مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مرگ‌های جاده‌ای در راه است

جام جم سرا: ناگفته پیداست اجرای مقررات و امر آموزش نیز در این زمینه باید پیوسته مدنظر مسئولان با اولویت قرار گیرد و صرف ایجاد تجهیزات و قابلیت‌ها و توسعه کارساز نخواهد بود، کما این‌که با تعبیه GPS روی تعدادی اتوبوس یا نصب دوربین در معابر، برداشت و دیدگاه بر این بود که ادامه این روند می‌تواند در آتیه تلفات را به حد قابل قبول کاهش دهد. در صورتی که با وجود تصادفات رو به ازدیاد، این دیدگاه نه تنها تأمین نمی‌شود بلکه کارساز نخواهد بود. بر این اساس اقدامات کنترلی وسایل نقلیه بویژه اتوبوس‌های مسافربری باید مورد تأکید قرار گیرد تا با آن دسته از رانندگان ناقض مقررات که در واقع خدمات و زحمات دیگر همنوعان خود را تباه می‌سازند برخورد جدی معمول شود که متعاقباً در اثر این برخورد هر از چند گاهی شاهد حوادث ناگوار با تلفات انسانی بالا نباشیم. واضح است با شناخت علل مستقیم اثرگذار در تصادفات یا با تحلیل دقیق آن می‌توان با برنامه‌ریزی دقیق نتایج آن را به دستگاه‌های ذی‌ربط منعکس کرد والا با بروز تصادفات به جای قبول خلأهای موجود نباید با فرافکنی، دیگر بخش‌ها را مسئول قلمداد کرد که این نحوه اقدامات نه تنها اخلاقی نیست بلکه رافع مشکل نخواهد بود و خود بی‌اعتمادی را در پی خواهد داشت. البته در تبیین و تحلیل این مطلب شایان ذکر است تمامی سازمان‌های متولی ترافیک اعم از پلیس، سازمان پایانه، شهرداری، راه و شهرسازی و مراکز درمانی سعی خود را دارند ولی هماهنگی، همکاری و برنامه‌ریزی دقیق در این زمینه می‌تواند کافی باشد و آن نتیجه کلی در جهت جلوگیری از وقوع تصادف مؤثر واقع شود. بنابراین در جهت جلوگیری از تصادفات و کاهش تلفات بویژه تصادف اتوبوس، راهکارهایی متصور و پیشنهاد می‌شود تا به همراه دیگر اقدامات مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

1-از حمل هرگونه بار تجاری در اتوبوس خودداری شود که متأسفانه در بروز تصادفات به ماهیت بار توجه نمی‌شود.
2-نزدیک‌ترین و اصلی‌ترین ناظر در اتوبوس یعنی مسافر آموزش داده شود تا با قوه کلام و گفتار مراقبت از تخلف راننده را نمایندگی کند و دیگر مسافران به وی کمک کنند و انیمیشن لازم نیز در این زمینه ساخته شود.
3-در جهت اصلاح هندسی معابر بویژه راستگردها یا چپگردها و نقاط حادثه‌خیز با اولویت‌بندی اقدام و تابلو و علائم لازم نیز نصب شود. شایان ذکر این‌که با توجه به تصادف ساعت 9 صبح روز 8 اردیبهشت ماه در آزادگان تهران که موجب تلفات قابل توجه داخل شهر شده در بستر خود ظاهراً نقیصه هندسی را دارا است و در صورت عدم امکان اصلاح هندسی با هماهنگی پلیس راهور مسیر جایگزین برای اتوبوس تعیین شود.
4-افسران ارشد پلیس راهور در درون شهر و برون شهر با لباس شخصی و تحت عنوان مسافر داخل اتوبوس، نحوه رانندگی راننده اتوبوس و تبعیت‌پذیری ایشان از مقررات را کنترل کرده و در خاتمه مسیر پس از معرفی خود به مسافران و بیان اهمیت مأموریت با راننده درخور عملکرد آن برخورد شود، به نحوی که بازتاب لازم چه از بعد برخورد با متخلف و چه از بعد تشویق راننده اثرگذار باشد.
5-با توجه به حساسیت موضوع رانندگی اتوبوس و تصادف آن در بعد اجتماعی، ملی حتی فراملی و با در نظر گرفتن ابعاد این وسیله و احیای مهارت‌های نهفته لازم در امر رانندگی اتوبوس و کسب تجارب رانندگی تدافعی سعی شود تا با دریافت گواهینامه به راننده متقاضی دفترچه ساعت‌زنی اتوبوس داده نشود بلکه این رانندگان برای دریافت این قابلیت‌ها به عنوان کمک‌راننده حداقل به مدت یک سال ایفای وظیفه کرده سپس تحویل و ارائه دفترچه موکول به تأیید مبادی ذی‌ربط در این زمینه باشد. بدیهی است خلأ قانونی را می‌شود با مراجعه به قانونگذار محترم مرتفع ساخت.
6-اجرای ماده 11 قانون بار و مسافر درخصوص برخورد با مؤسسه و شرکت ذی‌ربط مدنظر باشد و اقدامات در این زمینه نباید کمرنگ شود.
7-در امر ارائه معاینه فنی به هر نوع جابه‌جایی سیستمی در بدنه اتوبوس توجه ویژه شود.
8-آموزش رانندگان اتوبوس به صورت تخصصی درون شهر و برون‌شهر از سوی پلیس راهور، سازمان پایانه و شهرداری مدنظر قرار گیرد.
9-شرایط تعیین راننده نمونه که در واقع جنبه تبلیغی دارد فعال شود و به رانندگان نمونه با تسهیلات ویژه مثلاً به هر سه نفر راننده اتوبوس تابع قانون و مقررات، وسیله نقلیه عمومی داده شود.(سرهنگ محمدعلی پوراقدم- کارشناس رسمی دادگستری در امور وسایط نقلیه موتوری و زمینی/ایران)

