مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند

[ad_1]

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

رحمت خدا

 انسان مأیوس حالت بسته ای پیدا می کند که نه حال عبادت، نه حال توبه، نه حال دنیا و نه حال آخرت دارد . خیلی از افراد در حال یأس به خودکشی دست می زنند . در مکتب ما گفته شده که هیچ وقت از رحمت خدا ناامید نباشید. رحمت خدا خیلی گسترده است. امام علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسین (علیه السلام) می فرماید: فرزندم، هیچ وقت گناهکار را از رحمت خدا ناامید نکن ، چه بسا کسی که اعتکاف ( ثابت ماندن در کاری ) به گناه کرده اند ولی عاقبت آنها به خیر می شود .

ناامید از رحمت خدا کفر است

در سوره ی یوسف، حضرت یعقوب یأس از رحمت خدا را در حد کفر می داند. کسی که کنار دریاست چه غمی دارد از اینکه دستش و یا جامه اش آلوده شود؟
این است که یعقوب فرزندانش را می گفت: هیچ مأیوس از رحمت حق نباشید، یعنی اگر چه دست شما به گناه آلوده است، اما یادتان باشد که در کنار خدایید و خداوند دریای رحمت و لطف و عنایت است.

برای دریافت لطف و رحمت الهی باید حرکت کرد ، نه آنکه انسان در خانه بنشیند و منتظر نزول رحمت الهی باشد؛ چنانچه یعقوب از فرزندان خود می خواست تا به گذشته خود نگاه نکنند بلکه گذشته خداوند را به یاد بیاورند که چه آلودگانی را پاک ساخت و پذیرفت و آنگاه فرمود: إِنَّهُ لا یَیْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ: زیرا تنها کافران از رحمت خدا مأیوس می شوند.

جبران کنید، اما ناامید نشوید

انسان تا آنجا که می تواند باید جبران کند به همین خاطر یعقوب فرزندان خود را ابتدا می گوید: بروید از یوسف تحسُس بکنید: یَا بَنِیَّ اذْهَبُوا فَتَحَسَّسُوا مِنْ یُوسُفَ وَأَخِیه: ای پسران من، بروید و یوسف و برادرش را بجویید.( تجسس در امور بد است مثل تجسس به عیوب دیگران، که در قرآن از آن نهی شده است. تحسس یعنی دنبال چیزهای خوب گشتن مثل دوست خوب ، ولی خدا )
حضرت یعقوب، برای آنکه فرزندانش را به یافتن یوسف امیدوار کند و برای توصیه خود درمورد جستجوی یوسف دلیل بیاورد، می فرماید: وَلا تَیْأَسُوا مِنْ رَوْحِ اللَّهِ: از رحمت خدا ناامید نباشید کسی که از رحمت خدا ناامید باشد کافر است. یعقوب چهل سال در فراق یوسف که نور نبوت در او بوده است گریه کرد ولی ناامید نشد .
ناامیدی را خدا گردن زدست (مولانا)

امام علی (علیه السلام) به فرزندش امام حسین (علیه السلام) می فرماید: فرزندم، هیچ وقت گناهکار را از رحمت خدا ناامید نکن ، چه بسا کسی که اعتکاف ( ثابت ماندن در کاری ) به گناه کرده اند ولی عاقبت آنها به خیر می شود.

رفتارهای گذشته ناامید و معطلتان نکند

برای دریافت لطف و رحمت الهی باید حرکت کرد ، نه آنکه انسان در خانه بنشیند و منتظر نزول رحمت الهی باشد؛ چنانچه یعقوب از فرزندان خود می خواست تا به گذشته خود نگاه نکنند بلکه گذشته خداوند را به یاد بیاورند که چه آلودگانی را پاک ساخت و پذیرفت و آنگاه فرمود: إِنَّهُ لا یَیْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ: زیرا تنها کافران از رحمت خدا مأیوس می شوند.

کلام آخر:

بعضی ها فوری مأیوس می شوند و با خدا قهر می کنند . گاهی ما به چیزی دل بسته ایم و خدا می خواهد امید ما را قطع بکند و از راه دیگر مددی به ما برساند. ما باید معرفت و درک پیدا بکنیم که خدا هم خودش زیباست و هم کارهایش زیباست .
اولیای الهی، امیدوارند و همواره انسان را به لطف خداوند امیدوار می کنند؛ اما کسانی که همواره مردم را مأیوس می کنند، از دین خدا دورند: إِنَّهُ لا یَیْئَسُ مِنْ رَوْحِ اللَّهِ إِلا الْقَوْمُ الْکَافِرُونَ. "


منابع:
صفیر هدایت؛ سلسله مباحث آیت الله ضیاء آبادی
بیانات حجت الاسلام والمسلمین فرحزاد
سایت راهی به سوی نور
صبری که قرآن ما را به آن سفارش می کند!

