مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اهمیت هوش هیجانی و ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا

[ad_1]

هوش عقلانی به تنهایی نمی‌تواند پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت درکار و زندگی باشد بلکه این هوش هیجانی است که تصمیم‌های فرد را هدایت می‌کند.

اهمیت هوش هیجانی و نقش آن در زندگی

هوش هیجانی یا هوش عاطفی نماینده توانایی تشخیص، ارزیابی و بیان هیجان به نحو صحیح و سازگارانه است. اصطلاح هوش عاطفی این فکر را انتقال می‌دهد که راه‌های دیگری برای باهوش بودن وجود دارد که غیر از تاکید بر تست‌های استاندارد بهره هوشی می‌باشد. این که فرد می‌تواند این توانایی‌ها را پرورش دهد و این که هوش عاطفی می‌تواند پیش بینی کننده مهمی برای موفقیت در روابط شخصی، خانوادگی و محل کار باشد. هوش عاطفی در مقایسه با مفاهیم سنتی هوش متبلور، اصطلاح امیدوار کننده‌ای به نظر می‌رسد و به روانشناسی مثبت تعلق دارد.

برخلاف آنچه همیشه به ما آموخته‌اند که برای فکر و عقل ارزش قائل شویم و در عوض عاطفه و احساسات بی‌ارزشند. تحقیقات نشان می‌دهد موفقیت‌های زندگی حرفه ای 20 درصد به بهره هوشی و 80 درصد به هوش عاطفی بستگی دارد. 

هوش عاطفی ما را قادر می‌سازد تا بتوانیم احساسات خود را شناخته و آن را به صورت مطلوبی ابراز و اداره کنیم. هوش هیجانی در شناخت و درک هیجانات دیگران و دیدن چشم اندازشان به ما کمک می‌کند و ما را نسبت به حالت هیجانی گروه، رویدادها و ارتباطات حساس می‌سازد.

هوش هیجانی به ما کمک می کند که در برقراری ارتباط با همکاران، اعضاء خانواده و آشنایان موفق باشیم و د‌رهای صمیمیت، دوستی و محبت را به رویمان می‌گشاید. به این حالت در روانشناسی، بلوغ فکری یا پختگی می‌گویند.

بهره هوشی به عبارتی مفهومی ایستا و تثبیت شده در افراد است در حالی که هوش عاطفی یک صفت یا خصیصه قابل بحث است و کاربرد وسیعی در توسعه و رشد منا بع انسانی دارد. اگر دارای سطح بالایی از این هوش باشیم می‌توانیم انتظار نتایج عملکرد مطلوب، افزایش فروش، موفقیت تحصیلی، ازدواج موفق، روابط دوستانه و صمیمی با دیگران و برخورداری از سلامت جسمی و روانی داشته باشیم.

بالا بودن این هوش منجر به افزایش توانایی و حفظ عواطف و برقراری رفتاری اثر بخش با دیگران می‌شود و موجبات زندگی شادابتر را فراهم می‌سازد.

امروزه این عقیده مطرح است فردی که دارای هوش عاطفی است بهتر می‌تواند بر چالش‌های زندگی غلبه نماید و به طور موثرتری هیجانات خود را مهار کند که البته هر کدام سهم زیادی در تامین یک بهداشت روانی خوب و کامل دارند.

نمونه‌های بسیاری نشان می‌دهد که عمیق‌ترین احساسات و نیز اشتیاق‌ها و آرزوهای ما هستند که ما را در زندگی هدایت می‌کنند و نوع بشر ادامه حیات خود را تا حدود زیادی وامدار قدرت این عوامل در تعاملات انسانی است. به گفته زیست‌شناسان‌اجتماعی انجام برخی کارها مهم‌تر از آنند که تنها به عقل واگذار شوند (کارهایی از قبیل خطرکردن، نجات جان عزیزان، پا فشاری بر دستیابی به هدف به رغم شکست‌های مکرر، ایجاد رابطه عاشقانه و تشکیل خانواده)، اینجاست که هوش هیجانی به صورت فطری به کمک ما می‌آ‌ید و تصمیمات ما را رهبری می‌کند.

