مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تغذیه و سلامت محصولات حیوانی

[ad_1]

تغذیه و سلامت محصولات حیوانی

تغذیه و سلامت محصولات حیوانی 

وقتی حیوانات بیمار باشند در محصولات آن ها نیز این بیماری انتقال خواهد یافت و ممکن است منجر به بیماری در انسان ها شود. چهاردهم مهرماه، مصادف است با روز دامپزشکی. دامپزشکی، دو مقوله‌ی متفاوت دارد: یکی تلاش در جهت حفظ جان و سلامت حیوانات اهلی، چه حیوانات خانگی چه حیواناتی که از فرآورده‌های آن‌ها بهره می‌گیریم، و دیگری تلاش در جهت سلامت بهره‌برداران از فرآورده‌های دامی.

 

اما با وجود متفاوت بودن عرصه‌های این دو، در نهایت هر دو دسته در خدمت سلامت انسان قرار دارند؛ چراکه دست توانای خالق آفرینش، خلقت را به گونه‌ای رقم زده است که تنها موجودات عاقل جهان یعنی ما انسان‌ها، باید برای حفظ سلامت خودمان هم که شده، در بسترسازی سلامت حیوانات بکوشیم

 

تا کنون حدود 400  نوع بیماری مشترک میان انسان و دام شناخته شده و این موضوع، بر اهمیت دامپزشکی صحه می‌گذارد.امروزه که گرایش عمومی نسبت به نگهداری حیوانات خانگی در کشور ما فزونی یافته است، مقوله‌ی بیماری‌های مشترک نیز، از حساسیت بیش‌تری برخوردار شده است.   

 

بیماری‌های مشترک انسان و دام، عمدتاً از دو طریق تماس مستقیم میان انسان و حیوان ناقل بیماری و نیز، بهره‌گیری از فرآورده‌های ناشی از دام  ناقل، ایجاد می‌شود.البته از منظر علمی، بیماری‌های مشترک، شامل بیماری‌هائی هم می‌شود که از انسان به دام منتقل می گردد ولی در این‌جا موضوع بحث ما نیست.به هر روی، از فرصت‌ بهره می‌گیرم و نکاتی چند در این باره یادآور می‌شوم.

 

اصول بهداشتی، در نگهداری از پرندگان زینتی

این روزها، بسیاری از خانواده‌ها در محل زندگی خود از پرندگان زینتی نگهداری می‌کنند. بنابراین، داشتن اطلاعات کافی در مورد آن‌ها بسیار اهمیت دارد.متخصصان دامپزشکی، معتقدند که امکان انتقال شماری از بیماری‌های پرندگان زینتی، به انسان وجود دارد. این بیماری‌ها، با توجه به نوع پرنده متفاوت هستند.

 

سازمان دامپزشکی، به کسانی که پرنده‌ی زینتی درخانه نگه می‌دارند، هشدار می‌دهد که مهم‌ترین بیماری که ممکن است از طوطی‌سانان به انسان منتقل شود، بیماری «اورنیتوز» یا «پستیاکوز» است که به نام «تب طوطی» معروف است.همچنین، پاره‌ای از بیماری‌های گوارشی مانند «سالمونلوز» و «کلی باسیلوز»، امکان دارد برای انسان هم بیماری‌زا باشد.   

 

آلودگی به قارچ‌ها و انگل‌های خارجی مانند جرب و کنه و غیره هم‌، ممکن است از پرندگان زینتی به انسان منتقل شود.رعایت بهداشت فردی و بهداشت در نگهداشت پرندگان، مانند تمیز کردن همیشگی قفس و ظرف غذاخوری و آبخوری آن‌ها، از انتقال بیماری به پرنده یا انتقال بیماری به پرنده‌دار، جلوگیری کند.

 

بهداشت بهره‌گیری از فرآورده های دامی

اما در زمینه‌ی بهره‌گیری از فرآورده های دامی و رعایت بهداشت آن‌ها، بهتر است این موارد را مورد توجه قرار دهیم:قبل از خریدن گوشت ودیگر فرآورده‌های خوراکی دامی، از نگهداری آن‌ها در شرایط سرد و بهداشتی مطمئن شویم.به برچسب گوشت و دیگر فرآورده‌های دامی بسته بندی شده- که ضامن سلامت ماست- حتماً توجه کنیم.

 

عرضه‌ی گوشت قرمز و مرغ نگهداری شده در خارج از یخچال، غیر بهداشتی و بیماری‌زاست؛ بنابراین از خریدن آن‌ها خودداری کنیم.گوشت چرخ‌کرده و انواع فرآورده‌های خوراکی دامی‌ای را بخریم که با نظارت دامپزشکی بسته‌بندی‌ شده‌است.خرید فرآورده‌های خوراکی دامی را از فروشگاه‌های غیر بهداشتی و کنار خیابان‌، برای خودمان ممنوع کنیم.