صبری که قرآن ما را به آن سفارش می کند!

 تدبیرهایی از جنس شیطانی

تدبیرهایی از جنس شیطانی

علم یعقوب(ع)و بی خبری از یوسف؟

علم یعقوب(ع)و بی خبری از یوسف؟

فقط گناهکاران کلیک کنند!

فقط گناهکاران کلیک کنند!


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو …فن بیان،اصول سخنرانی و هنرگویندگی وگفتگو اصول ارائه سخنرانی با پاور پوینت



لینک منبع :رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند

رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند - تبیان article.tebyan.net/338532/رفتارهای-گذشته-ناامیدتان-نکند‎Cached22 ا کتبر 2016 ... کسی که کنار دریاست چه غمی دارد از اینکه دستش و یا جامه اش آلوده شود؟ اگر چه دست شما به گناه آلوده است، اما یادتان باشد که در کنار خدایید و خداوند ... رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند - دانلود و نمایش ویدیو www.airvideo.ir/search/رفتارهای_گذشته_ناامیدتان_نکند‎Cachedرفتارهای گذشته ناامیدتان نکند ... دانلود پژمان جمشیدی: نکند ازدواج کردم خودم خبر ندارم! ... دانلود اثربخشی روش ماتریکس برکاهش رفتارهای پرخطرجنسی مردان معتاد ... مسجد النبی(ص) ولنجک - رفتار farhangimasjedonnabi.blogfa.com/tag/رفتار‎Cachedمسجد النبی(ص) ولنجک - رفتار - به نام آفریدگاری که بخشایش و رحمانیتش عام و مهربانی و رحیمیتش خاص است. ... رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند 95/8/12. رفتارهای ... مِـنـــــــــبَرهای دِلـــنشیــن - publications of telegram channel tsear.ch/posts/manbardelnshin/20 رفتارهای گذشته ناامیدتان نکند..? #منبرمتنی @manbardelnshin #منبرمتنی انسان مأیوس حالت بسته ای پیدا می کند که نه حال عبادت، نه حال توبه، نه حال دنیا و نه حال ... الف - لیست امید، ناامیدمان نکند! - نسخه قابل چاپ alef.ir/prtdsn0ojyt0ns6.2a2y.html‎Cached1 روز پیش ... لیست امید، ناامیدمان نکند! ... این رفتار در حالی رخ داد که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ بر تعامل با دنیا با حفظ اقتدار تاکید داشتند. ... چهره ی بسیاری از شخصیت های فرهیخته و تاثیر گذار حال و گذشته تاریخ کشورمان نشسته است. لیست امید، ناامیدمان نکند! - farspage / news / وبگردی farspage.com/n/57/72df2‎Cached1 روز پیش ... لیست امید، ناامیدمان نکند! ... این رفتار در حالی رخ داد که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ بر تعامل با دنیا با حفظ اقتدار تاکید داشتند. ... چهره ی بسیاری از شخصیت های فرهیخته و تاثیر گذار حال و گذشته تاریخ کشورمان نشسته است. لیست امید، ناامیدمان نکند! - الف | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/42892916 لیست امید، ناامیدمان نکند! انتشار تصاویری عجیب از برخی .... البته آن زمان یکسری از سران اصلی رژیم گذشته که دستگیر می شدند، ... شفقنا ۱۳۹۶/۰۵/۱۵ - ۱۵:۰۹ ... لیست امید، ناامیدمان نکند! | بوکان پرس | پارسی پو parsipoo.ir/news/15020478001643242/لیست-امید-ناامیدمان-نکند/‎Cached1 روز پیش ... این رفتار در حالی رخ داد که رهبر معظم انقلاب در مراسم تنفیذ بر تعامل با دنیا ... های فرهیخته و تاثیر گذار حال و گذشته تاریخ کشورمان نشسته است. الف>سیاسی: لیست امید، ناامیدمان نکند! - جستجوگر خبری شنیدی www.shenidi.com/411350-لیست-امید،-ناامیدمان-نکند!‎Cachedالف>سیاسی: لیست امید، ناامیدمان نکند! ... نشستن آنها در دیدارهای دیپلماتیک توهین به مردم آن کشور تلقی می شود، از همین رو رفتارهای دیپلماتیک به دقت از سوی رسانه ها ... لیست امید، ناامیدمان نکند! - الف | خبرپو khabarpu.com/k.php?u=2YTbjNiz2Kog2KfZhduM2K/...‎Cached1 روز پیش ... لیست امید، ناامیدمان نکند! ... اما اینکه نمایندگان ملت در نهادِ خود تمایل به چنین رفتارهایی داشته باشند حکایت از عمق نفوذ فرهنگ پوپولیستی دارد که ...