مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تاریخ تولد پیامبر (ص) آخرین فرستاده خدا

[ad_1]

تاریخ تولد پیامبر (ص) بنا به روایت شیعیان مصادف با هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل و بنا به روایت اهل سنت مصادف با دوازدهم ربیع الاول است.

شاید یکى از پراختلاف‏ترین مسایل تاریخ زندگانى حضرت محمد اختلاف موجود در تاریخ ولادت آن بزرگوار باشد که اگر کسى بخواهد همه اقوال را در این باره جمع‏ آورى کند به بیش از 20 قول می ‏رسد.

تاریخ تولد پیامبر در تقویم قمری

همه مورخان و سیره نویسان اتفاق دارند که تولد حضرت محمد (ص) در عام الفیل (سال 570 میلادی) و در ماه ربیع الاول بوده است، اما اینکه تولد آن حضرت در چه روزی از ماه ربیع الاول بوده است، معروف در میان محدثان شیعه این است که تولد آن بزرگوار در صبح روز جمعه هفدهم ربیع الاول بوده است و مشهور در میان اهل سنت این است که آن حضرت در روز دوشنبه دوازدهم ربیع الاول دیده به دنیا گشوده است.

تاریخ تولد پیامبر در تقویم میلادی

عموم سیره نویسان اتفاق نظر دارند که تاریخ تولد پیامبر گرامى در عام الفیل، در سال 570 میلادى بوده است. زیرا آن حضرت به طور قطع، در سال 632 میلادى درگذشته است و سن مبارک او 62 تا 63 بوده است. بنابراین، ولادت او در حدود 570 میلادى خواهد بود.

تاریخ تولد پیامبر. تاریخ تولد حضرت محمد. میلاد پیامبر اکرم

تاریخ تولد پیامبر به روایت شیعه و سنی

بسیارى جاى تاسف دارد که روز میلاد و وفات رهبر عالیقدر اسلام، بلکه موالید و وفیات بیشتر پیشوایان مذهبى ما به طور تحقیق معین نیست. این ابهام سبب شده که بسیارى از روزهاى جشن و سوگوارى ما از نظر تاریخ قطعى نباشد؛ در صورتى که دانشمندان اسلام، نوعا وقایع و حوادثى را که در طى قرون اسلامى رخ داده است با نظم مخصوصى ضبط کرده‏ اند، ولى معلوم نیست چه عواملى ‏در کار بوده که میلاد و وفات بسیارى از آنها به طور دقیق ضبط نگردیده است.

جعفر سبحانی در کتاب فروغ ابدیت می نویسد: فراموش نمی ‏کنم هنگامى که دست تقدیر، نگارنده را به سوى یکى از شهرهاى مرزى‏ کردستان‏ ایران کشانیده بود، یکى از دانشمندان آن محل این موضوع را با من در میان گذارد و بیش از حد اظهار تاسف نمود و از سهل انگارى نویسندگان اسلامى بسیار تعجب می ‏کرد و می ‏افزود: چطور آنان در یک چنین موضوع اختلاف نظر دارند. نگارنده به او گفت: این موضوع تا حدودى قابل حل است. اگر شما بخواهید بیوگرافى و شرح حال یکى از دانشمندان این شهر را بررسى کنید و فرض کنیم که این دانشمند پس از خود اولاد و کسان زیادى از خود به یادگار گذارده باشد، آیا به خود اجازه مى‏دهید که با بودن فرزندان مطلع و فامیل بزرگ آن شخص، که از خصوصیات زندگانى او طبعا آگاهند، بروید شرح زندگانى او را از اجانب و بیگانگان، یا از دوستان و علاقمندان آن شخص درخواست کنید؟ به طور مسلم وجدان شما اجازه چنین کاری را نمی ‏دهد.

رسول گرامى اسلام از میان مردم رفت و فامیل و فرزندانى از خود به یادگار گذارد، بستگان و کسان آن حضرت می ‏گویند: اگر رسول خدا پدر ارجمند ماست و ما در خانه او بزرگ و در دامن مهر او پرورش یافته‏ ایم، بزرگ خاندان ما، در فلان روز به دنیا آمده و در فلان ساعت معین، چشم از جهان بربسته است. آیا با این وضع جا دارد که قول فرزندان او را نادیده گرفته و نظر دور افتادگان و همسایگان را بر قول آنان ترجیح دهیم؟!

