مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران

[ad_1]

توجه به کرامت انسانی و وسع مالی بیماران، تاکید بر حضور پررنگ جامعه پزشکی در انجام مسئولیت های اجتماعی خویش و عدم انجام هرگونه امور تبلیغاتی و دلالی در این حوزه از جمله مهمترین مسائلی بود که در همایش اخلاق، تعهد حرفه ای، قوانین و حقوق پزشکی مورد تاکید قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دومین روز از همایش اخلاق، تعهد حرفه ای، قوانین و حقوق پزشکی روز جمعه با حضور جمعی از مسئولان حوزه درمان و انجمن های پزشکی و جمعی از اساتید و پزشکان روز جمعه در مرکز همایش های برج میلاد برگزار شد.
این کنفرانس در حالی برگزار می شود که برخی از صاحب نظران از جمله دکتر فاضل رئیس جامعه جراحان کشور معتقد است: اخلاق پزشکی (Medical Ethics) به دلیل اینکه با حیطه و موضوعات بسیار گسترده و همچنین چالش ها و پیچیدگی های فراوانی نیز همراه است، نیازمند آن است که وقت یشتری به آن اختصاص داده شود.
دکتر ایرج فاضل در این کنفرانس که با پنل پرسش و پاسخ برخی از پزشکان حاضر در این کنفرانس همراه بود، با شرح خلاصه 9 کد از مهمترین مباحث اخلاق در پزشکی اظهار کرد: نخستین کد این است که یک پزشک موظف است خدمات پزشکی به روز و صحیحی را ضمن حفظ کرامت انسانی به بیمار خود ارائه کند و این موضوع فوق العاده مهم است.
رئیس جامعه جراحان ایران، رعایت تمام استانداردهای حرفه ای در حیطه پزشکی و صداقت با بیمار را کد دوم اخلاق پزشکی ذکر کرد و افزود: پزشک موظف است در صورت هرگونه نقص علمی، سوء رفتار، تقلب، نیرنگ و قراردادهای غیرمعمول در امور پزشکی مسئله را به مراجع ذیربط گزارش کند.
دکتر فاضل تاکید کرد: این نکته خیلی مهم است چراکه غیر از اطباء دیگران نمی توانند وجود انحرافات پزشکی را تشخیص دهند، لذا اگر پزشکان متوجه انحرافات پزشکی شدند موظف به گزارش به نظام پزشکی هستند.
وی قانون پذیری و تبعیت از قانون را کد سوم اخلاق پزشکی دانست و گفت: این یعنی اینکه پزشک موظف است به موارد قانونی عمل کند و قانون پذیر باشد و درصوریتکه قوانینی به نفع مریض نیست در راستای تغییر آن کوشا باشد.
رییس مجمع انجمن های پزشکی کشور اظهارکرد: کد چهارم اخلاق پزشکی می گوید پزشک به حقوق بیماران و همکاران و سایر اعضای پزشکی احترام گذاشته و بایستی اسرار بیمار را حفظ کند.
وی با اشاره به کد پنجم اخلاق پزشکی گفت: پزشک بایستی در طول طبابت علمی کار کند و در طبابت خود روش های پیشرفته را بکار گرفته و درمان به روز را به بیماران ارائه و در صورت لزوم از توانمندی سایرهمکارن نیز مشاوره و بهره گیرد.
فاضل همچنین در ارتباط با کد ششم اخلاق پزشکی تاکید کرد: یک پزشک در طبابت خود تنها به غیر از موارد اورژانسی از اختیار انتخاب بیمار، همکار و محل طبابت خود برخوردار است.
رئیس جامعه جراحان ایران با اشاره به کد هفت اخلاق پزشکی گفت: پزشک بایستی در فعالیت های مربوط به بهبود وضعیت و شرایط بهداشتی زندگی جامعه احساس مسئولیت داشته و بصورت فعال مشارکت داشته باشد.
وی با اشاره به کد هشتم اخلاق پزشکی با بیان اینکه، پزشک در طبابت بیمار باید تنها مسائل بیمار را سرلوحه کار خود قرار دهد و مهمترین مسئله باید بیمار باشد به کد نهم به عنوان آخرین کد اخلاق پزشکی اشاره کرد و گفت: پزشکان بایستی حامی دسترسی و توسعه تمامی امکانات پزشکی به مردم باشند.

