مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی

[ad_1]

به گزارش جام جم آنلاین ،‌ البته امروزه تعداد زیادی از سرطان‌ها کاملا درمان شده‌اند و بیمار زندگی طبیعی پیدا می‌کند. از درمان‌های رایج برای انواع سرطان، شیمی‌درمانی و رادیوتراپی (پرتودرمانی) است که جلوی تکثیر سلول‌های سرطانی را می‌گیرد و آنها را از بین می‌برد، اما در عین حال سبب از بین رفتن سلول‌های زایا در بیضه‌ها شده، در بسیاری موارد بیمار برای همیشه نابارور (Infertile) می‌شود.

بیضه‌ها از دو نوع سلول اصلی تشکیل شده‌اند؛ سلول‌های زایا که تبدیل به اسپرم بالغ می‌شوند و سلول‌های لیدیگ که هورمون مردانه یا همان تستوسترون را تولید می‌کنند. چون سلول‌های لیدیگ در حال تقسیم نیستند با شیمی‌درمانی زیاد تحت تاثیر قرار نمی‌گیرند، اما شدت آسیب به بیضه‌ها بستگی به نوع داروی مصرف شده و میزان آن دارد. به عنوان مثال در مبتلایان بیماری هوچکین پس از شروع شیمی‌درمانی و کامل شدن آن، تعداد زیادی از این بیماران تا پنج سال مبتلا به آزواسپرمی (تعداد اسپرم‌ها صفر) می‌شوند و تعداد قابل ملاحظه‌ای از آنها نیز هرگز بهبود پیدا نمی‌کنند. این بیماران اگر قصد دارند در آینده بچه‌دار شوند، باید قبل از شروع اقدامات درمانی، اسپرمشان به روش منجمد کردن (کرایو) در بانک اسپرم نگهداری شود.

همچنین 50 درصد افرادی که دارای سرطان بیضه هستند، قبل از شروع درمان با کاهش تعداد اسپرم مواجه اند که حین درمان، مشکلاتشان بیشتر خواهد شد. در این میان، سرطان‌های خون یکی از بدخیم ترین سرطان‌ها به حساب می‌آیند. این نوع سرطان‌ها با پروتکل‌های بخصوصی درمان و هر نوع پروتکل از ترکیب چند دارو تشکیل می‌شود.

تحقیقات بسیار زیادی با ‌پروتکل‌های فوق انجام شده است. درصد بالایی از بیماران بر اثر داروهای شیمی درمانی علاوه بر بی‌میلی جنسی دچار آزواسپرمی می‌شوند. پس از تکمیل دوره درمانی و قطع داروهای مصرفی، میل جنسی به حالت طبیعی برمی گردد اما افرادی که در سن باروری هستند، قبل از شروع درمان سرطان باید اقدام به ذخیره اسپرم به روش منجمد کردن در بانک اسپرم بکنند. البته این راهکار در بیمارانی که به سن بلوغ نرسیده‌اند، عملی نیست. از طرفی وقتی مشکل در تعداد، شکل و حرکت اسپرم است و قبل از شروع به هر نوع درمان مخصوص سرطان، بیمار نابارور است باز هم ذخیره اسپرم در بانک اسپرم فایده ندارد. اگر بیماری شیمی‌درمانی شده و الان مشکل ناباروری دارد، چه اقدامی می‌توان انجام داد؟

این بیماران باید به پزشک متخصص مراجعه کنند. اولین اقدام، آزمایش تجزیه منی، اندازه‌گیری هورمون‌های بخصوص در خون و معاینه بیمار است. بر اساس نتایج این بررسی‌ها تصمیم گرفته می‌شود که برای بیمار راه درمانی وجود دارد یا نه؟ اگر بیمار هنوز دارای سلول‌های زایا در بیضه‌ها باشد با تجویز داروهایی می‌توان تولید اسپرم را تحریک کرد.

