مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد

شانس بروز اختلالات تیروئیدی و کم‌کاری تیروئید در زنان بالای 60 سال حدود 17 درصد و در مردان حدود 9 درصد است. طبق آمارهای ارائه شده، در آمریکا حدود 27 میلیون نفر از اختلالات غده تیروئید رنج می‌برند. عقب‌ماندگی ذهنی و افت تحصیلی در نوجوانان و کودکان و همچنین اختلالات قدی و جسمانی از عوارض بیماری‌های تیروئید به شمار می‌رود، هرچند افزایش و کاهش بدون دلیل وزن از معمول‌ترین نشانه‌های بیماری تیروئید است. اضافه وزن شاید در ظاهر مساله پیچیده‌ای به نظر نرسد، ولی به مرور خطر ابتلا به بیماری‌های قلبی ـ عروقی و دیابت را افزایش می‌دهد. پزشکان معتقدند رعایت یک رژیم غذایی سالم و دنبال کردن سبک زندگی سالم، می‌تواند سلامت غده تیروئید را تضمین کند. ولی از آنجا که حدود نیمی از مبتلایان به اختلالات تیروئید از بیماری خود بی‌اطلاع هستند، هوشیار بودن نسبت به نشانه‌ها و مراجعه بموقع به پزشک می‌تواند به تشخیص و در نتیجه درمان بیماری کمک کند.

غده تیروئید باوجود کوچک بودن، عملکردهای مهمی در بدن دارد که عبارتند از تنظیم سوخت و ساز چربی و کربوهیدرات‌ها، تنفس، دمای بدن، رشد مغزی، میزان کلسیم خون، سیکل‌های قاعدگی و سلامت پوست. از این‌رو می‌توان به اهمیت سالم نگه داشتن این غده حیاتی در بدن پی برد. در پرکاری تیروئید که یکی از شایع‌ترین بیماری‌هاست، مقدار هورمون‌های تیروئید بیش از حد و در کم‌کاری تیروئید مقدار کمی از این هورمون‌ها تولید می‌شود. معمولا عوامل تغذیه‌ای مختلف در حفظ سلامت عملکرد طبیعی غده تیروئید نقش دارد.

ید از اساسی‌ترین مواد لازم برای بدن و عملکرد طبیعی غده تیروئید است. هورمون‌های تیروئید از ید تشکیل شده‌اند. از آنجایی که بیماری خودایمنی از علل اصلی بروز اختلالات عملکرد تیروئید است، کمبود ید، یکی از عوامل اساسی بروز این اختلال در دنیاست. نمک یددار، ماهی، فرآورده‌های لبنی و حبوبات، بیشترین مقدار ید را بین سایر مواد غذایی دارند.

ویتامین D از دیگر موادی است که کمبود آن در بدن باعث بروز مشکلات تیروئید می‌شود و حدود 90 درصد مبتلایان به دلیل کمبود این ویتامین دچار بیماری خودایمنی تیروئیدی می‌شوند. از غذاهای حاوی ویتامین D می‌توان به ماهی چرب، شیر، مواد لبنی، تخم‌مرغ و قارچ اشاره کرد. نور خورشید را هم به‌عنوان غنی‌ترین منبع ویتامین D نمی‌توان نادیده گرفت.

حجم بالایی از سلنیوم در غده تیروئید وجود دارد و مواد لازم آنزیم‌ها برای عملکرد بهتر تیروئید را فراهم می‌کند و از طرفی ‌در سلامت سیستم ایمنی بدن، عملکرد شناختی، باروری در زنان و مردان و میزان مرگ‌و‌میر نقش زیادی بازی می‌کند.

کمبود ویتامین B12 در 30 درصد مردم عامل بروز اختلال خودایمنی تیروئید است. انواع ماهی‌ها، جگر، گوشت ماهیچه و مواد لبنی ویتامین B12 زیادی دارد و پزشکان مصرف این نوع ویتامین را به همه توصیه می‌کنند.‌ سبزیجاتی مثل کلم بروکلی، گل کلم و کلم معمولی به طور طبیعی ترکیبی از خود ترشح می‌کنند که با سنتز هورمون‌های تیروئید تداخل می‌کند. سویا هم جزو موادی است که با وجود داشتن ایزوفلاوین‌های موجود می‌تواند باعث کاهش سنتز هورمون‌های تیروئید شود.

