مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مهریه اقساطی و دغدغه‌های زنان

جام جم سرا: تا قبل از تصویب این قانون، مهریه‌های بسیار سنگین که از عهده قریب به اتفاق مردان خارج بود، رواج داشت و پیرو طرح دعوای مطالبه مهریه از طرف زوجه، زوج تا اثبات اعسار (ناتوانی مالی) یا صدور حکم تقسیط مهریه بازداشت می‌شد.

اما این روند باعث ازدیاد زندانیان مهریه می‌شد که مطلوب دستگاه قضا و حاکمیت نبود، بنابراین اوایل سال 91 در اقدامی قابل انتقاد، بند ج از ماده 18 آیین‌نامه اجرایی قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی از سوی رئیس قوه قضاییه اصلاح شد.

این اصلاحیه می‌گفت: «چنانچه ملائت محکوم علیه (توانایی مالی مرد) نزد قاضی دادگاه ثابت شده نباشد، از حبس وی خودداری و چنانچه در حبس باشد آزاد می‌شود.»

البته این اصلاحیه با حکم صریح قانون مغایرت داشت و هر چند با حسن نیت برای مساعدت نسبت به زندانیان دیه و مهریه وضع شده بود، ولی محملی برای اعمال سلیقه قضات شد و رویه قضایی در این باره بسیار مشوش شد، به‌طوری که ضمانت اجرای مهریه زنان به کلی لغو شد.

بنابر این چندی بعد اداره حقوقی قوه قضاییه در اظهار نظری مشورتی کوشش کرد آثار این اصلاحیه را تعدیل کند که البته این نظریه مشورتی نیز برای وصول طلب ممتاز زنان (مهریه) مشکل‌گشا نبود، تا این که قانونگذار در ماده 22 قانون حمایت خانواده به اغتشاش حقوقی حاکم بر این موضوع خاتمه داد و بصراحت مقرر داشت مهریه زوجه تا 110 سکه دارای ضمانت اجرای حبس است یعنی همان مجازاتی که در ماده2 قانون نحوه اجرای محکومیت‌های مالی پیش‌بینی شده است.

به این ترتیب از یک طرف حق زنان احیا شد و از دیگر سو، زمینه کاهش میزان مهریه‌ها بین مردم فراهم شد، هرچند چالش جدی دیگری پس از تصویب این قانون دامنگیر زنان شد.

آنچه در محاکم دیده می‌شد و همچنان می‌شود، سلایق مختلف قضات در نحوه تقسیط 110 سکه از مهریه زوجه است به نحوی که در مواردی پیش‌قسط و اقساط ماهانه مهریه ناچیز تعیین می‌شود. از این‌روست که اهل فن معتقدند به صواب نزدیک است اگر قانونگذار با درج تبصره‌ای ذیل ماده 22 قانون حمایت خانواده، حداقلی برای پیش قسط و اقساط ماهانه مهریه زوجه تعیین کند تا زنان از نظر اقتصادی در مخاطره قرار نگیرند.

در مقررات فعلی، اعسار زوج به صرف ادای شهادت شهود پذیرفته می‌شود حال آن که مرد باید موظف به اعلام دقیق اموال و درآمد خویش باشد تا صدورحکم اعسار در محاکم، محملی برای سوءاستفاده بدهکاران نباشد.

معضل دیگری که زنان بستانکار با آنان دست به گریبانند، ممکن نبودن شناسایی اموال محکوم علیه (شوهر) به سبب خلأ قانونی است. اکنون براساس قانون اجرای احکام مدنی، محکوم له مکلف است اموال قابل توقیف بدهکار را به دادگاه معرفی کند، در حالی که این تکلیف در بیشتر پرونده‌ها قابلیت اجرا ندارد، زیرا پس از بروز اختلاف، مدیون (بدهکار) همه اموال خویش را مخفی کرده یا به غیر انتقال می‌دهد، به‌طوری که ردیابی مایملک (دارایی) و معاملات صوری محکوم علیه بدون همکاری و مساعدت مراجع قضایی، تقریبا محال است، آن هم در شرایطی که در اغلب موارد از این مساعدت و همکاری دریغ می‌شود.

البته این مشکلات در قانون جدید نحوه اجرای محکومیت‌های مالی تا حد بسیار زیادی مرتفع شده، ولی این قانون سال‌هاست به علل نامعلوم در رفت و آمد میان قوه مقننه و شورای نگهبان قرار دارد و اجرای آن معلق مانده که ضروری است برای رفع این بلاتکلیفی، مجلس شورای اسلامی اقدامات لازم را برای تسریع در اجرای قانون انجام دهد تا احقاق حقوق ضایع شده بستانکاران از جمله زنان تسهیل شود.