دکتر محمدرضا صفری‌نژاد

جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

بررسی اختلالات و ناتوانی درعملکرد جنسی مرداناختلال عملکرد جنسی در مردان به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می انواع اختلالات عملکرد جنسی در مردان و چگونگی درمان …انواع اختلالات عملکرد جنسی در مردان و چگونگی درمان آن مرجع کامل اطلاعات گیاهان دارویی معجزه ، مجهزترین عطاری غربقرفه پنج مثقال، خولنجان، کبابه، قرنفل، جوزبوا، از هریک سه مثقال قاقله کبار و صغار، از ورم غدد لنفاوی …ورمغددلنفاویوقتی زیرگلوی کودک ورم می‏کند و غدد لنفاوی این ناحیه بزرگ می‏شوند، اطرافیان بیمار به روش های تحریک جنسی و عشق بازی با همسر روابط زناشویی و روش های تحریک جنسی و عشق بازی با همسر روابط زناشویی و آموزش همبستری مباحث طبقه بندی رابطه جنسی و عشق پزشکان ایرانمشکل شماره ۱ همان تکرار قدیمی و همیشگی راهکار کمی تغییر ایجاد کنید وقتی در یک رابطه علل خستگی و بیحالی بیماری ام اس سرطان انمی یا کم …عللخستگیوبیحالیبیماری ام اس سرطان انمی یا کم خونیبزرگی طحالفاویسمهموفیلی خستگی برای پسرها و دخترها پزشکان ایرانسوزاک بیماری جنسی که به راحتی قابل درمان است گاهی بیماران از بیان بیماریهای مقاربتی همه چیز درباره اختلالات قاعدگیدر صورتی که دختری در سن سالگی قاعده نشده باشد و یا تا سن سالگی صفات ثانویه جنسی در نقش پرولاکتین در ناباروری زنان پرولاکتین در ناباروری زنان پرولاکتین پرولاکتین هورمونی است که از بخش قدامی بررسی اختلالات و ناتوانی درعملکرد جنسی مردان اختلال عملکرد جنسی در مردان به عدم توانائی در رسیدن به رابطه رضایت بخش جنسی اطلاق می گردد انواع اختلالات عملکرد جنسی در مردان و چگونگی درمان آن مرجع انواع اختلالات عملکرد جنسی در مردان و چگونگی درمان آن مرجع کامل اطلاعات گیاهان دارویی معجزه ، مجهزترین عطاری غرب قرفه پنج مثقال، خولنجان، کبابه، قرنفل، جوزبوا، از هریک سه مثقال قاقله کبار و صغار، از هریک روش های تحریک جنسی و عشق بازی با همسر روابط زناشویی و آموزش روش های تحریک جنسی و عشق بازی با همسر روابط زناشویی و آموزش همبستری مباحث طبقه بندی شده ورم غدد لنفاوی غددلنفاویگواترکوشینگادیسونالبینیسم ورمغددلنفاوی وقتی زیرگلوی کودک ورم می‏کند و غدد لنفاوی این ناحیه بزرگ می‏شوند، اطرافیان بیمار به شدت رابطه جنسی و عشق پزشکان ایران مشکل شماره ۱ همان تکرار قدیمی و همیشگی راهکار کمی تغییر ایجاد کنید وقتی در یک رابطه طولانی علل خستگی و بیحالی بیماری ام اس سرطان انمی یا کم خونی عللخستگیو بیماری ام اس سرطان انمی یا کم خونیبزرگی طحالفاویسمهموفیلی خستگی برای پسرها و دخترها پزشکان ایران همانطور که جوامع در حال تغییر و تحول هستند، میزان شیوع و بروز بیماری ها نیز تغییرات شگرفی همه چیز درباره اختلالات قاعدگی در صورتی که دختری در سن سالگی قاعده نشده باشد و یا تا سن سالگی صفات ثانویه جنسی در وی ادامه مطلب توجه این مطالب جنبه اطلاع رسانی دارد، با پزشک معالج خود مشورت نمایید سرطاان پیشرفته به بارداری و کم کاری تیروئید



