مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

کفاره روزه چیست و چه زمانی باید کفاره روزه بدهیم؟

[ad_1]

کفاره روزه وقتی که روزه ای را نگرفته باشیم و تا سال بعد قضای آن به تاخیر بیفتد واجب می شود. کفاره روزه شامل اطعام فقیر و یا گرفتن روزه باشد.

در تعریف کفاره گفته‌اند: « آنچه بدان گناه را ناچیز نمایند از صدقه و روزه و مانند آن» و اگر شخصی به علت بیماری یا مسافرت و غیره روزه را افطار کرده باشد و تا رمضان سال بعد موفق به گرفتن قضای آن نشده باشد علاوه بر قضای روزه آن روز باید کفاره روزه بدهد.

کفاره روزه چقدر است؟

کفاره روزه برای هر روز، یک مد طعام (750 گرم آرد، گندم، برنج و...) به عنوان کفاره به فقیر بدهد و اگر بدون عذر عمدا روزه خود را باطل کرده باشد برای هر روز علاوه بر قضا 60 مد طعام به 60 مسکین باید بدهد و یا 60 روز روزه بگیرد و اگر به چیز حرامی روزه را باطل کرده است علاوه بر اطعام 60 مسکین برای هر روز، 60 روز روزه هم باید بگیرد.

در چه مواردی باید کفاره روزه داد؟

اگر کسی در ماه رمضان امسال یا گذشته روزه خود را عمدا باطل کرده باشد، به علت سختی کفاره روزه و سیر کردن فقرا اگر مقدار پول آن را به فقرا کمک کند یا گندم خریداری کند و به آنان بدهد کفایت می کند؟

مراجع عظام تقلید می فرمایند: کسى که کفاره روزه رمضان بر او واجب است، باید یک بنده آزاد کند یا دو ماه روزه بگیرد (سى و یک روز آن باید پى در پى باشد) یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر (750 گرم) است طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد و چنانچه اینها برایش ممکن نباشد هر چند مد که مى‏تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلاً یک مرتبه بگوید «استغفر اللَّه» و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد. و در طعام نیز احتیاط مستحب آن است که تنها گندم یا آرد گندم یا نان گندم داده شود، هر چند ظاهراً هر طعامى که بدهد، کافى است.

نتیجه این که شما در این انتخاب یک نوع از کفاره مخیر هستید و معنای تخییر آن است که مکلف در انتخاب هر مورد آزاد است، بنابر این شما می توانید هر یک از موارد زیر را که خواستید انجام دهید.

الف. دو ماه روزه بگیرید.

ب. شصت فقیر را سیر کنید یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر (750 گرم) است طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهید.

ج. اگر طعام هم نتوانستید بدهید، باید استغفار کنید.

البته مستحب است که در صورت امکان ترتیب مراعات شود.

لازم است تذکر داده شود که اگر انسان به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلاً حرام‏ باشد مثل شراب و زنا، یا به جهتى حرام شده باشد، مثل نزدیکى کردن با عیال خود در حال حیض، بنا بر احتیاط کفاره جمع بر او واجب مى‏شود.

در ضمن غالباً دفاتر مراجع کفارات، رد مظالم و... را جهت رساندن به مستحق می پذیرند.

موارد مختلف کفاره روزه

کفاره روزه ماه مبارک رمضان بر اساس موارد با هم مختلف هستند و ما در این جا به تفکیک آن را بیان نموده سپس قیمت معادل آن به تومان را ارائه می نماییم؛

  • کفاره روزه ای که با چیز حرامی باطل شده است:

اگر مکلّف به چیز حرامى روزه خود را باطل کند، چه آن چیز اصلًا حرام‏ باشد؛ مثل شراب و زنا، یا به جهتى حرام شده باشد؛ مثل نزدیکى کردن با عیال خود در حال حیض، بنابر احتیاط، کفاره جمع بر او واجب مى‏شود؛ یعنى باید یک بنده آزاد کند و دو ماه روزه بگیرد و شصت فقیر را سیر کند، یا به هر کدام آن ها یک مد که تقریباً ده سیر است گندم یا جو یا نان و مانند اینها بدهد و چنان چه هر سه برایش ممکن نباشد، هر کدام آنها که ممکن است باید انجام دهد.

