مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

نیست بیماری چو بیماری دل

[ad_1]

فرآوری: زهرا اجلال- بخش قرآن تبیان

بیماری دل

اگر جان آدمی لایه روبی نشود خطر رسوب آلودگی ها، آن را تهدید می کند و ادامه رسوب، تبدیل هویت انسانی است و این همان خواسته دشمن است که می کوشد با وسوسه بر تأخیر شست و شوی جان، آن را به دست آورد. برای این شست و شو دستورالعمل هایی رسیده، که اساسی ترین آن ها همان طور که گفته شد، توبه است.

دل آدمی همچون کشتزار است و هر چه در آن کاشته شود رویش یافته و رشد می کند، و همچنانکه برای کشتزار هیچ تفاوت نمی کند که بذر کوچک است یا بزرگ، برای هیچ دلی هم هیچ تفاوتی ندارد که کبر و تکبر اندک و ناچیز باشد مثل آنکه آدمی خود را از مورچه ای بالاتر بداند، یا بزرگ و عظیم باشد مثل کبر و خود بزرگ بینی فرعون که خود را از همه کائنات برتر می دید.

ما تا هنگامی که در منزل دنیا هستیم، درِ توبه به روی ما گشوده است؛ توبه، تطهیر کننده جان، و شست و شوگرِ آلودگی های گناهان است؛ (معجم المفهرس لالفاظ غررالحکم و درر الکلم، ج 3، ص 2112) توبه، سرمایه سالکان و اول مقامات دین و موجب محبت حضرت باری و سبب نجات و رستگاری است؛ خدای تعالی فرمود: «... اِنَّ اللّهَ یُحِبُّ التّوّابینَ وَ یُحِبُّ الْمُتَطَهِّرینَ» (سوره بقره (2) آیه 222) «خداوند، توبه کنندگان و پاکان را دوست می دارد.»
در روایتی از پیامبر عزیز اسلام صلی الله علیه وآله وسلم روایت شده است: «توبه کننده، دوست خداست و کسی که از گناه توبه کند مانند کسی است که هیچ گناهی برای او نباشد.»
امیرمومنان امام علی علیه السلام  فرمود: «التُّوبةُ تُطَهِّر القلوب و تَغْسِلُ الذُنُوبَ»؛ «توبه، دل را تطهیر می کند و گناهان را می شوید.»
یادمان باشد همچنانکه در دل زمین اگر بذری کاشته شود- چه گل و یا خار- همواره رشد یافته و پیش می رود، دل آدمی نیز همین گونه است هر صفتی که در آن پدید آید رو به رشد نهاده و پیش می رود.

درمان بیماری ها و ترمیم آسیب ها

با لایه روبی جان و شست وشوی آلودگی های آن، نوبت به درمان بیماری ها می رسد؛ بیماری هایی که اگر درمان نشوند دوباره صحنه جان را تیره و تاریک می کنند. البته برخی از این بیماری ها به قدری مرموزند که هرگز برای انسانِ ابتدایی یا متوسء بیماری به حساب نمی آیند؛ چون انسان هر چه اوج بگیرد و عمیق تر بیندیشد، بیماری هایی را می بیند که در سطوح پایین تر، آفت وبیماری به حساب نمی آیند.

یادمان باشد همچنانکه در دل زمین اگر بذری کاشته شود- چه گل و یا خار- همواره رشد یافته و پیش می رود، دل آدمی نیز همین گونه است هر صفتی که در آن پدید آید رو به رشد نهاده و پیش می رود.

به عنوان نمونه:
کبر یک بیماری روحی و روانی است و این صفت شوم هر چند ناچیز و اندک باشد اگر در دل آدمی لانه کند و توسط چاپلوسی ها و مدح و ثنای دیگران یا افکار و خیالات خام آبیاری شود، روز به روز شاخ و برگ یافته و رشد می کند، و آدمی نیز هر روز متکبرتر از روز پیش خواهد بود.
و اگر آدمی به گذشته و آینده خود بنگرد، و فقر و نیازش را ببیند، جایی برای فخر فروشی اش باقی نمی ماند. امیرمومنان امام علی علیه السلام فرمود: «ما لاِبْنِ آدَمَ وَ الْفَخْرُ، اَوَّلُهُ نُطْفَةٌ وَ اخِرَهُ جیفَةٌ وَ لا یَرْزُقُ نَفْسَهُ وَ لا یَدْفَعُ حَتْفَه.»(نهج البلاغه، حکمت 454) «انسان را با تکبر چه کار؟ در آغاز، نطفه (ناچیز) بود و سرانجام مرداری (متعفن) است؛ نه می تواند به خود روزی دهد و نه مرگ را از خود براند.»

