مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

عبادت یا عبودیت؟!

[ad_1]

در قرآن آیات متعددی هست که فلسفه حیات و فلسفه آفرینش انسان را مطرح کرده که در مجموع چهار هدف ازآن آیات استنباط می شود. یکی از اهداف آفرینش انسان ، آوردن او به دنیا و امتحان اوست.

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان

عبادت، قران
در قرآن کریم آمده اسـت:

" هو الذی خلق السموات و الارض فی  ستة أیام و کان عرشه علی الماء لیبلوکم أیکم أحسن عملا ، هود آیه 7 ، اوست خدایی که آسمان ها و زمین را در شش روز، شش دوره، شش مرحله آفرید در حالی که پایه های قدرت و عرش او بر آب قرار داشت تا شما را بیازماید که کدامیک از شما نیکوکارترید؟
 در آیه دیگری می فرماید:
" الذی خلق الموت و الحیاة لیبلوکم أیکم أحسن عملا ، ملک آیه 2 ، خدایی اسـت که مرگ و زندگی را آفرید تا شماها را بیازماید که کدام یک از شما نیکو کارترید؟ "

 آفرینش عالم، ماده و طبیعت بر خلاف عالم مجردات که آفرینششان دفعی و یک جا اسـت ، آفرینش تدریجی دارند و این آفرینش با همه مراحلش مقدمه آفرینش انسان بوده و انسان هم برای امتحان به اینجا آمده

از آیه اول استفاده می شود که آفرینش عالم، ماده و طبیعت بر خلاف عالم مجردات که آفرینششان دفعی و یک جا اسـت ، آفرینش تدریجی دارند و این آفرینش با همه مراحلش مقدمه آفرینش انسان بوده و انسان هم برای امتحان به اینجا آمده و اگر صحنه های آزمایش و امتحان انسان نبود ، آن هدف نهایی که بعداً خواهیم گفت تحقق پیدا نمی کرد.
بنابراین انسان موجودی اسـت که از طرفی دارای موهبت اختیار و استعداد رشد و تربیت اسـت و از سوی دیگر دارای استعداد انحطاط و تنزل. صحنه امتحان باید برای او فراهم بشود تا با استفاده از اختیار خود و حرکت در مسیر حسن اختیار و تلاش و کوشش ، مراحل کمال را طی کند ، یا اینکه خدای نکرده در مسیر کفر و ناسپاسی وارد بشود و سقوط کند.
از این منظر فلسفه آفرینش ، امتحان انسان اسـت.
هدف را می توان تقسیم بندی و مرحله بندی کرد. هدف های کوتاه مدت، میان مدت، بلند مدت یا هدف غائی، هدف نهایی اوج و آخرین نقطه رسیدن اسـت که دیگر هدفی بعد از آن وجود ندارد. اهداف متوسط یا کلی بینابین و اهداف نزدیک، جزئی و تفصیلی هستند.
 در فلسفه آفرینش هم این سه هدف وجود دارد و بعد از هدف غائی دیگر هدفی وجود ندارد .
این سوال که بعد از آن چیست؟ سوال درستی نیست.
اهدافی که الان بررسی می کنیم اهداف کلی و اهداف متوسط اسـت وهدف غائی نیست. از خود قرآن استفاده خواهیم کرد و خواهیم گفت که هدف غائی از منظر قرآن چیز دیگری اسـت.

