مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چگونه از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم؟!

[ad_1]

نهج البلاغه نازله روح بلند امیرمومنان  علیه السلام است و در حقیقت نموداری از کمالات وجودی و اوصاف الهی آن حضرت است، که در کلام او تجلی کرده است، لذا انس مداوم با نهج البلاغه گذشته از درک معارف الهی به انسان صدها صفت برجسته می بخشد.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

کلام علی علیه السلام

مسئله مهجوریت نهج البلاغه در میان امت اسلامی و حتی شیعیان امام علی علیه السلام بسیار تامل برانگیز و تاسف برانگیز است، گر چه به برکت نظام اسلامی، نهج البلاغه، مورد توجه قرار گرفته، اما این واقعیت تلخ هرگز قابل انکار نیست، که نهج البلاغه مهجور است، همان طور که امیرمومنان، مظلوم و مهجور بود، برخی از بزرگان درباره مهجوریت نهج البلاغه این گونه نالیده اند: «عجیب این است که نهج البلاغه در دیار خودش در میان شیعیان علی علیه السلام، در حوزه های علمیه شیعه غریب و تنهاست هم چنان که خود علی علیه السلام، غریب و تنهاست، بدیهی است که اگر محتویات کتابی و یا اندیشه ها و احساسات و عواطف شخصی با دنیای روحی مردمی سازگار نباشد این کتاب و یا آن شخص عملاً تنها و بیگانه می ماند، هر چند نامشان با هزار تجلیل و تعظیم برده شود، ما باید اعتراف کنیم که با نهج البلاغه بیگانه ایم، دنیای روحی که برای خود ساخته ایم دنیای دیگری است غیر از دنیای نهج البلاغه».

شیوه های بهره مندی از نهج البلاغه را بیاموزیم

بدون تردید داشتن تعهد و احساس نیاز دردمندانه برای کار، برخورداری از اخلاص و نیت پاک، توکل همه جانبه به خدا، ایمان داشتن به هدف، دارا بودن پشتکار و شکیبایی و بردباری در جریان کار، انسان را وادار می کند که به دنبال پیدا کردن راههای هدایت و نجات و رسیدن به کمال و عزت باشد.

بزرگان از علمای شیعه در قدیم بر اساس عنایت و اهمیّت خاصی که به نهج البلاغه می داده اند آن را جزء متون درسی طلاب قرار داده بوده اند.

در این راستا غنی ترین گنجینه الهی و آسمانی قرآن مجید است، بعد از قرآن، نهج البلاغه، مفسر و متمّم قرآن بوده و به عنوان «اخ القرآن» شهرت گرفته است، روش های متعدد و گوناگونی برای بهره مندی از نهج البلاغه وجود دارد اما دو شیوه تاکنون آزموده شده و کارساز بوده است:

شیوه اول

یکی روش فراگیری آزاد که انسان برای اساس عشق و علاقه خود، کتاب نهج البلاغه را تهیه نماید و به صورت منظم از اوّل تا به آخر آن را مطالعه کند، البته این روش وقتی جواب خواهد داد که پیش زمینه هایی برای بهره گیری از نهج البلاغه فراهم شده باشد مثلاً انسان با برخی علوم نظیر ادبیات عرب، فلسفه، کلام، عرفان اسلامی، تاریخ اسلام تا اندازه ای آشنا باشد و در ضمن از شرح هایی که تاکنون برای نهج البلاغه نوشته شده اند و به تفصیل درباره خطبه ها، نامه ها و کلمات قصار آن حضرت سخن رانده اند، استفاده کند؛ مانند شرح ابن میثم بحرانی، شرح ابن ابی الحدید معتزلی، شرح محمد جواد مغنیه، شرح علّامه شوشتری و شرح علّامه جعفری و... تا بتواند نکات ظریف و نهفته معارف نهج البلاغه را به طور کامل درک کند.

