مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مواد غذایی که خواب را مختل می کنند

[ad_1]

مواد غذایی که خواب را مختل می کنند

مواد غذایی که خواب را مختل می کنند 

برخی از مواد غذایی نباید شب ها مصرف شوند چون می توانند در خواب ما اختلال ایجاد کنند. معروف ترین این خوراکی ها قهوه است. آن طور که متخصصان می گویند عوامل مختلفی می تواند بر وضع خواب افراد تاثیر بگذارد که استرس ها و هیجانات روزانه، سن و سال فرد، کمبود مواد مغذی و پیروی از رژیم غذایی یا مصرف خوراکی های مختلف از آن جمله است.

 

از کمبود مواد مغذی تا کمبود خواب
تغذیه صحیح و پیروی از یک رژیم غذایی متعادل و مناسب، بی شک می تواند نقش بسیار مهمی در سلامت افراد داشته باشد.کمبود بعضی از مواد مغذی می تواند موجب ایجاد اختلالات خواب شود.به عنوان مثال، کمبود آهن یکی از مواردی است که می تواند کیفیت خواب فرد را تغییر دهد. به همین دلیل،

 

بسیاری از کسانی که دچار کم خونی فقر آهن هستند معمولا با اختلالات خواب شبانه هم روبه رو می شوند و در این زمینه مشکلات متعددی دارند.این موضوع بویژه میان خانم ها شایع تر است افرادی که سابقه کمبود آهن دارند حتما باید هر از گاهی آهن خون شان را کنترل کنند تا در صورت نیاز از مکمل های مناسب استفاده شود.

 

این مساله نه تنها بر وضع خواب فرد تاثیر می گذارد که حتی می تواند خلق و خوی او را نیز دستخوش تغییر کند. به این معنا که در این شرایط ممکن است هنگام خواب کابوس ببیند یا ناگهان از خواب بپرد و دچار تپش قلب شود.

 

تنظیم خواب؛ تنظیم هورمون ها
در بدن انسان هورمون های استرس زا و آرامش بخش نیز ترشح می شود . اگر ترشح این هورمون ها بیش از حد متعادل باشد، موجب ایجاد اختلال در خواب شبانه خواهد شد. با این وجود تغذیه نقش بسیار مهمی در تنظیم میزان ترشح این هورمون ها در بدن ایفا می کند.

 

به عنوان نمونه، در بدن افرادی که دچار افت قند خون می شوند یا مثلا مدت زمانی به نسبت طولانی مشغول مطالعه هستند، هورمون های استرس ترشح خواهد شد تا قند خون آنها را افزایش دهد و در نتیجه این افراد هنگام شب دچار اختلالات خواب می شوند.

 

بنابراین نکته بسیار مهمی که باید مورد توجه قرار گیرد این است که حتما پس از گذشت مدتی حدود یک تا دو ساعت پس از شروع مطالعه، باید از منابع غذایی حاوی قندهای طبیعی مانند میوه های خشک یا تازه استفاده کنید پتا هورمون های استرس در بدن ترشح نشود.

 

از طرف دیگر، برخی مواد غذایی نقش مهمی در تنظیم خواب فرد دارد و ترشح هورمون سروتونین (هورمون موثر در احساس شادی) را نیز کنترل می کند. این مواد غذایی حاوی ترکیباتی به نام «تریپتوفان» هستند که در بدن انسان می تواند سروتونین را تولید کند. این ترکیب به طور طبیعی در بعضی از مواد غذایی وجود دارد.

 

به عنوان نمونه، شیر، ماست و لبنیات منبع بسیار خوبی از تریپتوفان به حساب می آید که در نهایت می تواند موجب تولید سروتونین در بدن شود. به همین دلیل است که معمولا توصیه می شود افراد قبل از خواب، یک لیوان شیر بنوشند تا خواب شان تنظیم شود.

 

آنهایی که می خواهند خوب بخوابند می توانند از کاهو هم استفاده کنند. چون مصرف کاهو و بخصوص قسمت های سبزتیره آن، می تواند در تنظیم و تولید سروتونین موثر باشد. علاوه بر این، خرما نیز از جمله مواد آرامش بخشی است که مصرف آن بخصوص همراه با یک لیوان شیر می تواند به افرادی که با مشکلات خواب مواجه هستند، کمک کند.

 

پرخوری نکنید
 به گزارش پارس ناز مصرف مواد خوراکی حاوی کافئین مانند چای پررنگ، قهوه، نسکافه، شکلات، کاکائو و حتی بستنی های شکلاتی در ساعات نزدیک به خواب و یکی دو ساعت قبل از آن، می تواند موجب ایجاد مشکلات و اختلالاتی در خواب فرد شود.

