مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

برنامه‌ریزی برای سـفر همراه با بچـه‌ها

برخی والدین عادت کرده‌اند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شرایط سفر متناسب با نوع نگرش و حال و هوای آنان باشد، بدون آن که توجه داشته باشند، فرزندان هم نیاز دارند، بخشی از برنامه‌ریزی سفر مطابق با روحیات و خواسته‌های آنان باشد. بی‌توجهی به این نکته کلیدی و مهم باعث می‌شود از سفر چنان که باید لذت نبرند.

صدیقه بزازان، کارشناس ارشد مشاوره دراین باره به جام‌جم می‌گوید: برنامه‌ریزی برای تعطیلات نوروز باید متناسب با شرایط روحی، جسمی، اجتماعی و اقتصادی خانواده انجام گیرد و ازهمان ابتدا والدین و فرزندان لازم است به دستاوردهایی که از پایان تعطیلات انتظار دارند، توجه داشته باشند. بدون شک، سن رشد و تعداد فرزندان نیز در این برنامه‌ریزی و نتایج حاصل از آن تاثیر دارد.

وی با تأکید بر این که بهتر است خانواده‌ها به تعطیلات نوروز صرفا به عنوان یک دوره سفر و تفریح نگاه نکنند، ادامه می‌دهد: تعطیلات، فرصت خوبی برای افزایش موارد شناختی، مسئولیت‌پذیری و رشد نگرش بچه‌ها نسبت به واقعیت‌های زندگی و جامعه است که متاسفانه بسیاری از والدین، توجه به این نکات را فراموش می‌کنند.

تعطیلاتی ،کمتر با تکنولوژی

سن تقاضای بچه‌ها برای استفاده از موبایل، اینترنت و تبلت همچنان در حال کاهش است. این که چرا کودکان برای استفاده از تکنولوژی این همه مشتاق هستند، صرفا قرار داشتن ما در عصر اطلاعات و فناوری نیست، بلکه کمبود وقت والدین به واسطه مشغله‌های رنگارنگ و متعدد آنها باعث می‌شود، جای خالی شان با موبایل و تبلت پر شود.‌بزازان در پاسخ این پرسش که توصیه به پدر و مادرها برای این که بچه‌ها در ایام نوروز کمتر با تکنولوژی سرگرم باشند، چیست، می‌گوید: در گام اول، پدر و مادرها باید خود را از فضای مجازی و تلویزیون دور کنند تا شاهد دور ماندن بچه‌ها از این ابزار باشند. والدین، الگوی غیرگویا برای بچه‌ها هستند که از طریق دیداری می‌توانند در نگرش بچه‌ها تاثیر بگذارند.

برنامه‌ریزی مشارکتی برای سفر

کارشناسان معتقدند، در فعالیت گروهی، برنامه‌ریزی با نظر جمع به نتیجه مثبت و سودمند‌تری می‌رسد‌. نکاتی که رعایت آنها از نظر بزازان می‌تواند تعطیلات خوبی برای خانواده‌ها در پی داشته باشد.

این کارشناس مشاوره معتقد است مشارکت بچه‌ها در برنامه‌ریزی نه‌تنها باعث دلپذیر‌شدن سفر برای همه اعضای خانواده می‌شود بلکه روابط اعضای خانواده را نیز تقویت خواهد کرد.

وی با اشاره به پدر و مادرهایی که برای تعطیلات نوروز، برنامه‌ریزی خاصی ندارند و دلیل سهل انگاری خود را شرایط اقتصادی و اجتماعی خانواده و جامعه عنوان می‌کنند، می‌گوید: با توجه به این که نیاز به تفریح یکی از پنج نیاز اساسی زندگی است، این تفکر اشتباه است که سفر باید پرهزینه و رفتن به مسافت دور باشد. برگزاری سفرهای یکروزه در محدوده شهر و حضور در طبیعت نیز می‌تواند در ایجاد لحظات شاد و مفرح برای خانواده‌ها موثر باشد.

وی تأکید می‌کند: افرادی که در کودکی، ‌نیاز آنها به تفریح پاسخ داده نشود در بزرگسالی معتاد به کار می‌شوند.بنابراین بهتر است خانواده‌ها با کمی صبوری و حوصله متناسب با میزان هیجان‌خواهی افراد خانواده برنامه‌ریزی مناسبی برای تفریح داشته باشند.

سفر ، فرصتی برای مهارت آموزی

آموزش مهارت، از الزامات گریز‌ناپذیر زندگی است که به دلیل پیچیدگی‌های دنیای امروز بیش از گذشته اهمیت پیدا کرده است. دکتر الهام شیرازی، فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان، عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی ایران و مرکز تحقیقات بهداشت روان معتقد است که تعطیلات نوروز و برنامه‌ریزی برای سفر، فرصتی برای آموزش و تقویت مهارت‌ها در فرزندان توسط والدین است.

‌بازی و برنامه‌های تفریحی در سفر

تشویق بچه‌ها به انجام بازی‌های فردی و گروهی در سفر با توجه به شرایط روحی آنها بسیار مهم است. دکتر شیرازی با بیان این مطلب می افزاید: والدین برای این که بتوانند فرزندان خود را به انجام بازی‌های مختلف تشویق کنند، باید همان جذابیتی را که بازی‌های کامپیوتری برای آنها دارد، در انجام سایر بازی‌ها نیز ایجاد کنند. در غیر این صورت با تهدید و سرزنش و اجبار، کاری از پیش نخواهند برد.

