مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

قربانیان قلدری چه ویژگی‌هایی دارند؟

[ad_1]

از مطالعات به عمل آمده، تصویر نسبتاً روشنی از قربانیان خاص به دست آمده اســت (مثلاً، الویوس 1973، 1978؛ بجورکویست (1) و دیگران، 1982، لاژرسپتز و دیگران 1982، بولتون (2) و اسمیت در زیرچاپ، پری و دیگران 1988).
این نکته هم در مورد پسران و هم دختران باید مورد تأکید قرار گیرد، با این وجود تاکنون تحقیقات کمتری در مورد قلدری در میان دختران انجام گرفته اســت. قربانیان خاص قلدری بسیار مضطرب (3) و ناامن‌تر (4) از دانش‌آموزان معمولی هستند. قربانیان موقعی که توسط دیگر دانش‌آموزان مورد حمله قرار می‌گیرند از طریق گریه کردن (حداقل در پایه‌های تحصیلی پایین‌تر) و انزواگرایی (5) واکنش نشان می‌دهند. همچنین قربانیان از عزت نفس پایین رنج می‌برند و نسبت به خودشان و موقعیتها نگرش منفی دارند. آنها اغلب خودشان را براساس شکستها مورد ارزیابی قرار داده و احساس کودنی، خجالت‌زدگی و عدم جذابیت می‌کنند.
قربانیان در مدرسه تنها و طرد شده هستند و به عنوان یک قاعده کلی، آنها یک دوست خوب در کلاس ندارند. اما رفتارشان پرخاشگرانه نبوده و سربه سر کسی نمی‌گذارند، بنابراین نمی‌توان قلدری را ناشی از خود قربانیانی که محرک همسالان می‌شوند، توضیح داد. همچنین این کودکان اغلب یک نگرش منفی نسبت به خشونت و وسایل خشونت‌آمیز دارند. اگر آنها پسر باشند احتمالاً از نظر جسمی ضعیف‌تر از اکثر پسران هستند (الویوس، 1978).
این نوع قربانی را می‌توان به عنوان قربانی انفعالی یا مطیع نامگذاری کرد (الویوس 1973، 1978). به طور خلاصه، به نظر می‌رسد که آن رفتار و نگرش قربانیان انفعالی، «پیام ناامنی و بی‌ارزشی فرد را به دیگران انتقال می‌دهند. بدین معنا که اگر مورد حمله و اهانت قرار گیرند، تلافی نخواهد کرد». با کمی تفاوت می‌توان قربانیان انفعالی را این طور تعریف کرد که شامل مجموعه‌ای از الگوی واکنشی سلطه‌پذیری، فزون اضطرابی همراه با (در مورد پسران) ضعف جسمی هستند.
در مصاحبه‌های عمیق با والدین پسران قربانی، نشان داده شد که در سنین پایین دارای ویژگی حساسیت‌پذیری و بی‌احتیاطی خاصی بوده‌اند (الویوس، 1993). پسرانی با این نوع ویژگیها ( ممکن اســت همراه با ضعف جسمی باشد) احتمالاً ابراز خودشان (6) در میان گروه همسالانشان متفاوت خواهد بود (ببینید شوارتز (7) و دیگران، زیر چاپ). آنچه در حال حاضر روشن شده اســت، این اســت که با تکرار آزار و اذیت توسط همسالان، تا حد زیادی در قربانی اضطراب، ناامنی و ارزیابی منفی از خود، افزایش می‌یابد.
