مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مشورت کردن در تصمیم گیری چه نقشی دارد؟

[ad_1]

بامداد – می دانیم همه افراد در زندگی برای رسیدن به موفقیت، به طور جدی و خستگی ناپذیری تلاش می کنند؛ اما اغلب به آنچه در رویاهای شان می پرورانند، نمی رسند. حال باید دید، برای اینکه زودتر از مسیر غلط خارج شوند و به اهدافشان جامعه عمل بپوشانند، علاوه بر تلاش فردی، باید چه کار کنند؟

1161236618741991447115316019221824138210194

مشاوره گرفتن و مشورت کردن از افراد عاقل و صاحب خرد،  یکی از راههایی است که افراد را قدم به قدم به آرزوهایشان نزدیک می کند. چرا که حضرت علی(ع) در این باره می فرمایند: «با افراد عاقل و صاحب خرد مشورت کن تا از لغزش و پشیمانی ایمن گردی.»
مشورت کردن و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی و تصمیم گیری است، با توجه به وسعت موضوعات و پیچیدگی مسائل و نیز گستردگی اطلاعات، یک نفر قادر به شناخت همه مسائل و به دست آوردن همه اطلاعات لازم در مورد یک مسئله نیست و در نتیجه نمی تواند تصمیم منطقی و درستی در مورد آن اتخاذ نماید.

مشورت کردن با آدم بدبین و منفی نگر بسیار خطرناک است؛ زیرا او جز سیاهی، بدبختی و شکست، چیزی نمی بیند و صرفا افکار بدبینانه خود را به شیوه نصیحت گونه به شما انتقال می دهد

تعریف و اهمیت مشورت

«مشورت» و « مشاوره » از یک ریشه و به معنای مراجعه به افراد آگاه و مطلع برای راه یابی به حل مسئله و بهره گیری از تجارب و آگاهی دیگران است.
نقش مشورت در زندگی، نقشی اساسی است. تحقیقات تجربی نشان می دهد که مشورت اگر مهم ترین نقش را در پیشرفت و استفاده بهینه از زندگی نداشته باشد، دست کم می تواند یکی از بهترین نقشها را ایفا کند. در دنیای امروز، زندگی بدون مشورت و مشارکت و هم فکری با دیگران، امکان پذیر نیست. یک مثل چینی می گوید: «اگر می خواهی کاری را به درستی انجام دهی، با سه تن از سالخوردگان مشورت کن.» در فرهنگ و ادبیات فارسی نیز آمده است: «آن که بیشتر مشورت می کند کمتر دچار اشتباه می شود.» و به قول امریکاییها: «دو فکر، از یک فکر بهتر است».

با مردان بزرگ مشورت کنید

امیرمومنان حضرت علی(ع) در مورد عواقب عدم مشورت و استبداد به رای چنین هشدار می دهد؛ کسی که استبداد در رای داشته باشد هلاک می شود و کسی که با مردان بزرگ مشورت کند در عقل و دانش آنان شریک می شود.
ضرورت مشورت کردن یک مسئله عقلی است و هر انسان عاقل و خردمندی این ضرورت را درک می کند و هیچ خردمندی خود را ازآن بی نیاز نمی داند. حضرت علی(ع) می فرماید: هیچ انسان عاقل و خردمندی از مشاوره بی نیاز نمی گردد.
عدم توجه به نظرات دیگران و استبداد به رای، یکی از خطرناک ترین چیزهایی است که ممکن است یک مدیر به آن گرفتار شود. مشورت در نگاه امیرمومنان (ع) یکی از ضرورت های اساسی برای اداره امور به ویژه تصمیم گیری است. آن حضرت مشورت و نظرخواهی از دیگران را قوی ترین و محکم ترین پشتیبان و حامی می داند و می فرماید: هیچ حامی و پشتیبانی، استوارتر و محکم تر از مشورت کردن نیست.

آثار و فواید مشورت

مشورت کردن و استفاده از نظرها و دیدگاههای دیگران پیامدهای مثبت و فواید زیادی دارد. آثار و برکات فراوانی که از مشورت کردن نصیب انسان می شود، هرگز از تفکر فردی و امکانات و منابع فراوان مادی به دست نمی آید. در اینجا به بخشی از برکات مشورت به صورت اختصار می پردازیم.

