مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟!

[ad_1]

بزرگ ترین عیب طمعکار این است که اعتماد او به مردم بیشتر از اعتمادش به خداوند است. در روایتی از علی (علیه السلام) آمده که: «هیچ چیز دین را نابود نمی کند، همچون بدعتها و هیچ چیز مرد را فاسد نمی کند، آن گونه که طمع او را فاسد می کند» (محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج 5، ص 550)

فرآوری: آمنه اسفندیاری - بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

طمعکاری

یکی از خصلت های ناپسندی که در برخی از افراد وجود دارد، طمع است. طمع؛ در لغت به معنای تمایل نفس به چیزى از روى آرزوى شدید و آزمندى است.[1] و در اصطلاح علم اخلاق؛ عبارت است از توقّع داشتن و چشم داشت در اموال مردم، و آن نیز یکى از شاخه هاى دوستى دنیا است. همچنین طمع از جمله رذائل هلاک کننده است.[2] پیامبر اکرم  (صلی الله علیه و اله) در توصیفی، طمع را فقر حاضر - یعنی فقری که الآن موجود است- معرّفی کرده اند.[3]

طمع در روایات:

1   رسول گرامی اسلام (صلی الله علیه وآله) در این باره می فرماید: «زنهار! گرد طمع نگردی که آن، فقر حاضر و بالفعل است» (بحارالانوار، ج 69، ص 408)
2   حضرت امیرمومنان علی (علیه السلام) می فرمایند: «از هر که خواهی اظهار بی نیازی کن تا مثل و مانند او باشی، و به هر کس می خواهی، احسان کن تا بزرگ و امیر او باشی و از هر کس می خواهی، طمع کن تا بنده و اسیر او باشی».
3   از امام باقر (علیه السلام) روایت شده که: «بد بنده ای است، بنده ای که او را طمعی است که هر خانه می کشدش و بدبنده ای است، بنده ای که خواهشی دارد که او را ذلیل می گرداند» (بحارالانوار، ج 73، ص 170)

امام صادق (علیه السلام) نیز در بیانی نورانی و ارزشمند فرموده اند: «اگر خواستی چشمت روشن و خیر دنیا و آخرت به تو برسد، از آنچه در دست مردم است، طمع خویش را بازگیر

4   امام علی (علیه السلام) اصل شرّ را طمع دانسته، می فرماید: (اصل الشرّ الطمع) «اساس بدی ها طمع است» (غررالحکم و دررالکلم)
5   امام صادق (علیه السلام) نیز در بیانی نورانی و ارزشمند فرموده اند: «اگر خواستی چشمت روشن و خیر دنیا و آخرت به تو برسد، از آنچه در دست مردم است، طمع خویش را بازگیر» (محمدی ری شهری، محمد، میزان الحکمه، ج 5، ص 551)

آثار و آفات طمع:

در احادیث؛ برای طمع ، آفات و آثار زیان باری بیان شده است که در این جا به چند نمونه از آنها اشاره می شود:
1   از دست رفتن ایمان: از آن جا که طمع باعث می شود انسان به دارایی های دیگران چشم بدوزد و همه ی توجه خود را به آن معطوف کند، از توجه به خداوند و این که او روزی دهنده ی همه ی مخلوقات است، باز مانده و از این حقیقت غافل می شود؛ لذا به جای این که از خدای خود طلب خیر و روزی کند، به دنبال مخلوقات رفته و در ایمان خود خلل وارد می کند. امام صادق (علیه السلام) در این باره می فرماید: «آنچه ایمان را در انسان ثابت و استوار می کند، پرهیز از گناه است و آنچه آن را از دل او بیرون می کند، طمع است».[4]
2   ذلّت و خواری: انسان با طمع ورزی ، ارزش و منزلت انسانی خود را از دست داده و خود را اسیر متاع بی ارزش دنیا کرده و عزّت خود را در مقابل آن می فروشد و آبروی خود را از کف می دهد؛ امام کاظم (علیه السلام) به هشام سفارش می فرماید: «ای هشام! از طمع بپرهیز، و به آنچه در دست مردم است، چشم امید نداشته باش و طمع از مخلوق را در دل بمیران؛ زیرا  طمع کلید ذلّت و خواری، ربایند   خردورزی، تباهی جوانمردی ها، بی آبرویی و از دست رفتن دانش است».[5]
3   از بین بردن حکمت: یکی از آفاتی که در روایات برای علما ذکر شده، طمع است.[6] اثر این صفت ناپسند این است که یکی از مهم ترین فوائد علم و دانش، یعنی حکمت را از بین می برد؛ لذا پیامبر اکرم (صلی الله علیه و آله) فرمود: «طمع، حکمت را از قلب علما خارج می سازد».[7]
4   برد   نفس اماره شدن: یکی دیگر از آثار طمع  این است که نفس فرد طمع کار را تحت اختیار و کنترل خود قرار داده و در واقع این شخص از این خصلت ناپسند خود پیروی تام کرده و در واقع برده ی او می شود. از این رو، در روایت آمده است که «طمع، بردگی دائمی است»؛[8] یعنی کسی که گرفتار رذیله ی طمع ورزی شده، تا زمانی که این خصلت در او وجود دارد، برده ی طمع کاری و هوای نفس خود است و تنها با کنار گذاشتن این خصلت ناپسند، از بردگی رهایی پیدا می کند.
5   از بین رفتن آرامش روحی و روانی: امام صادق (علیه السلام) به حمران بن اعین فرمود: «اى حمران! به آن که در نیرو و قدرت پایین تر از تو است بنگر، و به کسی که قدرتش بیش از تو است نگاه مکن؛ زیرا این شیوه براى تو در آنچه روزیت شده قانع  کننده تر است ، و شایسته است که تو را مستحق نعمت بیشترى از طرف پروردگارت گرداند».[9]