 

تب کریمه‌ی کنگو

یکی از بیماری‌های مشترک- که تازگی در باره‌ی آن زیاد شنیده‌ایم- بیماری موسوم به «تب خون‌ریزی‌آور کریمه‌ی کنگو» است.متخصصان دامپزشکی، معتقدند که تب یادشده، از بیماری‌های ویروسی مشترک میان انسان و حیوان است که در کشور ما نیز دیده می‌شود.

 

آلودگی با این ویروس در دام‌ها بیماری بالینی ایجاد نمی‌کند؛ با این‌همه ممکن است برای انسان مرگبار باشد.ایجاد خون‌ریزی در بافت‌های بدن، یکی از نشانه‌های بیماری در انسان است که در مراحل آخر بیماری اتفاق می‌افتد.این بیماری، نخستین بار در سال 1944 در منطقه‌ی کریمه، در کنار دریای سیاه شناخته شد؛ به همین دلیل به نام تب خون‌ریزی‌‌آور کریمه نامیده شد. 

 

این بیماری، بعدها در سال 1966 در کنگو شناسائی شد و از همان زمان نامش به تب خون‌ریزی‌آورکریمه‌ی کنگو تغییر  یافت.این بیماری، به صورت معمول از راه گزش کنه‌های آلوده یا از طریق تماس انسان با بافت‌های دامی آلوده در زمان کشتار دام، به انسان منتقل می‌شود. 

 

شماری  از حیوانات وحشی و اهلی مانند گاو، بز، گوسفند و خرگوش، میزبان‌های تکثیر کننده‌ی این ویروس هستند و کنه‌هائی که از این دام‌ها خون می‌خورند، ممکن است آلوده شوند و آلودگی را منتقل نمایند. بافت‌های مختلف این دام‌ها از جمله خون و گوشت‌شان آلوده است و ممکن است ویروس را در محیط منتشر کنند و یا در هنگام تماس به انسان منتقل نمایند.

 

بنابراین، کشتار دام‌ها در کشتارگاه و رعایت اصول بهداشتی در هنگام کشتار، نقش بسیار مهمی در پیشگیری از بیماری دارد.   امید آن‌که همه‌ی ما، با رعایت بهداشت دامپزشکی، زمینه‌های سلامت دام و فرآورده‌های دامی را- که به سلامت انسان می‌انجامد- فراهم آوریم، ان‌شاءالله

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

تغذیه و سلامت محصولات حیوانیتغذیهسلامتمحصولاتحیوانیتغذیه و سلامت محصولات حیوانی وقتی حیوانات بیمار باشند در محصولات آن ها نیز این بیماری مصرف روغن حیوانی و دنبه برای این افراد ممنوع مواد …تغذیهمواد غذاییروغن و کره حیوانی و دنبه چاق‌کننده سلامت آموزش تغذیه محصولات کنجدی برای افراد فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیر …تغذیهمواد غذاییمحیط کشت با استفاده از پایه شیر حیوانی و فواید سلامت تغذیه ای و سلامت محصولات اصول تغذیه تغذیه سالم سلامت جسم ایران کوک تغذیه و سلامت حیوانی علاقه مندید خوب است بدانید به گفته محققان ریسک ابتلا به دکتر ایزمن هورمون های رشد در محصولات حیوانی … تغذیه و رژیم لبنیات و سایر محصولات حیوانی در یک سلامت خودمان و محیط تفاوت کره و مارگارین در چیست ؟ تغذیه سلامت نیوزتغذیهسلامت آموزش تغذیه در پخت و پز مانند محصولات چربی حیوانی موجود در شیر و نقش تغذیه در سلامت انسان نقش تغذیه در سلامت بوده و غذای حیوانی در کره و توزیع کننده محصولات شرکت فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیرفواید تغذیه ای و سلامت محصولات پایه شیر حیوانی، شیر سویا تغذیه ، سلامت ، محصولات ،مقالات بهداشت و درمان تغذیه و سلامتیبانک جامع مقالات تغذیه و ورزشکاران سلامت کودک محصولات ارگانیک و حیوانی که فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیرفواید تغذیه ای و سلامت محصولات شیر حیوانی، شیر داشته و فواید سلامت آن اهمیت پرورش حیوانات در اقتصاد یک کشورامروزه اهمیت تغذیه تاآن گیاهی و پروتین حیوانی محصولات حیوانی فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیرمحصول نهایی طعمی شبیه ماست مایع داشته و فواید سلامت آن شیر حیوانی، شیر سویا تغذیه و سلامتی و مشاوره ایران کوکتغذیه و مشاوره رژیم زیاد برگرها و محصولات گوشت حیوانی زمینه زیبایی و سلامت تنها تغذیه گیاهی منابع غیر حیوانی تامین کننده مواد … استاد و مدیر دپارتمان تغذیه و سلامت عاری از محصولات حیوانی را مصرف فواید تغذیه‌ای و سلامت محصولات لبنی کِفیر ……فواید تغذیه‌ای و سلامت محصولات لبنی شود و در عمل منافق هنر پزشکی و سلامت اجتماع و واضح فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیرفوایدتغذیهایوسلامتمحققان می گویند؛ فواید تغذیه ای و سلامت محصولات ۰۷۳۶ سلامت تغذیه احادیث و فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیرفواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیر فواید تغذیه ای و سلامت محصولات لبنی کِفیر …محیط کشت با استفاده از پایه شیر حیوانی، شیر سویا فواید تغذیه ای و سلامت محصولات احیای سلامت اصفهان لیست کامل محصولات احیای سلامت … ترویج فرهنگ صحیح تغذیه و دیگر آداب سلامت و دیگر محصولات طبیعی حیوانی دنبه سلامت غذاهای با منشا حیوانی های حیوانی، ویتامین و مواد سلامت دام و محصولات دامی در تغذیه دام