** انتقاد از جامعه پزشکی در عدم شرکت در انتخابات سازمان نظام پزشکی
دکتر فاضل در ادامه ضمن انتقاد از جامعه پزشکی کشور به دلیل عدم توجه و حضور شایسته در انتخابات سازمان نظام پزشکی کشور بعنوان یکی از مهمترین سازمان های دفاع از حقوق پزشک و بیماران گفت: متاسفانه کد هفتم در شرایطی مطرح است که پزشکان حتی در مسائل اجتماعی خود نیز کوشا نیستند.
وی افزود: این در حالی است که در چهار سال برای تشکیل یک سازمان نظام پزشکی مقتدر که بی نهایت می تواند در سرنوشت پزشکی کشور مهم باشد تنها باید یکی دو ساعت وقت بگذاریم.
رئیس انجمن جراحان ادامه داد: با این همه پزشک که داریم تنها تعداد کمی به صورت سنتی برای رای گیری و انتخابات حضور پیدا می کنند و این انتخابات با حداقل شرکت کنندگان و آرا تشکیل می شود و این سزاوار جامعه پزشکی نیست.

** تبلیغات کالای پزشکی و معرفی بیمار برای دریافت پورسانت ممنوع
دکتر فاضل در ادامه معرفی بیمار به همکار برای دریافت پورسانت را از دیگر مشکلات جامعه پزشکی ذکر کرد و گفت: وجود این مسائل در جامعه پزشکی خلاف و سازمان نظام پزشکی هم باید با آن برخورد کند.
رییس مجمع انجمن های پزشکی کشور همچنین با اشاره به حضور دکتر زالی رئیس سازمان نظام پزشکی در این همایش و با بیان اینکه ایشان در حوزه تبلیغات خوب کار می کنند! ادامه داد: تبلیغات پزشکی ممنوع است چرا که کالای پزشکی با جان انسان ها سر و کار دارد.
وی همچنین بدگویی پزشکان از یکدیگر، بدخلقی و برخورد نامناسب برخی منشی های پزشکان و همچنین مصرف دخانیات در مطب های پزشکی را از دیگر مشکلات جامعه پزشکی ذکر کرد و افزود: یک پزشک اگر پشت سر همکارش بدگویی کند به خود ضربه زده است.
رئیس انجمن جراحان همچنین برخورداری از اخلاق و خلق و خوی مناسب در برخورد با بیماران را در رضایت آنان بسیار مهم دانست و گفت: ما ممکن است در تشخیص بیماری با مشکل مواجه باشیم اما با یک برخورد مناسب می توانیم بیمار را راضی و خشنود از در خارج کنیم که با این کار عزت و قداست جامعه پزشکی نیز حفظ خواهد شد.

** جان همه بیماران باید برای پزشکان برابر باشد
دکتر فاضل همچنین با تاکید بر رعایت کرامت انسانی بیماران از سوی جامعه پزشکی گفت: امروز حداقل ما بعنوان تحصیلکرده های این جامعه بایستی توجه لازم را در این خصوص داشته باشیم.
وی افزود: یکی از سفارشات همیشگی بنده به دانشجویان این است که هر بیماری که به شما مراجعه می کند از روستایی و شهری، پولدار و فقیر و یا مشهور و بیسواد آن است که باید رفتارمان متواضعانه و مانند نحوه برخورد با رئیس جمهور باشد.
رئیس انجمن جراحان ایران گفت: چندی پیش به هنگام درگذشت مرحوم کیارستمی تصمیم گرفتم مقاله ای در خصوص شرایط جراحی افراد صاحب نام بنویسم چرا که اطبا لاجرم باید افراد مشهور را نیز مداوا کنند، اما بعد که نوشتم دیدم جان همه بیماران برابر است و همه انسانها نیازمند توجه یکسان هستند.
وی همچنین با تاکید براینکه حقوق بیمار و هزینه های پزشکی نیز امروزه خیلی مهم است، اظهار کرد: بسیاری از هزینه تراشی های بی مورد از سوی برخی پزشکان برای بیماران از جمله معرفی بیمارن برای گرفتن ام آر آی یا سی تی اسکن ها بی مورد است.
دکتر فاضل ادامه داد: بنده حیرت می کنم که پزشکی برای تشخیص آپاندیس که یک تشخیص بالینی و معاینه ای است و با صحبت کردن و دست زدن به بیمار می توان آن را تشخیص داد، برای بیمار سی تی اسکن می نویسند.

