مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اختلال شخصیت پارانویا

جام جم سرا:اختلال شخصیت پارانویایی یک وضعیت مزمن و فراگیر است که مشخصه‌اش الگوهای مخرب فکری، رفتاری و کارکردی است و در بزرگسالی آغاز می‌شود.

فرد مبتلا سرد، حسود، تودار، مرموز و جدی است و تصور می‌کند که دیگران می‌خواهند او را استثمار کنند، فریب دهند یا به او آسیب بزنند یا علیه‌اش توطئه کنند و با این تصور، ممکن است بدون دلیل و ناگهانی نسبت به دیگران خشم نشان دهد و حمله‌ور شود.

این افراد دائم در شک به سر می‌برند و ابدا تمایل ندارند اطلاعات شخصی خود را بیان کنند و نگران هستند دیگران از آنها سوء‌استفاده کنند.

آنها اشتباهات غیرعمد دیگران را نیز تعبیر و تفسیر می‌کنند و بیشتر مواقع ناراحت هستند و اغلب احساس می‌کنند شخصیت یا حیثیت آنها مورد تهاجم قرار گرفته است.

آنها حسادت بیمارگونه دارند و بدون هیچ‌گونه توجیه کافی نسبت به همسر خود سوءظن دارند. همچنین ممکن است دچار خودبزرگ‌بینی و نسبت به همه بدگمان شوند.

چنین فردی دائم در زجر به سر می‌برد و تصور می‌کند که اطرافیان در‌باره او توطئه‌چینی می‌کنند.

چنانچه چهار مورد از موارد زیر درباره او صدق کند، فرد مبتلاست:

ـ بی‌اعتمادی و شک مزمن و فراگیر نسبت به دیگران در‌باره این‌که او را استثمار می‌کنند.

ـ مشغولیت دائم ذهنی اثبات نشده، در‌باره وفاداری دوستان و اطرافیانش

ـ ترس از دادن اطلاعات به دیگران

ـ به‌دنبال معانی پنهانی اتفاقات و تعبیر آنها هستند

ـ خشم و دلخوری مداوم نسبت به دیگران دارند

ـ با کوچک‌ترین چیزی احساس می‌کند، به شخصیت یا اعتبارش لطمه وارد شده و فورا واکنشی خشمگینانه نشان می‌دهد یا مقابله می‌کند.

درمان به صورت ترکیبی از داروها و درمان‌های غیردارویی مانند روان‌درمانی و درمان‌های شناختی است.

درمان‌های شناختی ـ رفتاری می‌تواند به فرد کمک کند تا الگوهای فکری و ذهنی مخرب خود را شناسایی کند و درصدد برطرف کردن آنها بربیاید.

باتوجه به این‌که نگرش فرد بشدت آسیب‌ خورده است و با خطاهای زیادی همراه است، در نتیجه رفتارهایی که در وی بروز می‌کند تحت تاثیر همین باورها و افکار غلط قرار می‌گیرد. پس از مداخلات دارویی می‌توان از درمان‌های شناختی حتی به صورت گروهی نیز بهره گرفت.

به این صورت که افراد مبتلا به صورت دسته‌جمعی در جلسه درمان حاضر می‌شوند و پنج تا هفت نفر را می‌توان به صورت همزمان تحت آموزش‌های شناختی و رفتاری قرار داد.

از افراد خواسته می‌شود تا متن افکاری را که به شک و بدبینی منجر می‌شود یادداشت کنند و فهرستی از باورهای غلط در اختیارشان قرار می‌گیرد و در روند درمان کمک می‌شود تا افراد بتوانند الگوهای مخرب ذهنی خود را شناسایی و مشخص کنند که کدام رفتارهایشان برگرفته از این خطاهای ذهنی بوده است و در مراحل بعدی به تغییر رفتار پرداخته می‌شود.

دکتر مهرنوش دارینی - روان‌شناس و مشاور



لینک منبع :اختلال شخصیت پارانویا

اختلال شخصیت پارانوئید - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/اختلال_شخصیت_پارانوئید‎Cached Similarمشخصه بیماران مبتلا به اختلال شخصیت بدگمان ( پارانوئید به انگلیسی:( Paranoid personality disorder (PPD)، شکاکیت و بی اعتمادی دیرپا به همه افراد است. ‎۱ همه‌گیرشناسی - ‎۳ ملاک های DSM-IV-TR در مورد ... - ‎۴ خصایص بالینی - ‎۷ درمانپارانویا - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/پارانویا‎Cached Similarپارانوئید، پارانویا، یا روان‌گیسختگی پارانوئید (به انگلیسی: Paranoia یا .... اگرچه از اختلال شخصیت پارانوئیدی به دور بوده‌اند لیکن اندیشه‌های پارانوئیدی ... چه کسانی اختلال شخصیت پارانوئید دارند؟ - تبیان article.tebyan.net/.../چه-کسانی-اختلال-شخصیت-پارانوئید-دارند-‎Cachedافراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانوئید دارای تنش عضلانی اند، ناتوانی برای احساس آرامش و نیاز به کاوش محیط برای پیدا کردن سرنخ در آن ها دیده می شود. شخصیت پارانوئید و شکاک و بد بین | دکتر محمد والی پور - متخصص ... www.drvalipour.ir/index.php?ToDo=ShowArticles&AID=2475‎Cached Similarاختلال شخصیت پارانویایی( Paranoid Personality Disorder )اختلال شخصیت پارانویایی یک وضعیت مزمن و فراگیر است که مشخصهاش الگوهای مخّرب فکری، رفتاری و ... اختلال شخصیت پارانویید – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=30076‎Cached Similarافراد مبتلا به اختلال شخصیت پارانویید (Paranoid Personality Disorder) بیش از حد حساس بوده و تمایل دارند که محیط اطراف خود را برای یافتن نشانه‌هایی مبنی ... : اختلال شخصیت پارانوئید - دانشنامه رشد daneshnameh.roshd.ir/.../mavara-index.php?...اختلال+شخصیت+پارانوئید‎Cached Similarنگاه اجمالی. این اختلال در بر گیرنده نامطلوب‌ترین رفتارها و منش‌ها است. بیماران پارانوئید همیشه میزان وفاداری و قابل اعتماد بودن «همسر ، شریک جنسی ، دوستان و . با افرادی که پارانوئید دارند چگونه باید رفتار کرد - عصر ایران www.asriran.com/.../با-افرادی-که-پارانوئید-دارند-چگونه-باید-رفتار-کرد‎Cachedاین بیماری زیرمجموعه اختلالات شخصیتی قرار می گیرد و بااینکه بیمار پارانویا نقاط مشترکی با بیمار اسکیزوفرنی دارد ولی از خیلی جهات با یکدیگر تفاوت دارند. اختلال شخصیت پارانوئید و درمان ان: - مشاوره خانواده zendegiirani.persianblog.ir/post/1862/‎Cached Similar7 آوریل 2012 ... پارانوئید" نوعی اختلال شخصیت است که طی آن فرد دچار بدبینی شده و به هر چه در اطراف او می گذرد، شک دارد. واژه "شخصیت" به طور کلی رفتار فرد را ... آپارات - اختلال شخصیت پارانوئید www.aparat.com/result/اختلال_شخصیت_پارانوئید‎Cachedآپارات - اختلال شخصیت پارانوئید. ... حسن راشد روان شناس بالینی/ اختلال شخصیت پارانوئید ... دکتر هلاکویی-کاختلاف بین بیماری دوقطبی و اختلال شخصیت. Images for اختلال شخصیت پارانوئید