  • کفاره روزه ای که با چیز حلالی باطل شده است:

اگر با چیز حلالی روزه اش را باطل کند، باید یک بنده آزاد کند یا دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هر کدام یک مُد که تقریباً ده سیر است طعام یعنى گندم یا جو و مانند اینها بدهد و چنان چه اینها برایش ممکن نباشد هر چند مدّ که مى‏تواند به فقرا طعام بدهد و اگر نتواند طعام بدهد باید استغفار کند، اگر چه مثلاً یک مرتبه بگوید «استغفر اللَّه» و احتیاط واجب در فرض اخیر آن است که هر وقت بتواند، کفاره را بدهد.

  • کفاره روزه قضایی که بعد از ظهر باطل شده است:

کسی که روزه قضای ماه مبارک رمضان را در بعد از ظهر باطل کند، کفاره اش این است که ده فقیر را سیر کند و اگر نمی تواند بنابر احتیاط سه روز روزه پی در پی بگیرد.

کفاره روزه با سیر کردن فقیر

اگر مکلف از میان این کفارات (در فرض دوم)، سیر کردن فقیر را انتخاب نماید بابت هر نفر، یک مدّ طعام باید بپردازد اما پول جزو اقسام کفارات نیست ولی می تواند پول را به فقیر بدهد تا از جانب او خوراک بخرد بعد خودش به عنوان کفاره نیت کند اما تعیین قیمت خوراک کفاره، بستگی به نوع انتخاب خوراک دارد که گندم باشد یا برنج یا سایر خوراک ها.

با توجه به این که یک مدّ تقریباً معادل سه چهارم کیلو است بنابر این اگر مکلف خواست برنج بدهد پس برای شصت فقیر 45 کیلو باید برنج بپردازد که اگر قیمت برنج مثلاً 2000 تومان باشد مجموعاً 90000 تومان بابت کفاره یک روز باید بپردازد. امّا اگر بخواهد گندم بدهد پس برای شصت فقیر باید 45 کیلو گندم بپردازد که اگر قیمت گندم مثلاً 500 تومان باشد مجموعاً 22500 تومان بابت کفاره یک روز باید بپردازد. همین طور هر جنسی را که انتخاب می کند بر اساس همان قیمت محاسبه می نماید.

کفاره روزه در سال 1395 هجری شمسی

در سال 95 از سوی دفتر مقام معظم رهبری و اکثریت علما و مراجع عظام تقلید، میزان کفاره یک روز قضای روزه با عذر شرعی، مبلغ ۲۰۰۰ تومان و کفاره یک روز قضای روزه عمدی، مبلغ ۱۲۰۰۰۰ تومان اعلام شده است.


