مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

ماست خانگی درست کنیم

جام جم سرا: اما سوالاتی که اغلب در مورد ماست خانگی پرسیده می‌شود این‌ است که چرا گاهی ماست خانگی ترش و گاهی شیرین یا بی‌مزه می‌شود؟ دلیل آب‌انداختن ماست چیست؟ چه کنیم تا ماست قوام بیشتری پیدا کند و در اصطلاح سفت شود؟ اگر ماست نگرفت چه باید کرد؟

ـ شرط اصلی برای این‌که ماست بگیرد، باید شیر آن پاستوریزه و فاقد آنتی‌بیوتیک و بار میکروبی و میزان مواد جامد آن در حد نرمال باشد.

ـ اگر می‌خواهید ماست سفت شود بهتر است شیر را در دمای ملایم به میزانی حرارت دهید که حدود 10 تا 20 درصد آب شیر تبخیر شود و مواد جامد آن افزایش یابد. دلیل شل‌شدن ماست، پایین بودن مواد جامد شیر است.

ـ حالا دمای شیر را به حدود 40 درجه سانتی‌گراد به گونه‌ای که انگشت را نسوزاند کاهش دهید.

ـ به ازای هر لیتر شیر یک تا دو قاشق غذاخوری ماست به عنوان مایه به شیر بیفزایید و خوب به هم بزنید. بهتر است ماست را از قبل با مقدار کمی شیر مخلوط کنید و سپس در حین هم‌زدن شیر عمل افزودن را انجام دهید.

ـ ظرف شیر مایه‌زده شده را حدود دو تا سه ساعت با پتو یا مشابه آن بپوشانید تا از پایین آمدن دمای شیر ممانعت شود. به این مرحله به اصطلاح گرمخانه‌گذاری می‌گویند.

ـ بعد از مدت مذکور ظرف را به آرامی داخل یخچال بگذارید و قبل از سرد شدن کامل به آن دست نزنید. اگر ماست زود از گرمخانه خارج شود یا قبل از سرد شدن کامل تکان بخورد یا قاشق در آن وارد شود مانع بسته‌شدن کامل ماست شده و ماست آب می‌اندازد.

ـ البته اگر ماست آب انداخت، آن را دور نریزید چون آب ماست همان سرم شیر است و ارزش غذایی فراوانی داشته و سرشار از پروتئین‌های محلول و ویتامین‌های گروه B است. این آب را همراه ماست استفاده کنید یا همچون شیر بنوشید.

دلیل ترش و شیرین شدن ماست

اگر دمای شیر مایه‌زده شده بیش از 50 درجه سانتی‌گراد یعنی سوزان باشد، مایه ماست تازه نباشد یا میزان آن زیاد باشد، دمای گرمخانه‌گذاری بالا باشد، زمان تخمیر طولانی شود یا ماست پس از خروج از گرمخانه به کندی سرد شود، بدون شک ماست ترش می‌شود. البته بد نیست بدانید ترشی ماست از نظر تغذیه‌ای به جذب کلسیم کمک می‌کند. حال اگر دمای شیر مایه‌زده شده و گرمخانه کمتر از دمای بدن باشد و مایه ماست تازه باشد احتمال این‌که ماست شیرین شود زیاد است و اگر زمان تخمیر یعنی گرمخانه‌گذاری کوتاه باشد چون مواد مولد شیر مایه‌زده شده برای ایجاد عطر و طعم خوشایند فرصت چندانی ندارد احتمال این‌که ماست بی‌مزه شود وجود دارد. حال اگر ماست نگرفت و همچون شیر آبکی بود کمی آن را حرارت دهید و به میزان مشخص به آن قرص پنیر بیفزایید که پنیر آن بسیار خوشمزه خواهد شد.