عاقبت طمع

 امام کاظم (علیه السلام) به هشام سفارش می فرماید: «ای هشام! از طمع بپرهیز، و به آنچه در دست مردم است، چشم امید نداشته باش و طمع از مخلوق را در دل بمیران؛ زیرا  طمع کلید ذلّت و خواری، ربایند   خردورزی، تباهی جوانمردی ها، بی آبرویی و از دست رفتن دانش است

مرحوم شیخ عبدالحسین خوانساری گفت : در کربلا عطاری بود مشهور و معروف، مریض شد و جمیع اجناس دکان و اثاث خانه منزل خود را به جهت معالجه فروخت اما ثمر نکرد؛ و جمیع اطباء اظهار ناامیدی از او کردند. گفت : یک روز به عیادتش رفتم و بسیار بدحال بوده و به پسرش می گفت : اسباب منزل را به بازار ببر و بفروش و پولش را بیاور برای خانه مصرف کنید تا به خوب شدن یا مردن راحت شوم! گفتم : این چه حرفی است می زنی؟! دیدم آهی کشید و گفت : من سرمایه زیادی داشتم و جهت پولدار شدن من این بود که یکسالی مرضی در کربلا شایع شد که علاج آنرا دکترها منحصر به آبلیموی شیراز دانستند، آب لیموگران و کمیاب شد. نفسم به من گفت : قدری آب لیمو دارای چیز دیگر ممزوج به او کن و بوی آب لیمو از آن فهمیده می شد او را به قیمت آب لیموی خالص بفروش تا پولدار شوی . همین کار را کردم ، و آب لیمو در کربلا منحصر به دکان من شد و سرمایه زیادی از این مال مغشوش بدست آوردم تا جائی که در صنف خودم مشهور شدم به پدر پولهای هزارهزاری . مدتی نگذشت که به این مرض مبتلا شدم ، هر چه داشتم فروختم برای معالجه فایده ای نکرده است، فقط همین آخرین متاع بود که گفتم این را بفروشند یا خوب می شوم یا می میرم و از این مرض خلاص می شوم.

 پی نوشتها:
[1]. راغب اصفهانی، حسین بن محمد، المفردات فی غریب القرآن، تحقیق: داودی، صفوان عدنان، ص 524، دارالعلم ، الدار الشامیة، دمشق، بیروت، چاپ اول، 1412ق.
[2]. نراقی، ملا محمد مهدی، جامع السعادات، ج 2، ص 109، اعلمى، بیروت، چاپ چهارم، بی تا.
[3]. کلینی، محمد بن یعقوب، الکافی، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، آخوندی، محمد، ج 2، ص 149، دار الکتب الإسلامیة، تهران، چاپ چهارم، 1407ق.
[4]. شیخ صدوق، الخصال، محقق و مصحح: غفاری، علی اکبر، ج 1، ص 9، دفتر انتشارات اسلامی، قم، چاپ اول، 1362ش. جامعه مدرسین، قم، چاپ اول، 1362ش.
[5]. مجلسی، محمد باقر، بحار الانوار، ج 1، ص 156، دار إحیاء التراث العربی، بیروت، چاپ دوم، 1403 ق.
[6]. همان، ج 2، ص 52.
[7]. المتقی الهندی، کنز العمال، ج 3، ص 495، موسسة الرسالة، بیروت، 1409ق.
[8]. بحارالانوار، ج 70، ص 170.
[9].  الکافی، ج 8، ص 244.