مشورت و موفقیت در زندگی

عوامل بسیاری چون تلاش، پشتکار، توکل به خدا، نظم و برنامه ریزی و بهره مندی از هوش و سلامت جسمی و روانی در پیشرفت و موفقیت انسان نقش دارند. اما یکی از عواملی که نمی توان نقش آن را نادیده گرفت، مشورت کردن و استفاده از تجارب و اندوخته های دیگران است. در روایات آمده است که مشورت با دیگران، باعث می شود که توفیق الهی نصیب انسان گردد و در کارها موفق تر و عاقلانه تر عمل کند. رسول خدا (صلی الله علیه و آله) فرمود: «کسی که می خواهد کاری انجام دهد و در مورد آن با فرد دینداری مشورت کند، خداوند او را به آنچه بهترین است، موفق می دارد.»

بهره برداری از فکر دیگران

یکی از فواید و پیامدهای مشورت، بهره برداری و استفاده از افکار و نظرات دیگران است. مشورت به انسان کمک می کند تا افکار و اندیشه های دیگران به ویژه صاحب نظران و متخصصان را به یاری طلبد و با قرار دادن افکار و اندیشه های آنان در کنار فکر و نظر خود بر قدرت، وسعت و عمق اندیشه و بینش خود بیفزاید و از درخشش افکار و اندیشه های دیگران بهره مند شود.حضرت علی(ع) می فرماید: هر کس که با صاحبان عقل و خرد مشورت کند، از درخشش افکار بهره مند می شود.

مشورت و تقویت روحی و اعتماد به نفس

این واقعیتی است که اگر انسان در مسیر زندگی کسی را نداشته باشد که با او تبادل نظر کند، احساس تنهایی و غربت خواهد کرد و در نتیجه، نمی تواند نقش و وظایف خود را با اعتماد و اطمینان کامل انجام دهد. شاید به همین دلیل است که مشورت را نوعی پشتیبانی ذکر کرده اند: «مشورت کردن، پشتیبانی طلبیدن است.» در روایت دیگری از رسول خدا (صلی الله علیه و آله) آمده است: «هیچ پشتیبانی مورد اعتمادتر از مشاوره نیست.»

دستیابی به راهکار مناسب

فایده دیگری که مشورت کردن و توجه به نظرات دیگران به دنبال دارد این است که این کار باعث می شود تا تصمیم معقول و مناسبی اتخاذ شود و راه درستی انتخاب گردد. حضرت علی(ع) می فرماید: هر کس که با صاحبان اندیشه و خرد مشورت نماید به راه درست رهنمون می شود.

«مشورت» و «مشاوره» از یک ریشه و به معنای مراجعه به افراد آگاه و مطلع برای راه یابی به حل مسئله و بهره گیری از تجارب و آگاهی دیگران است

با چه کسانی مشورت نکنیم؟

الف – افراد غیر متخصص و بی تجربه؛ افرادی که تجربه و تخصص کافی ندارند.
ب. افراد غیر متدین و کسانی که اسرار ما را فاش خواهند کند.
ج. مشورت کردن با آدم بدبین و منفی نگر بسیار خطرناک است؛ زیرا او جز سیاهی، بدبختی و شکست، چیزی نمی بیند و صرفا افکار بدبینانه خود را به شیوه نصیحت گونه به شما انتقال می دهد.
د. آدمهای لاف زن؛ کسانی که در طول زندگی هیچ قدم مثبتی برای خویش بر نداشته اند، چگونه می توانند در تصمیم گیریها راهنمای شما باشند و توصیه های مفید بکنند؟

نکته آخر

یادمان باشد، رد و بدل کردن مشورت به این سادگی ها نیست. همیشه این احتمال وجود دارد که یکی از طرفین مشورت مرتکب یک اشتباه ساده شود و در نتیجه رابطه میان طرفین خدشه  دار شده یا آسیب ببیند. در واقع اگر پروسه مشورت خوب پیش رود چه اتفاقی می افتد؟ مشورت درست، باعث می شود از نقطه ای کاملا متفاوت مساله خود را بررسی کنیم. همیشه ده ها راه پیش پای ما قرار دارد و مشورت مثل چراغی است که این راه ها را بر ما نمایان می کند.