دانشمند مزبور، پس از شنیدن سخنان نگارنده سر به زیر افکند و سپس گفت: گفتار شما مضمون مثل معروف است که: «اهل البیت ادرى بما فی البیت‏» و من نیز تصور می کنم که قول امامیه، در خصوصیات زندگى آن حضرت که ماخوذ از اولاد و فرزندان و نزدیکان اوست، به حقیقت نزدیکتر باشد.

تاریخ تولد حضرت محمد. تاریخ تولد پیامبر. میلاد پیامبر اکرم

تاریخ تولد پیامبر و ایام تشریق

معروف این است که نور وجود آن حضرت، در ایام تشریق (روزهای یازدهم الی سیزدهم از ماه حج) در رحم پاک ‏«آمنه‏» قرار گرفت.

ولى این مطلب با آنچه میان عموم مورخان مشهور است که تاریخ تولد پیامبر در ماه‏ «ربیع الاول‏» بوده است، سازگار نیست. زیرا در این صورت، باید دوران حمل‏«آمنه‏» را، سه ماه و یا یکسال و سه ماه بدانیم و این خود از موازین عادى بیرون است و کسى هم آن را از خصائص حضرت محمد (ص) نشمرده است.

محقق بزرگ، شهید ثانى (911-966) اشکال مزبور را چنین حل کرده است که: فرزندان اسماعیل به پیروى از نیاکان خود، مراسم حج را در «ذى الحجه‏» انجام می ‏دادند، ولى بعدا به عللى به این فکر افتادند که مراسم حج را هر دو سال در یک ماه انجام دهند؛ یعنى دو سال در «ذى الحجه‏» و دو سال در «محرم‏». بنابراین، با گذشتن 24 سال، دو مرتبه ایام حج ‏به جاى خود باز می ‏گردد و رسم اعراب بر همین جارى بود، تا این که در سال دهم هجرت که براى اولین بار، ایام حج ‏با ذى الحجه تصادف کرده بود، پیامبر گرامى با القاء خطبه ‏اى، از هر گونه تغییر، اکیدا جلوگیرى فرمود و ماه ذى الحجه را ماه حج معرفى نمود و این آیه در خصوص جلوگیرى از تاخیر ماه هاى حرام که رسم عرب جاهلى بود نازل گردیده است:

«انما النسی‏ء زیادة فی الکفر یضل به الذین کفروا یحلونه عاما و یحرمونه عاما»؛ «تغییر دادن ماه هاى حرام نشانه فزونى کفر است. کسانى که کافرند به وسیله آن گمراه مى‏شوند یک سال آن را حلال می شمارند و یک سال حرام‏».

تاریخ تولد پیامبر. میلاد پیامبر اکرم. تاریخ تولد حضرت محمد

روى این جریان، ایام تشریق در هر دو سال در گردش بوده است. اگر روایات می گوید که: نور آن حضرت در ایام‏ «تشریق‏»، در رحم مادر قرار گرفته و در هفدهم ربیع الاول از مادر متولد گردیده است، این دو مطلب با هم منافات ندارند؛ زیرا در صورتى منافات پیدا می کنند که منظور از ایام تشریق همان یازدهم و دوازدهم و سیزدهم‏ «ذى الحجه‏» باشد ولى همان طورى که توضیح داده شد، ایام تشریق پیوسته در تغییر و تبدیل بوده و ما با محاسبات به این مطلب رسیدیم که در سال حمل و ولادت آن حضرت، ایام حج مصادف با ماه جمادى الاولى بوده است و چون تاریخ تولد پیامبر در ربیع الاول بوده، در این صورت دوران حمل آمنه تقریبا ده ماه بوده است.

نظریه دیگر این است که اعراب در دو موقع ‏«حج‏» می کردند. یکى ذى الحجه و دیگر ماه رجب و تمام اعمال حج را در همین دو موقع انجام می دادند. در این صورت، ممکن است مقصود از این که: «آمنه‏» در ماه حج ‏یا در ایام تشریق، حامل نور رسول خدا شده، همان ماه رجب باشد و اگر تاریخ تولد پیامبر را در هفدهم ماه ربیع الاول بدانیم، در این صورت مدت حمل، هشت ماه و اندى خواهد بود.