منابع:
سایت اسلام کوئیست
سایت اندیشه قم
یکصد موضوع 500 داستان / سید علی اکبر صداقت

 

فقر را چگونه درمان کنیم؟!

فقر را چگونه درمان کنیم؟!

حریص محروم از آسایش!

حریص محروم از آسایش!

بدترین خصلتی که انسان را بیچاره می کند

بدترین خصلتی که انسان را بیچاره می کند

پیش از مرگ به دیدار خدا برویم !

پیش از مرگ به دیدار خدا برویم !


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

الف احمد توکلی مدیران میل به اشرافیت پیدا …احمد توکلی مدیران میل به اشرافیت پیدا کرده‌اند سقف اعتماد معتقدان به نظام ترک خورده تفاوت‌های اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکاییامام خمینی اسلام را به اسلام ناب محمدی و اسلام آمریکایی تقسیم کرد آیا تضعیف اسلام و ازدواج و آموزش مسائل جنسی و روابط زناشوئیحمایت عاطفی گاهی اوقات زن ها نسبت به موضوعی بسیار حساس شده و ناراحت یا حتی عصبانی می اختلال دوقطبی دانلود کتاب اعتماد به نفس باربارا …دانلود کتاب اعتماد به نفس باربارا دی آنجلیس یکی از پرفروش ترین کتاب های آمریکا به نگاهی به راه های افزایش اعتماد به نفسیک انسان با اعتماد به نفس سالم و طبیعی می تواند احساس خوبی نسبت به خود داشته باشداصلا نگران نباشید، همه انسانها به بهشت می …به گزارش گروه آیین و اندیشه فرهنگ نیوز ، امروزه شبکه های اجتماعی به خصوص نوع موبایلی پس از خیانت به شوهرم آیا خدا مرا می‌بخشد؟ شهر سوالشوهرم فردی شدیدا عصبی مزاج، بدبین وخشک رویی هستپارانوئید به طوری که همه فامیل حتی روشهای تقویت اعتماد به نفس وعزت نفس،جوان و …اعتماد به نفس،عزت نفس،موفقیت،تعریف اعتماد به نفس ،اعتماد به نفس چیست،مهارت ابراز بیانات در دیدار مردم آذربایجانبه مناسبت سالگرد قیام بیست‌ونهم بهمن سال ۱۳۵۶۱ در حسینیه امام خمینی رحمه‌اللهکسایی که دوقلو یا سه قلو یا بیشتر دوست دارن و یا …کسایی که دوقلو یا سه قلو یا بیشتر دوست دارن و یا دارن بیان تو باهم باشیمنحوه انجام برنامه ریزی خوب و موفق چگونه است؟سبک زندگیتحصیلاتدر صورت مفید بودن مطلب، با دوستانتان به اشتراک بگذاریدعشق واقعی بنام خدا حرفهای خودمانی آیا به دنبال عشقید ؟ ایا می خواهید که زندگی مملو ازعشق و خودباختگى و توکل بر خدا از منظر قران کریممنظور از توکل سپردن کارها به خدا، و اعتماد بر لطف اوست، زیرا توکل‏ از ماده وکالت احضار گوگوش، لیلا فروهر و حمیرا به دادگاه مجله …همین کاراها رو کردن که همشون و فراری دادن … قبل از انقلاب هرکس هرکاری کرده چه ربطی به مشاهده و تدبر آیه سوره نساء به همراه لیست … حسینی به نظر می رسد که آیت الله مشکینی تفسیر کاملی را در مور این مسئله بیان داشته ادعای کارخانه شکر و دارایی های آیت الله العظمی مکارم امین اردیبهشت ۲۶ام ۱۳۹۲ موضوع ۴۱۶ قظ عزیزم شرکت قند متعلق به شهر شوش دانیال و در گزارش مشروح از رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی نظرات …گزارش مشروح از رأی اعتماد به وزرای پیشنهادی نظرات مخالفان و موافقان وزیر نفت برنامه آیا خدا وجود دارد؟ پنج دلیل محکم برای اثبات وجود خدا …دوستان من یه سوال دارم که اونم اینه حتما ما باید نماز بخونیم که به خدا نزدیک شیم و الف درباره نه تاریخی مردم سوئیس به یارانه میلیونیمتن خوبی است ولی بیشتر می خواهد مردم را مقصر جلوه دهد در حالی که تقصیر کمتری بر گردن فیزیوتراپی به گزارش خبرنگار علمی ایرنا، دکتر فرشاد اخوتیان دبیر علمی این سمینار روز سه شنبه در



لینک منبع :به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟!

