مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید

ویتامین D و پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی

دکتر پل دوپون درباره خواص ویتامین D می‌گوید: «ویتامین D در سطوح متفاوت و در پیشگیری از بیماری‌های قلبی ـ عروقی نقش دارد؛ این ویتامین انعطاف‌پذیری عروق را حفظ و شریان‌ها را تقویت می‌کند و در پیشگیری از ذخیره‌شدن املاح آهکی بر جداره عروق نقش دارد.» به‌طور خلاصه، ویتامین D با دو تحول ناخوشایند، یعنی التهاب و رسوب املاح آهکی که باعث تصلب شریان می‌شوند، مبارزه می‌کند.

از سوی دیگر، پژوهشی که اخیرا در کنگره سالانه «ژنتیک انسانی» ارائه شده، نشان می‌دهد ویتامین D نقش بسیار مهمی در تنظیم فشار خون دارد؛ به احتمال زیاد بسیاری از زنانی که فشار خون بالا دارند، دچار کمبود ویتامین D هستند.

پیشگیری از اسکلروز چندگانه توسط ویتامین D

تحقیقات نشان می‌دهد ابتلا به اسکلروز چندگانه (ام‌اس یا همان بیماری التهابی دستگاه اعصاب مرکزی) در میان افرادی که کمتر در معرض تابش اشعه فرابنفش قرار می‌گیرند و کمبود ویتامین D دارند، مشاهده می‌شود. بر اساس فرضیه مولفان این پژوهش، تولید ویتامین D باعث تنظیم دستگاه ایمنی به شکل گزینشی و مهار این بیماری خودایمنی می‌شود.

پژوهش دیگری که در نشریه عصب‌شناسی منتشر شده، نشان می‌دهد میزان بالای ویتامین D در زنان باردار از بروز اسکلروز چندگانه در میان مادران آینده و فرزندانشان پیشگیری می‌کند.

نقش ویتامین D در پیشگیری از سرطان سینه

بنا بر پژوهش موسسه اینسرم فرانسه، خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که ویتامین D بیشتری دریافت می‌کنند، 25 درصد کاهش می‌یابد. بنابر اظهارات پژوهشگران موسسه گوستاو روسی فرانسه، خطر ابتلا به سرطان سینه در میان زنانی که میزان ویتامین D بالاتری دریافت می‌کنند، ازدیگران تا یک‌چهارم کمتر گزارش شده است.

ویتامین D و فیبروم رحمی

پژوهش وزارت بهداشت و سلامت ایالات متحده که در نشریه آمریکایی اپیدمولوژی (همه‌گیرشناسی) منتشر شده است، نشان می‌دهد زنان بالای 35 سالی که دچار کمبود ویتامین D هستند، بیشتر به فیبروم رحمی (در فیبروم رحمی، تومورهای خوش‌خیم رشد می‌کنند و باعث درد و خونریزی می‌شوند) مبتلا خواهند شد. بنا بر این مطالعه، زنانی که میزان کافی ویتامین D دریافت می‌کنند تا 32 درصد کمتر از دیگران به فیبروم رحمی مبتلا می‌شوند. ‌دکتر دوپن می‌گوید: «تمام آنچه امروزه ما از ارتباط میان آسیب‌ها و کمبود ویتامین D می‌دانیم، باعث می‌شود عموم مردم هنگام آزمایش خون خواستار تعیین میزان این ویتامین در خونشان شوند. بر اساس آخرین بررسی‌ها، بیشتر ساکنان کشورهای صنعتی دچار کمبود ویتامین D هستند.»

علاوه بر این باید راهکارهای موثری در صورت کمبود این ویتامین ارائه شود. مهم‌ترین منابع تامین ویتامین D شیر، ماهی، روغن ماهی، زرده تخم‌مرغ، جگر گاو و نور خورشید است.

