، خطبه 151) از مستی های نعمت بترسید.

علت این مبارزه گفتمان دنیاپرستی برخی بود که: «من ماهی این قدر درآمد دارم، من فلان چیز را دارم.» همین "دارم" ها مستی و سکر می آورد. این اسـت که حضرت می فرماید بترسید از مستی نعمت ها که نعمت های الهی شما را مست نکند و کمتر کسی اسـت که نعمت او را مست نکند، یعنی عقلش باز سر جای خودش باقی باشد و آن حالت بی هوشی در او پیدا نشود. این مستی ها و غرورها برای مردم پیدا می شود.

سخن آخر

یکی از غرورها و مستی ها، این اسـت که رو آوردن نعمت ها به خود را دلیل یک نوع شایستگی معنوی و یک شایستگی ذاتی می شمارند که اگر شما می بینید این ها را داریم، لیاقتش را داریم که داریم، آدمی که لیاقت نعمت خدا را در دنیا دارد، همان هم لیاقت نعمت خدا را در آخرت دارد و آن که در این دنیا لیاقت نعمت خدا را نداشته اسـت در آخرت هم نخواهد داشت. سران قریش می گفتند ما نمی دانیم دنیای دیگری هست یا نه ای مسلمان ها! ولی یقین بدانید اگر دنیای دیگری هم باشد باز وضع ما از شما بهتر اسـت، چون همین دنیا این امر را نشان می دهد!! امیرالمومنین علیه السلام، شهید راه عدالت ورزی در راه برطرف کردن این مستی هاست.


منابع:
- نهج البلاغه، خطبه 151 ، 187
- بحار الانوار،ج 62،ص 327 با اندک اختلاف
- مرتضی مطهری، نظری به نظام اقتصادی اسلام، صفحه 229 -231
- مرتضی مطهری، سیری در نهج البلاغه، صفحه 261
- مرتضی مطهری، آشنایی با قرآن جلد 8، صفحه 318-320


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

خطرات جراحی فتق چیست؟ خطرات جراحی فتق چیستفتقامروزه مردم به بیرون‌زدگی کشاله ران فتق یا باد فتق می‌گویند شرب خمر، منفور در شرع و قانونمستی از نظر فقه اسلامی مستی از منظر فقه اسلامی حالتی است تبعی به طوری که به تبع خوردن نهج البلاغه امیر مومنان علی علیه السلام در نهج البلاغه بارها به مفهوم عدل الهی اشاره کرده است و کلروفرم ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادکلروفرم نام‌گذاری اتحادیه بین‌المللی شیمی محض و کاربردی دیگر نام‌ها مشروب خواری،الکل خواری لامرد نوشتمقدمه ایران جزء کشورهایی قلمداد میشود که در آن مصرف مشروبات الکلی ممنوع است این خانم هواشناس به خاطر شرط بندی عریان شد عکسگوینده بخش اخبار هواشناسی تلویزیون فرانسه که سابقا اعلام کرده بود اگر تیم ملی این کتابچه پنج بیماری شایع روانپزشکی مرکز … معرفی انواع مواد مخدر طبیب جانتریاک دراین مقاله قصد داریم به صورت گذرا و با نگاهی اجمالی یکی از قدیمی‌ترین و شایع بیوشیمی پزشکی ─≡Ξ║ علوم آزمایشگاهی ║Ξ≡─بیوشیمیپزشکی─≡Ξ║ علوم آزمایشگاهی ║Ξ≡─ لاکتات دهیدروژناز آنزیمی است که در سیتوپلاسم تمام زیبا جذاب برای شما زیبا جذاب برای شما متاسفانه به علت برخی مشکلات سایت غیر فعال میباشدجهت ورود به سایت



لینک منبع :مستی مزمن چیست؟!