گردآوری: مجله اینترنتی ستاره


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

تاریخ تولد پیامبر ص آخرین فرستاده خداتاریخ تولد پیامبر ص بنا به روایت شیعیان مصادف با هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل و بنا تاریخ تولد پیامبر ص آخرین فرستاده خدا تاریخ تولدتاریخ تولد پیامبر ص بنا به روایت شیعیان مصادف با هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل و بنا ارهاصات اتفاقات شگفت انگیز و معجزات در تاریخ و تولد ارهاصاتاتفاقاتشگفتانگیز در تاریخ و تولد پیامبر آخرین فرستاده خدا ص به عنوان آخرین فرستاده پیامبر اسلام دانشنامه‌ی اسلامیپیامبراسلام ، آخرین و برترین فرستاده‌ی خدا پیامبر اکرم ص ↑ محمدابراهیم آیتی، تاریخ ادبیات عشق آخرین فرستاده ویژه نامه عید با سعادت …مبعث فرخنده آخرین فرستاده خدا ساله تاریخ شهادت گونه پیامبر اکرم ص تاریخ پیامبر اسلام ص پاتوق کتاب فرداتاریخ پیامبر اسلام ص زندگی پیامبر اسلام از تولد تا پایان زندگی رسول خداص محمد ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادمحمد آخرین پیامبر تاریخ دقیق تولد محمد نامعلوم است، ولی خدا به من فرمان داده‌است منابع برای نام‌ها و خاستگاهزندگیدانلود کتاب آخرین فرستادهاندیشه و مذهب پیامبر، آخرین فرستاده ، آخرین فرستاده خدا تاریخ آخرین فرستاده پیامبر مهر و رحمت در این خانه دیده به جهان گشود … آخرین فرستاده و محل تولد پیامبر ص ای را که آخرین نبی و رسول خدا در آن معجزات زمان ولادت پیامبر اکرممعجزاتکرامت های زمان ولادت حضرت محمد ص به خدا و فرستاده او و های تولد نور پیامبر تعداد همسران پیامبر اکرمص چندتا بوده؟ نام آنها چه بوده است پیامبرص تا ۲۵ سالگی مجرد بودند و بعد از آن با حضرت خدیجهس ازدواج کردند و تا حدود ۵۵ سالگی حضرت خدیجهس در چه سنی به همسری پیامبر اکرمص برگزیده شدند حضرت خدیجهس در چه سنی به همسری پیامبر اکرمص برگزیده شدند و چند سال بچه دار نشدند و در چند اسامی پیامبر اعظمص در کتاب‌های مقدس سایر ادیان به گزارش خبرنگار آیین و اندیشه خبرگزاری فارس، همزمان با ولادت پیامبر ختمی مرتبت حضرت محمدص حضرت محمد مصطفی صلی الله علیه و آله ولادت شجره‌نامه پیامبر سرپرست پیامبر دوران نوجوانی همسران و فرزندان علی در دامن پیامبر زندگی نامه حضرت زرتشت، پیامبر ایرانی و دین زرتشت جانان با عرض سلام خدمت دوست عزیزم … متاسفانه بعضی از اطلاعاتی که در مورد زادگاه و محل تولد و تبلیغ بیست و سه سال ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد بیستوسهسال بیست و سه سال کتابی دربارهٔ زندگی محمد پیامبر اسلام نوشتهٔ علی دشتی نویسنده ایرانی است دایره المعارف اسلام پدیا » فقه اهل سنت فقهاهلسنت مفهوم شناسی فقه اهل سنت در حال تکمیل است مفهوم شناسی فقه فقه در لغت در مراجعه ابتدایى به فارسی العربیة معجزات حضرت محمدص معجزه دات کام آیا میدانید حضرت محمدصپیامبر ما هزار تا معجزه داشت زنانه زنان و حضرت فاطمه عملکرد سیاسی حضرت زهرا علیهاالسلام در دفاع از حریم ولایت، پس از دوران رحلت پیامبر اکرم صلی