همچنین برخی از داده‌ها نشان می‌دهند که پسران قربانی در مقایسه با پسران معمولی، برخورد نزدیکتر و روابط مثبت بسیار زیادی به خصوص با مادران خود داشته‌اند. گاهی اوقات معلمان، این نوع روابط نزدیک را به عنوان یک حمایت مفرط از طرف مادران مورد توجه قرار می‌داده‌اند (الویوس، 1973، 1978). فرض منطقی این اســت که نوع حمایت از سوی مادر می‌تواند قلدری را برای فرزندش در پی داشته باشد.
نکته دیگری که در پیش به آن اشاره شد، گروه کاملاً کوچکتری از قربانیان به نام قربانیان مطیع وجود دارند که براساس ترکیبی از اضطراب مفرط و الگوهای واکنشی پرخاشگرانه، مشخص می‌شوند. اغلب، این دانش‌آموزان مسائلی را در زمینه تمرکز دارند و به شیوه‌هایی رفتار می‌کنند که ممکن اســت موجب تحریک و تنش در اطرافیان خود بشوند. تعدادی از این دانش‌آموزان می‌توانند به عنوان بیش فعال (8) شناخته شوند. این امر غیرعادی نیست که تعدادی از دانش‌آموزان، برانگیختگیهای رفتاری را در کلاس نشان می‌دهند که نتیجه آن واکنشهای منفی تعدادی از دانش‌آموزان یا همه دانش‌آموزان کلاس می‌باشد. پویایی مسائل قلدری/ قربانی در یک کلاس همراه با ویژگی تحریک‌آمیزی قربانیان، از آن بخش از مسائل کلاس که همراه با قربانیان انفعالی اســت، متفاوت می‌باشد (الویوس، 1978).
در یک مطالعه پی‌گیرانه، در مورد دو گروه از پسرانی (در مطالعه سوئدی توسط الویوس، 1993) که توسط همسالانشان در مدرسه مورد آزار و اذیت قرار گرفته (در پایه‌های کلاسی ششم و نهم) و به عنوان قربانی تشخیص داده شده بودند، نشان داده شد که در دوره جوانی در سن 23 سالگی وضعیت بسیار متفاوتی داشته و عادی بودند. براساس مشاهدات به نظر می‌رسد که پسران بعد از اتمام دوران تحصیلی در مدرسه تا حد قابل توجهی در انتخاب محیط اجتماعی و فیزیکی خودشان آزاد هستند. هرچند که قربانیان پیشین در مقایسه با همسالان عادی، در دو جنبه عملکردشان بسیار وخیم‌تر بود. آنها با احتمال بالایی افسرده بود و عزت نفس پایین‌تری داشته‌اند. الگوی یافته‌ها به وضوح نشان می‌دهد که این پیامدها در سنین پایین‌تر به صورت مزمن در قربانی در آمده و تأثیر نامطلوبی را در ذهن آنها بر جای می‌گذارد.

