مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علت خلقت ملائک؟!

[ad_1]

همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی اســت. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت اســت ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که محسوس و قابل درک حسی هستند این موجودات محدودیت های ماده را ندارند. محدودیت های زمانی، مکانی، تغییر و تحول و اینکه در حال به فعلیت رسیدن استعدادهایشان باشد نیستند. آنها از اول آفرینششان کامل و بالفعل کامل خلق شدند مثل فرشتگان ،البته این موجودات هم مراتبی برای خود دارند.

فرآوری: دکتر جعفری - بخش اعتقادات شیعه تبیان

خلقت

 فرشتگان مراتب بسیار متعددی دارند که در بعضی از فرمایشات امیرالمومنین (علیه السلام) در نهج البلاغه که اقسام فرشتگان را بیان می کنند اشاره هایی به این مسئله شده.
قرآن هم از قول فرشته ها می فرماید: " و ما منّا إلا له مقام معلوم ، هر یک از ما جایگاه خاصی داریم ". اینها مجاری فیض الهی و مجاری رحمت بیکران الهی به مخلوقات بعد از خود هستند یعنی به وساطت فرشتگان عالم هستی اداره و خلق می شوند و روزی داده می شوند که اینها مدبرات امرند و خداوند متعال به وسیله مدبرات امر عالم هستی را اداره می کند.
در عالم طبیعت که موضوع بحث ما اســت مخلوقات و موجودات فراوانی هستند که یکی از آن ها که بر حسب نظر قرآن و بر حسب روایات اشرف همه و افضل همه واکمل همه هست انسان اســت که شاید هدف بقیه مخلوقات و بقیه موجودات در راستای هدف انسان معنا پیدا بکند.

 بر حسب نظر قرآن و بر حسب روایات اشرف همه و افضل همه واکمل همه هست انسان اســت که شاید هدف بقیه مخلوقات و بقیه موجودات در راستای هدف انسان معنا پیدا بکند

به عبارت دیگر اگر از ما بپرسند که آیا آنها هم از آفرینششان هدفی تعقیب می شده؟ پاسخ مثبت اســت. اما اگر بپرسند که هدف آفرینش چه بوده؟ می گوییم خدمت به انسان برای انسان " لکم " یا "سخرنالکم "، " خلقنالکم "، " جعلنالکم " در قرآن آیاتی به این شکل داریم.
موجودات دیگر در واقع طفیل انسان بودند برای اینکه انسان به دنیا بیاید. اگر هم انسان به دنیا نمی آمد هدف نهایی آفرینش تحقق پیدا نمی کرد. این مدرسه ای اســت که باید انسان این مدرسه را بگذراند.
موجود مختار حتماً باید به صحنه های اختیار وارد شود و آزاد هم باشد که در جهت منفی یا مثبت هر جور خودش می خواهد حرکت کند. هم یک سیر صعودی بی نهایتی در جلوی انسان هست هم یک سیر نزولی بینهایت.
انسان از دو طرف به جایی می تواند برسد که بقیه موجودات نمی توانند برسند. در جهت مثبت می تواند از فرشتگان بالاتر برود که فرشتگان بزرگی مثل جبرئیل اظهار عجز می کنند و می گویند ما دیگر توان بالاتر آمدن را نداریم. توان نزدیک شدن به مبدأ هستی را بیشتر از این نداریم. مقام قرب ما همینجا بود و این به اصطلاح  خط ماکزیمم مقام قرب ماست.
در روایات از قول جبرئیل (علیه السلام) داریم که در شب معراج به پیغمبر(صلی الله علیه و آله وسلم) عرض کرد: اگر من یک بند انگشت نزدیکتر بشوم و بخواهم پا را فراتر بگذارم وجودم می سوزد چون هستی من ظرفیتش تا همینجا بیشتر نیست و ظرفیت من در اینجا تمام می شود . ولی پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) به راهش ادامه داد " دنی فتدلّی " .
 قرآن می فرماید پیغمبر (صلی الله علیه و آله وسلم) نزدیک رفت " دنی فتدلّی فکان قاب قوسین أو أدنی " این جهت مثبت انسان اســت که به جایی می تواند برسد که مسجود فرشتگان می شود یعنی همه فرشته ها به احترامش به خاک می افتند و سجده و تواضع می کنند.

موجودات دیگر در واقع طفیل انسان بودند برای اینکه انسان به دنیا بیاید. اگر هم انسان به دنیا نمی آمد هدف نهایی آفرینش تحقق پیدا نمی کرد. این مدرسه ای اســت که باید انسان این مدرسه را بگذراند.