شیوه دوم

این روش به طور یقین کارآمدتر و مفیدتر خواهد بود و آن اینست که انسان نهج البلاغه را به عنوان یک متن علمی تخصصی، در محضر فردی که کارشناس معارف نهج البلاغه در محورهای مختلف باشد، به طور دقیق و منظم تحصیل کند و دوره آموزشی و فراگیری برایش تدارک ببیند؛ این روش در صورتی بهتر عمل خواهد شد که در مراکز علمی نظیر حوزه و دانشگاه، نهج البلاغه به عنوان متن درسی دانش پژوهان قرار داده شود. چنان که در گذشته برخی از بزرگان، نه تنها متن نهج البلاغه بلکه بعضی شرح های آن را در محضر بزرگان، تحصیل می کرده اند؛ که از جمله در اجازه نامه ای که فخرالمحققین برای سید حیدر آملی داده، آمده است که سید حیدر آملی از جمله کتاب هایی را که نزد فخرالمحققین فراگرفته است، نهج البلاغه و شرح میثم بحرانی به نهج البلاغه بوده است.

غنی ترین گنجینه الهی و آسمانی قرآن مجید است، بعد از قرآن، نهج البلاغه، مفسر و متمّم قرآن بوده و به عنوان «اخ القرآن» شهرت گرفته است.

این شیوه دو نکته اساسی را می رساند؛ یکی این که بزرگان از علمای شیعه در قدیم بر اساس عنایت و اهمیّت خاصی که به نهج البلاغه می داده اند آن را جزء متون درسی طلاب قرار داده بوده اند. و دیگر این که بهترین روش بهره مندی از نهج البلاغه همان است که نزد متخصصی فن فراگرفته شود.

سخن پایانی

نهج البلاغه نازله روح بلند امیرمومنان علیه السلام است و در حقیقت نموداری از کمالات وجودی و اوصاف الهی آن حضرت است، که در کلام او تجلی کرده است، لذا انس مداوم با نهج البلاغه گذشته از درک معارف الهی به انسان، روحیه ایثار، فداکاری، عدالت خواهی، آزادمنشی، جوانمردی، شجاعت، سخاوت، ستم ستیزی، گرایشات معنوی، تقواطلبی، و صدها صفت برجسته دیگر می بخشد. چنانکه از برخی از محققان برجسته معاصر نقل شده که گفته اند: ما معتقدیم اندیشه و نظر نهج البلاغه شهامت و مردانگی و عظمتت روح به انسان می دهد، زیرا این کتاب از روح بزرگ و نیرومندی صادر شده که با همه مشکلات و مصائب هم چون شیری پولادین اراده روبه رو گردیده است.


منابع:
- شهید مطهری، سیری در نهج البلاغه
- دکتر سید محمد مهدی جعفری، آموزش نهج البلاغه
- سید حیدر آملی، تفسیر المحیط الاعظم والبحر الخفم
- دکتر زکی مبارک، نقل از نهج البلاغه و گردآورنده آن، ص166.

