مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر

[ad_1]
به گزارش بلاغ، گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند. بیش از 60% مردم آلمان و بلژیک و 74% انگلیسیها تمایل به استفاده از درمانهای طبیعی گیاهی دارند. ضمن اینکه طبق آمار سازمان بهداشت جهانی بالغ بر 80% مردم جهان به ویژه در کشورهای در حال توسعه و نواحی فقیر و دور افتاده عمده ترین نیازهای درمانی خود را از گیاهان دارویی تأمین میکنند.

از سوی دیگر گیاهان دارویی جزء ذخایر و منابع طبیعی هستند و بسیاری از کشورها کم یا زیاد از یک چنین منبعی برخوردارندکه نوع، تعداد و تنوع گونه های گیاهی بر اساس شرایط و موقعیت جغرافیایی هر منطقه متفاوت است.

شهرستان نیر به دلیل اقلیم منحصر به فرد قابلیت پرورش گیاهان دارویی را دارا است و می تواند در این زمینه پیشرفت های قابل توجهی را از آن خود کند و با توجه به افزایش اقبال عمومی به استفاده از گیاهان دارویی این موضوع فرصت بالقوه ای است که می تواند زمینه درآمدزایی قابل توجهی را برای این شهرستان موجب شود.

از این رو نیریمیز قصد دارد تا با معرفی گیاهان دارویی شناخته شده بومی شهرستان نیر زمینه های مناسبی را برای استفاده بهتر و علمی تر از گیاهان دارویی فراهم آورد.

"کاکوتی (Thymus Vulgaris) یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است.

این گیاه چند ساله است وبوته‌های آن پرپشت و ارتفاع آن بین ۲۰ تا ۵۰ سانتی متر می‌باشد و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی(Kəhlik oti) و یا ککلیک اوتی (Kəklik oti)(به معنای علف کبک) می‌گویند.

خواص درمانی: گرم و خشک ضد باکتری خلط آور ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده.کاکوتی که در گویش محلی خراسان به آن آنخ گفته می‌شود دارای نام علمی ziziphora tenuir از خانواده Labiatae است. Thymus که نام علمی آویشن می‌باشد نیز از خانواده Labiatae است.

هر چند اثرات این دو گیاه بسیار شبیه همدیگر می‌باشند. آویشن بیشتر در بیماریهای تنفسی استفاده می شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه کار برد دارد.

چوپان ها و کوه نوردان تازه کاکوتی را جمع آوری می‌کنند و چای آن را گوارا ترین نوشیدنی می‌دانند. کاکوتی را از آن جهت به دوغ اضافه می‌کنند که اثرات سوء گوارشی آن نظیر دل درد و دل پیچه کاهش یابد.کاکوتی دارای گل های بنفش است"

گیاه کاکوتی مقوى معده و ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است. مقوی معده بوده و از خانواده نعنا است که براى خوش طعم کردن ماست و دوغ به کار برده می‌شود.

این گیاه ضد عفونى کننده مجارى تنفسى است و خواص نعنا را داراست. گرم و خشک، ضد باکتری، خلط آور، ضد سرما خوردگی و ضد عفونی کننده روده است.

اثرات گیاه کاکوتی شبیه آویشن است. آویشن بیشتر برای درمان بیماری‌های تنفسی به کار برده می‌شود ولی کاکوتی اغلب در درمان اختلالات گوارشی نظیر اسهال و دل پیچه نیز کار برد دارد.

این گیاه دارویی به فور در شهرستان نیر یافت می شود و بیشتر مصرف سنتی دارد و علیرغم وجود پتانسیل قوی در شهرستان برای کشت و فراوری این گیاه اقدام قابل توجهی صورت نگرفته است هر چند یکی از فرهنگیان شهرستان نسبت به شناسایی،جمع آوری و فروش گیاهان دارویی در شهرستان اقدام کرده ولی با توجه به ظرفیت های موجود عرصه برای فعالیت های بیشتر و فراروی و تهیه عرقیات گیاهان دارویی به خصوص کاکوتی مهیا می باشد.