 در فلسفه آفرینش هم این سه هدف وجود دارد و بعد از هدف غائی دیگر هدفی وجود ندارد

امتحان یا هر هدفی که بررسی می شود جزء اهداف متوسط و کلّی اسـت.
دومین هدفی که در قرآن به عنوان هدف آفرینش از آن یاد شده علم و معرفت اسـت. قرآن کریم می فرماید: " الله الذی خلق سبع سموات و من الارض مثلهن یتنزل الأمر بینهن لتعلموا أنّ الله علی کل شیء قدیر و أنّ الله قد احاط بکل شیء علما ، طلاق آیه 12 ، خداوند همان کسی اسـت که هفت آسمان را آفرید، همچنین از زمین مثل آنها را خلق کرد، امر او در میان آنها نازل می شود تا بدانید خداوند بر هر چیزی تواناست و علم او به همه موجودات احاطه دارد ". در این آیه فلسفه آفرینش را "  لتعلموا"  ذکر کرده.
چرا خداوند آسمانها و زمین را خلق کرد؟ چرا هفت آسمان را؟ چرا زمین را؟ یا مثل هفت آسمان ، زمین ها را خلق کرده و چرا امر از آسمان به زمین نازل می شود؟
پاسخ لتعلموا اسـت یعنی تا بدانید که " أن الله علی کل شیء قدیر" که خدا بر همه چیز تواناست .
در آیه دیگر هم دارد که: " و ما خلقت الجن و الانس إلا لیعبدون " باز فلسفه آفرینش را ذکر می کند. عده زیادی از مفسرین گفتند " لیعبدون یعنی " لیعرفون " یعنی برای اینکه شما معرفت پیدا بکنید. شما را خلق کرد که به معرفت برسید.
هدف دومی که در قرآن و در روایات گاهی به آن اشاره شده علم و معرفت اسـت.
اینها را فعلاً به عنوان اهداف متوسط ذکر می کنیم.

عبودیت هدف غائی اسـت اما عبادت هدف متوسط و این دو با هم فرق می کنند.
یعنی عبادت برای رسیدن به عبودیت اسـت و خودش هدف نیست بلکه هدف متوسط اسـت

سومین هدفی که در قرآن مورد اشاره واقع شده به عنوان هدف آفرینش ، رحمت خداست. در بعضی از آیات می فرماید: غرض آفرینش این بوده که شما مشمول رحمت خدا قرار بگیرید. موجودات از رحمت بیکران الهی برخوردار بشوند.
 در سوره هود آیه 118 و 119 می فرماید :  " و لوشاء ربک لجعل الناس أمة واحدة و لایزالون مختلفین إلا من رحم ربک ولذلک خلقهم ، پروردگار اگر می خواست مردم امت واحدی می شدند ولی انسان ها همواره در اختلاف هستند و همیشه با هم اختلاف می کنند مگر آنچه که پروردگار رحمت به آنها نازل بفرماید. مگر آنان که مشمول رحمت بیکران خدا قرار بگیرند و برای همین رحمت هم ، خداوند آنها را خلق کرده ".
اهداف دیگری هم هست از جمله عبادت . اشتباهی که رخ داده این اسـت که عبادت هدف غائی گرفته شده. دربعضی کتاب ها گفته شده هدف غائی آفرینش ، عبادت اسـت. چرا؟ چون خداوند فرموده که ما شما را خلق نکردیم مگر برای عبادت سپس در توضیحش گفته اند پس عبودیت هدف نهایی اسـت که ما معتقدیم عبودیت هدف غائی اسـت اما عبادت هدف متوسط و این دو با هم فرق می کنند.
یعنی عبادت برای رسیدن به عبودیت اسـت و خودش هدف نیست بلکه هدف متوسط اسـت.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی  موجود در سایت رادیو معارف

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

عبادت یا عبودیت؟ امتحان یا هر هدفی که بررسی می شود جزء اهداف متوسط و کلّی است دومین هدفی که در قرآن به عبادت یا عبودیت ؟ مسأله …امام صادقعلیه السلامعبادت مهم تر است یا عبودیت ؟ بسیاری عبادت را مشروط میکنند ومیگویند تا دلیلش را معنای عبادت و عبودیت معنایعبادتوعبودیتعرفا گفته اند که عبادت آن است که دنیا را نزد تو قدری نباشد و عبودیت آنکه از عقبی نیز عبادت چگونه معنای آزادی می‌دهد؟اندیشهنمایشاندیشهامام موسی صدر در سخنانی به مناسبت آغاز ماه روزه به تفاوت عبادت و عبودیت می‌پردازدعبودیت ویکی فقهعبودیت← عبودیت و بندگی که برای رسیدن به بهشت یا که حقِّ عبادت خدا آن است که به خاطر بین عبادت وعبودیت چه فرقی هست؟بین عبادت وعبودیت چه عبادت مصدر است و فقط دلالت بر حدوث فعل دارد ولی عبودیت مصدری عبادت ویکی فقهعبادتتفاوت عبودیت و عبادت بر اساس تشریفات یا سنّت های موروثی از نیاکان یا محیط و خواسته عبادت یا عبودیت؟ قدس آنلاین پایگاه خبری …عبادتیاعبودیتدر قرآن آیات متعددی هست که فلسفه حیات و فلسفه آفرینش انسان را مطرح کرده که در مجموع عبادت در قرآن عبادت کردن عبودیت عبادت پروردگارپرستش خداعبادت و فلسفهعبادت در قرآنعبادتراز سائحات طواف فاطمیعبادت و عبودیتعبادت و عبودیت عبودیت بر دو قسم است عبودیت عام یا تکوینی و عبودیت خاص یا تشریعی



لینک منبع :عبادت یا عبودیت؟!