وی انجام بازی‌های مختلف در سفر را فرصت بسیار خوبی برای آموزش و تقویت مهارت می‌داند و می‌گوید: والدین اگر می‌خواهند کارهای خاصی در مسافرت به عنوان تفریح یا بازی صورت بگیرد، باید هنر ایجاد جذابیت در سفر را داشته باشند.

‌این فوق‌تخصص روانپزشکی کودک و نوجوان خاطرنشان می‌کند: والدین، متناسب با سن و سال بچه‌ها می‌توانند مسئولیت بخشی از سفر را به آنها بسپارند. در صورتی که کودکان، توانایی مراقبت از خود را دارند، می‌توانند به گروه‌هایی تقسیم شوند و هر گروه متناسب با نیاز خود به تفریح بپردازد.

سهیلا فلاحی



لینک منبع :برنامه‌ریزی برای سـفر همراه با بچـه‌ها

برنامه‌ریزی برای سـفر همراه با بچـه‌ها - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../برنامه‌ریزی-برای-سـفر-همراه-با-بچـه‌ها‎Cached7 مارس 2016 ... تصویر برنامه‌ریزی برای سـفر همراه با بچـه‌ها. برخی والدین عادت کرده‌اند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شرایط سفر متناسب با نوع نگرش و حال و هوای ... برنامه‌ریزی برای سـفر همراه با بچـه‌ها | مجمع خیرین شهرستان آمل www.khayerin-amol.com/?p=14319‎Cached7 مارس 2016 ... برخی والدین عادت کرده‌اند به گونه‌ای برنامه‌ریزی کنند که شرایط سفر متناسب با نوع نگرش و حال و هوای آنان باشد، بدون آن که توجه داشته باشند، ... 7 توصیه برای مسافرت با بچه - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/5830_7-توصیه-برای-مسافرت-با-بچه.html/‎Cached Similar22 آگوست 2013 ... وقتی بچه همراه شما است، باید مسیر سفر را طوری برنامه ریزی کنید که در طول آن بارها توقف کنید تا کودک دستشویی برود، کمی فعالیت داشته باشد و ... نکاتی درباره‌ سفر با کودکان - کجارو www.kojaro.com/2017/1/26/124688/سفر-با-کودکان/‎Cached27 ژانویه 2017 ... برای اینکه سفر راحتی با کودکان و نوزادان داشته باشید، این نکات را در ... هنگام برنامه‌ریزی و تهیه‌ی بلیط، در صورت امکان، پروازهای بدون توقف شبانه را ... اگر فرد دیگری هم همراه شما است، سعی کنید صندلی‌های متفاوتی انتخاب کنید. پنج نکته که قبل از سفر با کودکان باید در نظر بگیرید - کجارو www.kojaro.com/.../5-tips-you-should-consider-before-traveling-with-kids/‎Cached5 مارس 2016 ... زمانی که به خانه برگردیم سفر را به خاطر می‌آوریم، و از برنامه ریزی ... پیشنهاد می کنیم اگر با کودکان قصد سفر دارید با کجارو در این مقاله همراه باشید. 10 نکته‌ی به درد بخور برای سفر با بچه! چطور با بچه‌ها سفر کنیم؟ saboktar.com/آموزشی/10-نکته‌ی-به-درد-بخور-برای-سفر-با-بچه‌‎Cached5 آگوست 2017 ... یک موضوع اصلی در مورد برنامه‌ریزی برای سفر با بچه اینه که بچه‌ها ... و یا قطار سفر می‌کنین و بچه‌ی کوچیک به همراه دارین، حتما یک ساک مجهز به ... چند نکته برای سفر با کودکان - بیتوته www.beytoote.com/iran/tour/traveling-children.html‎Cached Similarبهتر است عکس جدیدی از کودک خود همراه داشته باشید تا در صورتی که گم شد، برای ... در سفرهای طولانی به نحوی برنامه‌ریزی کنید که حین سفر هرچند ساعت یک بار کودک ... برای بچه‌های زیر دو سال شاید بد نباشد با مشورت پزشک از استامینوفن مخصوص ... اصول مسافرت با کودکان - تبیان article.tebyan.net/350764/اصول-مسافرت-با-کودکان‎Cached23 مارس 2017 ... خیلی از والدین خصوصا مادران تصور می کنند که سفر رفتن با کودکان امری ... حتی توصیه می کنیم برای آشپزی کردن در سفر وسایل اولیه را به همراه داشته ... زمانی نتیجه مطلوب روحی و روانی دارد که با برنامه ریزی قبلی صورت بگیرد. 7 راهنمایی برای سفر با بچه‌ها - زوم لایف https://zoomlife.ir/travel/120-traveling-with-kids.html‎Cachedسفر به همراه کودک می‌تواند تجربه هیجان انگیزی باشد اگر که با آمادگی و برنامه‌ریزی اتفاق بیفتد. ... سعی کنید در برنامه‌ریزی سفر حتما حضور بچه را نیز لحاظ کنید. برنامه ریزی برای پرواز با کودکان - کوله پشتی kooleposhty.com/fa/news/.../برنامه-ریزی-برای-پرواز-با-کودکان‎Cached20 دسامبر 2016 ... برنامه ریزی برای پرواز با کودکان، کوله پشتی: شاید تصمیم دارید که در این روزها به همراه خانواده به سفر بروید. در این سفر ممکن است کودکی نیز همراه ...