در سیر نزولی هم انسان می تواند آنقدر نزول کند که حیوان شده بلکه از حیوان هم پایینتر برود یعنی به جایی برسد که حیوانی هم به او نمی رسد.
در سوره اعراف آیه 179 می فرماید: " اولئک کالانعام بل هم أضل اولئک هم الغافلون " اینها که " لهم قلوب لا یفقهون بها لهم أعین لا یبصرون بها لهم ء اذان لا یسمعون بها " اینها که از قوایی که خدا به آنها داده استفاده نمی کنند تعقل و تفکر نمی کنند ، بینش ندارند با حیوانات فرقی ندارند.
کالأنعام باید استدراک بکند. بل هم أضل بلکه از حیوانات هم گمراهتر و پایین ترند و علتش هم این اســت که از استعدادهایی که دارند و از سیری که می توانستند داشته باشند غافل هستند.
اما انسان در سیر مثبت می تواند به جایی برسد که: " و إذ قلنا للملئکة اسجدوا لآدم فسجدوا إلا إبلیس ، همه سجده کردند غیر از ابلیس " . انسان به مقامی می رسد که خلیفه خدا بر روی زمین می شود.

 خلاصه :

 در بین مخلوقات چه مخلوقات مادی چه مخلوقات مجرد یک مخلوق داریم که همه مراتب هستی دراو جمع شده. دستکم سه مرتبه هستی در انسان هست. انسان هم مرتبه ناسوتی را اشغال کرده هم مرتبه ملکوتی را. جسم انسان عالم ناسوت و ذهن انسان عالم ملکوت اســت. روح انسان نیز عالم جبروت اســت. این مراتب هستی را انسان اشغال کرده. اگر بعد مجرد و بعد ملکوتی و معنویش رشد کند از ملک پران شود. اگر به بعد حیوانی و حسی و ناسوتیش توجه شود حیوان، بلکه از حیوان هم پایین تر خواهد شود.


منبع: پاسخ به سوالات اعتقادی استاد محمدی موجود در سایت رادیو معارف

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


13 آگوست 2016 ... همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که ...10 ا کتبر 2016 ... علت خلقت ملائک. پاسخ حجت الاسلام رضا محمدی کارشناس مباحث اعتقادی، به این پرسش که در آیه خداوندی که با این قدرت و توانایی، عالم را خلق ...آن دو امین خداوند بوده درحقیقت آن دو از جانب خداوند فرمانها را ارائه میکنند و به ملائک میرسانند. از ملائک هرکدام خلقت و مقام خاص خودش را دارد.آفریده شده ها موجودات رباتیک و ...24 آگوست 2016 ... پست با عنوان علت خلقت ملائک؟! 95/6/3 از وبلاگ مسجد النبی(ص) ولنجک به صورت خودکار از وبلاگهای معتبر فارسی دریافت و با ذکر منبع ...اما در باره این پرسش که علل و فلسفه وجودی ملائکه چیست و چه نیازی است که آنها ... علاوه این که از نظر عقلی نیز خلقت و علیت بدون رعایت تناسب میان علت و معلول و ...28 سپتامبر 2016 ... علت خلقت ملائک؟! همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر ...چگونگی خلقت ملائکه و فرشتگان در خلقت ملائكه و فرشتگان آیات و روایات متعددی وجود دارد علی بن ابراهیم از حضرت صادق (ع) روایت كرده است كه :خداوند عالمیان ملائكه ...علت خلقت ملائک؟! همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که ...نظر : در اینجا امام صادق (ع) می فرمایند ملائکه از نور آفریده شده است. ... بسیار طولانی قادر به انجام فعالیت هستند و این به علت ساختار پیچیده فرشته ها می باشد. ... گفتيم كه در جهان شناسى اسلامى، بخشى از عالَم خلقت به موجودات فراطبيعى اختصاص دارد.از ملائک هرکدام خلقت و مقام خاص خودش را دارد0آفریده شده ها موجودات رباتیک و بی اراده نیستند0 واقعا آفریده شده اند و حیات و اختیارمقدرخود را دارند0تفاوت در آفرینش ...