در این میان پزشکان توصیه می‌کنند افراد در طول درمان بیماری تیروئید، تا حد امکان از مصرف مکمل‌های کلسیم خودداری کنند، چراکه‌ جذب داروهای تیروئید را کاهش می‌دهد. در این میان همچنین قهوه و مکمل‌های فیبری هم قدرت جذب داروهای مورد نظر را پایین می‌آورد.

منبع: Todaydietitian.com
سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)



لینک منبع :شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد

شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../شایع‌ترین-علت-اختلال-در-رشد-قد‎Cached9 ژوئن 2015 ... تصویر شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد. شانس بروز اختلالات تیروئیدی و کم‌کاری تیروئید در زنان بالای 60 سال حدود 17 درصد و در مردان حدود 9 ... شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد - خبرگزاری صدا و سیما www.iribnews.ir/fa/news/.../شایع‌ترین-علت-اختلال-در-رشد-قد‎Cached27 مه 2017 ... شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد. ۵۶ مرکز در فارس برای غربالگری تیروئید نوزادان فعالیت دارند. تیروئید شایع‌ترین بیماری اختلال در رشد قدی. شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../شایع‌ترین-علت-اختلال-در-رشد-قد‎Cached9 ژوئن 2015 ... تصویر شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد. شانس بروز اختلالات تیروئیدی و کم‌کاری تیروئید در زنان بالای 60 سال حدود 17 درصد و در مردان حدود 9 ... علت و درمان کوتاهی قد در کودکان - فوق تخصص غدد دکتر مهرزاد غلامپور drgholampour.ir/علت-و-درمان-کوتاهی-قد-در-کودکان/‎Cachedدر سراسر جهان، سوء تغذیه شایع‌ترین علت نارسایی رشد است و معمولاً به فقر و یا عدم ... هرچند که نادر است، اما اختلالات غدد درون ریز، مانند کم کاری تیروئید (کمبود ... شایع‌ترین دلیل کوتاه قدی/خوراکی هایی که از رشد قد جلوگیری می کند ... www.salamatnews.com/.../شایع‌ترین-دلیل-کوتاه-قدی-خوراکی-هایی-که-از-رشد-قد-جلوگیری-می-کند‎Cached12 ژوئن 2016 ... حال ببینیم شایع‌ترین دلیل کوتاه قدی چیست و آیا آنچه در ماهواره برای ... بعد از هجده سالگی، هیچ مکمل و دارویی باعث افزایش رشد قد نمی‌شود. ... در سنین رشد مضر است، البته نباید به دلیل ترس از اختلال در رشد، دارو را کنار گذاشت. شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/mavara/mavara-view_forum_threads2.php?...‎Cachedدبیر گروه پزشکی 3 ستاره ها ارسال ها: 1819, در : یکشنبه 31 خرداد 1394 [16:03 ]. شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد. شایع‌ترین علت اختلال در رشد قد غده تیروئید ازجمله ... اگر می خواهید کودکان قد کوتاه نشود! - بیتوته www.beytoote.com/baby/.../short-stature1-children.html‎Cached Similarکوتاهی قد، علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است، ولی هر فردی که با ... اختلالات رشد داخل رحمی نیز از علل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند. فوق تخصص غدد و متابولیسم کودکان | علت اختلال در افزایش قد ... drmanshadi.ir/علت-اختلال-در-افزایش-قد-کودکان/‎Cached6 مارس 2014 ... علل اختلال در افزایش قد کودکان فوق تخصص غدد روش های افزایش قد علت ... در سطح جهان سوء تغذیه شایعترین علت نارسایی رشد کودکان است کمبود ... علل کوتاهی قد در کودکان و راههای درمان آن - پارسی طب fa.parsiteb.com/علل-کوتاهی-قد-در-کودکان-و-راههای-درمان-آ/‎Cached Similarکوتاهی قد علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است. ... در این کودکان رشد طبیعی است و سن استخوانی کودک نسبت به سن تقویمی عقب نیست. ... استخوانی هفت تا هشت ساله داشته باشد نشان‌دهنده یک اختلال یا بیماری در کودک است ... علت کوتاهی قد کودکان چیست؟ - نی نی بان niniban.com/fa/news/94918/علت-کوتاهی-قد-کودکان-چیست‎Cachedشایع ترین علت کم کاری تیروئید در کودکان یک بیماری خودایمنی به نام بیماری هاشیماتو است ... اختلالات رشد داخل رحمی نیز از علل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند.