مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم

جام جم سرا:اینها آمارهای رسمی و ناامیدکننده‌ای است که دانستنش باعث شده خیلی از افراد جامعه ما به یاری این گروه از بیماران نیازمند بشتابند؛ طوری که هم‌اکنون یک‌میلیون و 400 هزار نفر از شهروندان ایرانی، کارت اهدای عضو گرفته‌اند و درواقع، برای اهدای اعضای بدنشان پس از مرگ، رضایتشان را اعلام کرده‌اند.

همان طور که می‌بینید تا اینجای کار، حرکت خوب و انسان‌دوستانه‌ای انجام شده که همچنان امید به پیدا کردن عضو پیوندی را در بین این گروه از بیماران، زنده نگه می‌دارد، اما قسمت بد ماجرا اینجاست که فقط داشتن این کارت‌ها برای اهدای عضو کافی نیست و مثلا در صورتی که یک بیمار مرگ مغزی، در گذشته کارت اهدای عضو گرفته باشد ولی خانواده‌اش با اهدای عضو موافقت نکنند، عضو پیوندی از بیمار مرگ مغزی گرفته نمی‌شود.

یعنی براساس قوانین فعلی، خانواده می‌تواند برخلاف وصیت رسمی بیمار مرگ مغزی عمل کرده و از فرآیند اهدای عضو جلوگیری کند.

حالا در چنین شرایطی، مسئول اداره پیوند وزارت بهداشت به ایسنا خبر داده که در حال مذاکره برای اجرای طرحی است که در کارت‌های ملی افراد هم عبارت «رضایت افراد به اهدای عضو» درج شود.

اما واقعیت این است که این گونه طرح‌ها نمی‌تواند تغییر چندانی در آمار اهدای عضو داشته باشد، زیرا تا وقتی قوانین اهدای عضو، به شکلی باشد که والدین افراد بالغ بتوانند تصمیم درج شده روی کارت ملی را هم لغو کنند، چنین طرح‌هایی را باید بیشتر به شکل فعالیتی نمادین به حساب آورد.

جالب است که در گذشته هم صحبت از این بود که با توجه به شمار زیاد بیماران مرگ مغزی در تصادفات جاده‌ای، در گواهینامه رانندگان هم عبارت «رضایتمندی برای اهدای عضو» درج شود که البته این طرح هم هرگز عملیاتی نشد.

حال با توجه به چنین تجربه ناموفقی، معلوم نیست چرا مسئولان به‌جای تلاش برای تغییر قوانین، اصرار به طرح چنین پیشنهادهای فرمایشی دارند؟

امین جلالوند‌ - گروه جامعه



لینک منبع :به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم

به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم - روزنامه جام جم press.jamejamonline.ir/Newspreview/1629972065932640092 به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم. «هم‌اکنون 25 هزار بیمار ایرانی در صف پیوند عضو هستند، اما روزانه بین هفت تا ده نفر از این بیماران به دلیل پیدا نکردن ... Images for به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../به-تصمیم-اهدا-کنندگان-عضو-احترام-بگذاریم 3 سپتامبر 2014 ... هم‌اکنون 25 هزار بیمار ایرانی در صف پیوند عضو هستند، اما روزانه بین هفت تا 10 نفر از این بیماران به دلیل پیدا نکردن عضو پیوندی از دنیا می‌روند.» دولت هزینه درمان اهداکنندگان عضو را می‌پردازد - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../دولت-هزینه-درمان-اهداکنندگان-عضو-را-می‌پردازد‎Cached29 مه 2014 ... در گذشته دیده می‌شد که گاه از این اهداکنندگان عضو، هزینه‌ای دریافت می‌شد که از این پس، ... به گفته محمد آقاجانی، در گذشته نیز هزینه اهدای عضو برای بیماران مرگ مغزی رایگان بوده .... تصویر به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم ... اهدای عضو؛شروعی که با یک پایان رقم می خورد tabrizeman.ir/اهدای-عضو؛شروعی-که-با-یک-پایان-رقم-می‎/‎Cached21 مه 2017 ... 31 اردیبهشت ماه روز ملی اهدای عضو نامگذاری شده است و واحد فراهم آوری اعضای پیوندی ... چشمت به قاب عکس اهداکنندگان که می افتد، غباری از غم بر صفحه ی نازک دلت ... الهی راضی هستم و تا به این لحظه از تصمیمی که گرفته ام، پشیمان نشده ام. ... اقلیت بانفوذ به اکثریت احترام بگذارند؛ خودتان باعث شکست‌هایتان هستید ... به یاد بانوی زنده‌یاد دشتی؛ کبری حسینی +عکس - مردم جنوب mardomejonoub.com/.../-به-یاد-بانوی-زنده-یاد-دشتی--کبری-حسینی--عکس‎Cached11 آگوست 2016 ... هماهنگ کننده فراهم آوری و پیوند اعضای دانشگاه علوم پزشکی بوشهر گفت: ... در زمینه اهداء عضو همسرم تنها نفری که به صورت مستقیم در این تصمیم حیاتی ... و موجبات شگفتی همگان شد و باعث شد همه ی ما به تصمیم ایشان احترام بگذاریم. بررسی تفاوت کما با مرگ مغزی و آشنایی با چگونگی روند اهدای عضو ... www.pezeshk.us/?p=16160‎Cached Similarهمه اهداء کنندگان عضو از نظر ایدز و هپاتیت و یک سری بدخیمی ها مورد بررسی قرار خواهند ... می باشد و همین امر می تواند با نشان دادن خواسته ء فرد به اولیای دمش تصمیم گیری را .... این فرایند در اتاق عمل و با بیشترین مراقبت و احترام برای فرد اهداﺀ کننده ... آمار پیوند عضو در ایران - فرارو fararu.com/fa/news/290261/آمار-پیوند-عضو-در-ایران 25 سپتامبر 2016 ... وی گفت: در عین حال از انجمن اهدا کنندگان عضو نیز تشکر می‌کنم که اقدام ... خود مردم باشد و بتوانیم به این اقدام خداپسندانه و با ارزش احترام بگذاریم. اهداء عضو - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اهداء_عضو‎Cachedدر حالی که دیدگاه‌های اهدای عضو در حال مثبت است و تعداد اهدا کنندگان رو به افزایش است اما یک شکاف بزرگ بین تعداد اهدا کنندگان نسبت به کسانی که در انتظار اهدای ... برچسب ها - کارت اهدای عضو shafaonline.ir/fa/tag/2/کارت%20اهدای%20عضو کسانی که علاقه مند به اهدای عضو هستند پرینت کارت... center دریافت خواهند کرد امیدوارم همه کمک کنند تا اهدای... عضو در ... به تصمیم اهدا کنندگان عضو احترام بگذاریم.