پول و حج، آزمون الهی

پول و حج، آزمون الهی

فکری به حال غربت علی (ع) کنیم

فکری به حال غربت علی (ع) کنیم


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا …در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی دولت اگر کاری جز برجام نکرده بود، برای دستاورد سه …به آقای روحانی بفرمایید از قدیم گفته‌اند هر کس تنها پیش قاضی برود خوشحال برمی‌گرددپرسش و پاسخ بازدید کننده گرامی شما می توانید سوالات و ابهامات خود را از طریق سایت ما از مشاوران استاد فاطمی نیا استاد فاطمی نیا پنج حکایت ناب از استاد فاطمی نیا ۱درد دل علامه امینی یک سخنی از متافیزیک و علوم غریبه س از چه زمانی علم جفر به عرصه زندگانی انسانها وارد شد ج تاریخچه این علم به دوران خانمی مطلقه هستم و امیال جنسی خسته‌ام کرده، چگونه خانمی ۳۵ ساله‌ام وتجربه ازدواج ناموفق در حد عقد را دارم متاسفانه امیال شهوانی دست از جستار اصلاح الگوی مصرف موضوع هشتم از مؤلفه‌های سیاستهای مقاومتی، مسئله‌ی اصلاح الگوی مصرف است؛ مسئله‌ی گنجینه سوالات کاربران تبیان در باره حضرت مهدیعجگنجینه سوالات کاربران تبیان در باره حضرت مهدیعج دوست محترم اندیشه مهدویت، به طور بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی با نگاهی دوباره به …بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی با نگاهی دوباره به دیدگاه‌‌ها و سیره‌ی امام خمینیرهماجرای شکستن و سوزاندن درب و شکستن پهلوی …ماجرای شکستن و سوزاندن درب و شکستن پهلوی حضرت فاطمه ـ سلام الله علیها ـ چه بوده است و نقاشی ساختمان نقاشی ساختمان قلی پور بلکا کاتالوگ بلکا در سبک های کلاسیک بهتر است که این کوسنها از همان جنس و بافت روتختی باشند به هماهنگی موجود متافیزیک و علوم غریبه » داستان درویش یک دست درویشی در کوهساری دور از مردم زندگی می‌کرد و در آن خلوت به ذکر خدا و دولت اگر کاری جز برجام نکرده بود، برای دستاورد سه ساله‌اش به آقای روحانی بفرمایید از قدیم گفته‌اند هر کس تنها پیش قاضی برود خوشحال برمی‌گردد پرسش و پاسخ با سلام در ایه سوره انعام صحبت از استیفای کامل روح از بدن در خواب است مانند مرگ استاد فاطمی نیا استاد فاطمی نیا پنج حکایت ناب از استاد فاطمی نیا ۱درد دل علامه امینی یک سخنی از علامه خانمی مطلقه هستم و امیال جنسی خسته‌ام کرده، چگونه خودارضایی خانمی ۳۵ ساله‌ام وتجربه ازدواج ناموفق در حد عقد را دارم متاسفانه امیال شهوانی دست از سرم جستار اصلاح الگوی مصرف موضوع هشتم از مؤلفه‌های سیاستهای مقاومتی، مسئله‌ی اصلاح الگوی مصرف است؛ مسئله‌ی صرفه گنجینه سوالات کاربران تبیان در باره حضرت مهدیعج گنجینه سوالات کاربران تبیان در باره حضرت مهدیعج دوست محترم اندیشه مهدویت، به طور کلی بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی با نگاهی دوباره به دیدگاه‌‌ها و بازخوانی مسئله عدالت اجتماعی با نگاهی دوباره به دیدگاه‌‌ها و سیره‌ی امام خمینیره



لینک منبع :چگونه از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم؟!

