مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

روش های درمان یبوست در افراد سالمند

[ad_1]

روش های درمان یبوست در افراد سالمند

روش های درمان یبوست در افراد سالمند 

یبوست می تواند برای افراد سالمند بسیار آزار دهنده باشد و به دلیل عدم تحرک معمولا سالمندان با این مشکل مواجه می شوند. اگر از نظر درمان‌های تغذیه‌ای بخواهیم به این موضوع نگاه کنیم هر فردی که دچار یبوست است حتما باید تغییری در مواد غذایی مصرفی روزانه خود به وجود آورد چون نوع مواد خوراکی نقش مهمی در تشدید یا درمان یبوست دارد. به این نکات توجه کنید.
روش های درمان یبوست در افراد سالمند1. نخست لازم است بدانید که مصرف بعضی از داروهای مخدر و تسکین‌دهنده در سنین سالمندی افزایش می‌یابد که این داروهای مخدر و ضددرد باعث ایجاد یبوست می‌شوند. اگر سالمند هستید و از داروهای ضددرد استفاده می‌کنید، بهتر است با پزشک خود صحبت کنید، شاید پزشک بتواند از راه‌های جایگزین برای کاهش درد شما استفاده کند.

 

2. مطالعات نشان داده حداقل نیم ساعت ورزش در روز تا حد زیادی شدت یبوست را کاهش می‌دهد. اگر ناتوانی در راه رفتن ندارید حتما تحرک بدنی داشته باشید. بهتر است دولت نیز کمک کند و در هر محله‌ای مکان شاد و مناسبی را به سالمندان اختصاص دهد تا با انگیزه بیشتری به منظور تحرک بدنی در این اماکن حضور پیدا کنند.

 

3. آب مفیدترین ماده برای بدن محسوب می‌شود و هیچ جایگزینی برای آن وجود ندارد. گاهی وقتی از سالمند درباره میزان مصرف آب سوال می‌شود او در جواب می‌گوید که میزان مصرف مایعاتش کافی است و روزانه به مقدار زیادی از چای یا قهوه استفاده می‌کند اما باید بدانید چای و قهوه موادی هستند

 

که باعث تشدید یبوست می‌شوند. پس اگر یبوست دارید باید از چای کمرنگ استفاده کنید و مایعات مصرفی‌تان آب معمولی باشد اما جایگزین خوبی برای آب معمولی وجود دارد و آن آب میوه طبیعی است که به‌طور خانگی تهیه می‌شود.

 

بهترین‌ آب میوه برای درمان یبوست مخلوط آب میوه گلابی و آلو است. این 2 میوه سرشار از فیبر هستند و به سرعت مشکل یبوست را برطرف می‌کنند. البته سالمندان باید توجه کنند که وجود بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت ممکن است باعث محدودیت در مصرف میوه‌ها شود این افراد نباید در مصرف چنین آب میوه‌ای زیاده‌روی کنند و مقدار مصرف آن باید توسط پزشک تعیین شود.
روش های درمان یبوست در افراد سالمند4. مصرف آب تنها کافی نیست و وجود فیبر در غذا ضروری است چون فیبرها هستند که باعث می‌شوند حجم توده مدفوع زیاد و راحت‌تر دفع شود. با خوردن میوه‌ها و سبزیجات تازه می‌توانید فیبر کافی به بدن‌تان برسانید.

 

5. مشکل دیگر در سالمندان که ارتباط نزدیکی با یبوست دارد کاهش مصرف آب است. سالمندان مانند افراد جوان احساس تشنگی نمی‌کنند و دیر به دیر آب می‌نوشند که باعث می‌شود آب بدن و روده‌ها کاهش یابد. توصیه اکید ما به سالمندان این است که حتما در ساعات مقرری آب بنوشند البته میزان مصرف آب در بیماران قلبی ریوی و کلیوی باید با نظر پزشک معالج تنظیم شود.

 

6. نان و برنج سفید نخورید. این 2 ماده یبوست‌زا هستند برای افرادی که یبوست دارند نان جو و سبوس‌دار مفید است. البته نان‌های صنعتی وجود دارند که از نظر سبوس و غیره غنی هستند. اگر یبوست دارید سعی کنید از این نوع نان استفاده کنید و خوردن برنج سفید را به حداقل برسانید.

 

7. بسیاری از سالمندان صبح‌ها مشکل دارند. با خوردن صبحانه و نوشیدن چای معمولا روده‌ها فعال می‌شوند این زمان بهترین موقعیت است تا فردی که دچار یبوست است اجابت مزاج کند. بهتر است برای دفع بهتر از شیر گرم یا آب ولرم استفاده کنید. شیر گرم را قبل از خواب نیز می‌توانید مصرف کنید.

 

8. گاهی سالمندان به علت اختلال در حرکت یا بی‌حوصلگی، رفتن به دستشویی را به تاخیر می‌اندازند. این کار یکی از موارد مهم در ایجاد یبوست است چون تاخیر در رفتن به دستشویی باعث جذب آب مدفوع و سفتی آن می‌شود.