عبادت یا عبودیت؟! - تبیان article.tebyan.net/335255/عبادت-یا-عبودیت-‎Cached14 سپتامبر 2016 ... در قرآن آیات متعددی هست که فلسفه حیات و فلسفه آفرینش انسان را مطرح کرده که در مجموع چهار هدف ازآن آیات استنباط می شود. یکی از اهداف آفرینش ... Images for عبادت یا عبودیت؟! مفهوم عبادت و عبودیت | پرسمان دانشجویی اخلاق akhlagh.porsemani.ir/node/695‎Cached Similarمفهوم عبادت و عبودیت -----نویسنده: سید محمدعلى مدرسى (طباطبائى). واژه «عبادت) در اصل به نظر بسیارى از واژه شناسان به معنى «خضوع» [1] (یا «نهایت خضوع» [2] اما ... عبادت یا عبودیت ؟ مسأله این است – منبرک www.manbarak.ir/3110‎Cachedعبادت مهم تر است یا عبودیت ؟ بسیاری عبادت را مشروط میکنند ومیگویند : تا دلیلش را ندانیم انجام نمیدهیم !!! مثلا : تا ندانیم چرا تراشیدن ریش حرام است … و یا تا ... عبادت یا عبودیت !! - روح الله امامی پور r-emami.ir/?p=41‎Cached26 ژوئن 2011 ... با هر چراغی که سبز می شد , فقط چند ماشین می توانستند از چهارراه عبور کنند و دوباره چراغ قرمز همانا و معطلی بیشتر همانا ! بعد از کلی معطلی به ... عبادت یا عبودیت؟! - آپارات ► 29:13www.aparat.com/v/akntp/عبادت_یا_عبودیت؟%21 Jul 7, 2015 - 29 min مرتضی پرواززاده زمان این فایل 29 دقیقه است که 3 دقیقه اول آن درباره پاسخگویی به سوالات شرعی و 26 دقیقه بعد آن درباره موضوع «عبادت یا عبودیت؟ عبادت و عبودیت - موسسه امام موسی صدر www.imam-sadr.com/اندیشه/نمایش.../108/.../عبادت-و-عبودیت.aspx‎Cached Similarاندکی ژرف و روشن درباره مفهوم عبادت در اسلام می‌اندیشیم. عبادت چیست؟ عبادت در اصطلاح فقهی، یعنی در اصطلاح اسلامی، هر عملی است که به قصد قربت صورت گیرد، یا ... عبادت/روح عبادت (شهید مطهری) - دانشنامه‌ی اسلامی wiki.ahlolbait.com/عبادت/روح_عبادت_(شهید_مطهری)‎Cached Similar26 نوامبر 2013 ... امام صادق به فضیل فرمود: یا فُضَیلُ اَلْعُبودِیَّةُ جَوْهَرَةٌ کُنْهُهَا الرُّبوبِیَّةُ (خیلی ... اوّلین درجه ی ربوبیّت و خداوندگاری که در نتیجه ی عبودیت پیدا می شود این ... عبادت - ویکی فقه wikifeqh.ir/عبادت‎Cachedتفاوت عبودیت با عبادت، بنابراین معنا (جدا از مسئله ... مى‌شود که عبادت به طور کلى عبارت است از عملى که یا قصد ... مجموعه کتا بهای موحدین : توحید عبادت: یکتا پرستى - Google Books Result https://books.google.com/books?id=UXFxDQAAQBAJ مصلح کبیر وعلامه ى شهیر آیت الله شریعت سنکَلجى - ‎2015 - Religion اصل چهارم: در حقیقت عبادت و معنی پرستش است ۶۱ . ... ۲ در بیان عبودیت و بندگی ۶۴ . ... :اقسام شرک اصغر ۱- به دست کردن حلقه یا انگشتر یا نخ یا باب ) lg- توحید ...