** قوانین پزشکی زیاد و گاهی متعارض با یکدیگر است
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در این همایش، با اشاره به سیر قانونی حوزه پزشکی در کشورمان گفت: از 110 سال پیش 400 قانون در حوزه سلامت در کشور به تصویب رسیده است.
دکتر علی نوبخت افزود: از این تعداد قانون 130 مورد مربوط به قبل از انقلاب و 55 مورد نیز در دو سال ابتدایی پیروزی انقلاب اسلامی که مجلس وجود نداشت از سوی شورای عالی انقلاب و 215 مورد هم در 9 دوره فعالیت مجلس شورای اسلامی به تصویب رسیده است.
به گفته وی، تصویب قانون طبابت در سال 1290، تصویب قانون مهم مقررات پزشکی، دارویی و مواد خوردنی و آشامیدنی در سال 1334 که در خیلی از زمینه ها اجرا می شود، قانون تشکیل وزارت رفاه در سال 1353 و قانون تشکیل بهداری و بهزیستی در سال 1354، قانون تشکیل سازمان انتقال خون، قانون اجازه تاسیس مطب و تشکیلات وزارت بهداشت، قانون تشکیل سازمان نظام پزشکی و همچنین قوانین مختلف در حوزه سلامت در دوره های مختلف مجلس از مهمترین این قوانین است.
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس با بیان اینکه تعداد آئین نامه ها در حوزه پزشکی و سلامت نیز بیش از یکهزار مورد است گفت: تاکنون پنج برنامه توسعه در کشور اجرا شده است که قوانین آن در مجالس مختلف گذشته به تصویب رسیده و در خیلی از زمینه ها بخش بهداشت و درمان نیز از آن بی نصیب نبوده است.
وی با بیان اینکه از وزیر دادگستری و برخی از وکلا و متخصصان و دست اندرکاران حوزه پزشکی کشور به کمیسیون بهداشت و درمان مجلس دعوت شده است گفت: بایستی در این حوزه تنقیح قوانین کنیم چرا که جامعه پزشکی اکنون در 400 قانون و یکهزار مصوبه غوطه ور است که خیلی از اینها متضاد و دردساز هستند.
دکتر نوبخت افزود: به عنوان مثال در حال حاضر یکسری جریانات و مسائل در احضار اطبا به سازمان پزشک قانونی کشور وجود دارد که نتیجه وجود برخی از قوانین مشکل دار است ما درصدد رفع این معضلات و شفاف سازی در این زمینه هستیم.

** شرایط کاندیداتوری در سازمان نظام پزشکی تعدیل می شود
رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس همچنین طرح دعوا برخی از انجمن های پزشکی در کمیسیون بهداشت و درمان را مورد اشاره قرار داد و گفت: متاسفانه این مسئله وقت زیادی را از کمیسیون می گیرد که از سازمان نظام پزشکی انتظار می رود این مسائل را در حوزه معاونت نظارت رفع کنند.
نوبخت با تاکید براینکه وجود این مسائل در شان جامعه پزشکی نیست و باید از مسیر قانونی خود مرتفع شود، در عین حال گفت: البته برخی انجمن ها اعلام می کنند که سازمان نظام پزشکی به دلیل اینکه پشتوانه تمامی جامعه پزشکی را ندارد از توانایی لازم برای نظارت بر انجمن های پزشکی برخوردار نیست.
وی با بیان اینکه، انجمن های پزشکی معتقدند که بسیاری از نمایندگان جامعه پزشکی از سوی هیات مرکزی انتخابات رد شده اند تصریح کرد: ما نیز به دنبال آن هستیم که شرایط کاندیدا شدن افراد برای حضور در یک انتخابات پرشور را تعدیل کنیم.
نوبخت در ادامه با اشاره به اینکه، کمیسیون بهداشت و درمان مجلس نیز برای اینکه نشان دهد که این انتخابات مهم است سه نفر از اعضاء خود را برای نظارت بر این انتخابات معرفی کرده است، از همه دست اندرکاران جامعه پزشکی درخواست کرد که در انتخابات آینده سازمان نظام پزشکی حضور پررنگ داشته باشند.

** انجمن های پزشکی تنها بدنبال منافع خودشان نباشند
دکتر احمد میدری معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز در این همایش ضمن انتقاد از طرح برخی دعواها از انجمن های پزشکی و خدشه دار کردن یکدیگر گفت: نقش انجمن ها در کنار دفاع از منافع خود، ترویج اخلاق حرفه ای است.
وی با با اشاره به مناقشات بین انجمن های پزشکی در حوزه درمان بیماران، واردات تجهیزات و لوازم پزشکی، گفت: این درحالی است که این انجمن ها بدون حاشیه سازی برای دولت بایستی خودشان این تعارضات در منافع را حل و فصل کنند.
معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی در ادامه اظهارکرد: اگر تنها 10 درصد یک جامعه کار غیر اخلاقی انجام دهند دیگر حرمت برای آن جامعه از بین خواهد رفت.
وی با تاکید براینکه دولت در حال حاضر وظایف سنگینی را در کشور عهده دار است گفت:امروز انجمن های پزشکی بایستی در ارزش گذاری نسبی خدمات سلامت (CPT) نه تنها دولت را یاری کنند بلکه انجام کارهای علمی خود را خود عهده دار شوند.
دومین روز از همایش اخلاق، تعهد حرفه ای، قوانین و حقوق پزشکی با هدف افزایش آگاهی جامعه پزشکی با قوانین و حقوق حرفه ای خود و نقش موثر خود پالایشی در پیشگیری از قصورهای احتمالی و همچنین تبیین و ارتقاء مسائل اخلاق پزشکی و مهارت ارتباط بین پزشک و بیمار روز جمعه در مرکز همایش های بین المللی برج میلاد برگزار شد.
علمی**1836**خبرنگار: یوسف درویشی**انتشار دهنده: محمدجواد دهقانی