درمان کبر و فخرفروشی، افزون بر این نسخه های معرفتی، راه کارهای عملی هم دارد که در سخنان امیرمومنان امام علی علیه السلام به آن ها اشاره شده است؛ امام فرمود:«خداوند [برای حفظ بندگانش از ظلم و ستم و تکبر] با نماز، زکات و مجاهده در گرفتن روزه واجب، آنان را حراست فرموده است، تا اعضا و جوارح شان آرام، و چشم های شان خاشع، و غریزه ها و تمایلات سرکش شان خوار و ذلیل، و قلب های آنان خاضع شود، و تکبر از آن ها رخت بربندد ... .» (نهج البلاغه، خطبه ی 192، در حکمت 252 نیز امام می فرماید: «خداوند ایمان را برای تطهیر شرک و نماز را برای پاک شدن از تکبر واجب کرد.»)
از همین روست که وجود نازنین امام سجاد (علیه السلام) در صحیفه خود می فرماید: انا بعد اقل الاقلین و اذل الاذلین و مثل الذّره او دونها: می گوید: خدایا کمترینم و خوارترین، درست مثل یک ذره بلکه فروتر و پایین تر. (صحیفه سجادیه/ دعای 47)
چرا که آن نازنین خوب می دانست که دل آدمی همچون کشتزار است و هر چه در آن کاشته شود رویش یافته و رشد می کند، و همچنانکه برای کشتزار هیچ تفاوت نمی کند که بذر کوچک است یا بزرگ، برای هیچ دلی هم هیچ تفاوتی ندارد که کبر و تکبر اندک و ناچیز باشد مثل آنکه آدمی خود را از مورچه ای بالاتر بداند، یا بزرگ و عظیم باشد مثل کبر و خود بزرگ بینی فرعون که خود را از همه کائنات برتر می دید.

کلام آخر:

از یاد نبریم صفات مثل بذر بوده و قابل رشد و زیادت هستند و نیز اینکه دل همچون مزرعه ای است که می رویاند و رشد می دهد، ریشه در ارادت خداوند داشته و اوست که در نهاد ما چنین نرم افزاری آفریده است.
از همین رو همه چیز به او منسوب خواهد بود و برهمین اساس می فرماید: فی  قُلُوبِهِمْ مَرَضٌ فَزادَهُمُ اللَّهُ مَرَضاً وَ لَهُمْ عَذابٌ أَلیمٌ بِما کانُوا یَکْذِبُونَ (سوره بقره، آیه 10)


منابع:
سایت حوزه
باران حکمت؛ حجت الاسلام رنجبر

 

علاج بیماری ؛ یک واجب فوری است !

علاج بیماری ؛ یک واجب فوری است !

صفتی که دروغ و کفر را با هم دارد!

صفتی که دروغ و کفر را با هم دارد!

شهوت رانی منشأ بیماری های روحی

شهوت رانی منشأ بیماری های روحی

مهم ترین مسأله توجه به لقمه است

مهم ترین مسأله توجه به لقمه است


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

دل نوشته ها رهی معیریخیال انگیز خیال انگیز و جان پرور چو بوی گل سراپایی نداری غیر ازین عیبی که میدانی که غزلسرا اشعار برگزیده از رهی معیریبه نام خدا غزلسرا سعی دارد تا با انتشار نمونه ای از آثار غزلسرایان معاصر محفلی برای گنجور سعدی دیوان اشعار ترجیع بندحمیدرضا نوشته در مصرع بر روی چو آتشت سپندی کلمه‌ی آتشت به صورت آتشست ثبت شده بود درمان های قرآنی برای بیماری وسواسعلل بروز وسواس از دیدگاه قرآن در قرآن کریم از شیطان، نفس و مردم به عنوان سه عامل موثر گلچین صفاسا ★ آپارات چند میلیون حقمو نمیدهدل نوشته احساسی عاشقانه جملات رمانتیک پیامک عکس عشقولانه تصاویر تکان دهنده عکس های نامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟رفتی و بی تو ذوقِ می نوشی نیست کاری م به جز سکوت و خاموشی نیست دانی تو و عالمی سراسر گنجور حافظ غزلیات غزل شمارهٔ ۲۹۴مقصود نوشته بس که در هجر تو از صبح تا سحر نالیده ام پیکرم در آه خود از پای افتادست چو شمعفان وسرگرمیمتن آهنگ جدید حمید عسکری بنام قمار ریشه کردی تو وجودم تو یه بیماری خاصی یادگاریم مولانا شناسنامه مولاناعاشقانه ها با من صنما ، دل یک دله کن گر سر ننهم ، آنگه گله کن مجنون شده‌ام از اس ام اس برای همهاس ام اس جدید خنده دار اس ام اس جوک و سرکاری جملات پ ن پ اس ام اس پ ن پ اس ام اس پسرانه دل نوشته ها رهی معیری خیال انگیز خیال انگیز و جان پرور چو بوی گل سراپایی نداری غیر ازین عیبی که میدانی که زیبایی غزلسرا اشعار برگزیده از رهی معیری غزل چیست؟فرم در غزل نو شناسه های غزل پست مدرن پایایی و پویایی غزل سبک هندی در غزل نامِ من عشق است، آیا می شناسیدم؟ رفتی و بی تو ذوقِ می نوشی نیست کاری م به جز سکوت و خاموشی نیست دانی تو و عالمی سراسر دانند گنجور » سعدی » دیوان اشعار » ترجیع بند مهران نوشته با سلام و درود فراوان از سایتتون لذت بردم ولی هنوز کامل نیست خیلی از شعرهایی که گلچین صفاسا ★ آپارات چند میلیون حقمو نمیده دل نوشته احساسی عاشقانه جملات رمانتیک پیامک عکس عشقولانه تصاویر تکان دهنده عکس های حوادث دل نوشته ها متن زیبا درباره مرگ متنی زیبا درباره مرگ با سلامی دیگر، به همه آنهایی، که تو را می خوانند با تو خواهم گفت بر من گنجور » حافظ » غزلیات » غزل شمارهٔ ۲۹۴ مقصود نوشته بس که در هجر تو از صبح تا سحر نالیده ام پیکرم در آه خود از پای افتادست چو شمع فان وسرگرمی متن آهنگ جدید حمید عسکری بنام قمار ریشه کردی تو وجودم تو یه بیماری خاصی یادگاریم ندارم بهترین و زیباترین اشعار و قطعات فارسی شهریار شهریار ۱۰۰۷امشب ای ماه به درد دل من تسکینی سایت سارا شعر برگزیده زیباترین شعرها از شاعران دیروز و امروز از عشق تو جان بی قراری دارم در دل ز غم تو خار خاری دارم هر دم کشدم سوی تو بیتابی دل