کلماتی برای این موضوع

راز خلقت و هدف از آفرینش انسان چیست؟ شهر سوالفلسفه آفرینش انسان، در فلسفه عمومی خلقت همه موجودات تعریف شده است این دو ماهیتی جدای جهانی بعد از مرگ علت ترس از مرگسوال – علت ترس ما از مرگ چیست ؟ پاسخ – این یک چیز عمومی است که همه ی افراد یک ترس و هدف از آفرینش انسان چیست ؟چرا ما محکوم به زندگی …اگر انسان برای رسیدن به تکامل آفریده شده ، با توجه به اینکه خدا الرحم الراحمین است تقدیر و سرنوشت انسان بدست کیست؟ شهر سوالسرنوشت انسان با دست او رقم می‏خورد و همو است که با استفاده از آزادی و اختیار خویش خبرگزاری فارس جسد عرفان حلقه همچنان جان می‌کند …مریدان سرکرده فرقه عرفان حلقه به تازگی اقدام به تهیه سندی مبنی بر حقانیت این فرقه در چند عالم داریم جز عالم دنیا و آخرتعالم عقل چیست؟ عالم عقل ، عالمی است مجردغیر مادی که حتی از شکل و رنگ نیز منزّه است احکاممسائل و فضائل روزه افغان بنسټروزه یک نعمت بزرگ الهی است مولوی عبدالحق حماد آمر تألیف وترجمه روزه یک نعمت بزرگ الهی خودکشی و شفاعت پرسمان دانشجویی معارف اسلامیهمه موجودات و حوادث و پدیده‏هاى جهان، مطابق اراده ازلى و قضا و قدر الهى انجام مى‏شودحکم زناشویی در شب های ماه رمضانبا سلام در ایه سوره بقره خداوند میفرماید در شب روزه دارى نزدیکى کردنتان با درسی که از محرم می توان آموختمسلم است که اگر امام حسین علیه السلام را لشگری از ملائک به شکل دائمی محافظت می‌کردند



لینک منبع :علت خلقت ملائک؟!

علت خلقت ملائک؟! - تبیان article.tebyan.net/330586/علت-خلقت-ملائک-‎Cached13 آگوست 2016 ... همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که ... فلسفه خلقت فرشتگان - آیت الله العظمی مکارم شیرازی makarem.ir/main.aspx?lid=0&mid=254474&typeinfo=25...‎Cached Similarفلسفه خلقت فرشتگان چیست؟ ... این جهان را بر اساس قانون علت و معلول و رعایت ترتیب میان سلسله علل، خلق نموده است. ... فلسفه دیگر اینکه بشر با دقّت در ویژگی های ملائک، به عبادت هاى ناقص و ... به هر حال، یکى از وظایف ملائکه پیام رسانى است. علت خلقت ملائک - onvansho onvansho.ir/result/علت-خلقت-ملائک.html علت خلقت ملائک article tebyan net. همه مخلوقاتموجودات در دو بخش قابل بررسی است یکی موجودات مادی که همین عالم ماده . انسان شناسی هدف از خلقت انسان عدم گرایی پوچ ... علت خلقت انسان در قرآن quranmizan.com/resaleh17.htm‎Cached Similarآن دو امین خداوند بوده درحقیقت آن دو از جانب خداوند فرمانها را ارائه میکنند و به ملائک میرسانند. از ملائک هرکدام خلقت و مقام خاص خودش را دارد.آفریده شده ها موجودات رباتیک و ... از کجا ملائک قبل از خلقت آدم می دانستند که آدم فساد ایجاد می کند ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa3545‎Cached Similarدر مورد این مطلب که ملائکه قبل از خلقت آدم ، از کجا می دانستند که وی فساد ایجاد می کند؟ وجوهی بیان شده است:1- از طریق لوح محفوظ بر این امر که آدم و ذریّه اش در زمین ... فلسفه وجودی ملائکه و فرشتگان چیست و چه نیازی به وساطت آنهاست ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa1922‎Cached Similarاما در باره این پرسش که علل و فلسفه وجودی ملائکه چیست و چه نیازی است که آنها ... علاوه این که از نظر عقلی نیز خلقت و علیت بدون رعایت تناسب میان علت و معلول و ... ماهیت فرشته و ملائک - مدرسه علمیه الزهرا (س) ساری alzahra-sari.kowsarblog.ir/?p=1538&more=1&c=1&tb...‎Cached Similarنظر : در اینجا امام صادق (ع) می فرمایند ملائکه از نور آفریده شده است. ... به مدت بسیار طولانی قادر به انجام فعالیت هستند و این به علت ساختار پیچیده فرشته ها می باشد. .... سخن صریحى درباره ماهیت و چیستىِ فرشتگان و خمیرمایه خلقت آنان نیامده است. چگونگی خلقت ملائکه و فرشتگان - ویستا vista.ir/article/271011/چگونگی-خلقت-ملائکه-و-فرشتگان‎Cached Similar7 آگوست 2007 ... در خلقت ملائکه و فرشتگان آیات و روایات متعددی وجود دارد علی بن ابراهیم از حضرت صادق (ع) روایت کرده است که :خداوند عالمیان ملائکه را مختلف خلق کرده ... علت خلقت ملائک؟! بایگانی - سایت مذهبی و خبری ناسی ایم|nasiem ... https://www.nasiem.ir/?tag=علت-خلقت-ملائک؟ همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که محسوس و قابل درک ... علت خلقت ملائک؟! - قدس آنلاین | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/23743617 علت خلقت ملائک؟! همه مخلوقات و موجودات در دو بخش قابل بررسی است. یکی موجودات مادی که همین عالم ماده و طبیعت است ، یکی هم عالم مجردات که علاوه بر موجودات مادی که ...