مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه

[ad_1]

به گزارش خبرنگار گروه دانستنی‌های خبرگزاری فارس، زمانی که اواخر دهه 1980 میلادی ساکنان یک خانه ساحلی در کالیفرنیا صداهای عجیبی از داخل آب شنیدند، سناریوهای مختلف در این زمینه مطرح شد. صدای تاسیسات پمپ‌های فاضلاب، آزمایش‌های نظامی یا موجودات فرازمینی از جمله تصوراتی بود که در این زمینه مطرح شد.

ولی این صداهای شبانه همواره تکرار می‌شد و طولی نکشید که افراد متوجه شدند گروهی از ماهی‌ها این صداها را تولید می‌کنند. از آن زمان به بعد دانشمندان مطالعه گسترده‌ای را روی این ماهی‌ها انجام دادند و سرانجام روز گذشته راز ماهی‌های آوازخوان حل شد.

محققان آمریکایی این ماهی عجیب را به آزمایشگاه بردند و پروژه‌های تحقیقاتی گسترده‌ای را تعریف کردند تا متوجه شوند چرا این گونه از آبزیان هنگام شب شروع به خواندن می‌کند.

نتایج حاصل از این بررسی‌ها که در آخرین شماره از نشریه بین‌المللی «زیست‌شناسی جاری» منتشر شد نشان داد این آوازخواندن از طریق هورمون‌های کنترل یم‌شود که در فرآیند خوابیدن به انسان کمک می‌کند. این هورمون که ملاتونین نام دارد، در این گونه از ماهی‌ها به صورت مذکور عمل می‌کند.

دانشمندان در این بررسی تلاش کردند تا متوجه شدند ملاتونین چگونه روی گیرنده‌های بخش‌های مختلف مغز ماهی تاثیر می‌گذارد تا «ساعت شیمیایی» بدن آنها با این توان به حرکت درآید و در زمان مشخص چرخه خواب‌ و بیداری، تولید مثل و آواز خواندن شبیه پرندگان را به آنها یادآوری کند.

در این بررسی مشخص شد هورمون ملاتونین روی مغز ماهی‌های آوازخوان مذکر تاثیر می‌گذارد و آنها را در زمان مشخص وادار به انجام عمل مذکور می‌کند.

انتهای پیام /

http://fna.ir/AWFANG

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط



کلماتی برای این موضوع

برق قدرت کنترل الکترونیک مخابرات تاسیسات …صفحات جانبی پس از گذشت پنج سال از زلزله، ژاپنی ها با نیروگاه اتمی فوکوشیما چکار کردند؟زنده در یاداستعفای داریوش پیر نیاکان سخنگوی خانه موسیقی پس از اظهارات جنجالی در مورد موسیقی و از قادسیه تا منی آن روز که رفتند حریفان پی هر کار زاهد سوی مسجد شد و من جانب خمارخلیج پارسمجبور بودیم برای این که پین های چتر توی چش و چالمون نره دو قدم از هم دورتر برویمخواندنی هایی در مورد خوانندگان ایران آرشیو بتی پس از سال سکوت دوباره فعالیت های هنری را از سر می گیرد بتیبتی در شهریور ماه سال



لینک منبع :کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه

کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه - خبرگزاری فارس www.farsnews.com/newstext.php?nn=13950703000039‎Cached24 سپتامبر 2016 ... دانشمندان پس از چهار دهه مطالعه سرانجام موفق شدند نحوه آواز خواندن گونه‌ای از ماهی‌ها را کشف کنند. Images for کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه - تی نیوز tnews.ir/news/65e171035891.html 24 سپتامبر 2016 ... به گزارش خبرنگار گروه دانستنی های خبرگزاری فارس ، زمانی که اواخر دهه 1980 میلادی ساکنان یک خانه ساحلی در کالیفرنیا صداهای عجیبی از داخل آب ... کشف راز ماهی آوازخوان بعد از 4 دهه مطالعه عکس - طاها پخش www.tahapakhsh.ir/news/کشف-راز-ماهی-آوازخوان-دهه-مطالعه.html‎Cached24 سپتامبر 2016 ... ماهی آوازخوان کشف ماهی عجیب زیست شناسی کشف تخلف صید غیرمجاز ماهیدانشمندان بعد از چهار دهه مطالعه سرانجام موفق شدند نحوه آواز خواندن گونه ای از ... کشف راز آواز خواندن ماهی ناوبان | اخبار ابزیان www.onlypet.ir/news/5701/کشف-راز-آواز-خواندن-شبانه-ماهی-ناوبان/‎Cached24 سپتامبر 2016 ... دانشمندان پس از چهار دهه مطالعه سرانجام موفق شدند نحوه آواز خواندن گونه‌ای از ... را روی این ماهی‌ها انجام دادند و سرانجام روز گذشته راز ماهی‌های آوازخوان حل شد. 300 هزار چینی به مکان امن منتقل شدند | درپی وزش توفان ' نسات - قطره www.ghatreh.com/news/nn8367645/هزار-چینی-مکان-امن-منتقل-شدند 30 سپتامبر 2011 ... "عملیات انتقام"؛ اولین پاسخ نیروی هوایی ایران 3 ساعت پس از آغاز جنگ .... کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه ... ملکه الیزابت و خودروهایش - سایت خبری تحلیلی تابناک|اخبار ایران و ... www.tabnak.ir/fa/news/625736/ملکه-الیزابت-و-خودروهایش‎Cached24 سپتامبر 2016 ... کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه+عکس · خوش رنگ ترین بنز جهان +عکس · تلفات واژگونی قایق در مصر از 130 نفر گذشت. بازگشت به بالای ... مشکل «رستاخیز» چیست که اکران نمی‌شود؟ - بیتوته www.beytoote.com/news/cultural.../problem1-resurrection1.html‎Cachedجی‌کی رولینگ نویسنده سرشناس بریتانیایی پس از نزدیک به یک دهه به صدر جدول ... فیلم سینمایی «رستاخیز» پس از چند سال تحقیق و مطالعه در زمینه‌های تاریخی، هنری ... از واقعه کربلا بود که البته عوامل این فیلم برای برطرف کردن این دو مشکل فیلم را ... این فیلم سینمایی گرفت، در اقدامی قابل تامل بسیاری از رسانه‌ها سعی کردند ماهی ... دلفین ها بیش از دیگر انواع حیوانات کار گروهی انجام می دهند | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/25531214 22 سپتامبر 2016 ... پس از مدتی دیگر قادر به لایک تصاویر یا فالو کردن افراد نیستم. بعضی یا تمامی ... کشف راز ماهی آوازخوان پس از چهار دهه مطالعه+عکس. ولی این صداهای ... آخرین خبرهای فرهنگ و هنر - صفحه 10 | خبر فارسی khabarfarsi.com/latest-news/2512?page=9‎Cachedکنسرت محمد علیزاده در سه سانس توسط موسسه فرهنگی هنری خانه هنر افتاب نو در .... پس از معرفی با 10 درصد تخفیف از فروشگاه اینترنتی شهر کتاب خرید کنید. ... نفیسه روشن عکسی را از خود به همراه فرزاد حسنی در پشت صحنه نمایش خواب خیس ماهی منتشر کرد. ... بیرجند - ایرنا - مشاور امور بانوان و خانواده فرماندار بشرویه گفت: دهه کرامت ...