آرش دولتشاهی ‌/ ‌وکیل دادگستری



لینک منبع :مهریه اقساطی و دغدغه‌های زنان

مهریه اقساطی و دغدغه‌های زنان - روزنامه جام جم press.jamejamonline.ir/Newspreview/1708590624881771033‎Cached Similarمهریه اقساطی و دغدغه‌های زنان. قانون حمایت از خانواده که پس از ده سال انتظار و کش‌وقوس‌های فراوان در اسفند 91 به تصویب مجلس و تائید شورای نگهبان رسید و در سال 92 ... مهریه اقساطی و دغدغه های زنان ایرانی - سالن عقد خاطره www.salonaghd.ir/post/.../مهریه-اقساطی-و-دغدغه-های-زنان-ایرانی.html‎Cachedاداره حقوقی قوه قضاییه در اظهار نظری مشورتی کوشش کرد آثار این اصلاحیه را تعدیل کند که البته این نظریه مشورتی نیز برای وصول طلب ممتاز زنان (مهریه) مشکل گشا ... شبکه ایران زنان » مهریه اقساطی و دغدغه های زنان www.iranzanan.com/cultural/cat-125/007514.php 2 آوریل 2015 ... آنچه در محاکم دیده می شد و همچنان می شود، سلایق مختلف قضات در نحوه تقسیط ۱۱۰ سکه از مهریه زوجه است به نحوی که در مواردی پیش قسط و اقساط ماهانه ... مهریه اقساطی و دغدغه‌های زنان - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/1708596038722129213/مهریه-اقساطی-و-دغدغه‌های-زنان مهریه اقساطی و دغدغه‌های زنان. پنج شنبه 15 آبان 1393 ساعت 06:15. قانون حمایت از خانواده که پس از ده سال انتظار و کش‌وقوس‌های فراوان در اسفند 91 به تصویب مجلس و ... چگونه مهریه قسطی می‌شود؟ - تکناز www.taknaz.net/news_detail_23379.html‎Cached«به محض وقوع عقد دائم، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که بخواهد در آن ... این دغدغه را دارند که تا حد امکان پیش قسط کمتری و اقساط ماهانه سبک‌تری را بپردازند. چگونه مهریه قسطی می‌شود؟ - وبلاگ حقوقی سیدمحمدموسوی نیا daftarevekalat.persianblog.ir/post/213/‎Cached Similar15 ا کتبر 2012 ... «به محض وقوع عقد دائم، زن مالک مهریه می‌شود و می‌تواند هر نوع تصرفی که ... این دغدغه را دارند که تا حد امکان پیش قسط کمتری و اقساط ماهانه سبک‌تری را ... روش قسطی شدن مهریه - تالاب www.talab.org/wedlock/living/روش-قسطی-مهریه.html‎Cachedچگونه مهریه قسطی میشود مهریه یکی از خواسته های زن هست که اگر به هر دلایلی زن طلاق ... دغدغه را دارند که تا حد امکان پیش قسط کمتری و اقساط ماهانه سبک‌تری را بپردازند. اقساط مهریه – گروه وکلای یاسا https://www.yasa.co/مطالب-حقوقی/تقسیط-مهریه/اقساط-مهریه‎Cached25 ژانویه 2016 ... واقعیت موجود در دادگاه‌های خانواده نشان می‌دهد که در اغلب موارد زنان و مردان حکم دادگاه بدوی درباره اعسار و تقسیط مهریه را نمی‌پذیرند و با اعتراض نسبت به ... دولت بهار: آیا قانون جدید کمکی به زنان برای دریافت مهریه می‌کند؟ www.dolatebahar.com/telex-141851.html‎Cached Similar29 آگوست 2015 ... به گزارش دولت بهار، در سال‌های گذشته مهریه فراز و نشیب بسیاری پیموده و ... .مخالفت کرده و طی حکمی‌ زوج را به پرداخت اقساطی مهریه محکوم می‌کنند که گاهی ... اجرایی شده و بدین ترتیب زوج بدون هیچ دغدغه‌ای از زیر بار پرداخت مهریه شانه ... محکومان مهریه چشم انتظار کاهش نرخ سکه - خبرگزاری مهر | اخبار ایران و ... www.mehrnews.com/.../محکومان-مهریه-چشم-انتظار-کاهش-نرخ-سکه‎Cached28 ژانویه 2012 ... ناگهان صدای درگیری زن و مرد جوانی در میان همهمه جمعیت بلند می شود. ... محکومانی که درحال پرداخت اقساط مهریه هستند هم با این روند خود را به ... اسدالله جولایی- مدیرعامل ستاد دیه کشور- در این باره می گوید: مهریه یکی از دغدغه‌های ستاد دیه است ...