مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چای باعث اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود

دکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با سلامانه در پاسخ به این سوال گفت:‌ «نوشیدن چای پس از صرف غذا، صرفا باعث اختلال در جذب آهن غیرهم موجود در منابع گیاهی می‌شود و جذب موادغذایی دارای آهن هم را دچار اختلال نمی‌کند.»

وی در ادامه توضیح داد: «معمولا درصد جذب موادغذایی دارای آهن هم در بدن، حدود 15 درصد است و این نوع آهن باکیفیت بوده و ارزش غذایی خوبی دارد، اما جذب آهن غیرهم موجود در سبزیجات بیش از 8-3 درصد نیست و کیفیت آهن هم پایین است. با توجه به اینکه بیشترین تاثیر چای بر جذب آهن غیرهم است، میزان جذب آن به قدری نیست که نگران‌کننده باشد و فرد را در معرض کم‌خونی فقر آهن قرار دهد.»

این متخصص تغذیه و رژیم درمانی در پاسخ به این سوال که جذب آهن در بدن تحت‌تاثیر چه عواملی است، توضیح داد: «چای حاوی پنی‌فنول و فیتات‌ است که وجود این ترکیبات در آن، وقتی در مقادیر و دوزهای بالا مصرف شود، با جذب عناصر دوظرفیتی مانند آهن، روی، کلسیم و منیزیم تداخل خواهد داشت و توصیه می‌شود از نوشیدن چای پررنگ پرهیز شود.»

فرح بخش در نهایت با تاکید اینکه تامین آهن هم مورد نیاز بدن به‌خصوص در سنین رشد اهمیت خاصی دارد، گفت: «با توجه به اینکه یکی از مشکلات والدین با کودکانشان در سنین پایین عدم مصرف گوشت است، پیشنهاد می‌شود والدین با راهکاهای مناسب و تمهیدات لازم کودک را تشویق به مصرف انواع گوشت به اشکال متفاوت کنند و از آنجا هم که شیوع کم‌خونی در دختران و زنان به دلیل مسائل فیزیولوژیکی بالاست تاکید می‌شود تناسب، تعادل و تنوع در مصرف موادغذایی رعایت شود و حتما درصورت تایید کم‌خونی این مساله جدی و اقدام‌های درمانی لازم تحت‌نظر پزشک متخصص صورت بگیرد.»



لینک منبع :چای باعث اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود

چای سبب اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../چای-سبب-اختلال-در-جذب-آهن-غیرهم-می‌شود‎Cached2 ا کتبر 2015 ... به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، نوشیدن چای پس از صرف غذا، صرفا باعث اختلال در جذب آهن غیرهم موجود در منابع ... چای باعث اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود | عاطفه atefe.firooz.com/?p=9129‎Cachedدکتر پیام فرح‌بخش، متخصص تغذیه و رژیم‌درمانی در گفت‌وگو با سلامانه در پاسخ به این سوال گفت: «نوشیدن چای پس از صرف غذا، صرفا باعث اختلال در جذب آهن غیرهم ... چای سبب اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود | | روزنامه پزشکی ایران www.iran.pezeshk.us/archives/69111‎Cachedبه گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، نوشیدن چای پس از صرف غذا، صرفا باعث اختلال در جذب آهن غیرهم موجود در منابع گیاهی می‌شود و جذب ... چای سبب اختلال در جذب آهن غیرهم می شود -آکا - آکاایران www.akairan.com/health/taghziyeh.../news20176193174325026.html‎Cached18 ژوئن 2017 ... به گزارش خبرنگار کلینیک گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران، نوشیدن چای پس از صرف غذا، صرفا باعث اختلال در جذب آهن غیرهم موجود در منابع ... - نوشیدن چای و جذب آهن - جام نیوز jamnews.ir/TextVersionDetail/418727‎Cached29 نوامبر 2014 ... جذب آهن غیرهِم تحت تاثیر وضعیت آهن بدن فرد و عوامل مختلف غذایی است که ... مصرف زیاد چای باعث ایجاد وضعیت نامطلوبی از آهن در بدن افراد می شود. چای باعث اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود > خبرخوان مدیکال نت medicalnet.ir/news/feeds/ID/193750/PostComment آهن موجود در موادغذایی به دو نوع آهن هم و غیرهم است. آهن هم در گوشت و فراورده‌های دامی یافت می‌شود و منابع گیاهی (حبوبات و سبزیجات) دارای آهن غیرهم هستند. چای - قدس آنلاین | پایگاه خبری - تحلیلی qudsonline.ir/page/archive.xhtml?mn=2&wide=0...0...چای چای باعث اختلال در جذب آهن غیرهم می‌شود. آهن موجود در موادغذایی به دو نوع آهن هم و غیرهم است. آهن هم در گوشت و فراورده‌های دامی یافت می‌شود و منابع گیاهی (حبوبات و سبزیجات) ... فواید خوردن آبلیمو به همراه چای - بیمارستان تخصصی و فوق تخصصی ... www.miladhp.com/showthread_6.htm‎Cachedاگر شما هم جز آن دسته افراد هستید که بعد از غذای چای می نوشید ، این مطلب را بخوانید. ... چون کلسیم موجود در دوغ باعث ایجاد اختلال در جذب آهن موجود در گوشت ها می شود. ... قرار نمی گیرد و این آهن غیرهم است که بیشترین تاثیر را از خوراکی های دیگر می گیرد. عوامل مؤثر در جذب آهن در مواد غذایی | شهزاد محمدیان - کارشناس ارشد تغذیه www.armitaclinic.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=16248‎Cachedآهن غیر هم، به کمتری جذب می شود و در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات، غلات، ... کاهش جذب آهن غیر هم به میزان 41 تا 95 درصد می شود که به دلیل وجود تانین در چای می ... ماست همراه با غذا و همچنین مصرف برخی نوشابه های گازدار نیز باعث اختلال جذب آهن می شوند. توصیه هایی برای افزایش جذب آهن - نبض ما nabzema.ir/35208/توصیه-هایی-برای-افزایش-جذب-آهن.html‎Cached19 ژوئن 2017 ... آهن غیر هم، به کمتری جذب می شود و در گوشت قرمز، مرغ، ماهی، سبزیجات، غلات، ... مصرف چای به ویژه در فواصل نزدیک به وعده های غذایی باعث کاهش جذب آهن غیر ... غذا و همچنین مصرف برخی نوشابه های گازدار نیز باعث اختلال جذب آهن می شوند.