 

پرخوری بویژه در وعده شام نیز عاملی است که خواب را مختل می کند و به همین دلیل برای داشتن خوابی راحت و مناسب در طول شب، توصیه می شود هنگام روز کالری مناسب با نیازتان دریافت کنید. همچنین خوب است غذایی سبک برای وعده شام در نظر بگیرید که البته این موضوع در مورد کسانی که چاقی های شکمی دارند، بسیار مهم و قابل توجه خواهد بود.

 

فراموش نکنید چاقی های شکمی، خود عاملی برای بی خوابی های شبانه به حساب می آید و برهمین اساس توصیه می شود در طول روز ورزشی مناسب در برنامه تان داشته باشید، چراکه ورزش منظم نه تنها از نظر حفظ تناسب اندام مفید است که می تواند هورمون های بدن را نیز تنظیم کند.

 

علاوه بر این، بسیاری از افراد در طول روز تحرکی ندارند و انرژی روزانه شان تخلیه نمی شود. بنابراین طبیعی است که خسته نشده و شب هم راحت نخوابند.به این افراد یا کسانی که پشت میزنشین هستند، توصیه می شود روزانه حداقل حدود ۲۰ تا ۳۰ دقیقه فعالیت بدنی مناسب مانند پیاده روی را در نظر داشته باشند.

 

افزایش وزن در اثر خواب کم و زیاد
اگر زیادتر از حد معمول بخوابید، چاق می شوید، اما اگر کمتر از نیازتان بخوابید باز هم همین نتیجه در انتظارتان خواهد بود؛ پس سعی نکنید با کم خوابی لاغر شوید.کم خوابی و خواب زیاد هر دو می تواند متابولیسم را کاهش دهد و موجب افزایش وزن شود. فردی که کمتر از حد طبیعی می خوابد،

 

وعده های غذایی اش نیز جابه جا می شود و در طول ساعاتی که بیدار است، بیشتر احساس گرسنگی می کند، در نتیجه غذا و تنقلات بیشتری هم می خورد.از طرف دیگر، خوابیدن زیاد هم باعث چاقی می شود، چون در این شرایط وقتی فرد از خواب بیدار شود، تقریبا ساعت صبحانه و میان وعده صبح را از دست داده

 

و در نتیجه هنگامی که ناهار می خورد، سلول های بدنش گرسنه هستند و هر چیزی که دریافت می کند در بدنش تبدیل به چربی می شود. بنابراین خواب زیاد و خواب کم هر دو عاملی است که باعث افزایش وزن و به هم خوردن نظم وعده های غذایی و میان وعده ها خواهد شد.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط


چند غذایی که خواب را مختل می کنند. چند غذایی که خواب را مختل می ... بنابراین در ادامه به غذاهایی اشاره میکنیم که نباید شبها بخورید. کلم : یکی از این غذاها، انواع کلم ...مصرف غذاهای خیلی چرب هم از آنجا که چربی ها آخرین گروه موادغذایی ای هستند که هضم می شوند، باعث سنگینی معده می شود و خواب را مختل می کند. موادغذایی نفاخ نیز باعث ...مواد غذایی که خواب را مختل می کنند ،قهوه قبل از خواب،اختلالات خواب،خوراکی های ممنوعه قبل از خواب،خواب راحت،چگونه راحت بخوابیم،خواب را دریابیم.19 مه 2013 ... این مواد غذایی حاوی ترکیباتی به نام تریپتوفان هستند که در بدن انسان میتواند سروتونین را تولید کند. ... لیوان شیر میتواند به افرادی که با مشکلات خواب مواجه هستند، کمک کند. ... نیز عاملی است که خواب را مختل میکند و به همین دلیل برای داشتن خوابی ... استرس یکی از زوجین موجب افزایش وزن زوج دیگر می شود ...کدام نوع غذا خواب را مختل می کند؟ اگر می توانستید بهترین موادغذایی را انتخاب کنید که به خواب راحت و بهتر شما کمک می کنند، آیا واقعاً چنین کاری نمی کردید؟ اگر می ...خوردن برخی مواد غذایی کمک می کنند تا بهتر به خواب رفته و خوابی آرام داشته ... از خوردن مواد غذایی که سبب اختلال در خواب می شوند اجتناب کنید تا خواب بهتری داشته ... نیکوتین موجود در سیگار هم مانند کافئین ماده محرک بوده و خواب شبانه را مختل می کند.26 سپتامبر 2016 ... کلم : یکی از این غذاها، انواع کلم است. درست است که سبزیجاتی مثل کلم بروکلی و گل کلم، سرشار از مواد شیمیایی گیاهی، ویتامینها و املاحی هستند ...17 جولای 2010 ... استفاده نامتعادل و نابهجا از چربی ها می تواند خواب شبانه را مختل كند، به خصوص ... به علاوه، كسانی كه شبها دیر می خوابند و از آن طرف ظهر بیدار می شوند از دو جهت ... به علاوه، از خوردن بعضی مواد غذایی قبل از خواب بپرهیزید، مثل كره گیاهی ...26 دسامبر 2015 ... متاسفانه بیشتر افراد غذاهایی را که قبل از خواب مصرف می کنند نادیده ... این نوع از سبزیجات دارای مواد مختلف معدنی هستند که برای سلامتی بدن ...26 آگوست 2014 ... سایت خبری تحلیلی ساعت 24- تحقیقات محققان روی علل کم خوابی نشان می دهد برخی مواد غذایی وجود دارند که اگر قبل از خوابیدن صرف شوند بر الگوی ...