 

9. وضعیت سالمند هنگام اجابت مزاج نیز مهم است گاهی توالت فرنگی‌ها نسبت به جثه سالمند ارتفاع بلندی دارند. بهتر است در این مواقع از پایه‌هایی برای زیر پای سالمند استفاده شود تا پاها کمی بالا بیاید و دفع راحت‌تر شود.

 

10. افراد مسن ممکن است دچار سوءتغذیه به‌خصوص از نوع کمبود املاح و ویتامین‌ها باشند. توصیه می‌کنیم برای جبران کمبود املاح و دریافت فیبر کافی (خشکبارها منابع بسیار غنی از فیبر هستند) از خشکبار استفاده کنید. با این کار 2 مشکل را برطرف کرده‌اید.
روش های درمان یبوست در افراد سالمند11. بعضی از سالمندان تمایلی به تغییر الگوی زندگی ندارند و توصیه‌های پزشکی را جدی نمی‌گیرند و دوست دارند با روش‌های دیگری مانند مصرف دارو مشکل خود را برطرف کنند به همین دلیل به ملین‌ها روی می‌آورند. درست است که ملین‌ها به سرعت مشکل بیمار را حل می‌کنند

 

ولی موقتی است و بعد از مدتی روده‌ها به مسهل عادت کرده و مشکل تشدید می‌یابد. برای برطرف کردن یبوست هرگز از ملین‌ها استفاده نکنید.

 

12. بعضی از همکاران پزشک، سالمندان مبتلا به یبوست را به خوردن غذاهای چرب تشویق می‌کنند. خوردن غذای چرب ممکن است بیش از نیاز بدن سالمند باشد و مشکلات دیگری را برای او فراهم کند. حتما باید الگوی غذایی چنین سالمندانی بررسی شود و در صورتی که اثبات شود چربی کافی در غذای آنها وجود ندارد به خوردن غذای چرب تشویق شوند.

 

13. ماساژ شکم قبل از اجابت مزاج نیز کمک‌کننده است البته نحوه ماساژ باید به‌وسیله پزشک به سالمند آموزش داده شود.

 

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

روش های درمان یبوست، یبوست، درمان یبوست، یبوست …درمان یبوستیبوستیبوست در کودکانیبوست نوزادیبوست در دوران باردارییبوست چیست روش های درمان یبوست در کودکان ایران نازکودک شما در صورتی دچار یبوست است که یکی از نشانه‌های زیر یا تعداد بیشتری از آنها درمان یبوست به روش گیاهی سبوس برنج درمانی بی‌ضرر برای یبوست‌های بدون علت مشخصیک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان آشنایی با علل یبوست و راه های پیشگیری و درمان آن …یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار دندان پزشکی پزشکان ایرانمحققان می گویند، ترکیب شیمیایی اسیدها در برخی نوشابه های بدون قند به اندازه نوشابه دستگاه گوارش – سیب سلامت ۱۰ راه جلوگیری از واریس پا خرفه؛ سبزی همه فن حریف آموزش کمک های اولیه در طب سنتی سایت پزشکان بدون مرزسرکه سیب برای مو جزو بخشی از خواص سرکه سیب است اما در حقیقت جزو پرمصرف ترین بخش درمانی خواص گوشت وتخم بلدرچین تغذیه در کم خونی ناشی از فقر آهن کم خونی فقر آهن و علائم آن درمان کم خونی ناشی از آرمان فارمد شرکت دارویی آرمان فارمدشرکت آرمان فارمد دارو در سال ۱۳۸۷ با هدف تامین داروهاـــی طبیعـــی، ویتامینـــی چربی سوزی و کنترل کلسترول با بادمجان روش تهیهعرق چهل گیاه در درمان دل درد و نفخ معده و … معجزه می کند نوشیدنی‌های خوب و بد برای روش های درمان یبوست، یبوست، درمان یبوست، یبوست کودک، علت درمان یبوستیبوستیبوست در کودکانیبوست نوزادیبوست در دوران باردارییبوست چیستیبوست روش های درمان یبوست در کودکان ایران ناز کودک شما در صورتی دچار یبوست است که یکی از نشانه‌های زیر یا تعداد بیشتری از آنها داشته باشد درمان یبوست به روش گیاهی سبوس برنج درمانی بی‌ضرر برای یبوست‌های بدون علت مشخصیک فوق تخصص گوارش و کبد با بیان اینکه آشنایی با علل یبوست و راه های پیشگیری و درمان آن سایت یبوست به معنی توقف بیش از حد مواد دفعی در روده است زمان عمل دفع در افراد مختلف بسیار متفاوت دندان پزشکی پزشکان ایران محققان می گویند، ترکیب شیمیایی اسیدها در برخی نوشابه های بدون قند به اندازه نوشابه های دستگاه گوارش – سیب سلامت ۱۰ راه جلوگیری از واریس پا خرفه؛ سبزی همه فن حریف آموزش کمک های اولیه در برق طب سنتی سایت پزشکان بدون مرز با اینکه سرماخوردگی بیماری چندان مهمی نیست همین بیماری به ظاهر ساده باعث می‌شود افراد به خواص گوشت وتخم بلدرچین تغذیه در کم خونی ناشی از فقر آهن کم خونی فقر آهن و علائم آن درمان کم خونی ناشی از فقر آهن چربی سوزی و کنترل کلسترول با بادمجان روش تهیه عرق چهل گیاه در درمان دل درد و نفخ معده و … معجزه می کند نوشیدنی‌های خوب و بد برای آرمان فارمد شرکت دارویی آرمان فارمد شرکت آرمان فارمد دارو در سال ۱۳۸۷ با هدف تامین داروهاـــی طبیعـــی، ویتامینـــی