ندا فراهانی/سیب (ضمیمه سه شنبه روزنامه جام جم)



لینک منبع :با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید

با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../با-ویتامین-دی،-به-جنگ-بیماری‌ها‌-بروید‎Cached9 ژانویه 2015 ... تصویر با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید. ویتامین D و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی. دکتر پل دوپون درباره خواص ویتامین D می‌گوید: ... با ویتامین D به جنگ اگزما بروید - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../با-ویتامین-D-به-جنگ-اگزما-بروید‎Cached Similar19 نوامبر 2014 ... تصویر با ویتامین D به جنگ اگزما بروید ... دانشمندان ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین D و ابتلا به اگزمای پوستی و تشدید علائم آن یافته‌اند. با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید - جام جم آنلاین 188.75.89.4/sara/.../با-ویتامین-دی،-به-جنگ-بیماری‌ها‌-بروید‎Cached9 ژانویه 2015 ... تصویر با ویتامین دی، به جنگ بیماری‌ها‌ بروید. ویتامین D و پیشگیری از بیماری‌های قلبی عروقی. دکتر پل دوپون درباره خواص ویتامین D می‌گوید: ... با ویتامین D به جنگ با اگزما بروید | Pazh oohesh - Academia.edu www.academia.edu/.../با_ویتامین_D_به_جنگ_با_اگزما_بروید‎Cachedبه جنگ با اگزما بروید D با ویتامین اگزما نوعی اختل ل التهاب مزمن پوستی است که ... براحتی در دسترس است ، بسیار مفید بوده و می تواند علمئم این بیماری را در ... با ویتامین دی به جنگ آفتاب بروید news0.ir/.../با%20ویتامین%20دی%20به%20جنگ%20آفتاب%20بروید%20.html‎Cached... حضور مسجد جامعی و رسولی در سادس برای تبریک روز خبرنگار · انتخاب وزرا حق رئیس جمهور است و باید محدودیت ها را هم درک کرد · کادر فنی تیم ملی بسکتبال، نظاره ... با ویتامین D به جنگ با اگزما بروید - سایت خبری تحلیلی تابناک ... www.tabnak.ir/fa/news/.../با-ویتامین-d-به-جنگ-با-اگزما-بروید‎Cached Similar19 نوامبر 2014 ... با ویتامین D به جنگ با اگزما بروید ... واقع دانشمندان ارتباط مستقیمی بین کمبود ویتامین D و ابتلا به اگزمای پوستی و تشدید علائم آن یافته اند. با ویتامین D به جنگ سرما خوردگی بروید www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=736292 17 سپتامبر 2012 ... با ویتامین D به جنگ سرما خوردگی بروید با ویتامین D به جنگ ... D شما در روزهای شیوع سرماخوردگی و آنفولانزا کمتر به این بیماری دچار شوید. با این ۵ ویتامین به جنگ آکنه بروید - الو دکتر https://www.alodoctor.ir/.../با-این-۵-ویتامین-به-جنگ-آکنه-بروید‎Cached29 دسامبر 2014 ... با این ۵ ویتامین به جنگ آکنه بروید ... ویتامین D آنتی‌اکسیدان و متابولیتی است که به بهبود بیماری‌های پوستی التهابی نظیر آکنه و پسوریازیس ... عجیب ترین ضرر کمبود ویتامین D و کلسیم برای زنان! - نیک صالحی www.niksalehi.com/pezeshki/کمبود-ویتامین-d-و-کلسیم.html‎Cached13 مه 2017 ... رژیم‌های غذایی سرشار از ویتامین D و کلسیم می‌توانند خطر یائسگی زودرس را در زنان کاهش دهد. ... با این اسموتی به جنگ التهاب و درد بروید! ... به گزارش مدیکال دیلی، متخصصان با بیان اینکه مصرف میزان قابل توجهی ویتامین D و کلسیم به بهبود وضعیت ... نارسایی کلیوی با بیماری‌های استخوانی چه ارتباطی دارد؟ با ویتامین D و خواب خوب به جنگ درد بروید - رویداد ۲۴ rooydad24.com/.../با_ویتامین_d_و_خواب_خوب_به_جنگ_درد_بروید‎Cached17 ژوئن 2017 ... تیم تحقیق با بررسی داده ها دریافت میزان ویتامین D نقش مهمی در رابطه بین درد و خواب دارد و متخصصان باید در انواع بیماری های همراه با درد نظیر ...