هوش هیجانی، پرسشنامه هوش هیجانی، هوش عاطفی


ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا

  • افراد با هوش هیجانی بالا خوشبختی را هم برای خودشان و هم برای دیگران می‌خواهند. آنها می‌دانند زندگی فقط متعلق به آنان نیست بلکه متعلق به همه ی انسان هاست. این افراد از مهارت همدلی بالایی برخوردارند و افراد خوش قلبی هستند که به شدت از طرف دیگران مورد پذیرش و اقبال واقع می‌گردند و بهتر با دیگران کنار می‌آیند.
  • این افراد به سرعت و به سادگی ذهن خود را آرام و شفاف می‌سازند و به این ترتیب راه را برای بصیرت و بینش درونی و ایده‌های خلاق به روی خود می‌گشایند و به سادگی احساساتی چون اضطراب و پریشانی که باعث استرس‌های موجود در کار روزمره می‌شوند را کنترل می‌کنند.
  • توانایی پذیرش مسئولیت در قبال هیجان‌های شخصی و شادکامی یکی از مهم ترین ویژگی‌های این افراد است.
  • افراد با هوش بالای هیجانی بالا خودکنترل هستند. این افراد نه فقط می‌توانند اهداف واقع گرایانه و چالش زا را اولویت بندی نمایند بلکه می‌توانند در زمان تصمیم گیری میان عواطف و عقل تعادل برقرار نمایند.
  • آنها می‌توانند از درون موضوعات منفی به دنبال نکات مثبت باشند، به عبارتی با مدیریت هیجان می‌توانند از خشم و نگرش‌های منفی گرایانه به طور سازنده بهره برداری کنند. آنان بهتر می‌توانند حوادث ناگوار زندگی را تحمل و کنترل نمایند. آنان توانایی حذف انواع بدبینی‌ها را دارند و احساسات مثبت از قبیل خوشی، اشتیاق و علاقه موجب می‌شود افراد به سطوح عالی برسند.
  • اگر در مواجهه با فردی خاص عصبانی شده یا احساس انزجار نمایند به راحتی می‌توانند شرایط را به سمت جنبه مثبت آن تغییر دهند. این افراد به جای اینکه به دنبال خالی کردن خشم و عصبانیت خویش برآیند، توجه خود را معطوف به خونسردی و حفظ آرامش می‌کنند.
  • آنان همچنین می‌دانند دیگران در مناسبات اجتماعی، روابط دوستانه، روابط عاطفی و در محیط کار و خانواده چه احساسی دارند.
  • افراد با هوش عاطفی بالا هر زمان که لازم باشد آماده کمک به دیگران هستند.
  • زنان دارای هوش هیجانی بالا با جرات هستند و احساسات خود را به طور منطقی ابراز می‌دارند. آنها خود را با فشارهای عصبی منطبق می‌کنند. آنان به ندرت احساس گناه یا اضطراب می کنند یا در خیالات واهی غرق می‌شوند.
  • مردان با هوش هیجانی بالا از نظر اجتماعی متوازن، خوش برخورد و بشاش هستند و در مقابل افکار نگران کننده یا ترس آور مقاومند، آنان همدلی و توجه خاص نشان می‌دهند. زندگی عاطفی آنان غنی است و با خود و دیگران راحتند.

اگر دارای سطح بالایی از هوش هیجانی باشیم می‌توانیم انتظار نتایج عملکرد مطلوب، افزایش فروش، موفقیت تحصیلی، ازدواج موفق، روابط دوستانه و صمیمی با دیگران و برخورداری از سلامت جسمی و روانی داشته باشیم.

گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مدیریت هوش هیجانی در اخلاق فردی ـ اجتماعی با رویکرد …جدول مؤلفه های هوش هیجانی مؤلفه های هوش هیجانی به چه معنا چگونه قابل تشخیص استهوش ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادهوشهوش هیجانی یا هوش احساسی یا هوش عاطفی که با حروف اختصاری نشان داده می‌شود بخش مهمی لیست پرسشنامه های روانشناسی اطلاعات روانشناسیاطلاعات درباره رشته های روانشناسی در مقاطع کارشناسی ارشد و دکتریفیزیوتراپی کتابچه سند اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی ایران کاری از کارگروه اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی نازنین عروسک زشتفال هفته شنبه آذر فال های گروه ارور ، همه هفته از فال هندی و چینی به دست می موسسه آزمون یار پویا خارجی دارای زیرمقیاس من مقصر نیستم؛ من قدرت کافی برای مقابله با آن را دارم؛ مشروب آشنایی با تیک های عصبی و راهکارهای رفع آنتیک ها حرکات غیر اردای و انقباضات عضلانی ناگهانی بوده و حداقل بطور گذرا در درصد قابل فهرست مقالات سایت فکر نو بیش از سیصد مقاله …با انتخاب اسباب بازیهای مناسب خلاقیت را در کودکان برانگیزید ب ا بازی کردن ذهن خود شیوه نمره گذاری و تفسیر آزمون رابطه شخصیت با …شیوهنمرهگذاریوشیوه نمره گذاری و تفسیر آزمون پس از ارائه آزمون و پاسخدهی آزمودنی به سئوالات بر فان و سرگرمی متن آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده بنام بازم برف خیلی از سال گذشت حس تو برنگشت یه مدیریت هوش هیجانی در اخلاق فردی ـ اجتماعی با رویکرد اسلامی جدول مؤلفه های هوش هیجانی مؤلفه های هوش هیجانی به چه معنا چگونه قابل تشخیص است هوش ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد هوش هوش هیجانی یا هوش احساسی یا هوش عاطفی که با حروف اختصاری نشان داده می‌شود بخش مهمی از فیزیوتراپی کتابچه سند اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی ایران کاری از کارگروه اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی در نازنین عروسک زشت فال هفته شنبه آذر فال های گروه ارور ، همه هفته از فال هندی و چینی به دست می آید که موسسه آزمون یار پویا خارجی دارای زیرمقیاس من مقصر نیستم؛ من قدرت کافی برای مقابله با آن را دارم؛ مشروب نوشیدن آشنایی با تیک های عصبی و راهکارهای رفع آن تیک ها حرکات غیر اردای و انقباضات عضلانی ناگهانی بوده و حداقل بطور گذرا در درصد قابل توجهی مدیریت و رهبری آموزشی در هزاره سوم مدیریت با هوش اخلاقی امیرشفیعی و مجتبی احمدی محققان به تازگی سازمانی، علاقه مند به رهبری فهرست مقالات سایت فکر نو بیش از سیصد مقاله در زمینه خلاقیت آپارتمان نشینی صحیح شروع آرامش برای مغز آپارتمان نشینی ، مسوولیت پذیری و آرامش در زندگی معلم توانا راههای ایجاد شادی در مدارس راههای ایجاد شادی در مدارس چکیده ایجاد نشاط و شادابی یکی از مؤثرترین راه ها برای افزایش شیوه نمره گذاری و تفسیر آزمون رابطه شخصیت با گروه خونی شیوهنمرهگذاری شیوه نمره گذاری و تفسیر آزمون پس از ارائه آزمون و پاسخدهی آزمودنی به سئوالات بر دو



لینک منبع :اهمیت هوش هیجانی و ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا

هفت ویژگی افرادی با هوش هیجانی بالا - بیزینس ترند www.businesstrend.ir/1394/.../هفت-ویژگی-افرادی-با-هوش-هیجانی-بالا/‎Cached Similar6 آوریل 2015 ... در اینجا هفت مشخصه افراد با هوش هیجانی بالا آمده است: ... خودآگاهی آن‌ها بدین معنی است که آن‌ها ذاتاً اهمیت یک تعادل حرفه‌ای-شخصی سالم در زندگی خود را ... اهمیت هوش هیجانی و ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا | ستاره setare.com/.../اهمیت-هوش-هیجانی-و-ویژگی‌های-افراد-با-هوش-هیجانی-بالا‎Cached12 نوامبر 2016 ... هوش عقلانی به تنهایی نمی‌تواند پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت درکار و زندگی باشد بلکه این هوش هیجانی است که تصمیم‌های فرد را هدایت ... ۱۴ ویژگی افراد با هوش هیجانی بالا - مدیران ایران modiriran.ir/1395/01/14-ویژگی-افراد-با-هوش-هیجانی-بالا/‎Cachedاگر می خواهید هوش هیجانی خود را بسنجید یا آن را تقویت کنید، در ادامه این مطلب با ما همراه باشید و با ویژگی های افراد با هوش هیجانی بالا آشنا شوید. اهمیت هوش هیجانی و ویژگی‌های افراد با هوش هیجانی بالا - ستاره | دمادم https://damadam.ir/.../اهمیت-هوش-هیجانی-و-ویژگی‌های-افراد-با-هوش-هیجانی-بالا/4235697‎Cached12 نوامبر 2016 ... هوش عقلانی به تنهایی نمی‌تواند پیش بینی کننده خوبی برای موفقیت درکار و زندگی باشد بلکه این هوش هیجانی است که تصمیم‌های فرد را هدایت می‌کند ... ویژگی های افراد باهوش هیجانی بالا - اکسیر https://psychoexir.com/ویژگی-های-افراد-باهوش-هیجانی-بالا/‎Cached21 آگوست 2016 ... افراد با هوش هیجانی بالا ویژگیهایی دارند که آنها را در این زمینه کمک می کند. برای تقویت هوش هیجانی خود حتما این راهکارها را به کار گیرید. ... اهمیت هوش هیجانی. مشاهده ۵۳. آیا شما نسبت به احساسات و هیجان‌های خودتان آگاهی و شناخت لازم را ... نشانه های افرادی که هوش هیجانی بالایی دارند - عصر پیشرفت www.asrpishraft.com/.../نشانه-های-افرادی-که-هوش-هیجانی-بالایی-دارند‎Cached10 ژانویه 2016 ... به زبان محاوره‌ای، هوش هیجانی (EQ) مانند "علم تجربی" در مقابل "علم نظری" ... به اعتقاد گلمن، معمولا همه‌ی رهبرانِ استثنایی یک ویژگی مشترک دارند. ... افراد باهوش هیجانی بالا می‌دانند اگر قرار باشد فقط یک کار در زندگی‌مان انجام دهیم، این ... الف - افراد با هوش هیجانی بالا این ویژگی ها را دارند alef.ir/vdcgux9wwak9734.rpra.html?382673‎Cached18 آگوست 2016 ... در این مطلب ویژگی‌های مشترک افراد دارای «هوش هیجانی» بالا معرفی شده است. به گزارش باشگاه خبرنگاران، مدیر رستورانی را در نظر بگیرید که با ... 10 ویژگی کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند - آی هوش www.ihoosh.ir/.../10-ویژگی-کسانی-که-هوش-هیجانی-بالایی-دارند‎Cachedدر یک جمله کسانی که هوش هیجانی بالایی دارند در مورد هیجانات خود باهوش عمل می‌کنند. اگر می‌خواهید بدانید که آیا ... در این مقاله ده ویژگی افرادی را عنوان می‌کنیم که هوش هیجانی بالایی دارند: 1- آن‌ها کمال‌گرا .... اهمیت هوش هیجانی در کار گروهی. آن روی سکۀ هوش ... افراد دارای هوش اجتماعی و هیجانی بالا در کنترل هیجانات موفق تر هستند · بررسی هوش ... 5 ویژگی افرادی که هوش هیجانی و اجتماعی بالایی دارند چیست؟ | میترا ... mitrafathi.com/پنج-ویژگی-افرادی-که-هوش-هیجانی-و-اجتماع/‎Cached19 سپتامبر 2016 ... 5 ویژگی افراد با هوش هیجانی بالا. هوش هیجانی و اجتماعی، توانایی شما برای شناخت، درک و رفتار صحیح با خود، توانایی شما برای شناخت و درک دیگران ... هوش هیجانی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/هوش_هیجانی‎Cached Similarگاهی گفته می‌شود که افراد دارای «هوش هیجانی» بالا، ... افراد دارای هوش هیجانی و اعتماد به نفس بالا، کسانی را با ...