مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است؟

دکتر جمیله عطاپور اظهار کرد: با افزایش سن به‌ویژه در زنان، بروز پوکی استخوان نیز دور از انتظار نخواهد بود.

وی با اشاره به اینکه زنان در سن 50 سالگی یائسه شده و هورمون استروژن آن‌ها کاهش می‌یابد، افزود: ترشح هورمون استروژن از تخمک تأثیر مثبتی بر روی استخوان‌سازی دارد. بنابراین کم شدن این هورمون موجب از دست رفتن توده استخوانی و تشدید و تسریع کننده روند پوکی استخوان می‌شود.

عطاپور با بیان اینکه بخش زیادی از روند پوکی استخوان ژنتیکی است، تصریح کرد: به همین دلیل وقتی زنان به سنین 60 تا 75 می‌رسند اغلب مقدار زیادی از توده استخوانی خود را از دست داده‌اند و این امر اجتناب ناپذیر است.

این متخصص داخلی بیان کرد: بهترین راه این است که زنان از سنین جوانی و قبل از رسیدن به سن 35 سالگی با مصرف شیر و لبنیات کافی و فعالیت فیزیکی مناسب، حداکثر توده استخوانی را داشته باشند. علاوه بر آن در صورتی که جذب ویتامین D به مقدار ناکافی بوده و سیگار، الکل و برخی داروها نیز مصرف شود، حداکثر توده استخوانی شکل نخواهد گرفت و پوکی استخوان بعد از سن 35 سالگی آغاز می‌شود.

عطاپور گفت: زمانی که نوزادی به دنیا می‌آید کم‌کم غضروف‌های بدن او تبدیل به استخوان می‌شود و این استخوان‌سازی تا سن 30 - 35 سالگی ادامه می‌یابد. البته بعد از آن هم استخوان‌سازی انجام می‌شود اما با توجه به اینکه در سنین بالا استخوان‌خوری هم انجام می‌شود، بنابراین با مشکلات گفته شده سرعت استخوان‌سازی به اندازه استخوان‌خوری نخواهد بود.

این متخصص داخلی گفت: آمارها نشان می‌دهد سالانه 10 میلیون نفر در آمریکا به پوکی استخوان مبتلا می‌شوند و 18 میلیون نفر هم به سوی آن حرکت می‌کنند. ضمن اینکه در کشور ما نیز زنان شرایط خوبی را در این زمینه ندارند.

وی خاطرنشان کرد: تاکید می‌شود علاوه بر مصرف لبنیات و جذب ویتامین D، روزانه به مدت نیم ساعت پیاده‌روی انجام شود و افرادی که دارای ریسک‌فاکتورها هستند، بیشتر رعایت کرده و برنامه خود را تنظیم کنند.(ایسنا)



لینک منبع :چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است؟

چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر است؟ - بیماری - مراقبت - سلامت نیوز www.salamatnews.com/.../چرا-پوکی-استخوان-در-زنان-بیشتر-است-‎Cached Similar28 ژانویه 2016 ... استخوان بافت زنده‌ای است که از دو لایه خارجی و داخلی تشکیل شده است؛ لایه داخلی ضخیم بوده و از شبکه‌های محکمی تشکیل شده است که توده استخوانی ... چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/.../چرا-پوکی-استخوان-در-زنان-بیشتر-از-مردان-است؟‎Cached20 ژوئن 2015 ... جام جم سرا- یک متخصص بیماری‌های داخلی با بیان علائم بیماری پوکی استخوان و دلیل بروز بیشتر آن در میان زنان گفت: در صورتی که مقدار جذب ... چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است - سلامتی salamati.ir/2016/12/14/چرا-پوکی-استخوان-در-زنان-بیشتر-از-مردان/‎Cached14 دسامبر 2016 ... یک متخصص بیماری‌های داخلی با بیان علائم بیماری پوکی استخوان و دلیل بروز بیشتر آن در میان زنان گفت: در صورتی که مقدار جذب ویتامین D ... چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر از مردان است؟ | یک متخصص بیماری www.ghatreh.com/news/.../چرا-پوکی-استخوان-زنان-بیشتر-مردان-است‎Cached20 ژوئن 2015 ... یک متخصص بیماری های داخلی با بیان علائم بیماری پوکی استخوان و دلیل بروز بیشتر آن در میان زنان گفت: در صورتی که م. چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر است؟ - نمناک namnak.com/پوکی-استخوان-در-زنان.p51207‎Cachedپوکی استخوان و پوکی استخوان در زنان و پوکی استخوان در مردان و پوکی استخوان زنان یائسه و پوکی استخوان در زنان جوان و پوکی استخوان در زنان بالای 50 سال در ... بررسی علل پوکی استخوان در زنان و مردان www.2ctor.com/بررسی-علل-پوکی-استخوان-در-زنان-و-مردان/‎Cached Similarدرد خاموش پوکی استخوان سال‌هاست میهمان ناخوانده افراد جامعه شده است. این بیماری در افراد مسن شایع‌تر است. تحقیقات گسترده نشان داده است، زنان بیشتر از مردان به این ... چرا پوکی استخوان در زنان بیشتر شایع است؟ – دکتر مجازی virtualdr.ir/2016/.../چرا-پوکی-استخوان-در-زنان-بیشتر-شایع-است/‎Cached15 جولای 2016 ... چون در زنان دوران یاِئسگی (menopause) وجود دارد به همین علت بیشتر از مردان دچار پوکی استخوان می شوند . تولید هورمون های جنسی در مردان با اینکه ... چرا استخوان‌های زنان بیشتر از مردان پوک می‌شود؟ - پارس نیوز https://www.parsnews.com/.../282553-چرا-استخوان-های-زنان-بیشتر-از-مردان-پوک-می-شود 20 ژوئن 2015 ... عطاپور با بیان اینکه بخش زیادی از روند پوکی استخوان ژنتیکی است، تصریح کرد : به همین دلیل وقتی زنان به سنین 60 تا 75 می‌رسند اغلب مقدار ... چرا به پوکی استخوان‌ مبتلا می شوید؟ - نبض ما nabzema.ir/175/چرا-به-پوکی-استخوان‌-مبتلا-می-شوید؟.html‎Cached17 جولای 2017 ... فراموش نکنید فقر کلسیم یکی از عوامل پوکی استخوان است و میان عوامل موثر در ... که با تغییرات هورمونی زیادی همراه است منجر به آسیب‌پذیری بیشتر خانم‌ها نسبت به آقایان از این نظر می‌شود. ... کلسیم در استخوان کاهش می‌یابد البته مشاوره با پزشک متخصص زنان برای ... ساعت‌های مردانه به سبک کلاسیک در دیجی‌کالا. 'بیماری خاموش' استخوان زنان افغان را پوک می‌کند - BBC Persian www.bbc.com/persian/afghanistan-40000910‎Cached23 ژوئن 2017 ... چرا زنان بیشتر در خطر هستند؟ پوکی استخوان در افراد مسن شایعتر است و پژوهش‌های گسترده نشان داده است که زنان بیشتر از مردان دچار شده و سلول‌های ...