لازم به ذکر است بنابر گفته معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی جهاد کشاورزی استان اردبیل تسهیلات کم‌بهره به کاشت گیاهان دارویی داده می شود و متقاضیان می توانند با مراجعه به جهاد کشاورزی شهرستان و ارائه طرح توجیهی برای دریافت چنین تسهیلاتی اقدام نمایند.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

کلاهبرداری تلفنی به نام رادیو جوان در اردبیل …جذب معلول در آموزش و پرورش در آینده نزدیک تاسیس انجمن کوتاه قامتان در اردبیل ایجاد آیین‌های خاص محرم در اردبیل پایگاه خبری تحلیلی …به گزارش خبرنگار سرویس مذهبیسبلانه، مراسم سوگواری ایام محرم در اردبیل به سبک و سیاقی کلاهبرداری تلفنی به نام رادیو جوان در اردبیل پایگاه خبری جذب معلول در آموزش و پرورش در آینده نزدیک تاسیس انجمن کوتاه قامتان در اردبیل ایجاد موسسه آیین‌های خاص محرم در اردبیل پایگاه خبری تحلیلی سبلانه به گزارش خبرنگار سرویس مذهبیسبلانه، مراسم سوگواری ایام محرم در اردبیل به سبک و سیاقی خاص



لینک منبع :گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر

بلاغ مازندران - گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر www.bloghnews.com/fa/.../گیاه-دارویی-کاکوتی-ظرفیت-فراموش-شده-نیر 12 دسامبر 2016 ... کاکوتی یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی و یا ککلیک اوتی (به معنای علف کبک) می‌گویند. هرلحظه، گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر harlahze.com/سلامت/گیاه-دارویی-کاکوتی-ظرفیت-فراموش-شده-در-نیر 12 دسامبر 2016 ... به گزارش گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از بیماریها برخوردار بوده و هستند بیش ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر - سبلانه | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/29528087 11 دسامبر 2016 ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر. کاکوتی یکی از گیاهان دارویی از تیره نعنائیان است و در آذربایجان به آن کهلیک اُتی و یا ککلیک ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر آکا - لیمو پاتوق limopatogh.ir/search/?...گیاه%20دارویی%20کاکوتی%20ظرفیت%20فراموش%20شده%20در%20نی... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر آکا ... علاوه بر آن، اگر ما یک هفته میوه ها و سبزیجات فریز شده مان را فراموش کنیم رنگشان قهوه ای نمی شود، بوی بد نمی ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر آکا - لیمو پاتوق limopatogh.ir/search/?...گیاه%20دارویی%20کاکوتی%20ظرفیت%20فراموش%20شده%20در%20نی... معرفی اهواز به عنوان آلوده‌ترین کلانشهر جهان، مقابله با بارگذاری بیش از حد، توسعه حمل و نقل و محدودیت ورود خودرو؛ ازجمله موارد مطرح شده در برنامه سرزمین ما بود. به گزارش ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر - وسریا wesria.xyz/news/419893 گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر از وبلاگ مجله مطالب خواندنی دریافت و به همراه لینک مستقیم مطلب در سایت مرجع نمایش داده شده است. در صورت تمایل به ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر | جستجو در وبلاگها ... weblog724.gdn/list/گیاه-دارویی-کاکوتی-ظرفیت-فراموش-شده-در-نیر عبارت گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر در بین وبلاگهای سایتهای وبلاگی جستجو شده و نتایج با ذکر منبع به صورت خ ر بازنشر شده و در این صفحه ... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر | آرشیو وبلاگ 724 weblog724.gdn/data/iranmg/1918046 پست با عنوان گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر از سایتهای وبلاگی با ذکر منبع به صورت خودکار بازنشر شده و در این صفحه نمایش داده شده است. ایده طراحی حمام و سرویس بهداشتی کوچک - مفیدستان mofidestan.ir/posts/page/162/?random=1 آخرین مهلت ثبت نام در تکمیل ظرفیت کنکور ۹۵ · ۲۷ آبان, ۱۳۹۵ 0 · 2101115940.jpg .... گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر · ۲۲ آذر, ۱۳۹۵ 0 ... آرشیو گیاه - صفحه 10 از 13 - مفیدستان mofidestan.ir/tag/گیاه/page/10/ گیاه دارویی کاکوتی ظرفیت فراموش شده در نیر ... به گزارش بلاغ، گیاهان دارویی از ارزش و اهمیت خاصی در تأمین بهداشت و سلامتی جوامع هم به لحاظ درمان و هم پیشگیری از ...