لینک منبع :نیست بیماری چو بیماری دل

بخش ۶ - بردن پادشاه آن طبیب را بر بیمار تا حال او را ببیند - گنجور https://ganjoor.net/moulavi/masnavi/daftar1/sh6/‎Cachedعاشقی پیداست از زاری دل. نیست بیماری چو بیماری دل. علت عاشق ز علتها جداست. عشق اصطرلاب اسرار خداست. عاشقی گر زین سر و گر زان سرست. عاقبت ما را بدان سر ... Images for نیست بیماری چو بیماری دل عاشقی پیداست از زاری دل نیست بیماری چو بیماری دل - کلوب www.cloob.com/u/zaamudel/105565995‎Cached Similar18 ژوئن 2014 ... عاشقی پیداست از زاری دل نیست بیماری چو بیماری دل علت عاشق ز علت ها جداست عشق اصطرلاب اسرار خداست عاشقی گر زین سر و گر زان سرست عاشقی پیداست از زاری دل - مولوی - YouTube ► 2:11https://www.youtube.com/watch?v=WeG_qxOCIB4 Jun 29, 2013 - 2 min - Uploaded by PersianPoetry9 عاشقی پیداست از زاری دل نیست بیماری چو بیماری دل علّت عاشق ز علّتها جداست عشق اصطرلاب اسرار خداست عاشقی گر زین سر و گر زان سر است ... مثنوی معنوی - دفتر اول از مثنوی - بردن پادشاه آن طبیب را بر بیمار تا ... www.nosokhan.com/library/Topic/0ZRN‎Cached Similarدید از زاریش کو زار دلست. تن خوشست و او گرفتار دلست. عاشقی پیداست از زاری دل. نیست بیماری چو بیماری دل. علت عاشق ز علتها جداست. عشق اصطرلاب اسرار خداست. عاشقی پیداست از زاری دل ** نیست بیماری چو بیماری دل‌‌ - مثنوی مولانا www.masnavi.net/2/10/eng/1/109/‎Cachedعاشقی پیداست از زاری دل ** نیست بیماری چو بیماری دل‌‌ - مثنوی مولانا. عاشقی پیداست از زاری دل نیست بیماری چو بیماری دل #مولانا https://hammihan.com/post/15689637‎Cachedعاشقی پیداست از زاری دل نیست بیماری چو بیماری دل #مولانا. مثنوی معنوی/بردن پادشاه آن طبیب را بر بیمار تا حال او را ببیند ... https://fa.wikisource.org/.../بردن_پادشاه_آن_طبیب_را_بر_بیمار_تا_حال_او_را_ببیند‎Cached Similar21 ژوئن 2010 ... عاشقی پیداست از زاری دل, نیست بیماری چو بیماری دل. علت عاشق ز علت‌ها جداست, عشق اصطرلاب اسرار خداست. عاشقی گر زین سر و گر زان سرست ... علت عاشقی ز علت ها جداست - عاشق deltang110.parsiblog.com/Posts/3/علت+عاشقی+ز+علت+ها+جداست/‎Cached Similarعاشقی پیداست از زاری دل. نیست بیماری چو بیماری دل. علت عاشق ز علت ها جداست. عشق اسطرلاب اسرار خداست. عاشقی گر زین سروگر زان سراست. عاقبت ما را بدان شه ... عاشقی پیداست از زاری دل نیست بیماری چو بیماری دل گر چه تفسیر ... https://www.instagram.com/p/BB23sdnrUNd/ 16 فوریه 2016 ... See this Instagram photo by @nazari_joybari • 6038 likes.