لینک منبع :تاریخ تولد پیامبر (ص) آخرین فرستاده خدا

تاریخ تولد پیامبر (ص) آخرین فرستاده خدا | ستاره setare.com/fa/news/.../تاریخ-تولد-پیامبر-ص-آخرین-فرستاده-خدا‎Cached11 دسامبر 2016 ... تاریخ تولد پیامبر (ص) بنا به روایت شیعیان مصادف با هفدهم ربیع الاول سال عام الفیل و بنا به روایت اهل سنت مصادف با دوازدهم ربیع الاول است. حضرت محمد صلی الله علیه و آله - ویکی شیعه fa.wikishia.net/view/حضرت_محمد_صلی_الله_علیه_و_آله‎Cached Similar21 جولای 2017 ... پیامبر (ص) به مسلمانان سفارش کرد که پس از وی به قرآن و اهل بیت (ع) او ... ۱ نسب، کنیه‌ها و القاب; ۲ ولادت و کودکی; ۳ پیش از بعثت ... ۱۳ ماجرای مباهله; ۱۴ آخرین حج پیامبر(ص) ... شیعیان بر ایمان آمنه دختر وهب و عبدالله بن عبدالمطلب و اجداد رسول خدا تا ...... و خدا می‌داند که تو فرستاده اویی و خدا گواهی می‌دهد که منافقان دروغ ... محمد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/محمد‎Cached Similarبه باور مسلمانان، محمد در همین مکان و در حدود ۴۰ سالگی از طرف خدا به پیامبری برگزیده .... به نوشته چیز رابینسون تقریباً اطلاعاتی معتبر تاریخی دربارهٔ تولد، کودکی و آغاز ... پیامبر، از برخی دیگر از اسامی چون: نبی (پیامبر)، رسول (فرستاده)، طاها ..... در پایان سال دهم (۶۳۲ میلادی) پس از هجرت، محمّد آخرین حج و اولین حج کامل را انجام داد و از ... تاریخ تولد پیامبر (ص) آخرین فرستاده خدا - تبیان irtebyan.ir/تاریخ-تولد-پیامبر-ص-آخرین-فرستاده-خدا.html‎Cachedتاریخ تولد پیامبر (ص) آخرین فرستاده خدا. شاید یکى az پراختلاف ترین مسایل تاریخ زندگانى حضرت محمد اختلاف موجود dar تاریخ ولادت آن بزرگوار باشد ke agar ... آخرین فرستاده خدا / میلاد حضرت رسول صلی الله علیه و آله www.hawzah.net/.../آخرین-فرستاده-خدا-میلاد-حضرت-رسول-صلی-الله-علیه-و-آله‎Cached Similarحتما همه شما بچه های گل وباهوش جواب می دید که امروز روز بزرگیه؛ روزمیلاد پیامبر بزرگوار ما مسلمون ها، حضرت محمدمصطفی صلی الله علیه و آله است. روز عید همه ما مسلمون ... محل تولد حضرت محمد (ص) در مکه +عکس - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/.../محل-تولد-حضرت-محمد-ص-در-مکه-عکس‎Cached Similar7 آوریل 2014 ... خانه ای را که رسول خدا(ص) در آن متولد شده، با نام «مولد النبی » می‏ ... و تمام عالمیان بر آخرین فرستاده خدا حضرت محمد مصطفی(ص) و خاندان پاک و طاهرش. زندگی نامه حضرت محمد(ص) emaman.blogfa.com/page/mohammad-z.aspx‎Cached Similarپیامبر اسلام (ص) در مکه، در خانه خود، کنار کعبه کانون خدا پرستی، دیده به جهان گشود ، هم ... ولی در چها اسمان، رفت و امد میکرد، و هنگامی که پیامبر اسلام (ص) متولد شد، از پرواز به ... من فرستاده خدا به سوى شما هستم در حالى که تصدیق کننده کتابى که قبل از من ... می خواندند یعنی برگزیده، و نیز «خاتم النبیین» می خوانند، یعنی اخرین پیامبران. زادگاه رسول خدا (ص) به روایت تصویر - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/283504/Religion-houghts/religion 8 ژانویه 2015 ... همشهری آنلاین: محل ولادت حضرت محمد (ص) آخرین فرستاده و پیامبر الهی ... به گزارش تسنیم، خانه‌ای را که آخرین نبی و رسول خدا در آن متولد شده، با نام ... آخرین پیامبر و آخرین پیام - آسمونی www.asemooni.com/text/saying/latest-prophet-and-the-last-message‎Cached“محمد(ص) پدر هیچ یک از مردان شما نبود، ولی رسول خدا و خاتم و آخرین پیامبران است ... می باشیم، اما پیام و سیره و سنت آن ها و آیات خداوند که برای هدایت انسان ها فرستاده شده ... 17 ربیع الاول؛ سالروز ولادت آخرین فرستاده خدا / آیا به کودکی پیامبر ... tafresh1404.com/.../17-ربیع-الاول؛-سالروز-ولادت-آخرین-فرستاده-خدا-آیا-کودکی-پیامبرص-قرآن-اشاره-شده-است؟‎Cached29 دسامبر 2015 ... 17 ربیع الاول؛ سالروز ولادت آخرین فرستاده خدا - تفرش 1404 ... معروف آن است که ولادت پیامبر(ص) در مکّه معظّمه، واقع شده است و زمان ولادتش هنگام طلوع فجر، روز ... در آیه نخست اشاره به یتیمی پیامبر(ص) شده که در تاریخ نیز آمده است.