به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟! - تبیان article.tebyan.net/337844/به-خدا-بیشتر-اعتماد-دارید-یا-به-مردم-‎Cached11 ا کتبر 2016 ... بزرگ ترین عیب طمعکار این است که اعتماد او به مردم بیشتر از اعتمادش به خداوند است. در روایتی از علی (علیه السلام) آمده که: «هیچ چیز دین را نابود نمی ... Images for به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟! 5) شما به خدا اعتقاد دارید یا اعتماد؟ - انجمن بانیان بهبودی forum.banianbehboodi.ir/showthread.php?tid=2838‎Cached8 دسامبر 2013 ... من بیشتر به والدینم اعتقاد و اعتماد داشتم که بمرور نتوانستم خدا را ... از مردم واقعا به خدا اعتقاد ندارند و یا کافرند و در ته وجود هر انسانی میلی به خدا ... به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟! - تی نیوز tnews.ir/news/244972088733.html 11 ا کتبر 2016 ... بزرگ ترین عیب طمعکار این است که اعتماد او به مردم بیشتر از اعتمادش به خداوند است. در روایتی از علی (علیه السلام) آمده که: «هیچ چیز دین را نابود ... به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟! - سرزه www.serze.com/بیشتر-اعتماد-دارید-مردم-1993161/‎Cached11 ا کتبر 2016 ... به خدا بیشتر اعتماد دارید یا به مردم؟! بزرگ ترین عیب طمعکار این است که اعتماد او به مردمان بیشتر از اعتمادش به خداوند است. فیش‌های بیانات در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیأت دولت - khamenei.ir farsi.khamenei.ir/newspart-index?id=2964&nt=2&year=1378‎Cachedبه نظر من، راه دینداری، راه توکّل به خدا و راه اعتماد به وعده الهی است. ... وقتی انسان فهمید حق کدام است، باطل کدام است، با شجاعت بیشتری حرکت می‌کند: «و من ... و چون عده آنها سرآمد، آنها را بطرز شایسته‌ای نگه دارید یا بطرز شایسته‌ای از آنان جدا شوید؛ و دو ... ذخیره معنوی شما، یکی توکّل به خداست؛ یکی اعتماد به این مردم مؤمن و صادق و فداکار و ... اعتماد به نفس بزرگان - بهداد بخشی behdad-b.com/2016/11/27/اعتماد-به-نفس-2/ آیا واقعا می‌توانیم «به خدا نزدیک شویم»؟ - jw.org https://www.jw.org/fa/نشریات/کتابها/نزدیک-شویم/دوست-خدا/‎Cached۴ آیا دوستی نزدیک و قابل اعتماد دارید؟ چنین دوستی به شما علاقه و توجه دارد و شما نیز به او اطمینان دارید زیرا وفاداری خویش را به شما ثابت کرده است. وقتی شادی‌های خود ... مقام رضا و توکل www.mesbahyazdi.org/lib/rahiyan/ch02.htm‎Cached Similarوَ عَلَى اللّهِ فَتَوَکَّلُوا اِنْ کُنْتُمْ مُؤْمِنینَ» بر خدا توکّل کنید اگر ایمان دارید. در آیه دیگر، توکّل و اعتماد به خداوند را یکى از صفات بارز مؤمنین یاد کرده، مى‌فرماید: ... معناى توکّل این است که انسان یقین کند، سود و زیان و بخشش و حرمان به دست مردم نیست و باید ..... آیا آنان که به غیر من امید دارند، نمى‌ترسند (از عذاب یا قطع کردن آرزوهایشان یا از مقام قرب و. قرآن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/قرآن‎Cached Similarقرآن خدا را به انسان نزدیک‌تر از رگ گردنش می‌داند، رابطهٔ انسان با خدا را بی‌نیاز از ... خدا می‌شمارد؛ دین و حقیقت را یکی می‌داند و تنوع ادیان را حاصل تنوع در مردم می‌داند. .... یک یا چند نام داشته باشد که بیشتر از کلمه‌ای از آن سوره و یا رخداد ای مربوط به آن ..... وی قرائت را چهار بار از حمزه دریافت کرد، به گونه‌ای که می‌توان به قرائت او اعتماد نمود.