فاخره بهبهانی - گروه سلامت



لینک منبع :ماست خانگی درست کنیم

طرز تهیه ماست خانگی - نمناک namnak.com/ماست-خانگی.p8853‎Cachedماست خانگی به طبع بسیار بهتر از ماست های صنعتی است چرا که به دلیل نداشتن مواد نگه دارنده فواید بیشتری دارد. برای اینکه ماست را در خانه درست کنیم و طعم خوبی ... راهنمایی برای درست کردن ماست خانگی - باشگاه خبرنگاران www.yjc.ir/fa/news/.../راهنمایی-برای-درست-کردن-ماست-خانگی‎Cached Similar9 ا کتبر 2014 ... چه کنیم تا ماست قوام بیشتری پیدا کند و در اصطلاح سفت شود؟ اگر ماست نگرفت چه باید کرد؟ شرط اصلی برای این‌که ماست بگیرد، باید شیر آن ... طرز تهیه ماست خانگی - YouTube ► 3:00https://www.youtube.com/watch?v=8ABPvHpoZ2w Dec 4, 2013 - 3 min - Uploaded by ronan jj طرز تهیه ماست خانگی ... با سلام ،و تشکر از اموزش خوبتون ،فقط یه سوال چند لیتر شیر چند قاشق ماست اضافه کنیم؟ ... و به امید پیروزی ماست بر دوغ ... طرز تهیه یک نوع ماست خانگی لذیذ!+عکس - نیک صالحی www.niksalehi.com/.../طرز-تهیه-یک-نوع-ماست-خانگی-لذیذعکس.html‎Cachedدرست بعد از 3 ساعت ماست سفت شد توجه به حرارت دما سنج داشته باشید همانطور که میبینید حرات دماسنج افت زیادی نداشته ... برچسب ها: طرز تهیه ماست خانگی طرز تهیه ماست در کلمن ماست ماست بوسیله کلمن. اخبار مرتبط : چگونه خودمان ماست درست کنیم؟ طرز تهیه ماست - بیتوته www.beytoote.com/cookery/.../directions1-yogurt-homemade.html‎Cachedطرز تهیه ماست,طرز تهیه ماست خانگی,طرز تهیه ماست ترش,طرز تهیه ... خنک شدن شیر باید به حدی باشد که اگر نوک انگشت کوچکمان را داخل شیر کنیم گرمای آن در حدی باشد که نه احساس کنید ... طرز تهیه ماست در خانه,طرز درست کردن ماست,طرز تهیه ماست خوب. ماست زدن یا طرز تهیه ماست در خانه • دونفره https://www.2nafare.com/ماست-زدن-طرز-تهیه-ماست-در-خانه/‎Cachedمراحل تهیه ماست در خانه و ماست زدن با روش ساده که به راحتی میتونید با این روش ... یا کم چرب براحتی میتونین ماست درست کنید فقط کیفیت ماستتون تغییر میکنه. ماست خودمان را بخوریم - گوشه www.gooshe.net/yogurt/‎Cached Similar9 hr - 59 cal 18 ژانویه 2015 ... تنها امکاناتی که برای درست کردن ماست نیاز داریم، شیر و کمی ماست تازه است. ... اعتیاد بیاورد و هفته‌ای یک گالن ماست بزرگ درست کنیم و از خوردن هر قاشق‌اش ... بگذارید تا در مرحله‌‌های بعدی، دیگر همین یک ذره مایه ماست هم خانگی باشد. ماست - طرز تهیه ماست خانگی | ایران کوک https://irancook.ir/08/04/mast/82/‎Cachedماست خانگی : شیر را بجوشانید و پس از به جوش آمدن شیر حرارت را کم کنید و 15 دقیقه بگذارید شیر به آرامی بجوشد و آب اضافی اش تبخیر شود ... طرز تهیه ماست در خانه ~ کارگاه آشپزسازی www.cheftayebeh.ir/2013/10/blog-post_5.html‎Cached Similar5 ا کتبر 2013 ... من تندی میپریدم تو آشپزخونه و کنار مامانم وایمیستادم که ماست درست کنیم. ولی مامانی خانم همه کارها رو خودش انجام میداد و فقط یه کار الکی به درد نخورش رو ... خودتان در منزل ماست خوشمزه و سفت درست کنید+طرز تهیه - آپارات ► 21:32www.aparat.com/v/YUzSw/خودتان_در_منزل_ماست_خوشمزه_و_سفت_درست_کنید%2Bطرز_تهیه Jun 21, 2017 - 22 min انرژی مثبت yogurt - آموزش درست کردن ماست در سه سوت - طرز تهیه ماست خامه ... تهیه پنیر خانگی درست کردن ماست موسیر اگر ماست نبست ...