چگونه از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم؟! - تبیان article.tebyan.net/.../چگونه-از-حقیقت-وجود-امیرالمؤمنین-بهره-ببریم-‎Cached13 دسامبر 2016 ... نهج البلاغه نازله روح بلند امیرمومنان علیه السلام است و در حقیقت نموداری از کمالات وجودی و اوصاف الهی آن حضرت است، که در کلام او تجلی کرده است، لذا ... چگونه از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم؟! - سایت امام جمعه ... www.ashtianadineh.com/.../چگونه_از_حقیقت_وجود_امیرالمؤمنین_بهره_ببریم؟/!‎Cachedچگونه از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم؟! در مورخه : دوشنبه، 29 آذر ماه، 1395 موضوع : عمومی. نهج البلاغه نازله روح بلند امیرمومنان علیه السلام است و در حقیقت نموداری ... یازهرای (س) میمه - در محضر استادحجت الاسلام دکتر احمد عابدی - blogfa.com 3202600.blogfa.com/post-723.aspx احکام طهارت وبهداشت خوراکیها · از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم · پاسخ به یک شبهه · پاسخ از مشاورین انهار · چگونه از امتحان الهی سربلند بیرون بیاییم؟ از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم - شهر وبلاگ yazahrameme2.ava.shahreweblog.ir/post463404.html مسئله مهجوریت نهج البلاغه در میان امت اسلامی و حتی شیعیان امام علی علیه السلام بسیار تامل برانگیز و تاسف برانگیز است، گر چه به برکت نظام اسلامی، نهج البلاغه ، ... فضائل امیرالمومنین (علیه السلام) در قرآن www.rawasi.ir/?p=album&id=62&cat=8‎Cachedهرکس به فضائل امیرالمؤمنین(علیه السلام) اقرار کند در حقیقت خود را مدح کرده است ... راه بهره مندی از رسول الله(صلی الله علیه و آله) امیرالمؤمنین(علیه السلام) است ... رسالت پیامبر (ص) چگونه بود که اگر غدیر اتفاق نمی افتاد، انجام نپذیرفته بود؟ ... و آله) هستند. حقیقت وجودی نماز نیز چیزی نیست جز وجود و ولایت امیرالمؤمنین(علیه السلام) ... راهکاری بدیع برای درک نورانیت اهل‌بیت (ع) - خبرگزاری تسنیم - Tasnim https://www.tasnimnews.com/.../راهکاری-بدیع-برای-درک-نورانیت-اهل-بیت-ع‎Cachedبهره از وجود اهل بیت(ع) منحصر در سیره اخلاقی، رفتاری و فقهی ایشان نیست، بلکه ... به این ابعاد، باید به ابعاد بالاتر ائمه(ع) نیز التزام داشته باشیم و از آن بهره ببریم. ... که حقیقت وجود اهل‌بیت(ع) جسم دنیایی این بزرگواران نیست، بلکه حقیقت آنان فراتر ... از امیرالمؤمنین(ع) پرسیدند: «یا امیرالمؤمنین، آمدیم بپرسیم شما را چگونه با ... عیدفطرعیدبندگی است امت اسلامی با سه معضل بزرگ روبه رو است onvansho.ir/.../عیدفطرعیدبندگی-است-امت-اسلامی-با-سه-معضل-بزرگ-روبه-رو-است.html در حقیقت کشورهای اسلامی با های اسلامی روبه‌رو است که امت اسلامی است . ... چگونه از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم امت اسلامی کرده است لذا انس مداوم با نهج اراده ... اخلاص عمل - صفحه اصلی - بلاگ خوان yazahrameme2.ava.aliclip.ir/post463815.html از حقیقت وجود امیرالمؤمنین بهره ببریم · احکام · اخلاص عمل · حضرت عبدالعظیم حسنی که بود و کجا می زیست و چگونه و در چه تاریخی به شهادت رسید؟ پرسش · احساس نیازی ... نمایندگی ولی فقیه/از کجا بفهمیم کی حق میگه؟ - وزارت جهاد کشاورزی maj.ir/portal/Home/ShowPage.aspx?Object...ID...‎Cachedاسلام دین حق است و به فرموده قرآن کریم این کتاب آسمانی، کتاب حقیقت است. ... به محوریت مفهوم حق – در برابر باطل- از نگاه قرآن چه راه‌ هایی برای شناخت حقیقت وجود دارد. چگونه ما می توانیم بفهمیم که چیزی، فردی و یا جریانی بر اساس حق است یا مسیر ... از دیگر آیاتی که برای شناخت حق می ‌توانیم از آنها بهره ببریم، آیاتی است که به ارائه ... چگونه از ضیافت الهی در شب قدر بهره ببریم؟ - علی رضایی www.ali-rezaei.ir/چگونه-از-ضیافت-الهی-در-شب-قدر-بهره-ببریم.html‎Cachedچگونه از ضیافت الهی در شب قدر بهره ببریم؟ ۱ـ حقیقت ضیافت الهی در شب قدر چیست؟ ... محبت و معرفت امیرالمؤمنین (ع) ، رحمت رحیمیه و نعمت خاص است. ... در واقع، چنانکه در روایات آمده است، رزق شب قدر، وجود مقدس فاطمه زهرا (س) است اما ایشان را بدون ...