مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت فاطمه زهرا (س)

در قرآن کریم آمده است که منافقان از راه های مختلفی برای ضربه زدن به حکومت دینی بهره می برند که یکی از آن راه ها ایجاد دودستگی و وادادگی در بحران های اقتصادی است.

در قرآن از قول منافقان آمده است که: «آن ها می گویند اطرافیان پیامبر(ص) را در تنگنای اقتصادی قرار دهید تا پراکنده شوند» (سوره منافقون، آیه ۷) لذا تنها راه خنثی نمودن نقشه های شوم بدخواهان و منافقان در جامعه دینی ترویج روحیه ایستادگی و مقاومت و جهاد در تمام عرصه ها از جمله اقتصاد است. سیره حضرت فاطمه زهرا (س) برای زنان خانه دار و بلکه تمام مسلمانان است. حکایت زیر یکی از درس های بزرگ اقتصادی از آن حضرت است.

امام باقر(ع) از قول جابر بن عبدالله انصاری برای فرزند خویش امام صادق(ع) نقل کرده اند که جابر گفت:
«روزی نماز عصر را همراه پیامبر خواندیم و هنوز متفرق نشده بودیم که پیرمردی از مهاجران که از شدت پیری و ضعف به زحمت راه می رفت به سمت ما آمد و پیامبر احوالش را جویا شد. او گفت ای پیامبر خدا گرسنه ام سیرم کن، برهنه ام مرا لباسی بپوشان، فقیرم دستم را بگیر. حضرت فرمود من چیزی ندارم که به تو بدهم اما این مقدار هست که بتوانم تو را به کسی که اهل خیر باشد راهنمایی کنم. پس به خانه کسی برو که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند، کسی که خدا را بر خویش مقدم می دارد، به خانه فاطمه برو. آن فرد با راهنمایی عمار به خانه حضرت زهرا می رود و عرض حال می کند و حضرت تنها گردنبند خود را که آن هم هدیه دختر عمویش (دختر حضرت حمزه) بوده به او می بخشد و…» (بحار الانوار، ج۴۳، ص۵۶-۵۸)
                                                                                       ***
سه نکته:
* دختری بخشنده همچون مادرش

مطابق حکایت فوق و نمونه های دیگری که در روایات بیان شده یکی از مصادیق جهاد اقتصادی در سیره حضرت زهرا (س) پشتوانه قرار دادن دارایی خود برای رفع مشکلات حکومت دینی است و این امری است که قبل از ایشان مادرش خدیجه(س) انجام داده بود. حضرت زهرا (س) چنان برای رفع نیاز حکومت پیامبر (ص) با تمام وجود آماده بود که در موارد متعددی که کسی برای مشکل اقتصادی خود به پیامبر، یعنی به حاکم جامعه دینی مراجعه می کرد و پیامبر(ص) خود نمی توانست مشکل او را حل کند، او را به حضرت زهرا (س) ارجاع می داد.

** دارایی ها در مسیر مبارزات سیاسی
مصادیق جهاد اقتصادی حضرت زهرا(س)، تنها در سخت گرفتن بر خود و انفاق اموال خلاصه نمی شود، بلکه ایشان از دارایی های اقتصادی خود در مسیر مبارزات سیاسی نیز استفاده می کرد. نمونه بارز آن را پس از رحلت پیامبر (ص) در جریان فدک می توان مشاهده کرد. پیامبر اکرم (ص) با توجه به روحیه ای که از حضرت زهرا سراغ داشت، باغات فدک را که طبق آیه انفال (سوره انفال، آیه۱) به حضرت زهرا بخشیده بود و حضرت هم آن را صرفاً در راه رفع نیاز مستنمدان جامعه مصرف می کرد.

*** جهاد اقتصادی زنان خانه دار
این نمونه ها نشان می دهد که مخاطب جهاد اقتصادی تنها سرمایه داران یا تولیدکنندگان و امثال آن ها نیستند بلکه هر شخصی، حتی یک زن خانه دار هم آن مقدار که زندگیش با اقتصاد ارتباط برقرار می کند، می تواند در عرصه این جهاد مشارکت جدی داشته باشد و نقش آفرین باشد.