کلماتی برای این موضوع

غذاهایی که حافظه را تقویت می کند پزشکان ایران مسئول محتوای سایت های دیگر نیست شما نمی توانید با تکیه بر مطالبی که در سایت مواد غذایی مغذی برای اسپرم و تخمکسایت من سکوت قلبم این بار تو را بهانه کرده تو صداى تنهایى من باش بین این همه آدم که اشتباهاتی که زود پیرتان می کنندنشان داده شده که داشتن نگاه سطحی به خواب خطر ابتلا به افزایش وزن، سرطان و اساسا هر میگنا کسانی که بی‌اختیار موهای خود را می‌کنندوقتی عصبانی و نگران می شوید چه می کنید؟ خیلی ها از ما عادت های خاصی داریم که ناخودآگاه تغذیه در ورزشکاران برای درک بهتر میتوانید قبل از مطالعه این بخش مبحث تغذیه متعادل را مطالعه فرماییدمواد غذایی مفید در بیماری کبد چربمنظور از کبد چرب ،رسوب چربی عمدتاً از چربی های خنثی در کبد است که پیدایش آن در افراد زیست نیوزبخور، نخورهای معده خالی غذاهایی که گرسنگی را سرکوب می کنند وقتی احساسات نیز قابل بخور نخورهای خـواب نکته دیگر در مورد خوراکی‌هایی است که می‌توانند به بالا بردن کیفیت خواب کمک کنندعصر ایران جشنواره سینماحقیقت را می توان ویترین سینمای مستند ایران دانست که عصاره و حاصل تلاش خانومایی که قبلا سقط داشتین و الان می خواین با …خانومایی که قبلا سقط داشتین و الان می خواین با روحیه اقدام کنین بفرمایین تو لطفا مردمان پورتال جوانان ایرانیپورتال جوانان ایرانی الکلی‌ها به سه دسته تقسیم می‌شوند آنها که در مرحله ابتدایی دلیلی که سبب چاقی می‌شود این موضوع حقیقت دارد که معمولا ما در صورتی دچار چاقی یا اضافه وزن می‌شویم که یا زیاد سلامت نیوز در فرهنگ ما دوره نامزدی به دو مرحله متفاوت گفته می‌شود که در میان خانواده‌ها متفاوت فرزند زیبای من کودکانی که غذا نمی خورند راه دیگر این است که ببینید کودکتان برای غذا خوردن چه شرایطی را در نظر می گیرد و حتی بی خوابی علاوه بر عوارض بسیار زیاد برای سلامتی ، می …تحقیقی اخیرا صورت گرفته نشان می دهد که بی خوابی ، می تواند مقدمه ابتلا به افسردگی باشد دستگاه گوارش – سیب سلامت دستگاه گوارش گذرگاهی طولانی است که دهان را به مقعد وصل می کند گوارش از دهان آغاز می اختلال افسردگی اساسی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاداختلالافسردگیاساسیاختلال افسردگی اساسی یکی از شایع‌ترین تشخیص‌های روانپزشکی است که مشخصه آن خلق همه چیز راجع به ویتامین ب زیباشو دات کامبا درود چند سالی است که معمولا پس از مطالعه از انجا که بیشتر فعالیت های روزانه من بهترین راههای درمان سرفه در منزل با استفاده از مواد …پزشکی و سلامتبهترین راههای درمان سرفه در منزل سرفه به صورت ارادی یا رفلکسی ایجاد می‌شود رفلکس چاقی بیماری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادمرضچاقیچاقی وضیعت پزشکی است که بافت چربی بیش از حد طبیعی در بدن فرد انباشته شده باشد انباشت