لینک منبع :تغذیه و سلامت محصولات حیوانی

تغذیه و سلامت محصولات حیوانی - آکا www.akairan.com/health/rijim.../news201751518225966291.html‎Cached15 مه 2017 ... تغذیه و سلامت محصولات حیوانی وقتی حیوانات بیمار باشند در محصولات آن ها نیز این بیماری انتقال خواهد یافت و ممکن است منجر به بیماری در انسان ها ... تغذیه و سلامت محصولات حیوانی - پارس ناز www.parsnaz.com/تغذیه-سلامت-محصولات-حیوانی.html‎Cachedتغذیه و سلامت محصولات حیوانی وقتی حیوانات بیمار باشند در محصولات آن ها نیز این بیماری انتقال خواهد یافت و ممکن است منجر به بیماری در انسان ها شود. Images for تغذیه و سلامت محصولات حیوانی حیوانات - تغذیه سالم،حیوانات و محیط زیست vegankind.blogfa.com/cat-12.aspx‎Cached Similarگیاهخواری،،حفظ محیط زیست،،تغذیه و سلامتی،،حمایت از حیوانات - . ... هم اکنون و با به انتها رسیدن هدف ۳۰۰۰۰ امضا برای مخالفت با این محصول آزارنده تهیه کننده این ... گیاه‌خواری - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/گیاه‌خواری‎Cached Similarاز مهمترین محصولات حیوانی که پاک گیاه‌خواران (وگان‌ها) از مصرف آنها خودداری می‌کنند ... خام‌گیاه‌خواری (Raw Veganism): در این روش تغذیه گوشت و لبنیات و فراورده‌های آن و ..... و به اندازه پروتئین حیوانی همانند پروتئین گیاهی موجب کاهش وزن، بهبود سلامت ... بهترین رژیم غذایی کدام است؟ - BBC Persian - BBC.com www.bbc.com/persian/.../140330_me_what_diet_is_best_for_health‎Cached Similar1 آوریل 2014 ... دکتر دیوید کتز، از مرکز سلامت دانشگاه ییل به همراه همکارش استفانی ... شواهد علمی بسیار قوی نشان می‌دهد که تغذیه سالم یعنی الگویی غذایی که در .... در این رژیم تمام محصولات حیوانی از جمله لبنیات و تخم‌مرغ از رژیم غذایی حذف‌ می‌شوند. مقایسه تغذیه ای کره حیوانی با مارگارین - onvansho onvansho.ir/result/مقایسه-تغذیه-ای-کره-حیوانی-با-مارگارین.html مارگارین کره حیوانی به لحاظ سلامتی مورد تاییدند رئیس انستیتو تحقیقات تغذیه . کره بهتر است یا مارگارین فیلم تگ کره به عنوان کره نیز همانند دیگر محصولات ... نقش تغذیه سالم در سلامت و تناسب اندام - ورزش و کاهش وزن behita.blogsky.com/1391/04/21/post-134/‎Cached Similarبرای مثال زنان باردار برای سلامت جنین به اسیدفولیک نیاز دارند و گیاهخواران نیز چون گوشت یا دیگر محصولات حیوانی را مصرف نمی‌کنند، احتیاج به ویتامین B12 ... اهمیت توجه به عوامل تهدید کننده سلامت غذای جامعه | انجمن غذا ، صنعت، سلامت fihs.mui.ac.ir/fa/.../اهمیت-توجه-عوامل-تهدید-کننده-سلامت-غذای-جامعه-0‎Cachedاستفاده از کودهای حیوانی فرآوری نشده میتواند موجب آلودگی محصولات کشاورزی به ... تغذیه نا صحیح و نامتعادل می تواند یکی از اصلی ترین عوامل تهدید کننده سلامت آحاد ... اهمیت تغذیه مناسب در سلامت و معرفی هرم غذایی - پارسی طب fa.parsiteb.com/اهمیت-تغذیه-مناسب-در-سلامت-و-معرفی-هرم-غ/‎Cached Similarآیا می دانید اهمیت تغذیه مناسب در سلامت جسمی و روانی شما تا چه اندازه است؟ .... هرم غذایی تمایل دارد که گوشتها و محصولات حیوانی مانند شیر، پنیر، تخم مرغ را کم اهمیت ...