مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نخستین خون مصنوعی؛ پایان دوران اهدای خون

جام جم سرا: این پژوهش قرار است در سال ۲۰۱۶ انجام شود می تواند راه را برای ساخت خون در مقیاس صنعتی هموار سازد؛ پیشرفتی که می تواند جایگزین خون اهدایی شود.
به نقل از مهر، "مارک ترنر" مدیر پزشکی در خدمات ملی انتقال خون اسکاتلند و مجری این طرح پنج میلیون پوندی در دانشگاه اندینبورگ می گوید: برای نخستین بار گلبول‌های قرمز خونی را ساخته ایم که سازگار با بدن انسان است. پیش از این، چنین خونی نداشتیم.

این کارآزمایی بر روی سه بیمار مبتلای تالاسمی انجام خواهد شد. این بیماران در ابتدا حدود پنج میلی لیتر خون دریافت می کنند تا مشخص شود آیا این سلول‌ها در بدن انسان نیز رفتار طبیعی دارند یا خیر.
ترنر تاکید دارد: مردم نباید فکر کنند این آزمایش، پایانی بر اهدای خون است چرا که ۲۰ سال طول خواهد کشید که خون مصنوعی بتواند طبیعی و عادی جلوه کند.
ترنر سالها از عمر خود را صرف اصلاح روشی برای رشد گلبول‌های قرمز بالغ از سلول‌های بنیادی پرتوان القایی (ایپس) کرده است. این سلول‌های پرتوان القایی از برنامه ریزی دوباره و ژنتیکی سلولهای پوستی یا خونی بزرگسال به سلول‌های شبه بنیادی برنامه ریزی به دست آمده اند.
این سلولهای «ایپس» در شرایط زیست شیمیایی مشابه شرایط بدن که گذار آنها به سوی گلبول‌های قرمز خونی بالغ هموار می سازد کشت داده شدند.

این گروه، در حال حاضر به اثر بخشی ۴۰ – ۵۰ درصدی در تبدیل سلول‌های اولیه به گلبول‌های قرمز خونی دست یافته اند.
در این روش می توان با استفاده از روش‌های استاندارد جداسازی خون مانند سانتریفیوژ، سلول‌های قابل استفاده را از گلبول‌های نارس و سلول‌های ایپس باقی مانده جدا کنند.



لینک منبع :نخستین خون مصنوعی؛ پایان دوران اهدای خون

نخستین خون مصنوعی؛ پایان دوران اهدای خون - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../نخستین-خون-مصنوعی؛-پایان-دوران-اهدای-خون‎Cached15 آوریل 2014 ... در یک کارآزمایی پبشرفته، محققان اسکاتلندی قصد دارند برای نخستین بار خون مصنوعی ساخت بشر را بر روی انسان آزمایش کنند. نخستین خون مصنوعی؛ پایان دوران اهدای خون - جام جم آنلاین 188.75.89.4/sara/.../نخستین-خون-مصنوعی؛-پایان-دوران-اهدای-خون‎Cached15 آوریل 2014 ... در یک کارآزمایی پبشرفته، محققان اسکاتلندی قصد دارند برای نخستین بار خون مصنوعی ساخت بشر را بر روی انسان آزمایش کنند. دانستنی های اهدای خون safarifardas.blogfa.com/‎Cached Similarاهدا کننده باید در مقابل خطرات اهدا خون، پلاسما، سلول ها و نیز خطرات ایمن سازى، ... از آن جایی که در مراحل اولیه به ابتلاء به عفونت های قابل سرایت از طریق انتقال خون، آزمایش .... مصنوعی برای خون ساخته نشده است و فقط خونی که توسط انسان های نیکو کار اهدا ..... ـ500 میلی لیتر خون بیمار اخذ گردیده و در پایان عمل جراحی به بیمار تزریق گردد. آزمایش نخستین خون مصنوعی بر روی انسان - سازمان بسیج علمی فارس bepfars.ir/fa/news/28812‎Cachedآزمایش نخستین خون مصنوعی جهان که برای سال 2016 برنامه ریزی شده است، امکان ... کرده و طی چند دهه آینده به جایگزین مطمئنی برای کمبود خون اهدایی تبدیل خواهد شد. مدیریت خون بیمار مورد توجه جدی قرار نگرفته است - انتقال خون خراسان ... bibto.ir/.../337-مدیریت-خون-بیمار-مورد-توجه-جدی-قرار-نگرفته-است.html‎Cachedوی در پایان متذکر شد: فرآیند انتخاب اهداء کننده و دریافت خون ، فرآیند مهمی است که ... معاون آموزشی دانشگاه علوم پزشکی استان در نخستین روزهای ماه رمضان خون اهدا کرد. پزشکی انتقال خون - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/پزشکی_انتقال_خون‎Cachedاین دانش شامل ایمونوهماتولوژی، اهدای خون،آفرزیس، سلول درمانی، انعقاد خون و دیگر آزمایش های پزشکی می باشد. ... در مدت کمی س از آن، برای اولین بار انتقال خون انجام شد. تزریق اولین خون مصنوعی به انسان/ تصاویر - آفتاب tnews.ir/news/ff4424078435.html ترنر تاکید دارد: مردم نباید فکر کنند این آزمایش، پایانی بر اهدای خون است چرا که 20 ... این گروه، در حال حاضر به اثر بخشی 40 – 50 درصدی در تبدیل سلول های اولیه به ... اهدای خون | انجمن تالاسمی استان گیلان gilan-ts.ir/tag/اهدای-خون/‎Cachedنخستین خون مصنوعی بر روی انسان آزمایش می‌شود کیسه خون محققان انگلیسی قصد ... پایان سال مردم را سرگرم کرده، اما مساله مهمی که نباید هیچگاه فراموش شود، اهدای خون ... خون مصنوعی اختراع شد - اخبار جدید لحظه ای ایران و جهان - اخبار تاپ akhbartop.com/467061/ 23 آوریل 2017 ... خون مصنوعی که گروه پزشکی روسی موفق به ساخت آن شده است «کرونیدون» نام دارد و از نظر ... تصویر نخستین خون مصنوعی؛ پایان دوران اهدای خون ... انتقال خون - ویستا vista.ir/article/231076/انتقال-خون‎Cached31 جولای 2006 ... سال ١٦٦٧ میلادی: اولین انتقال خون از حیوان به انسان توسط ژان دنیس پزشک دربار لویی١٤ .... پس از پایان دوران شیردهی می توانید خون خود را اهدا کنید.