منابع: خبرگزاری مهر، راسخون، دنیای اقتصاد


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

کاروفناوری کَلالهبه وبلاگ کاروفناوری کلاله خوش آمدید دوستان لطف نمایید در نظر سنجی کاروفناوری که در عروس مد ارایشاموزش مدل شینیون عروس جمع بسته شیک و جدید در این مطلب از سایت مد بیست شما عزیزان را جدیدترین مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات …انباره داده‌ها‌، هوش تجاری و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری مجید گلپایگانی عضو گروه مصرف داروها در بارداری آیا مصرف دارو در زمان بارداری ایمن و بی خطر است؟ پاسخ قطعی برای این سئوال وجود نداردفیزیوتراپی کتابچه سند اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی ایران کاری از کارگروه اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی خلاصه کتاب رفتار سازمانی رابینز در متن با حاشیهخلاصه فصل تا کتاب رفتار سازمانی رابینز فصل اول رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه آن‌چه باید درباره‌ی مت‌فورمین بدانیم دکتر محمدرضا …با سلام مشکل من بر میگرده به تنظیم نبودن عادت ماهیانه من از زمانی که پریود شدم همیشه سرد مزاجی در خانمها چیست و درمان …سرد مزاجی در خانمها ناتو انی خانمها در رسیدن به ارگاسم اوج لذت جنسی دانستنیهای قبل از ازدواج،آموزش روابط زناشویی،روابط …تور تایلند سفری به سرزمین شادی ها بنز،هیونداو بخریداقساط بلند مدت بهترین راه سازمان اطلاعاتی پاکستان؛ خانه تزویر در جنگ بین هند و پاکستان در سال ، عملا نتیجه خوبی برای در بر نداشت لذا، این سازمان در کاروفناوری کَلاله به وبلاگ کاروفناوری کلاله خوش آمدید دوستان لطف نمایید در نظر سنجی کاروفناوری که در قسمت عروس مد ارایش اموزش مدل شینیون عروس جمع بسته شیک و جدید در این مطلب از سایت مد بیست شما عزیزان را به جدیدترین مقالات مرتبط با مدیریت فناوری اطلاعات سیستم های انباره داده‌ها‌، هوش تجاری و سیستم‌های پشتیبان تصمیم‌گیری مجید گلپایگانی عضو گروه تخصصی مصرف داروها در بارداری مصرف دارو در بارداری داروهای غیر نسخه ای به خاطر داشته باشید که محصولاتی همانند فیزیوتراپی کتابچه سند اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی ایران کاری از کارگروه اخلاق حرفه ای فیزیوتراپی در خلاصه کتاب رفتار سازمانی رابینز در متن با حاشیه خلاصه فصل تا کتاب رفتار سازمانی رابینز فصل اول رفتار سازمانی عبارت است از مطالعه منظم آن‌چه باید درباره‌ی مت‌فورمین بدانیم دکتر محمدرضا رجب‌زاده با سلام مشکل من بر میگرده به تنظیم نبودن عادت ماهیانه من از زمانی که پریود شدم همیشه با سرد مزاجی در خانمها چیست و درمان آن سرد مزاجی در خانمها ناتو انی خانمها در رسیدن به ارگاسم اوج لذت جنسی چه شد که آیت الله از متن به حاشیه رفت؟ چهشدکهآیتالله به گزارش فرارو، مصباح یزدی و جریان‌های متاثر از او، در دوران اصلاحات فعالانه نسبت به