Share



لینک منبع :مرگ‌های جاده‌ای در راه است

Images for مرگ‌های جاده‌ای در راه است مرگ‌های جاده‌ای در راه است - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/1527467677131677801/مرگ‌های-جاده‌ای-در-راه-است 11 ژوئن 2014 ... آمار تلفات جاده‌ای بویژه در وقوع تصادفات اخیر اتوبوس‌های شهری و بین شهری و به‌طور عموم مرگ و میرهای غیرطبیعی ناشی از تصادفات بشدت ... مرگ در کمین رانندگان ایرانی/ رتبه ۱۸۹ در میان ۱۹۰ کشور - خبرگزاری مهر www.mehrnews.com/.../مرگ-در-کمین-رانندگان-ایرانی-رتبه-۱۸۹-در-میان-۱۹۰-کشور‎Cached Similar6 جولای 2015 ... این در حالی است که عوامل ایجاد تصادفات رانندگی و جاده‌ای همان‌طور که می‌توانند ... گاهی ممکن است وسیله نقلیه یا راه، ایمن نباشد که در این حالت، هوشیاری ... ۱۰ کشور که آمار مرگ و میر جاده ای بالایی دارند/ ایران رتبه سوم جهان است www.mybenita.com/.../top-10-countries-with-highest-number-of-deadly-road-accidents‎Cached9 ا کتبر 2016 ... ۱۰ کشور که آمار مرگ و میر جاده ای بالایی دارند/ ایران رتبه سوم جهان است ... کنگو با رتبه بالا ربودن ماشین در وسط راه و همچنین کشته شدن ۳۴ نفر از ۱۰۰ ... هر مرگ جاده‌ای بیش از یک میلیارد هزینه برای کشور دارد - ایسنا www.isna.ir/.../هر-مرگ-جاده-ای-بیش-از-یک-میلیارد-هزینه-برای-کشور-دارد‎Cached3 ا کتبر 2016 ... رئیس پلیس راه ناجا گفت: هر مرگ جاده‌ای یک میلیارد و 200 میلیون تومان ... تلفات جاده‌ای دارد که اولین شاخص آن نسبت تعداد تلفات به جمعیت است. فهرست کشورهای جهان بر پایه قربانیان ناشی از تصادف - ویکی‌پدیا ... https://fa.wikipedia.org/.../فهرست_کشورهای_جهان_بر_پایه_قربانیان_ناشی_از_تصادف‎Cached Similar... ناشی از حوادث جاده ای باعث مرگ حدودا ۱٫۲۴ میلیون نفر انسان شده است که البته با ... قربانیان جاده ای به ازاء هر ۱۰۰۰٬۰۰۰ وسیله نقلیه-کیلومتر راه, کل قربانیان سال ... زلزله ای از جنس جاده های مرگ در ایران - جمعیت طرفداران ایمنی راهها www.rsss.ir/...جاده-ای/.../275-زلزله-ای-از-جنس-جاده-های-مرگ-در-ایران.html‎Cached1 جولای 2015 ... دلیل این است که هنوز ایمنی راه به اولویت اول در بحث حمل‌ و نقل جاده‌ای تبدیل نشده و هنوز برای پیاده‌سازی دقیق سیستم‌های نوین نیاز به فعالیت است. سفر در جاده‌های مرگ؛ راه‌های ناهموار و ناامن غزنی - BBC Persian www.bbc.com/.../02/150203_k05_ghazni_jaghory_way_to_death‎Cached Similar3 فوریه 2015 ... Image caption مسیرهای شماری از ولسوالی‌های غزنی به مرکز این ولایت نا امن است و شورشیان بربخشی از این مسیر کنترل دارند. سید حبیب‌الله موسوی، ... جاده مرگ، خطرناک ترین جاده جهان (عکس) - عصر ایران www.asriran.com/fa/news/.../جاده-مرگ-خطرناک-ترین-جاده-جهان-عکس‎Cached Similarاین جاده دهه 1930 توسط زندانیان جنگ پاراگوئه ساخته شد. یونگاس با اسم مستعار "جاده مرگ" تنها مسیری است که از اعماق جنگل آمازون و رشته کوه های بلند آَندز و دره های عمیق ... پرشین خودرو | هزینه هر مرگ جاده‌ای چقدر است؟ www.persiankhodro.com/show.../هزینه-هر-مرگ-جاده‌ای-چقدر-است؟‎Cached3 ا کتبر 2016 ... پرشین خودرو: رئیس پلیس راه ناجا گفت: هر مرگ جاده‌ای یک میلیارد و 200 میلیون تومان هزینه مستقیم و غیر مستقیم برای کشور دارد.