لینک منبع :روش های درمان یبوست در افراد سالمند

یبوست در سالمندان و راه های درمان آن – پزشکان ایران www.pezeshkan.org/?p=18679‎Cached Similarیبوست بعد از ۶۵ سالگی. از ۶۵ سالگی به بعد، تقریباً یکی از هر دو نفر با مشکل یبوست دست به گریبان است. یبوست مشکلی است که بسیاری از سالمندان را آزار می ... یبوست در افراد سالخورده و چاره آن - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/48668_یبوست-در-افراد-سالخورده-و-چاره-آن.html/‎Cached Similar10 نوامبر 2014 ... یبوست سالمند یبوست در افراد پیر یبوست پدر بزرگ ها یبوست رفع یبوست درمان یبوست سالمند ... تازۀ آبدار، محدودیت دارد و تدابیر دیگری باید برای درمان به کار رود. ... جدیدترین و ماندگارترین روشهای ایجاد یک لبخند زیبا چیست؟ یبوست در سالمندان و درمان آن - پرشین وی persianv.com/pezeshk/یبوست-در-سالمندان-و-درمان-آن.html‎Cachedافرادی که در طول روز تحرک کمی دارند و زیاد می نشینند ، معمولاً دچار یبوست میشوند . ... بنابراین از مصرف خودسرانه داروهای مسهل خودداری و تنها با تجویز پزشک آنها را مصرف کنید . ... برچسب ها: درمان یبوست در سالمندان, یبوست, یبوست در سالمندان. یبوست بعد از 65 سالگی - تبیان article.tebyan.net/49854/یبوست-بعد-از-65-سالگی‎Cached13 ا کتبر 2007 ... یبوست مشکلی است که بسیاری از سالمندان را آزار می ‌دهد. ... ناکارآمدی یک درمان ... داروهای قلب، داروهای ضد افسردگی و داروهای بیماری پارکینسون به ‌طور معمول سبب بروز یبوست می ‌شوند. ... توصیه های پزشکی برای افراد مبتلا به یبوست. درمان یبوست به روش گیاهی - بیتوته www.beytoote.com/health/cure.../curing-constipation.html‎Cached Similarخواص چای سبز خواص زنجبیل,چای ترش,فواید چای سبز,درمان گیاهی داروهای گیاهی ... فرد باشد، در افراد سالمند هم می‌تواند ناشی از کاهش حرکت دستگاه گوارش به دلیل حالت ... درمان یبوست در سالمندان - سالمندان - خانواده - سلامت نیوز www.salamatnews.com/news/120200/درمان-یبوست-در-سالمندان‎Cached Similar11 سپتامبر 2014 ... یبوست اختلالی گوارشی است که در صورت درمان نشدن، مشکلات جدی به وجود می آورد. ... درمان یبوست در سالمندان ... عوامل ایجاد یبوست در افراد مسن درمان یبوست در سالمندان - مجله پزشکی مادر www.ir-med.com/.../item/3837-درمان-یبوست-در-سالمندان‎Cached Similar12 سپتامبر 2014 ... یبوست اختلالی گوارشی است که در صورت درمان نشدن، مشکلات جدی به وجود می آورد. ... عوامل ایجاد یبوست در افراد مسن مصرف دارو: به گزارش سایت «نیوزویک»،داروهایی مانند مورفین، کدئین، داروهای قلب، ضد افسردگی و... در ایجاد یبوست ... بررسی یبوست و درمان های موثر – سایت پزشکان بدون مرز www.pezeshk.us/?p=14286‎Cached Similarخانه / اخبار علمی پزشکی / بررسی یبوست و درمان های موثر ... در افرادی که مقدار زیادی فیبر مصرف می کنند (نان گندم و جو سبوس دار، حبوبات و…)و حرکات دودی روده بزرگ ... روش های درمان یبوست در افراد سالمند | پرشین سورنا www.persiansurena.com/روش-های-درمان-یبوست-در-افراد-سالمند/‎Cached14 دسامبر 2016 ... "پایگاه اینترنتی روبات سورنا": روش های درمان یبوست در افراد سالمند یبوست می تواند برای افراد سالمند بسیار آزار دهنده باشد و به دلیل عدم تحرک ... روش های درمان یبوست در افراد سالمند - پارس ناز www.parsnaz.com/روش-های-درمان-یبوست-افراد-سالمند.html روش های درمان یبوست در افراد سالمند ،رفع یبوست در سالمندان،یبوست در سالمندان و بزرگسالان،بهترین راه های رفع یبوست در افراد پیر،تغذیه برای رفع یبوست.