پی‌نوشت‌ها:

1. Bjorkgvist
2. Boulton
3. Anxious
4. Insecure
5. Withdrawl
6. Asserting themselves
7. Schwartz
8. Hyperactive

منبع مقاله :
الویوس، دان؛ (1392)، شناخت دنیای کودکان، ترجمه‌ی نادر باقری؛ مشهد: مؤسسه چاپ و انتشارات آستان قدس رضوی، شرکت به‌نشر، چاپ دوم

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

سایر مطالب تربیت کودک اگر کودکتان دروغ می گوید چه کار باید بکنید بازی مناسب ماههای اول زندگی آشنایی با داستان من و خواهر زنم نرگس آبادههیجده ساله پدر پسر را خطاب کرد ای عزیز تر از جان قبل از رفتنت ، کمی مقابل پدر راه برو



لینک منبع :قربانیان قلدری چه ویژگی‌هایی دارند؟

قربانیان قلدری چه ویژگی‌هایی دارند؟ - راسخون rasekhoon.net/article/.../قربانیان-قلدری-چه-ویژگی‌هایی-دارند/‎Cachedاز مطالعات به عمل آمده، تصویر نسبتاً روشنی از قربانیان خاص به دست آمده است (مثلاً، الویوس 1973، 1978؛ بجورکویست و دیگران، 1982، لاژرسپتز و دیگران 1982، ... مرتکبان قلدری چه ویژگی‌هایی دارند؟ - راسخون rasekhoon.net/article/.../مرتکبان-قلدری-چه-ویژگی‌هایی-دارند/‎Cachedبه علاوه یکی از ویژگیهای مهم آنها برانگیختگی و احساس نیاز شدید در تسلط بر دیگران است. آنها همدلی بسیار پایینی با قربانی خود دارند. قلدران اغلب نسبت به خودشان ... مسائل نوجوانان و جوانان: - Google Books Result https://books.google.com/books?isbn=6006395061 Dr. Afsaneh Naraghizadeh, Mehdi Sojodimoghadam, افسانه نراقی زاده - ‎ - Education اولویوسی در زمینهٔ ویژگی های قربانیان قلدری به این نتیجه میرسد که به عنوان یک ... آنان از عزت نفس پایین رنج میبرند، نگرش منفی به خود و موقعیتها دارند و احساس ...ویژگی های قلدرها و افراد زورگو - مرکز مشاوره www.ravanava.com/Counseling.../ویژگی-های-قلدرها-و-افراد-زورگو‎Cached10 سپتامبر 2015 ... ویژگی های افراد زورگو و قلدر. ... ویژگی های قلدرها و افراد زورگو ... بودن در طی تجربة قلدری دارد، فرد قربانی معمولاً احساس ترس، تحقیر و خجالت دارد. جلوگیری از اثرات ناشی از آزار و اذیت و قلدری در کودکان-قسمت دوم https://www.alodoctor.ir/.../جلوگیری-از-اثرات-ناشی-از-آزار-و-اذیت-و-قلدری-در-کودکان-قسمت-دوم‎Cached20 جولای 2016 ... قربانیان قلدری معمولا ویژگی‌های زیر را دارند: • از قدرت کافی در سلسله‌ مراتب اجتماعی برخوردار نیستند • به سرعت به گریه می‌افتند • اضافه وزن دارند ... مقایسه سبک‌های هویت دانش‌آموزان با رفتارهای قلدری، قربانی و دانش‌آموزان ... jinev.iaut.ac.ir/article_527355_112605.html‎Cachedیافته‌های پژوهش حاضر تأثیر ویژگی‌های قلدری و قربانی را در سبک‌های هویت برجسته ... سبک‌های هویت دانش‌آموزان قلدر، قربانی و عادی تفاوت معنا دار وجود دارد، به طوری که ... [PDF] قلدری ganj.irandoc.ac.ir/articles/download_sparse/795464‎Cachedبین ویژگی های فردی دانش آموزان قلدر، همساالن. قربانی و عادی تفاوت معنی داری وجود دارد. 2. (. بین سبک های فرزندپ. روری دانش آموزان قلدر، همساالن. قربانی و عادی تفاوت ... عواقب ناشی از آزار و اذیت و قلدری در کودکان - پیک سلامت www.peykesalamat.com/.../عواقب-ناشی-از-ازار-و-اذیت-و-قلدری-در-کودکان‎Cachedآزار و اذیت جسمانی که با هدف جریحه‌دار کردن فیزیکی فرد قربانی صورت می‌گیرد: • هدف قرار دادن فرد ... قربانیان قلدری معمولا ویژگی‌های زیر را دارند: • از قدرت کافی در ... کودکان و نوجوانان قربانی قلدری - روزنامه اطلاعات www.ettelaat.com/etiran/?p=37370‎Cached Similar19 ژانویه 2014 ... در قُلدری معمولاً بین دو کفه قدرت فرد قربانی و فرد قُلدر تعادلی وجود ندارد و کودک قُلدر قدرت بیش‌تری نسبت به فرد قربانی دارد. بنابراین تعریف، ... ارتباط میان قلدری و اختلال در اشتها - پزشکی امروز pezeshkyemrooz.com/Site/News/Detail.aspx?id=20113616489489‎Cached4 مه 2016 ... ... که نه‌تنها این حالات‌روانی در قربانیان قلدری وجود دارد، بلکه خود قلدرها نیز در ... خود را نادیده بگیرند و به‌دنبال نقد همان ویژگی‌ها در افراد دیگر باشند.