مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

درمان و ترمیم زخم بستر

مرحله‌های اول و دوم زخم بستر به طور معمول در طی هفته‌ها یا ماه‌ها با مراقبت‌های منظم بهبود می‌یابد. مراحل سوم و چهارم زخم بستر در شرایط دشوارتری بهبود خواهند یافت.

درمان و ترمیم زخم بستر

زخم‌های فشاری معمولاً به خاطر ابعاد گسترده باید زیر نظر چند پزشک با تخصص‌های مختلف درمان شوند. این تیم‌ها شامل:

پزشک ارشد که برنامه درمانی شما را تنظیم می‌کند.
پزشکی که تخصص او درمان زخم‌هاست.
پرستارانی که در حیطه مراقبت و التیام زخم‌ها تحصیلات و تجربه دارند.
یک مددکار اجتماعی یا مشاور که به شما و خانواده‌تان در زمینه بهبود بیماری‌هایی که در درازمدت بهبود می‌یابند کمک کند.
پزشک فیزیوتراپ که به حرکت کردن و تحرک شما کمک کند.
یک متخصص تغذیه که بر رژیم روزانه پیشنهاد شده به شما نظارت کند و از رسیدن مواد مورد نیاز به بدنتان اطمینان حاصل کند.
جراح متخصص اعصاب، ارتوپد یا جراح پلاستیک، بسته به عمل جراحی که شما نیازمند آن هستید.

کم کردن فشار از نواحی مستعد و مبتلا:

اولین راه درمان زخم بستر، برداشتن فشار از ناحیه‌ایست که باعث ایجاد زخم شده است. راهکارهای زیر را می‌توان استفاده کرد.

جابجا شدن. اگر زخم بستر دارید، باید به طور منظم و صحیح در حالت‌های مختلف جابجا شوید. اگر از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنید، وزن خود را هر ۱۵ دقیقه یک بار به طرف دیگر صندلی بیندازید. از اطرافیان یا پرستار درخواست کنید که جابجا شدنتان هر یک ساعت یکبار کمک کنند. اگر در تخت بستری هستید هر دو ساعت یک بار وضعیت خود را تغییر دهید.

از سطوح تکیه‌گاه استفاده کنید. از تشک، تخت و بالش‌های مخصوص استفاده کنید تا به نشستن یا خوابیدن در وضعیت مناسب به شما کمک کنند تا فشار را از روی زخم بردارید و از پوست آسیب‌پذیر خود مراقبت کنید. اگر از صندلی چرخ‌دار استفاده می‌کنید از یک بالشت استفاده کنید. این بالش‌ها از موادی مانند فوم، هوا و آب پر شده‌اند؛ هرکدام که مناسب وضعیت شما، شکل بدن شما و نحوه جابجاییتان است را انتخاب کنید.

پاکسازی و پانسمان زخم‌ها:

پاکسازی. یکی از کارهای اساسی که در زمینه ترمیم این زخم‌ها باید انجام داد پاکسازی آنها است؛ این کار از عفونی شدن آنها جلوگیری می‌کند. اگر پوست تحت تاثیر زخم شکافته نشده است (مرحله اول زخم)، به آرامی آنرا با آب و صابون ملایم شستشو دهید و به نرمی خشک کنید. زخم‌های باز را با محلول سالین یا همان سرم نمکی در هر بار تعویض پانسمان شستشو دهید.

پانسمان کردن. پانسمان به شما این اطمینان را می‌دهد که زخم به مقدار قابل قبول مرطوب می‌ماند و همچنین در مقابل عفونت‌ها محافظت می‌کند و باقی نواحی پوست را خشک نگه میدارد. لوازم پانسمان شامل گاز استریل، ژل شستشو، فوم و نوار بانداژها هستند.
پزشک شما بر اساس عوامل مختلفی همانند اندازه و سختی زخم، راحتی در گذاشتن و برداشتن پانسمان، نوع پانسمان را پیشنهاد می‌دهد.

