مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کدام گناه روزی را کم می کند؟

دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم، فرد را بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می سازد و از آفات زبان و خراب کننده ایمان است. علت اصلی دروغ، عقده، حقارت و خود کم بینی انسان دروغگو می باشد.

اما باید دانست که این عمل آثار فراوانی به همراه دارد چنانچه از امام سجاد(ع) نقل شده است که ایشان فرموده اند: اِتَّقُوا الکَذِبَ الصَّغیرَ مِنهُ وَالکَبیرَ، فى کُلِّ جِدٍّ وَهَزلٍ فَإِنَّ الرَّجُلَ إِذا کَذِبَ فِى الصَّغیرِ اجتَرَأَ عَلَى الکَبیرِ؛ از دروغ کوچک و بزرگش، جدّى و شوخیش بپرهیزید، زیرا انسان هرگاه در چیز کوچک دروغ بگوید، به گفتن دروغ بزرگ نیز جرأت پیدا مى کند.

علاوه بر این حضرت محمد (ص) درباره آثار دروغ در زندگی افراد می فرمایند: اَلکَذِبُ یَنقُصُ الرِّزقَ؛ دروغ، روزى را کم مى کند، و نیز امام موسى کاظم (علیه السلام) در سخمی گرانسنگ بیان می دارند: اَداءُ الاَمانَهِ وَ الصِّدقُ یَجلِبانِ الرِّزقَ، و َالخیانَهُ وَ الکَذِبُ یَجلِبانِ الفَقرَ وَ النِّفاقَ؛ اداى امانت و راستگویى روزى را زیاد مى کند و خیانت و دروغگویى باعث فقر و نفاق مى شود.

 همچنین امام على (ع) بیان می دارند: یَکتَسِبُ الکاذِبُ بِکَذِبِهِ ثَلاثا: سَخَطُ اللّه عَلَیهِ و َاستِهانَهُ النّاسِ بِهِ و َمَقتُ المَلائِکَهِ لَهُ؛ دروغگو با دروغگویى خود سه چیز بدست مى آورد: خشم خدا را نسبت به خود، نگاه تحقیرآمیز مردم را نسبت به خود و دشمنى فرشتگان را نسبت به خود.

پی نوشت ها:
۱-علامه مجلسی. بحارالأنوار، ج ۷۸: ۳۲۷؛ ج۷۲: ۲۶۲.
۲-آمدی. غررالحکم، ج۶: ۴۸۰.
۳-یافعی. الترغیب و الترهیب، ج۳، ص۵۹۶.
۴-حرانی. تحف العقول: ۲۷۸.

منبع: میزان



لینک منبع :کدام گناه روزی را کم می کند؟

کدام گناه روزی را کم می کند؟ - خبرگزاری میزان www.mizanonline.ir/fa/news/129506/کدام-گناه-روزی-را-کم-می-کند‎Cached2 فوریه 2016 ... حضرت محمد (ص) درباره آثار دروغ در زندگی افراد می فرمایند: اَلکَذِبُ یَنقُصُ الرِّزقَ؛ دروغ، روزى را کم مى کند. کدام گناه رزق و روزی را کم می کند؟ - میهن فال www.mihanfal.com/190567.html‎Cached2 فوریه 2016 ... کدام گناه رزق و روزی را کم می کند؟ دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم، فرد را بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب ... کدام گناه روزی را کم می کند؟ - عماریون www.ammariyon.ir/fa/news/37778/کدام-گناه-روزی-را-کم-می-کند 3 فوریه 2016 ... حضرت محمد (ص) درباره آثار دروغ در زندگی افراد می فرمایند: اَلکَذِبُ یَنقُصُ الرِّزقَ؛ دروغ، روزى را کم مى کند. ۲۰ خصلتی که باعث تنگدستی می‌شود www.fardanews.com/.../۲۰-خصلتی-که-باعث-تنگدستی-می‌شود‎Cached Similar20 ژانویه 2016 ... خداوند متعال برای عده‌ای روزی را گشایش می‌دهد و برخی را در تنگنا قرار می‌دهد، در واقع کم و زیاد شدن روزی از آزمون‌های الهی است. ... و به خانه خدا مشرف نشدم، در ادامه برخی عوامل کاهش روزی بیان می‌شود: 1- گناه 2-سختگیری بر خانواده ... شود، چرا که خداوند دعا و راز و نیاز پنهانی را سفارش می‌کند: «اُدْعُواْ رَبَّکُمْ تَضَرُّعاً وَخُفْیَةً»، خداوند را ... کدام گناه روزی را کم می کند؟ - روشن خبر roshankhabar.com/13547/کدام-گناه-روزی-را-کم-می-کند؟/ 2 فوریه 2016 ... به گزارش روشن خبر، دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم، فرد را بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به ... کدام گناه روزی را کم می کند؟ | ساتین saten.ir/97267/کدام-گناه-روزی-را-کم-می-کند؟/‎Cached3 فوریه 2016 ... دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم، فرد را بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می ... چه کارهایی باعث می شود که برکت از زندگی انسان برود و هر چه تلاش ... www.pasokhgoo.ir/node/85955‎Cached Similar9 فوریه 2013 ... 2- گناه: همه گناهان به نوعی در کاهش رزق و روزی و زوال برکت و ایجاد فقر و مؤثر است، از ... (2) از گناهان بپرهیزید که هیچ بلایی و کم شدن رزق و روزی نیست مگر به واسطه گناه، ... هم عمر را کوتاه می کند و هم خیر و برکت را از رزق و روزی بر می دارد. برای افزایش رزق و روزی حتما بخوانید - یــادهـــــا و خــاطـــــــــــــــره هـــــا usklij.blogsky.com/1391/02/06/post-608/‎Cached Similar25 آوریل 2012 ... عواملی که رزق را کم می کند و یا باعث فقر می شود. ... از گناهان بپرهیزید، زیرا هیچ بلا و کم شدن روزی حتی خراش‌ها و زخم‌های بدن و سقوط و افتادن و هر ... javanhayeh – کدام گناه روزی را کم می کند javanhayeh.salehin.ir/category/سبک-زندگی/ بهم 28, 1394 javanhayeh کدام گناه روزی را کم می کند 0. دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم، فرد را بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی. کدام گناه روزی را کم می کند؟ - سازمان بسیج www.basij.ir/news/76547-کدام-گناه-روزی-کند.html?t=اخبار-گزارش... 3 فوریه 2016 ... دروغ در دنیا و آخرت انسان را از رحمت الهی محروم می کند و در میان مردم، فرد را بی اعتبار می نماید و اعتماد عمومی را سلب و جامعه را به بیماری نفاق دچار می ...