لینک منبع :مواد غذایی که خواب را مختل می کنند

۱۲ خوراکی که خواب شما را مختل می‌کنند | چطور chetor.com/48773-12-خوراکی-که-خواب-شما-را-مختل-می‌کند/‎Cached Rating: 93% - 260 votes در این مقاله، به 12 خوراکی که خواب شما را مختل می‌کند و بهترین زمان مصرف آنها اشاره شده ... برخی مواد غذایی که در وعده‌ی شام یا کمی پیش از خوابیدن مصرف می‌کنید، باعث ... مواد غذایی که خواب را مختل می کنند - پارس ناز www.parsnaz.com/مواد-غذایی-که-خواب-را-مختل-می-کنند.html‎Cachedمواد غذایی که خواب را مختل می کنند ،قهوه قبل از خواب،اختلالات خواب،خوراکی های ممنوعه قبل از خواب،خواب راحت،چگونه راحت بخوابیم،خواب را دریابیم. مشکل بی خوابی خود را با این غذا ها درمان کنید - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/21132_مشکل-بی-خوابی-خود-را-با-این-غذا-ها-درمان.html/‎Cached Similarپزشکان توصیه می کنند اگر شب ها خواب راحتی ندارید و یا به سختی به خواب می روید ... غلات سبوس دار جزو کربوهیدرات های پیچیده ای محسوب می شوند که ارزش غذایی به ... در میان تمام مواد پروتئینی مختلف از جمله انواع گوشت های قرمز و سفید، تخم مرغ از ... چه غذاهایی بخوریم تا خواب از سرمان بپرد؟! - ایسنا www.isna.ir/news/.../چه-غذاهایی-بخوریم-تا-خواب-از-سرمان-بپرد‎Cached31 مه 2013 ... اما اگر فرد از آن رنج می‌برد باید ابتدا به این اصل توجه کند که آیا میزان خواب ... دو روز احساس خواب‌آلودگی در وجودش شدت می‌یابد و فعالیتش را مختل می‌کند. ... شخصی خود از مواد غذایی ویژه‌ای استفاده می‌کنند که تاثیر آن همگانی نیست. 6 غذایی که باعث بروز مشکلات خواب می‌شود - مجله سلامت www.majalesalamat.com/.../6-foods-that-are-making-you-lose-sleep/‎Cached26 دسامبر 2015 ... متاسفانه بیشتر افراد غذاهایی را که قبل از خواب مصرف می کنند نادیده ... این نوع از سبزیجات دارای مواد مختلف معدنی هستند که برای سلامتی بدن ... با 13 غذایی که خوردن آن ها باعث مختل شدن خواب شبانه شما می شود آشنا ... mag.fidilio.com/غذهایی-که-خواب-را-بهم-می-ریزند/‎Cached20 فوریه 2017 ... مشکل خواب دارید؟ به سختی خوابتان می برد یا زود بیدار می شوید؟ برای اینکه بدانید مصرف چه غذاهایی خواب شما را مختل می کند این مطلب را بخوانید. این خوراکی‌ها خواب را از چشمانتان می‌دزدد - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/online/.../این-خوراکی‌ها-خواب-را-از-چشمانتان-می‌دزدد‎Cached19 مه 2013 ... این مواد غذایی حاوی ترکیباتی به نام «تریپتوفان» هستند که در بدن انسان می‌تواند سروتونین را تولید کند. ... یک لیوان شیر می‌تواند به افرادی که با مشکلات خواب مواجه هستند، کمک کند. ... شام نیز عاملی است که خواب را مختل می‌کند و به همین دلیل برای داشتن خوابی ... هلاکت یک داعشی که با آرپی ‌جی اعدام می کرد + عکس ... مواد غذایی که بر خواب افراد تاثیر می گذارند - نور ترجمه noortarjome.com/.../مواد-%20غذایی%20-که%20-بر%20-خواب%20-افراد%20-تاثیر%20-می%20گذارند‎Cachedخوردن برخی مواد غذایی کمک می کنند تا بهتر به خواب رفته و خوابی آرام داشته ... از خوردن مواد غذایی که سبب اختلال در خواب می شوند اجتناب کنید تا خواب بهتری داشته باشید. ... خوابیدن بلافاصله پس از صرف شام می تواند سبب مختل شدن خواب شب شود. 6 خوراکی که خواب را مختل می کند، اما نمی دانید! - سلامت بانوان اوما https://ooma.ir/.../6-خوراکی-که-خواب-را-مختل-می-کند،-اما-نمی-دانید/‎Cached14 مه 2016 ... 6 خوراکی که خواب را مختل می کند، اما نمی دانید! ... با این حال، از میان مواد غذایی، کلم‌ها دیرتر هضم می‌شوند و حاوی مقادیر زیادی از فیبرهای نامحلول هستند ... خوردنی های مختلف چه تاثیری بر خواب دارند؟ - سلامتی salamati.ir/2017/07/21/خوردنی-های-مختلف-چه-تاثیری-بر-خواب-دارن/‎Cached21 جولای 2017 ... بعضی موادغذایی می توانند در خواب اختلال ایجاد کنند و لذت بردن از خواب ... برعکس بعضی مواد غذایی دیگر هم وجود دارند که موجب اختلال خواب می‌شوند.