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مقالات حقوق پورتال پرتال حقوقمقالاتحقوقمرجع صالح رسیدگی به جرایم موادمخدر اطفال نویسنده ۱۳٩٤٥٢۸ ا عتیاد و موادمخدر پورتال پرتال حقوق دانش آموخته ی مهندسی اموات تاریخ مقطع کاردرمانی اوتیسمسلام و صد سلام به خوانندگان عزیز و همیشه همراه وبلاگ کاردرمانی نوروز نود و سه تان مقالات حقوق پورتال پرتال حقوق مقالاتحقوق عواملی چند، موجب به‌هم خوردن تعادل قرارداد می‌شوند، به ‌طوری که بین وضع قبلی قرارداد و کاردرمانی اوتیسم سلام و صد سلام به خوانندگان عزیز و همیشه همراه وبلاگ کاردرمانی نوروز نود و سه تان مبارک باد پورتال پرتال حقوق دانش آموخته ی مهندسی اموات تاریخ مقطع کارشناسی و



لینک منبع :اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران

ایرنا - اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران www.irna.ir/fa/News/82349345/‎Cached16 دسامبر 2016 ... تهران- ایرنا- توجه به کرامت انسانی و وسع مالی بیماران، تاکید بر حضور پررنگ جامعه پزشکی در انجام مسئولیت های اجتماعی خویش و عدم انجام هرگونه ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران - خبرگزاری دانا danakhabar.com/.../اهمیت-کرامت-انسانی-و-توجه-به-وسع-مالی-بیماران‎Cached17 دسامبر 2016 ... توجه به کرامت انسانی و وسع مالی بیماران، تاکید بر حضور پررنگ جامعه پزشکی در انجام مسئولیت های اجتماعی خویش و عدم انجام هرگونه امور تبلیغاتی ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران - قم پرس | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/29828477 16 دسامبر 2016 ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران. به گزارش خبرنگار گروه علمی ایرنا، دومین روز از همایش اخلاق، تعهد حرفه ای، قوانین و حقوق پزشکی روز ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران - هدانا | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/29830213/back اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران. توجه به کرامت انسانی و وسع مالی بیماران، تاکید بر حضور پررنگ جامعه پزشکی در انجام مسئولیت های اجتماعی خویش و ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران - spinews spinews.ir/health/94071-اهمیت-کرامت-انسانی-و-توجه-به-وسع-مالی.html تهران- ایرنا- توجه به کرامت. ... بازگشت به صفحه اصلی سلامت اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران. [لینک کوتاه خبر] · google+ · twitter · facebook. اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران spinews.ir/social/220430-اهمیت-کرامت-انسانی-و-توجه-به-وسع-مالی.html تهران- ایرنا- توجه به کرامت. ... بازگشت به صفحه اصلی اجتماعی اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران. [لینک کوتاه خبر] · google+ · twitter · facebook. اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران – دکتر لیست doctorlist.ir/اهمیت-کرامت-انسانی-و-توجه-به-وسع-مالی-بی/ 16 دسامبر 2016 ... تهران- ایرنا- توجه به کرامت انسانی و وسع مالی بیماران، تاکید بر حضور پررنگ جامعه پزشکی در انجام مسئولیت های اجتماعی خویش و عدم انجام هرگونه ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران - ایرنا | خبرپو khabarpu.com/k.php?u...2KfbjNix2YbYpw==‎Cachedاهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران - ایرنا | خبر پو, پویش آخرین اخبار روز ایران و جهان. اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران | مرندی blogs.marande.ir/search.php?...اهمیت+کرامت+انسانی...توجه+به+وسع+مالی+بیماران اهمیت - کرامت - انسانی - و - توجه - به - وسع - مالی - بیماران,اهمیت - کرامت - انسانی - و - توجه - به - وسع - مالی - بیماران,اهمیت - کرامت - انسانی - و - توجه - به - وسع - مالی ... اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران | جستجو - بهتینا behtina.gdn/tags/اهمیت-کرامت-انسانی-و-توجه-به-وسع-مالی-بیماران عبارت اهمیت کرامت انسانی و توجه به وسع مالی بیماران در بین اطلاعات جستجو شده و نتایج با ذکر منبع نمایش داده شده است. با توجه به جمع آوری خودکار اطلاعات از سطح وب ...