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

حضرت آیت الله مکارم شیرازى مدظله العالى تبیان …حضرت آیت الله مکارم شیرازى مدظله العالى نماز مسافر مبطلات روزه احکام روزه قضا و کفّارهاستفتائات نذراحکام نذر آیت الله العظمی مکارم …کلیه حقوق مادی و معنوی این پورتال محفوظ و متعلق به حجت الاسلام و المسلمین سید محمدحسن مجموعه احکامی از روزه نظر مبارک نفر از مراجع معظم …بخشیازمجموعه احکامی از روزه نظر مبارک ۹ نفر از مراجع معظم تقلیداحکام نذر وعهد بایگانی گفتگوی دینیدامه حکم قبلی قسم دوم نذر روزه با فرض ندا شتن روزه قضا الف در سفر نذر کند که در سفرپرسش و پاسخ پرسش و پاسخ پرسش کیفیت نزول قرآن در ماه مبارک چگونه بوده است ؟ پاسخ درباره کیفیت اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعیاستفتائات مستثنیات خمس س بنده بعد از بازنشسته شدن هر ماه حقوقی را دریافت می‌کنم و هر مدت یکبار مبلغی را به برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید …برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد؟سوالات من درباره ی معاد کارشناسفرقانالسلام علیک یا سید الشهداء سلام علیکم تولد سایت جدید مبارک من در باره ی معاد سوالات آیا می توان غسل حیض و جنابت را باهم بجا آورد ؟ شهر …آیا در زمانی که خانمی حائض است، جنب شود؛ واجب است غسل جنابت را انجام دهد و آیا می‏توان حضرت آیت الله مکارم شیرازى مدظله العالى تبیان مبلغین حضرت آیت الله مکارم شیرازى مدظله العالى نماز مسافر مبطلات روزه احکام روزه قضا و کفّاره استفتائات نذراحکام نذر آیت الله العظمی مکارم مدظله امیدواری به رحمت خدا عن ابى ذرالغفارى رضى اللّه عنه قال قال النبى صلى اللّه علیه و آله‏ و مجموعه احکامی از روزه نظر مبارک نفر از مراجع معظم تقلید بخشیاز مجموعه احکامی از روزه نظر مبارک ۹ نفر از مراجع معظم تقلید احکام نذر وعهد بایگانی گفتگوی دینی دامه حکم قبلی قسم دوم نذر روزه با فرض ندا شتن روزه قضا الف در سفر نذر کند که در سفر پرسش و پاسخ پرسش و پاسخ پرسش کیفیت نزول قرآن در ماه مبارک چگونه بوده است ؟ پاسخ درباره کیفیت نزول قرآن فارسی العربیة استفتائات مستثنیات خمس س بنده بعد از بازنشسته شدن هر ماه حقوقی را دریافت می‌کنم و هر مدت یکبار مبلغی را به عنوان برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد؟ سوالات من درباره ی معاد کارشناسفرقان السلام علیک یا سید الشهداء سلام علیکم تولد سایت جدید مبارک من در باره ی معاد سوالات زیادی آیا می توان غسل حیض و جنابت را باهم بجا آورد ؟ شهر سوال آیا در زمانی که خانمی حائض است، جنب شود؛ واجب است غسل جنابت را انجام دهد و آیا می‏توان به



