مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

علل کوتاهی قد

دکتر زهرا رضوی اظهار کرد: متوسط قد در پایان سن رشد در زنان ۱۶۲ و در مردان نیز ۱۷۲ تا ۱۷۵ سانتی‌م‌تر و حداقل قد در زنان و مردان به ترتیب ۱۵۲ و ۱۶۲ است و اگر پایین‌تر از معیار گفته باشد کوتاهی قد به فرد نسبت داده می‌شود.

وی تصریح کرد: رشد قد از تولد تا ۱۶ سالگی در دختران و تا ۱۸ سالگی در پسران آهنگ رشد منظمی دارد که مطابق آن رشد صورت می‌گیرد و برای هر فرد مختص خودش است که به عنوان یک الگوی رشد به کار برده می‌شود؛ به‌طوریکه اگر آهنگ رشد یک کودک از حد طبیعی کمتر باشد و سیر بالا رونده نداشته باشد، باید علت آن بررسی شود.

رضوی عنوان کرد: بیشترین علت کوتاهی قد، خانوادگی است و حتی بستگان نزدیک مانند عمو، دایی، عمه و... نیز در کوتاهی قد موثرند. همچنین سوءتغذیه در دوران کودکی، عفونت‌های مزمن و تکرار شونده، بیماری‌های دستگاه گوارش، کم‌کاری تیروئید، تاخیر بلوغ سرشتی، کم‌بودن هورمون رشد، کم‌خونی مزمن و... از علل کوتاهی قد به شمار می‌رود.

این فوق تخصص در ادامه گفت: در برخی موارد علت کوتاهی قد به اختلالات کروموزوم و سندروم ترنر و یک نقص ژنتیکی در استخوان بازمی‌گردد که راه درمانی هم برای آن وجود ندارد. بیشتر افرادی که با مشکل کوتاهی قد به پزشک مراجعه می‌کنند، دوست دارند قد بلند شوند اما باید گفت درمان کوتاهی قد بستگی به علت کوتاهی قد دارد. به عبارت دیگر در مواردی که کوتاهی قد ناشی از بیماری‌هایی مانند نارسایی کلیه، کم‌خونی، کم‌کاری تیروئید و کمبود هورمون رشد باشد با درمان و برطرف کردن علت‌ها البته به شرطی که سن رشد به پایان نرسیده باشد، امکان بلند شدن قد وجود دارد.

وی خاطرنشان کرد: اگر کودک دچار بیماری باشد که موجب عدم رشد کافی قدی او شده باشد، درمان بیماری باید تا قبل از قاعدگی در دختران و قبل از ۱۴ تا ۱۶ سالگی در پسران باشد. همچنین در خصوص مصرف کلسیم و آهن باید گفت که زمانی این موارد بر رشد قد تاثیرگذارند که علت کوتاهی قد ناشی از کمبود این مواد در بدن باشد. (ایسنا)



لینک منبع :علل کوتاهی قد

علل کوتاهی قد چیست؟ - تبیان article.tebyan.net/209580/علل-کوتاهی-قد-چیست-‎Cached26 مه 2012 ... کوتاهی قد به حالتی اطلاق می شود که قد فرد به میزان قابل توجهی در مقایسه با افراد هم‌سن و هم‌جنس و گروه نژادی یا خانوادگی خود کوتاه... چاره‌جویی برای کوتاهی قد - بیتوته www.beytoote.com/health/child.../charhjvyy-short-stature.html‎Cached Similarکوتاهی قد، علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است، ولی هر فردی که با شکایت ... اختلالات رشد داخل رحمی نیز از علل دیگر کوتاهی قد کودکان هستند . علل کوتاهی قد در کودکان و راههای درمان آن - درمان - سلامت نیوز www.salamatnews.com/.../علل-کوتاهی-قد-در-کودکان-و-راههای-درمان-آن‎Cached Similar18 مه 2012 ... کوتاهی قد علت شایعی برای مراجعه کودکان و نوجوانان به متخصصان غدد است. کوتاهی قد ( علت ،درمان) - هنرهای رزمی honarhayerazmi.com/pages/spe71409/کوتاهی-قد-(-علت-،درمان).html‎Cached Similarقد دیگران چرا از من بلندتر است؟یا من از دیگران کوتاهترم؟ کوتاهی قد در بسیاری از موارد اختلال محسوب نمی شود و حالتی طبیعی است اما در برخی موارد اختلال رشد با ... عوامل مؤثر در کوتاهی قد - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../عوامل-مؤثر-در-کوتاهی-قد‎Cached Similar3 جولای 2013 ... خانواده‌ها همواره در مورد رشد قدی فرزندانشان نگرانند و خصوصا اگر فرزندشان نسبت به همسن و سال خود کوتاه‌تر باشد، همواره از این پیامد می‌ترسند که نکند ... برای درمان قد کوتاه باید زود بجنبید - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/online/.../برای-درمان-قد-کوتاه-باید-زود-بجنبید‎Cached Similar2 مارس 2014 ... علل مختلفی وجود دارد که باعث کوتاهی یا بلندی قد افراد می‌شود. دکتر مسعود رحمانیان ، فوق‌تخصص غدد درون‌ریز و متابولیسم نیز با اشاره به این مطلب ... نگاهی به علل کوتاهی قد - ایسنا www.isna.ir/news/94030200395/نگاهی-به-علل-کوتاهی-قد‎Cached23 مه 2015 ... یک فوق تخصص غدد گفت: هرگاه میزان قد یک فرد از حداقل قابل قبول آن سن کوتاه‌تر باشد، وی جزو افراد قدکوتاه تلقی می‌شود. علت و درمان کوتاهی قد در کودکان - فوق تخصص غدد دکتر مهرزاد غلامپور drgholampour.ir/علت-و-درمان-کوتاهی-قد-در-کودکان/‎Cachedاگر بخواهیم قامت کوتاه را تعریف کنیم، باید بگوییم:"پایین بودن قابل توجه قد یک فرد نسبت به متوسط قد افرادی که در یک ردهٔ سنی، جنسی، نژادی و یا خانواده قرار ... علل کوتاهی قد کدامند؟ - الو دکتر https://www.alodoctor.ir/articles/details/4219/علل-کوتاهی-قد-کدامند؟‎Cachedعلل کوتاهی قد به سه گروه عمده مربوط می شود. بیماری های مزمن ( مانند سوء تغذیه) ، علل فامیلی و تاخیر رشد سرشتی (بلوغ دیررس)متعجب می شوید اگر بشنوید سوء تغذیه ... علل کوتاهی قد در کودکان - پارس نایس www.parsnice25.com/Text/Archive/General/Child/86.html‎Cachedعلل کوتاهی قد در کودکان. ... دلایل پزشکی زیادی برای توجیه رشد کم و کوتاهی قد در کودکان وجود دارد مانند اختلال در عملکرد هورمون رشد، کم کاری غده تیروئید، سندرم ...