برداشتن بافت آسیب‌دیده:

زخم‌ها برای بهبود سریعتر باید عاری از هرگونه بافت مرده، آسیب دیده و عفونی باشند. برداشتن و جدا سازی این بافت‌ها به روش‌های مختلفی انجام می‌پذیرد. این کار بستگی به سرسختی زخم، شرایط کلی شما و هدف درمانی شما دارد.

عمل جراحی شامل جداسازی بافت مرده از بدن.

جداسازی به صورت مکانیکی که توسط دستگاه‌های آب با فشار بالا یا پانسمان‌های مخصوص صورت میگیرد.
جداسازی به صورت طبیعی که به بدن در راستای استفاده از آنزیم‌ها برای جداسازی بافت مرده جدا می‌کند. این روش معمولاً بر روی زخم‌های کوچکتر و غیرعفونی و با استفاده از پانسمان‌های مخصوص که زخم را تمیز و مرطوب نگه میدارند استفاده می‌شود.
جداسازی با کمک آنزیم‌ها که به وسیله آنزیم‌های شیمیایی و پانسمان‌های مختص آنها باعث جداسازی بافت مرده می‌شوند.

اقدامات مکمل درمان:

کنترل درد: زخم بستر بسیار دردناک است. داروهای ضد درد و التهاب، مانند ایبوپروفن (ادویل و …) و ناپروکسن می‌توانند درد را کاهش دهند. به طور معمول بهتر است از این داروها قبل و یا بعد از تغییر موقعیت، جداسازی بافت مرده و تعویض پانسمان استفاده کرد. داروهای ضد درد موضعی نیز میتوانند مورد استفاده قرار بگیرند.

آنتی‌بیوتیک: برای زخم‌های فشاری عفونی که با کمک روش‌های دیگر رو به بهبود نمی‌روند، می‌توان از داروهای آنتی‌بیوتیک موضعی یا خوراکی استفاده کرد.

رژیم غذایی سالم: برای تسریع روند بهبود زخم، پزشک یا متخصص تغذیه شما باید به شما رژیمی که دارای کالری، مایعات و پروتئین بیشتر است ارائه دهد و مواد غذایی سرشار از ویتامین‌ها و مواد معدنی را در این رژیم بگنجاند. با توصیه پزشک می‌توانید از مکمل‌هایی مانند ویتامین C  و روی استفاده کنید.

کنترل بی‌اختیاری: بی اختیاری در کنترل ادرار و مدفوع باعث مرطوب شدن و آلودگی باکتریایی بیشتر پوست می‌شود و احتمال عفونت را بالا می‌برد. کنترل بی‌اختیاری به بهبود بهتر زخم کمک می‌کند. راهکارهایی مانند زمان‌بندی در اجابت مزاج، تعویض پوشک، استفاده از لوسیون‌های مراقبتی بر روی پوست سالم و همچنین استفاده از سوند و … بسیار کارآمد است.

کنترل اسپاسم و گرفتگی عضلات: گرفتگی عضلات به دلیل ایجاد سایش و بریدگی میتوانند زخم بستر ایجاد کرده یا آنها را وخیم‌تر کنند. داروهای سست‌کننده عضلات مانند دیازپام (والیوم)، تیزانیدین (زانافلکس)، دانترولن (دانتریوم) و باکلوفن (گابلوفن، لیورسال) عضلات را از گرفتگی آزاد می‌سازند.

درمان با فشار منفی: در این روش درمانی از یک دستگاه مکنده برای پاکسازی زخم استفاده می‌شود. این روش در درمان برخی از زخم‌های فشاری موثر است و به درمان آنها کمک می‌کند.

عمل جراحی:

زخم فشاری که با روش‌های درمانی معمول درمان نشود نیازمند عمل جراحی است. عمل جراحی بر روی زخم فشاری با هدف پاکسازی و بهبود ظاهر زخم‌، پیشگیری و درمان عفونت، کاهش خروج مایعات از زخم و پایین آوردن ریسک ابتلا به سرطان، انجام می‌شود.

روال و روش عمل جراحی کاملاً به محل زخم و جای اسکار بر روی بافت از عمل قبلی  بستگی دارد. به طور عمومی، بیشتر زخم‌های فشاری به وسیله پیوند عضلات، پوست و یا سایر بافت‌ها به محل زخم و پوشانیدن آن و استخوان  زیر آن است.



لینک منبع :درمان و ترمیم زخم بستر

زخم بستر چگونه درمان میشود - ایران ارتوپد www.iranorthoped.com/fa/news/.../زخم-بستر-چگونه-درمان-میشود‎Cachedدرمان مراحل سوم و چهارم مشکل تر است. در بیمارانی که به علت بیماری شدید و مزمن دیگر امید چندانی به زندگی ندارند فقط سعی در کاهش درد زخم بستر میشود. در درمان یک زخم ... درمان و ترمیم زخم بستر و زخم‌های عمیق پوستی - کلینیک تخصصی ... www.clinicsadaf.com/درمان-و-ترمیم-زخم-بستر-و-زخم‌های-عمیق-پ/‎Cachedبهترین راه ها برای درمان زخم بستر و زخم های عمیق پوستی با جراحی ، درمان زخم کهنه پوست. 6 راهکار برای درمان زخم بستر در خانه • مجله پزشکی آسان طب asanteb.com/30869/6-راهکار-برای-درمان-زخم-بستر-در-خانه.html‎Cachedدرمان زخم بستر در منزل ، درمان زخم بستر در خانه ، برای درمان زخم بستر از آلوئه ورا استفاده کنید. آلوئه ورا خواص تسکین دهندگی... درمان زخم بستر با عسل ... چگونه به ترمیم زخم بستر کمک کنیم؟ - ایسنا www.isna.ir/news/.../چگونه-به-ترمیم-زخم-بستر-کمک-کنیم‎Cached5 آگوست 2013 ... این متخصص با تأکید بر اینکه بهترین دوره زمانی برای درمان زخم بستر، پیش از ایجاد تاول است، گفت: باید بهبود زخم را با مقیاس هفته‌ها اندازه ... درمان و ترمیم زخم بستر - سلامتی salamati.ir/2017/05/31/درمان-و-ترمیم-زخم-بستر/‎Cached31 مه 2017 ... مرحله‌های اول و دوم زخم بستر به طور معمول در طی هفته‌ها یا ماه‌ها با مراقبت‌های منظم بهبود می‌یابد. مراحل سوم و چهارم زخم بستر در شرایط دشوارتری بهبود ... درمان نوین زخم بستر ،زخم دیابتی :درمنزل bakhshi-nursing.blogfa.com/‎Cachedدرمان نوین زخم بستر ،زخم دیابتی :درمنزل - ترمیم زخم بستر،زخم دیابتی و سوختگی با پانسمانهای نوین،تلفن:09122127505،تهران -دماوند-پردیس-فیروزکوه - درمان ... این راهکار برای درمان زخم بستر معجزه کننده است - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/.../این-راهکار-برای-درمان-زخم-بستر-معجزه-کننده-است‎Cached Similarپانسمان‌های‌ نوین یا مرطوب برای درمان زخم بستر استفاده می‌شوند و باعث بهبود سریعتر این نوع زخم‌ها می‌شوند. درمان زخم بستر - رژیم غذایی https://www.foodregime.com/پزشکی/557-درمان-زخم-بستر.html‎Cachedدر معرض خطر زخم بستر می باشند. زخم بستر به سرعت می تواند توسعه یابد و درمان آن دشوار است. زخم های بستر قابل درمان هستند. با این حال، گاهی اوقات ممکن است کشنده ... درمان زخم بستر - درمان زخم دیابت kimia-sd.com/درمان-زخم-بستر/‎Cachedدرمان زخم بستر, درمان زخم بستر با پماد عسل, درمان زخم بستر, درمان زخم بستر با ... ۲ - پراکسید هیدروژن موجود در عسل ضمن خاصیت ضد میکروبی توان ترمیم زخم را دارد. آشنایی با زخم بستر و روشهای درمان آن – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=21799‎Cached Similarزخم بستر به آسیب وارد شده به قسمتی از پوست و بافت گفته می شود که معمولا در اثر نشستن یا خوابیدن طولانی مدت در یک وضعیت ثابت ایجاد می شود. زمانی که ...