لینک منبع :کفاره روزه چیست و چه زمانی باید کفاره روزه بدهیم؟

کفاره روزه چیست و چه زمانی باید کفاره روزه بدهیم؟ | ستاره setare.com/.../کفاره-روزه-چیست-و-چه-زمانی-باید-کفاره-روزه-بدهیم‎Cached27 ا کتبر 2016 ... کفاره روزه وقتی که روزه ای را نگرفته باشیم و تا سال بعد قضای آن به تاخیر بیفتد واجب می شود. کفاره روزه شامل اطعام فقیر و یا گرفتن روزه باشد. قضا و کفاره روزه - توضیح المسائل - پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع ... https://www.sistani.org/persian/book/50/70/‎Cachedمسأله ۱۶۳۰ در کفاره افطار روزه ماه رمضان، باید یک بنده آزاد کند، یا به دستوری که در مسأله بعد گفته می‌شود دو ماه روزه بگیرد، یا شصت فقیر را سیر کند یا به هرکدام ... موارد تعلق کفاره روزه و کفاره جمع www.hawzah.net/fa/News/.../موارد-تعلق-کفاره-روزه-و-کفاره-جمع‎Cachedحجت الاسلام وحیدپور با بیان این که کفاره جزو دیون و حق الله مالی است که باید ... گفت: کسی که تمکن مالی ندارد، تا آخر عمر هر زمانی که تمکن مالی پیدا کرد، باید کفاره سال ... وی ادامه داد: مریض اگر پس از ماه رمضان خوب شد باید روزه های از دست رفته را قضا ... Fars News Agency : «کفاره» را چه زمانی باید پرداخت/ آیا کفاره قدیمی ... www.farsnews.com/printable.php?nn=13950413000551‎Cached3 جولای 2016 ... پرسش‌هایی پیرامون احکام روزه «کفاره» را چه زمانی باید پرداخت/ آیا کفاره قدیمی با نرخ روز محاسبه می‌شود آیا کفاره نیز مانند فطریه باید در پایان ماه ... بخش قضا و کفاره روزه - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=607588‎Cached Similar1 آگوست 2011 ... مواد غذایی بجای اطعام دادن سؤال: 1 ) در کفّاره روزه‌ آیا می‌توان‌ به‌ جای‌ اطعام‌ ... دهد تمام‌ روزه‌های‌ هر سال‌ را قبل‌ از ماه‌ رمضان‌ بعدی‌ می‌گرفته‌، وظیفه او چیست‌؟ ... پاسخ: اگر فاصله‌ با عذر باشد ضرر نمی‌زند و اگر بدون‌ عذر باشد باید از سر بگیرد. ... کفاره اگر قدرت مالی دارید برای هر روزه یک چارک گندم یا پول آنرا بدهید کفایت می کند. پرسش هایی جدید درباره کفاره روزه و پاسخ هایی از مقام معظم رهبری www.khabaronline.ir/detail/229127/culture/religion‎Cached Similar20 جولای 2012 ... س: کسى که کفّاره روزه به گردن دارد، آیا مى تواند آن را به تأخیر اندازد؟ ... س: آیا زنى که به بچه شیر مى‌دهد و روزه براى او ضرر دارد اگر روزه نگیرد بعداً باید کفاره نیز بدهد یا نه؟ ... مستقل هم درآمدى نداشته باشد که کفاره آن را بپردازد، وظیفه او چیست؟ ... را همسرم پرداخت نمود چون خودم در آمدی ندارم آیا امسال نیز باید کفاره بدهیم. ۱۰ نکته کوتاه درباره کفاره که باید بدانیم | فرهنگ نیوز www.farhangnews.ir/content/132580‎Cached16 جولای 2015 ... نکته بسیار مهم در کفاره این است که باید حتما یا طعام بدهیم یا مطمئن باشیم فقیر ... کفاره مانند فطریه زمان محدودیت زمانی (از شب عید تا ظهر عید) ندارد البته نباید سهل ... آپس ن چیزی که در کفاره شنیده ایم با عنوان کفاره تاخیر چیست؟ ... برخی روزه ها را نگرفتیم باید یک کفاره هم تحت عنوان کفاره تاخیر بپردازیم و ... ۱۰ نکته کوتاه درباره کفاره که باید بدانیم | پایگاه خبری تراز www.taraznews.com/content/116790‎Cached16 جولای 2015 ... تراز: نکته بسیار مهم در کفاره این است که باید حتما یا طعام بدهیم یا ... کفاره مانند فطریه زمان محدودیت زمانی (از شب عید تا ظهر عید) ندارد البته ... آپس ن چیزی که در کفاره شنیده ایم با عنوان کفاره تاخیر چیست؟ ... حتی اگر شما ۱۰ سال روزه های قضایتان را تاخیر انداخته باشید کفاره تاخیر هم فقط یکبار واجب می شود. کفاره روزه چیست و چه زمانی باید کفاره روزه بدهیم؟ - ستاره | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/27206805 27 ا کتبر 2016 ... کفاره روزه چیست و چه زمانی باید کفاره روزه بدهیم؟ کفاره روزه وقتی که روزه ای را نگرفته باشیم و تا سال بعد قضای آن به تاخیر بیفتد واجب می شود. احکام قضاى روزه ، کفاره و مقدار آن - پایگاه جامع عاشورا www.ashoora.ir/...و.../241-احکام-قضاى-روزه‏-،-کفاره-و-مقدار-آن.html‎Cached Similarقضاى روزه هاى فوت شده در هیچ صورتى ساقط نمى شود، ولى نسبت به کفاره افطاره عمدى ... روزهائى که روزه نگرفته و مقدار نمازهایى را که نخوانده نمى داند، وظیفه اش چیست ؟ .... در مورد فدیه(یعنی کفاره افطار روزه) باید برای هر روز 750 گرم طعام به فقیر بدهید و ...