مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

دلالی شرعی و غیر شرعی

یکی از مشاغلی که در سال های اخیر رونق بیشتری گرفته و تعداد افراد زیادی به آن رو آورده اند دلالی و واسطه گری است. دلالی ممکن است در یک کار باشد مثلا کسی مزایده ای را برنده شود و آنرا به قیمت بالاتر به نفر دوم و او هم به نفر سوم با مبالغ بیشتر واگذار نمایند. یا مثلا فردی مغازه ای را اجاره می کند و سپس همان مغازه را به شخص ثالث به مبلغ بالاتری اجاره می دهد و از این طریق کسب درآمد می کند.
حال سوال این است که آیا اجاره دادن به زیادتر از مبلغی که اجاره کرده جایز است؟
اگر بخواهد به زیادتر از مقداری که اجاره کرده، آنرا اجاره دهد دو راه دارد:
۱- باید در آن کاری مانند تعمیر یا سفیدکاری انجام دهد.
۲- یا به غیر جنسی که اجاره کرده آنرا اجاره دهد.
(آیات عظام امام، خوئی، اراکی، فاضل، تبریزی، وحیدخراسانی، بهجت)
آیت الله سیستانی معتقد است: هرچند بخواهد به غیر جنسی که اجاره کرده اجاره دهد باید در آن کاری مانند تعمیر یا سفیدکاری انجام دهد یا خسارتی متحمل شده و غرامتی پرداخت کرده هرچند برای نگهداری از آن باشد .
آیات عظام گلپایگانی و صافی نیز نظرشان مانند آیت الله سیستانی است فقط حکم قطعی نداده و احتیاط واجب کرده اند.
آیت الله مکارم شیرازی نیز فقط به شرط کار اضافه ای مانند تعمیر یا سفیدکاری اجاره را جایز می دانند ولو به غیر جنس اولی باشد.
                                                                                                                                        ***
سه نکته:
* معنی “اجاره به غیر جنس”

“اجاره به غیر جنس” که در فتاوای فوق آمده به چه معناست؟ یعنی مثلا فردی مغازه ای را به مبلغ یک میلیون تومان اجاره کند، بعد آن را در ازای مقداری پارچه یا آهن اجاره دهد.

** بدون تغییر جایز نیست
از امام صادق علیه السلام پرسیده شد مردی خانه ای را اجاره می‌کند و سپس شخص دیگری آن خانه رابه قیمتی بالاتر از او اجاره می‌گیرد [حکم این مساله چیست؟]. حضرت فرمودند: درست نیست مگر آنکه‌ تغییری در آن خانه ایجاد کند. (میزان الحکمه، اجاره ح ۵۳)

*** اگر صاحب ملک شرط کند نمی توان اجاره داد
البته اگر فردی خانه یا مغازه یا اتاقی را اجاره کند و صاحب ملک با او شرط کند که فقط خود او از آنها استفاده نماید و منفعت آن را به غیر، منتقل نکند یا اجاره با توجه به قرائن خارجی و عرفی منصرف به این معنی باشد، مستأجر نمی‌تواند آنرا به دیگری اجاره دهد.



لینک منبع :دلالی شرعی و غیر شرعی

دلالی شرعی و غیر شرعی | پایگاه خبری تراز - تراز نیوز www.taraznews.com/content/127732‎Cached10 نوامبر 2015 ... دلالی شرعی و غیر شرعی. تراز: از امام صادق علیه السلام پرسیده شد مردی خانه ای را اجاره می‌کند و سپس شخص دیگری آن خانه رابه قیمتی بالاتر از او اجاره ... حکم شرعی دلالی و واسطه گری | هدانا | HADANA.IR hadana.ir/حکم-شرعی-دلالی-و-واسطه-گری/‎Cachedحکم شرعی دلالی و واسطه گریReviewed by مهدی یوسف وند on Jul 27Rating: 4.0 ... کالای شرکتهای خارجی یا داخلی دولتی یا غیر دولتی گرفته شود،گرفتن آن برای ... حد شرعی سود در فروش کالا ! - تبیان article.tebyan.net/255522/حد-شرعی-سود-در-فروش-کالا-‎Cached27 آگوست 2013 ... حد شرعی سود در فروش کالا چقدر است؟ گرفتن چه مقدار سود در فروش کالا مجاز است؟ آیا برای صنایع دستی حد شرعی و مقدار سود وجود دارد؟ دلالی شرعی و غیر شرعی - تراز نیوز | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/9192965 9 نوامبر 2015 ... دلالی شرعی و غیر شرعی. تراز: از امام صادق علیه السلام پرسیده شد مردی خانه ای را اجاره می کند و سپس شخص دیگری آن خانه رابه قیمتی بالاتر از او اجاره ... دلال کیست و دلالی در قانون تجارت | عاطفه قادری وکیل دادگستری و ... atefehghaderi.com/?p=217‎Cached24 ژانویه 2016 ... واسطه گری در معاملات املاک نیز نوعی دلالی است و در نتیجه مقررات دلالی بر آن ... بدیهی است در صورتیکه مشاور املاک به این وظیفه شرعی و قانونی خود عمل ... 267 قانون مدنی که مقرر داشته: «ایفای دین از جانب غیر مدیون هم جایز است اگر چه ... دلالی - ویکی فقه www.wikifeqh.ir/دلالی‎Cachedدلّالی وساطت در خرید و فروش است و از آن به سمساری نیز تعبیر شده است. ... بنابر مشهور، وکالت و وساطت حضری (اهل محل) برای بادیه نشین، بلکه هر فرد غیر بومی که ... احتکار، واسطه‌گری و دلالی و گران‌فروشی و قاچاق کالا-فتاوای آیت الله ... portal.anhar.ir/node/20377/?ref=sbttl‎Cachedسؤال1567- آیا احتکار از نظر شرع مقدس اسلام عملی حرام است یا مکروه؟ ... صورتی که موجب اضرار بمردم نباشد و حوائج مردم بوسیله غیر محتکر تأمین شود مکروه است و اگر ... احکام خرید و فروش - توضیح المسائل - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع ... https://www.sistani.org/persian/book/50/82/‎Cachedاوّل: خرید و فروش مشروبات مسکر، و سگ غیر شکاری و خوک، و همچنین مردار نجس بنا بر ... مسأله ۲۰۶۸ اگر روباه و مانند آن را به غیر دستوری که در شرع معین شده کشته ... بررسی پدیده دلالی در کشور/ آیا وجود دلال در جامعه لازم است؟ - راه دانا www.dana.ir/.../بررسی-پدیده-دلالی-در-کشور--آیا-وجود-دلال-در-جامعه-لازم-است-‎Cached14 نوامبر 2016 ... مهمترین عاملی که باعث شده است کلمه دلال در بین مردم به شکل ناپسندی ... یک شغل ناپسند و غیر شرعی نگاه می کنند که این نگاه باید اصلاح شود؛ ... حکم و ماهیت معاملات واسطه ایی غیر ضرور - حق گستر www.haghgostar.ir/.../حکم-و-ماهیت-معاملات-واسطه-ایی-غیر-ضرور.html‎Cachedکلید واژه: فلسفه معاملات، دلالی، واسطه گری، قیمت گذاری، پول،کار وتولید ... فقها نیز بر همین مبنا برای احکام شرعی که از حیث شرایط و خصوصیات مشابه در گروه خاص ...