مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟

[ad_1]

طی تحقیقی که در دانشگاه Cornell نیویورک صورت گرفته، ۴۸ نفر دست بکار شدند و راه‌حل‌های مختلفی را برای پنج طعم شناخته شده : شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی (کلمه‌ای ژاپنی که با طعم لذیذ غذاهایی مثل گوشت، گوجه فرنگی، پنیر و سس سویا معرفی شده) ارایه نمودند. در مرحله اول، آزمایش‌کنندگان طعم‌ها را در سکوت چشیدند، دفعه بعد این کار را درحالتی امتحان کردند که هدستی را روی گوش خود گذاشته بودند و این وسیله با صدای ۸۵ دسیبل در حال پخش صدایی شبیه به موتورهای هواپیما بود.

چیزی که محققان یافتند بدین شرح است: در این حین تغییر زیادی در چشیدن طعم‌های شور، ترش و تلخ وجود ندارد. محیط‌های پر سروصدا طعم شیرین را خنثی می‌کنند و این در حالی است که برای خوش طعم بودن مزه دیگر می‌افزایند و ممکن است مسبب این باشد که چرا خوردن یک وعده غذایی در هواپیما لذت کمتری دارد. Robin Dando استادیار علوم و صنایع غذایی در این باره می‌گوید:

مطالعات ما این موضوع را تایید می‌کند که در یک محیط شلوغ و پر سروصدا حس چشایی ما دچار مشکل می‌شود. نکته جالب این است که این مورد مخصوص طعم‌های شیرین و اومامی بوده، طوری که مزه شیرین از بین می‌رود و طعم اومامی به طور قابل توجهی افزایش پیدا می‌کند. محیط پیرامونی که در آن غذا می‌خوریم می‌تواند درک ما را از آنچه که مصرف می‌کنیم تغییر دهد.

این اولین بار نیست که شرکت‌های هواپیمایی تلاش کرده‌اند تا به نحوی علت بد بودن طعم غذای هواپیما را دریابند. موسسه تحقیقاتی Fraunhofer در آلمان مطالعه‌ای را روی علت اینکه چرا فقط طعم غذا روی زمین لذیذ بوده و در “آسمان بسیار بد است” انجام داده‌ است.

پژوهشگران آلمانی آزمایش‌هایی را برای چشیدن مزه‌ها روی هر دو سطح دریا و در شرایط تحت فشار انجام داده‌اند. این آزمایشات نشان داد که فضای تحت فشار داخل کابین که با ترکیب شدن سرما و خشکی هوای کابین اعصاب چشایی را (مانند هنگامی که به شدت سرما می‌خورید) بی‌حس می‌کنند. در واقع، درک کردن مزه‌های شور و شیرین در ارتفاعات بالا تا حدود ۳۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. افزون بر فضای راکد کابین، غشاهای مخاطی بینی را خشک می‌کنند، درنتیجه حواس بویایی که روی طعم تاثیرگذار هستند سست می‌شوند.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

داستان زندگی امید موفقیتداستانان الانسان لفی خسر و سوگند به روزگار که انسان ، مدام در حال زیان‌کردن است مردیخ وبلاگ یک مهندس تفکر و اقدام در برنامه ریزی استراتژیک برنامه ریزی استراتژیک داستان زندگی امید موفقیت داستان ان الانسان لفی خسر و سوگند به روزگار که انسان ، مدام در حال زیان‌کردن است مردیخ‌ فروش وبلاگ یک مهندس نحوه طراحی ستون ها واستفاده از نور و ضدنور در چینش اجرام منجر به ایجاد پارادوکس دید شده است



لینک منبع :چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟

چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ - آی‌تی‌رسان itresan.com/148314/چرا-طعم-غذا-در-هواپیماها-ناخوشایند-است/.html‎Cachedطی تحقیقی که در دانشگاه Cornell نیویورک صورت گرفته، ۴۸ نفر دست بکار شدند و راه‌حل‌های مختلفی را برای پنج طعم شناخته شده : شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی ... چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ - آی تی رسان | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/28941392 1 دسامبر 2016 ... چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ طی تحقیقی که در دانشگاه Cornell نیویورک صورت گرفته، 48 نفر دست بکار شدند و راه حل های مختلفی را برای ... چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ - پسیت passit.ir/fa/home/details/9834180851 1 دسامبر 2016 ... دانش روز. چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ طی تحقیقی که در دانشگاه Cornell نیویورک صورت گرفته، ۴۸ نفر دست بکار شدند و راه‌حل‌های مختلفی ... چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ - تیتر شهر worldcup.tnews.ir/news/0a9175189684.html طی تحقیقی که در دانشگاه Cornell نیویورک صورت گرفته، ۴۸ نفر دست بکار شدند و راه حل های مختلفی را برای پنج طعم شناخته شده : شیرین، شور، ترش، تلخ و اومامی ... چرا غذا در هواپیما مزه دیگری می‌دهد؟ - سیتا سفر https://www.sitasafar.com/Content.aspx?id=24‎Cached19 جولای 2017 ... و فقط آب گوجه نیست - به طور کلی مزه همه غذاها در هواپیما متفاوت است و ... با حقه هایی از تاثیر ارتفاع کابین هواپیما بر روی غذا کاسته و مسافران را ... چرا مزه غذا در هواپیما متفاوت است؟ | لست سکند lastsecond.ir/news/food-on-plane‎Cached16 آوریل 2016 ... چرا مزه غذا در هواپیما متفاوت است؟ ... افزایش می دهند ( مثل اضافه کردن گیاهان دریایی به پوسته نان ) در غیر این صورت غذا بیمزه و ناخوشایند خواهد بود. چرا مزه غذا در هواپیما متفاوت است؟ www.iranhall.com/health/.../چرا-مزه-غذا-در-هواپیما-متفاوت-است؟‎Cached16 آوریل 2016 ... چرا مزه غذا در هواپیما متفاوت است؟,28/01/1395,دانستنی هایی درباره ... گیاهان دریایی به پوسته نان ) در غیر این صورت غذا بیمزه و ناخوشایند خواهد بود. چرا غذا در هواپیما خوشمزه نیست ؟! [آرشیو] - فوروم ایران آمریکا www.iranamerica.com/forum/archive/index.php/t-21419.html‎Cachedسپس از این افراد خواسته شد که در خصوص سطح درک خود از طعم غذا و ارتباط ... به زیرصدای ناخوشایند دستگاههای کنترل فشار هوا وابسته است که در طول ... چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیستند؟ - کجارو www.kojaro.com/.../scientific-reason-why-airplane-food-doesnt-taste-good/‎Cached5 مه 2016 ... چرا غذاهای هواپیما خوشمزه نیستند؟ ... همیشه غذاهایی که در هواپیماها می‌خوریم طعمی متفاوت و گاه ناخوشایند دارند. ... چرا طعم غذاهای هواپیما متفاوت است؟ ... بر کیفیت و مزیت غذا نشان می‌دهد صدای هواپیما می‌تواند طعم بعضی غذاها را بیشتر از ... passit.ir - www.passit.ir -> چرا طعم غذا در هواپیماها... | Facebook https://www.facebook.com/1842658422682479 www.passit.ir -> چرا طعم غذا در هواپیماها ناخوشایند است؟ http://dlvr.it/Mqh415 www. passit.ir.