مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]

جام جم سرا: چند روز است که از صبح زود می‌روند و سرکی لابلای درختان می‌کشند و با چوب و قیچی زرشک‌ها را می‌چینند؛ با احتیاط که مبادا زرشک رسیده و تازه، لِه و خراب شود. حالا دیگر تمام محصول چیده شده است و پهنش کرده‌اند مقابل آفتاب تا خشک شود.
آب چاه‌های زیرزمینی روستای آسین در منطقه زُهان، از توابع خراسان جنوبی، برخلاف بسیاری از روستاهای این استان که با بحران خشکسالی دست و پنجه نرم می‌کنند، محصول زرشک کشاورزان را به بار نشانده و حالا پیرمرد، چنگکش را در زرشک‌ها فرو می‌برد؛ با احتیاط آنها را در هوا پخش می‌کند تا باد از لابلایشان عبور کند و برگ و شاخه‌های جا مانده را با خود ببرد. کار جدا کردن برگ‌ها که به آخر می‌رسد، زمین سرخ می‌شود از زرشک‌های رسیده و خشک شده.


پاییز که می‌رسد سرشاخه‌های درختچه‌ها پُر می‌شود از دانه‌های قرمز با طعم ترش مایل به شیرین؛ و فضای باغ را بوی ترش و ملس پیچیده در هوا دربرمی‌گیرد. زرشک، به طور طبیعی و وحشی در مناطق مختلف ایران می‌روید اما تنها در استان خراسان است که به صورت کاشته شده و از نوع بی‌دانه آن کشت می‌شود و منبع درآمدی برای کشاورزان و باغداران است. عمر درخت زرشک نسبتاً زیاد است و گفته می‌شود در ناحیه بیرجند و قائن که محصول زرشکش معروف است درختانی وجود دارد که سن آنها به پنجاه یا شصت سال می‌رسد.
انتهای بهار و ابتدای تابستان، بوته زرشک شکوفه می‌دهد و غنچه‌های زرد رنگش در فصل پاییز، رنگ قرمز گیلاسی به خود می‌گیرند. در پاییز نیز زرشک قرمزرنگ می‌شود و کشاورزان محصول خود را برداشت می‌کنند. (متن: حمیده صفامنش/عکس: طاهره صلاحی مقدم/ایسنا)



لینک منبع :فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]

فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس] - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/.../فصل-چیدن-یاقوت-قرمز-از-زلف-خار-مجموعه‌عکس‎Cached22 ا کتبر 2014 ... تصویر فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]. جام جم سرا: چند روز است که از صبح زود می‌روند و سرکی لابلای درختان می‌کشند و با چوب و قیچی ... فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس] - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../فصل-چیدن-یاقوت-قرمز-از-زلف-خار-مجموعه‌عکس‎Cached22 ا کتبر 2014 ... تصویر فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]. جام جم سرا: چند روز است که از صبح زود می‌روند و سرکی لابلای درختان می‌کشند و با چوب و قیچی ... Images for فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس] فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه عکس] | دو سال چشم انتظاری - قطره www.ghatreh.com/news/.../فصل-چیدن-یاقوت-قرمز-زلف-خار-مجموعه-عکس 22 ا کتبر 2014 ... دو سال چشم انتظاری کشیده برای چنین روزی تا قیچی و چنگکش را بردارد و همراه با اعضای خانواده برای برداشت محصول ام. گل و گیاه:فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس] | هواداران kahlek.ir/index.php/fanpost396171 دو چشم‌انتظاری برای روزی قیچی چنگکش بردارد همراه اعضای برای محصول به برود؛ زرشک؛ قرمزی بر خار جم چند است از زود و لابلای می‌کشند با و زرشک‌ها می‌چینند؛ احتیاط ... جواب رد دختر به خواستگار جوان: می‌خوام با پدرت ازدواج کنم! – news news.adbx.ir/d/2017/06/.../جواب-رد-دختر-به-خواستگار-جوان-می‌خوام/‎Cachedراهبری نوشته‌ها. پیشین نوشته قبلی: فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس] · پسین نوشته بعدی: قنداق نوزادان، کاری خطرناک. جستجو برای جستجو ... بیشتر - جام جم آنلاین www.jjm.ir/Online/Search/keyword/2?q=خراسان%20جنوبی&allsites... فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]. دو سال چشم‌انتظاری کشیده برای چنین روزی تا قیچی و چنگکش را بردارد و همراه با اعضای خانواده برای برداشت محصول ... بیا چشم هایمان را دعوت کنیم به برداشت ویتامین ث! [مجموعه عکس] - جام ... tnews.ir/جام-جم-آنلاین/b02037599761.html‎Cached[مجموعه عکس] ... با رسیدن زمان برداشت محصول گوجه فرنگی در زمین‌های کشاورزی، این گوی‌های قرمز پر خاصیت ... تصویر فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس] ... جستجو - دایرکتوری خانواده www.fdir.ir/component/search/?searchword=[مجموعه...exact...‎Cachedمشاهده مطلب در سایت مرجع; «میم» مثل مادر، مثل عشق، مثل ننه شهربانو [مجموعه عکس] .... فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]; جام جم سرا: چند روز است که از صبح ... برداشت محصول - پرتال جامع تایا | taya.ir/Sara/Search/keyword/1¬¬q=برداشت%20محصول__s-0-142.aspx فصل چیدن یاقوت قرمز از زلف خار [مجموعه‌عکس]. دو سال چشم‌انتظاری کشیده برای چنین روزی تا قیچی و چنگکش را بردارد و همراه با اعضای خانواده برای برداشت محصول ...