مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس]

این روستا در جاده دماوند - فیروز کوه - نرسیده به روستای نمرود واقع شده (در ۱۲۰ کیلومتری شرق تهران و ۱۲ کیلومتری جنوب غربی فیروزکوه) جاذبه‌های گردشگری فراوان مثل غارهای متعدد و رودخانه‌های پرآب و دره‌های زیبا و مردمی خونگرم دارد و دشت بورنیک، مزارع منطقه و رودخانه نمرود نیز از دیگر دیدنی‌های روستای هرانده هستند.


آثار به جا مانده از دوره‌های مختلف تاریخی سابقه روستای هرانده را به قبل از اسلام مربوط می‌سازد. غار تاریخی بورنیک، تپه باستانی، برج‌های دیده بانی و بنای امامزاده نشانگر قدمت تاریخی این روستاست.


در ضلع جنوبی این روستا برج سنگی مدوری وجود دارد که به امامزاده یحیی مشهور است. این امامزاده روی تپه‌ای به ارتفاع ۲ متر قرار دارد. قدمت امامزاده یحیی روستای هرانده به قرون ۶ و ۷ هجری می‌رسد و بنای آن در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.
روستای کوهستانی هرانده بافت مسکونی متمرکز دارد و در شیب دامنه کوهستانی استقرار یافته است. مصالح به کار رفته در ساخت خانه‌های روستا شامل لاشه سنگ، گل، کاهگل، چوب و مانند این‌هاست؛ البته در ساخت خانه‌های جدید از مصالح سیمان، آهن و امثالهم استفاده می‌شود.
درختکاری در حاشیه رودخانه و کوچه‌های روستا، چشم انداز عمومی آن را بسیار سرسبز و جالب توجه کرده است.


روستای هرانده به دلیل موقعیت جغرافیایی ممتاز، جاذبه‌های طبیعی جالب توجهی دارد. جریان رودخانه‌های قزقان چای و نمرود طراوت و زیبایی ویژه‌ای به سیمای عمومی آن بخشیده است و باغ‌ها و قلمستان‌های انبوه بید و تبریزی در مسیر رودخانه گسترده شده و چشم اندازهای زیبایی به وجود آورده‌اند. ارتفاعات البرز در فصول مختلف سال مناظر و چشم اندازهای جالبی را پیش روی گردشگران این روستا قرار می‌دهد. انواع گل‌ها و گیاهان طبیعی با تنوعی از رنگ‌های دلپذیر بویژه در بهار دیدار کنندگان را بر سر شوق می‌آورد.


منظره کوچ عشایر و اقامت ییلاقی آن‌ها نیز علاوه بر دیدنی‌های روستای هرانده بسیار زیبا است و از مهم‌ترین جاذبه‌های گردشگری این روستا محسوب می‌شود.
غار بورنیک در فاصله ۵ کیلومتری روستای هرانده و در حد فاصل این روستا با روستای حمزه واقع شده است. این غار طبیعی و تاریخی به احتمال زیاد، محل سکونت انسان‌های اولیه بوده است و قدمت آن به دوره پیش از تاریخ می‌رسد.


تپه باستانی شیردره در فاصله ۱۵۰۰ متری ضلع جنوب شرقی روستا قرار دارد که در اوایل دوره اسلامی به عنوان قلعه نگهبانی مورد استفاده بوده است.

حفظ بافت قدیمی و سنتی هم از ویژگی‌های بارز روستای هرانده فیروزکوه است چنان که هنوز و با گذشت زمان، دری با قدمت بیش از ۳۰۰ سال در این روستا وجود دارد. روی این در ۲ حلقه تعبیه شده که حلقه با صدای زیر از حضور مهمان زن و حلقه با صدای بم از حضور مهمان مرد در پشت در به صاحبخانه خبر می‌دهد.
رودخانه قزقان چای از میان روستا عبور می‌کند و منشاء برکت و آبادانی آن است. (بزنیم بیرون)

58



لینک منبع :طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس]

طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس] - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/.../طبیعتگردی-روستای-هرانده-در-نزدیکی-تهران-عکس‎Cached Similar2 آوریل 2015 ... جام جم سرا- برای پایتخت‌نشینان پیشنهادی ویژه داریم: سفر یکروزه به روستایی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در حوالی تهران که شناسنامه‌اش به ۸ هزار سال قبل ... Images for طبیعت گردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس] طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس] - جام جم آنلاین 77.104.65.15/.../طبیعتگردی-روستای-هرانده-در-نزدیکی-تهران-عکس‎‎Cached2 آوریل 2015 ... جام جم سرا- برای پایتخت‌نشینان پیشنهادی ویژه داریم: سفر یکروزه به روستایی سرسبز و خوش‌آب‌وهوا در حوالی تهران که شناسنامه‌اش به ۸ هزار سال قبل ... روستای هرانده و غار بورنیک؛ آشنایی با مقاصد تورهای طبیعت گردی ... www.kojaro.com/.../harandeh-village-and-cave-bvrnyk-understanding-the-nature-of-irans-tourism-purposes/‎Cached14 مه 2016 ... روستای هرانده، با طبیعت بکر و رودخانه‌های پر از آبی که دارد، به فاصله ... کمی که با تهران دارد یکی از بهترین و مناسب‌ترین گزینه‌ها برای گردشگران و ... در نزدیکی روستای هرانده و غار بورنیک، دشت آزو و روستای نوا قرار دارد که از دیگر ... اردوی یک روزه روستای هرانده و رودخانه نمرود - تبیان article.tebyan.net/.../اردوی-یک-روزه-روستای-هرانده-و-رودخانه-نمرود‎Cached28 مارس 2015 ... بسته پیشنهادی جدید ما شامل طبیعت گردی در منطقه فیروزکوه و روستای هرانده در نزدیکی تهران است. مربیان عزیز می توانند پکیج کامل اطلاعات این ... طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس] - واضح vazeh.com/.../طبیعتگردی-روستای-هرانده-در-نزدیکی-تهران-عکس‎Cached2 آوریل 2015 ... طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس]-پیشنهاد سفر یکروزه برای پایتخت‌نشینان طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران ... بیخ گوش تهران: گشت و گذار در روستای وردیج | جام جم vista.ir/cdn/.../بیخ-گوش-تهران-گشت-و-گذار-در-روستای-وردیج‎Cached27 مارس 2015 ... رفته بودیم که کمی طبیعت گردی کنیم و تمام سعیمون رو میکردیم که به حریم کسی وارد نشیم. .... طبیعتگردی: روستای «هرانده» در نزدیکی تهران [+عکس]. Images about #Boornik tag on instagram - The Picta www.pictaram.com/tag/Boornik غار بورنیک - هرانده - تهران Boornik cave - Tehran - IRAN غار بورنیک از جاذبه های ... کیلومتری شرق پایتخت و 6 کیلومتری حاشیه جنوبی روستای هرانده قرار دارد. ... برای انتشار تصاویر خود در این پیج، عکس هاتون رو با هشتک #unknowniran ... # بزنیم_بیرون #طبیعت #طبیعتگردی #گردشگری #ایرانگردی #تهران #تهرانگردی #هرانده ... جا مانده ها در جاده دماوند - onvansho https://onvansho.ir/result/جا-مانده-ها-در-جاده-دماوند.html روستای سربندان مرکز دهستان ابرشیوه است که در ۸۰ کیلومتری جاده جا مانده ها در سپاه . الف آوارهای به ... طبیعتگردی روستای هرانده در نزدیکی تهران عکس. این روستا در ... روستای سبزآب دزفول www.pandarasa.ir/Tags?search=روستای+سبزآب+دزفول و بکر روستای کهتویه در جنوب + عکس کهتویه نام یک روستا و از مناطق نمونه گردشگری ... استلاگتیت و استلاگمیت های غار بورنیک یکی از زیباترین های طبیعت گردی است.سفری جذاب به غار بورنیک در نزدیکی روستای هرانده yhv 30 ichv shgi f,vkd; ... تهران,روستای قلهک,جاهای دیدنی روستای قلهک jwh,dv fhy rgi; u;s ihd fhy rgi; fhy rgi; ...