مستی مزمن چیست؟! - تبیان article.tebyan.net/335622/مستی-مزمن-چیست-‎Cached20 سپتامبر 2016 ... علت این مبارزه این بود که برخی گفتمانشان این بود که: من ماهی این قدر درآمد دارم، من فلان چیز را دارم. همین دارم ها مستی و سکر می آورد. این است که حضرت ... مستی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/مستی‎Cached Similarمستی عموماً به حالتی گفته می‌شود که در اثر نوشیدن نوشیدنی‌های الکلی رخ می‌دهد. در ادبیات از این ... تخریب بافت مغزی; بیماری‌های مزمن کبدی; کاهش طول عمر; سوء تغذیه ... ‎۱ مستی در ادیان - ‎۳ دیدگاه حقوقی - ‎۳.۱ ایرانمستی مزمن چیست - تورکو موزیک turkumusic.ir/post/6615/مستی-مزمن-چیست.html‎Cached9 دسامبر 2016 ... مستی مزمن چیست 1 . مستی مزمن چیست؟! 20 سپتامبر 2016 ... علت این مبارزه این بود که برخی گفتمانشان این بود که: من ماهی این قدر درآمد دارم، من ... اگر در حالت مستی قتلی صورت گیرد، آیا قتل عمد - پرسمان - مشاهده پاسخ porseman.org/q/vservice.aspx?id=130356‎Cached Similarاگر شخص می دانست یا احتمال قوی می داد که در حال مستی ممکن است مرتکب قتل شود جزو .... مستی مزمن به هر درجه و شدتی که باشد چون در اثر مصرف سابق مواد سکر آور ایجاد ... اگر در حالت مستی قتلی صورت گیرد، آیا قتل عمد محسوب می شود ... www.porseshkadeh.com/.../اگر-در-حالت-مستی-قتلی-صورت-گیرد-آیا-قتل-عمد‎Cached Similarاین دگرگونیها در اصطلاح « مستی مزمن » نامیده می شوند . مهمترین و مبتلا به ترین این آشفتگیها هذیان گویی است . مستی مزمن به هر درجه و شدتی که باشد چون در اثر ... سندروم مزمن ایرانی‌کشی سعودی‌ها www.taamolnews.ir/fa/news/34741 باید پرسید اگر مسؤولان دستگاه دیپلماسی در برابر اقدام وقیحانه دیپلمات مست، به‌موقع ... بوده و نه اصلاً می‌دانم که دیپلماسی تهاجمی چه معنایی دارد و ویژگی‌های آن چیست . بسته حقوقی برای آشنایی با نحوه تعقیب جرایم مشروبات الکلی www.yjc.ir/.../بسته-حقوقی-برای-آشنایی-با-نحوه-تعقیب-جرایم-مشروبات-الکلی‎Cached Similar29 ا کتبر 2013 ... اما جرم مشهود چیست؟ بر اساس .... مستی مزمن: مصرف مفرط الکل در زمانی طولانی ممکن است دگرگونی‌های روانی و جسمانی عمیق در انسان ایجاد کند. مهم‌ترین ... مفاهیم: درد مزمن چیست؟ - همشهری آنلاین hamshahrionline.ir/details/66208‎Cached Similar20 ا کتبر 2008 ... درد مزمن تداوم پیدا می‌کند. برانگیخته‌شدن پیام‌های درد برای هفته‌ها، ماه‌ها، حتی سال‌ها ادامه پیدا می‌کند. ممکن است حادثه‌ای ابتدایی مانند رگ‌به‌رگ‌شدگی کمر ... 'خماری پس از مستی درمان ندارد' - BBC Persian www.bbc.com/.../150829_an_alcohol_drinking_how_to_cure_hangover‎Cached Similar29 آگوست 2015 ... این تحقیق می‌گوید تنها راه حل برای جلوگیری از خماری پس از مستی، مصرف ... این است که دانشمندان هنوز نمی‌دانند دلیل این خماری پس از مستی چیست. مستی چه موقع رافع مسئولیت میشه؟ - دوستـــــــــانـــــــه حقوقے pmnorlaw.blogfa.com/post/.../مستی-چه-موقع-رافع-مسئولیت-میشه-‎Cached Similarاین دگرگونیها در اصطلاح « مستی مزمن » نامیده می شوند . مهمترین و مبتلا به ترین این آشفتگیها هذیان گویی است . مستی مزمن به هر درجه و شدتی که باشد چون در اثر ...