لینک منبع :شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی

شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../شیمی‌درمانی-و-کم-کاری-غدد-جنسی‎Cached10 دسامبر 2016 ... تصویر شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی. به گزارش جام جم آنلاین ، البته امروزه تعداد زیادی از سرطان‌ها کاملا درمان شده‌اند و بیمار زندگی طبیعی پیدا ... شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی tehrancancer.com/2015.../3035-شیمی‌درمانی-و-کم-کاری-غدد-جنسی‎Cached10 دسامبر 2016 ... کلینیک امید تهران: واژه سرطان برای همه ناراحت کننده است، چرا که این بیماری، زندگی فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همیشه با پایان خوش ... بررسی کم کاری غدد جنسی در افراد شیمی درمانی - آپارات ► 14:39www.aparat.com/v/FEQMR/بررسی_کم_کاری_غدد_جنسی_در_افراد_شیمی_درمانی Feb 3, 2017 - 15 min سایت آی همسر بررسی کم کاری غدد جنسی در افراد شیمی درمانی اختلال جنسی در افراد شیمی درمانی,رابطه جنسی افراد مبتلا به سرطان,هورمون های جنسی در ... کم کاری غدد جنسی ناشی از سرطان و شیمی درمانی در مردان drsafarinejad.net/کم-کاری-غدد-جنسی-ناشی-از-سرطان-و-شیمی-در/‎Cachedکم کاری غدد جنسی ناشی از سرطان و شیمی درمانی در مردان. تعداد بازدید:449. تعدادی از سرطانها و درمانهائی که برای سرطان انجام می شوند می توانند سبب آسیب شدید به ... شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی / واژه سرطان برای همه ناراحت کننده است ... porsyar.com/10479808 واژه سرطان برای همه ناراحت کننده است، چرا که این بیماری، زندگی فرد و اطرافیان او را تحت تاثیر قرار می‌دهد و همیشه با پایان خوش همراه نیست. دردسرهای کم‌کاری غدد جنسی در مردان - جام جم آنلاین 188.75.89.4/sara/.../دردسرهای-کم‌کاری-غدد-جنسی-در-مردان 29 مارس 2014 ... کم‌کاری غدد جنسی یا «هیپوگونادیسم» در مردان عبارت از نارسائی بیضه‌ها در تولید آندروژن یا اسپرم و یا هر دو است. درباره این اختلال ... شیمی درمانی شیمی‌درمانی و کم کاری غدد جنسی - مجله خبر روز |خبر آنلاین khabrroz.ir/شیمی‌درمانی-و-کم-کاری-غدد-جنسی/‎Cachedرفع مسئولیت · تبلیغات · مجله خبر روز |خبر آنلاین پایگاه خبر روز , فرهنگی, سیایی،ورزشی،حوادث، هنری , پزشکی , زیبایی و… خانه · سیاسی · ورزشی · اقتصادی ... کم کاری غدد جنسی آقایان-هیپوگونادیسم - تنظیم خانواده www.tanzimekhanevadeh.com/.../1525-کم-کاری-غدد-جنسی-آقایان-هیپوگونادیسم‎Cached Similarکم کاری غدد جنسی یا «هیپوگونادیسم» در مردان عبارت از نارسائی بیضه ها در تولید آندروژن یا اسپرم و یا هر دو است. درباره این اختلال مردانه ... شیمی درمانی. پرتودرمانی. مشکلات و بیماری های غددی مردان - کم کاری غدد جنسی مردان و علت آن manproblems.blogfa.com/post/10‎Cachedمشکلات و بیماری های غددی مردان - کم کاری غدد جنسی مردان و علت آن - ... مهم‌ترین علل کم کاری غدد جنسی اولیه به قرار زیر است: • اختلالات ژنتیکی مثل ... شیمی درمانی هیپوگونادیسم (کم کاری غدد جنسی در مردان) - مرجع تخصصی پزشکی ... darmoon.com/mens.../هیپوگونادیسم-کم-کاری-غدد-جنسی-در-مردان/‎Cached11 مه 2017 ... هیپوگونادیسم (کم کاری غدد جنسی در مردان) ... درمان سرطان: شیمی درمانی یا پرتودرمانی برای درمان سرطان می تواند بر روی تولید تستوسترون و اسپرم ...