لینک منبع :حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت فاطمه زهرا (س)

حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت فاطمه زهرا (س) | ساتین saten.ir/99853/حکایتی-از-بخشندگی-فوق-العاده-حضرت-فاطم/‎Cached23 فوریه 2016 ... مطابق حکایت فوق و نمونه های دیگری که در روایات بیان شده یکی از مصادیق جهاد اقتصادی در سیره حضرت زهرا (س) پشتوانه قرار دادن دارایی خود برای ... Images for حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت فاطمه زهرا (س) حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت زهرا (س) | پایگاه خبری تراز www.taraznews.com/content/137635‎Cached23 فوریه 2016 ... تراز: به خانه کسی برو که خدا و رسولش را دوست دارد و خدا و رسول هم او را دوست دارند، کسی که خدا را بر خویش مقدم می دارد، به خانه فاطمه برو. 20 داستان کوتاه از حضرت فاطمه زهرا (س) - بشیران bashiran.ir/20-داستان-کوتاه-از-حضرت-فاطمه-زهرا-س/‎Cached Similar20 داستان کوتاه از حضرت فاطمه زهرا (س) سال پنجم بعثت، موقع وضع حمل، خدیجه فرستاد پی چند تا از زن‌های قریش اما، هیچ‌کدام حاضر نشدند بیایند. پیغام داده بودند:"آن روز ... بخشندگی را از فاطمه سلام الله علیها الگو بگیرید... - آپارات www.aparat.com/.../بخشندگی_را_از_فاطمه_سلام_الله_علیها_الگو_بگیرید...‎Cached22 جولای 2014 ... (انا یمنی) داستانی بسیار زیبا تاثیر گذار از محبت حضرت فاطمه سلام الله علیها به دختر قاتل خود مغیره لعنت الله علیه بخشندگی را از فاطمه س. حکایت عنایت حضرت فاطمه زهرا س به مریض مسیحی - آپارات ► 7:18www.aparat.com/v/qZk3C/حکایت_عنایت_حضرت_فاطمه_زهرا_س_به_مریض_مسیحی Jul 1, 2017 - 7 min آواهای اسلامی Islamic Miracle (in Farsi) حکایت عنایت حضرت فاطمه زهرا س به مریض مسیحیTags:Islamic miracle, god miracle, shia ... انفاق- داستانی زیبا از حضرت فاطمه زهرا برگرفته از کتاب فضائل ... ► 14:33www.aparat.com/v/EOq0I/انفاق-_داستانی_زیبا_از_حضرت_فاطمه_زهرا_برگرفته_از_کتاب Jul 29, 2017 - 15 min 10TaAz داستان راستان انفاق- داستانی زیبا از حضرت فاطمه زهرا برگرفته از کتاب فضائل الزهرا با زبانی ساده برای نوجوانان barn , fun ... حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت زهرا (س) - edosa.ir edosa.ir/portal/home.php?school_code=95088884&block=news&id... زیاد. کم. نقشی ندارد؟ حکایتی از بخشندگی فوق العاده حضرت زهرا (س) ... سیره حضرت فاطمه زهرا (س) برای زنان خانه دار و بلکه تمام مسلمانان است. حکایت زیر یکی از درس ... مداحی فوق العاده زیبای شهادت حضرت فاطمه زهرا -مگه میشه فاطمیه ... ► 6:27https://www.youtube.com/watch?v=VAJl678SVMQ Feb 11, 2017 - 6 min - Uploaded by استودیو غدیر / Studio Ghadir مداحی شهادت حضرت فاطمه زهرا -مگه میشه فاطمیه اشکامونو در نیاره تقسیر زهرا نیست نام زهرا گریه داره #مداحی#حضرت_زهرا#حضرت_فاطمه#شهادت. زندگینامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) www.roshd.org/per/beliefs/?bel_code=88‎Cached Similarزندگینامه حضرت فاطمه زهرا (سلام الله علیها) ... کسی دارای مقامی والاتر از او نیست، پس شناخت سراسر زندگانی و تمامی لحظات حیات او، از ارزش فوق العاده برخوردار می‌باشد. ... این وصف می‌ستود؛ این امر حکایت از آن دارد که فاطمه (علیها السلام) بسان مادری برای رسول خدا بوده است. .... در این هنگام فاطمه (علیها السلام) پیراهن نو را در راه خدا انفاق نمود.