لینک منبع :مشورت کردن در تصمیم گیری چه نقشی دارد؟

نقش مشورت کردن در تصمیم گیری - بیتوته www.beytoote.com/psychology/.../role5-decision-making.html‎Cachedمشورت کردن و استفاده از نظرها و دیدگاههای دیگران پیامدهای مثبت و فواید زیادی دارد. آثار و برکات فراوانی که از مشورت کردن نصیب انسان می شود، هرگز از تفکر فردی و ... مشورت کردن در تصمیم گیری چه نقشی دارد,آشنا شدن با آثار و فواید مشورت tnews.ir/news/cc9776698543.html 25 دسامبر 2016 ... مشورت و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی در تصمیم گیری است .. مشورت کردن مشورت کردن ,می دانیم همه افراد در زندگی برای رسیدن ... اهمیت مشورت در تصمیم گیری - آفتاب www.aftabir.com/articles/.../اهمیت-مشورت-در-تصمیم-گیری‎Cached Similar3 سپتامبر 2013 ... ... چه‌بسا ابعادی از مسئله که در تصمیم‌گیری می‌توانند نقش تعیین‌کننده‌ای داشته ... مشورت کردن و استفاده از نظرها و دیدگاههای دیگران پیامدهای مثبت و فواید زیادی دارد. ... قرار نگیرد،احتمال دارد که تصمیم نسنجیده و نادرستی گرفته شود. ایرنا - نقش مشورت در تصمیم گیری جوانان www.irna.ir/fa/News/82360325/‎Cached25 دسامبر 2016 ... ... با عنوان « نقش مشورت کردن در تصمیم گیری جوانان » منتشر کرد. ... مثبت و فواید زیادی دارد، آثار و برکات فراوانی که از مشورت کردن نصیب انسان ... مشورت؛ کلید موفقیت در زندگی www.hawzah.net/fa/Magazine/.../مشورت-کلید-موفقیت-در-زندگی‎Cached Similarمقاله حاضر با هدف بررسی نقش مشورت در موفقیت جوانان نگارش یافته است و نگارنده بر اساس آموزه های دینی در ... مشورت چه نقشی در موفقیت جوانان دارد؟ ... نیز در وصف بندگان شایسته خود می فرماید: «بندگان شایسته، کارشان شور و مشورت کردن است. .... زیرا این تصمیم، فردی نبوده و دیگران نیز به نحوی در تصمیم گیری وی شریک بوده اند. مشورت، رکن مهم تصمیم گیری - ویستا vista.ir/article/105490/مشورت،-رکن-مهم-تصمیم-گیری‎Cached Similar18 مه 2008 ... شور و مشورت یکی از ارکان مهم سلا مت تصمیم گیری هاست و خداوند متعال نیز ... مشورت کردن علا وه بر رشد افکار و عقاید، انسان را از تنگناهای تصمیم ... نقش مشورت کردن در تصمیم گیری - اخبار عمومی - اخبار : ایثارگران ... issar.tums.ac.ir/modules/news/article.php?storyid=1686‎Cached22 ژانویه 2017 ... نقش مشورت کردن در تصمیم گیری. ... که می خواهد کاری انجام دهد و در مورد آن با فرد دینداری مشورت کند، خداوند او را به آنچه بهترین است، موفق می دارد.». نقش مشورت‌کردن در تصمیم گیری - خبرگزاری تسنیم - Tasnim https://www.tasnimnews.com/.../نقش-مشورت-کردن-در-تصمیم-گیری‎Cached19 دسامبر 2016 ... مشاوره گرفتن و مشورت کردن از افراد عاقل و صاحب خرد، یکی از راههایی ... مشورت و نظرخواهی از دیگران یکی از عوامل مهم و مسائل حیاتی و تصمیم گیری است، با توجه ... فایده دیگری که مشورت و توجه به نظرات دیگران به دنبال دارد این است ... اهمیت مشورت در تصمیم گیری/ مشورت در نگاه حضرت علی (ع ... www.mehrnews.com/.../اهمیت-مشورت-در-تصمیم-گیری-مشورت-در-نگاه-حضرت-علی-ع‎Cached Similar30 آگوست 2013 ... ... چه بسا ابعادی از مسئله که در تصمیم گیری می توانند نقش تعیین کننده ای ... مشورت کردن و استفاده از نظرها و دیدگاههای دیگران پیامدهای مثبت و فواید زیادی دارد. ... آن مورد بررسی دقیق و اصولی قرار نگیرد،احتمال دارد که تصمیم نسنجیده ... برای مشورت کردن به سراغ چه کسانی برویم؟ - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/14915_برای-مشورت-کردن-به-سراغ-چه-کسانی-برویم؟.html/‎Cached Similar3 فوریه 2014 ... در مورد مشورت کردن چه کسانی برای مشورت مناسب اند با چه کسانی مشورت کنیم ... پس بهتر است که در تصمیم گیری ها با هر کسی مشورت نکنیم. مثلاً شما قصد دارید کار خوبی را که حقوق بالایی هم دارد ترک کرده کسب و کاری مستقل به راه .... را از یاد نبرید · طول عمر بیشتر با پریود شدن دیرتر · نقش انما در زایمان چیست؟