مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

حکم شرعی ارتباط بین شیعه و سنی

[ad_1]

بامداد – برخی می گویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبه ی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درست است؟

وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ» یکی از موضوعات مهم که سؤال های فقهی زیادی هم پیرامون آن مطرح است مسئله ی وحدت مسلمین است. مسئله ی وحدت بین مسلمان ها به معنای دست برداشتن آنها از عقایدشان یا عمل به فقه دیگران نیست؛ بلکه یعنی شیعیان براساس اعتقاد و مطابق موازین فقهی خودشان عمل می کنند و گروه های دیگر مسلمان (اهل سنت) هم عقایدی دارند و فقهی دارند و فتاوایی دارند و براساس فتاوای خودشان عمل می کنند. مسئله ی وحدت مسلمین، وحدت بر سر یک سری مسائل اصلی و اصولی و مشترک موجود بین آنها برای مقابله با دشمنان مشترک است.

17131112791082162171461911401576319116322933

۱. تبرّی به چه معناست؟ و نسبت بین تبرّی و لعن چیست؟

«تولّی و تبرّی» گاهی جزو اصول دین شمرده می شود و گاهی هم جزو فروع دین و البته هر دو هم درست است؛ یعنی یک جنبه ی اعتقادی دارد و یک جنبه ی عملی. از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمه ی اطهار علیهم السلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبه ی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است.

تولّی و تبرّی» گاهی جزو اصول دین شمرده می شود و گاهی هم جزو فروع دین و البته هر دو هم درست است؛ یعنی یک جنبه ی اعتقادی دارد و یک جنبه ی عملی. از حیث اعتقادی تولّی یعنی ما به ولایت اولیای الهی، پیامبران خدا و ائمه ی اطهار علیهم السلام معتقد باشیم و همچنین علاقه نسبت به آنها و پیروانشان داشته باشیم. تولّی یک جنبه ی عملی نیز دارد که اطاعت از این اولیای الهی است.

تبرّی نقطه ی مقابل تولّی است؛ یعنی دشمنی نسبت به دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا. مکلفین باید این دو اصل را هم از نظر اعتقادی معتقد باشند و هم در عمل به آن متمسک شوند و لزوماً این گونه نیست که کسی که می خواهد تبرّی بجوید با لعن و ناسزا و بدگویی همراه باشد. بسیاری از مسلمانان از صدر اسلام تاکنون و حتی در عصر حاضر -نمونه اش حضرت امام رحمه الله و حضرت آیت الله خامنه ای- اینها واقعاً اهل تولّی و تبرّی هستند، ولی اهل سب و لعن نیستند. بنابراین انسان می تواند تبرّی داشته باشد، اما توهین و فحاشی و لعن به مقدسات دیگران نکند. حضرت آقا توهین به مقدسات دیگر را جایز ندانسته، بلکه حرام می دانند.

آیا حکم وحدت منافاتی با تبرّی ندارد؟ آیا اگر شخصی مقلد حضرت آیت الله خامنه ای نباشد، بر او واجب است که از دستورات ایشان مبنی بر عدم لعن تبعیت کند؟

قطعاً وحدت مسلمین با تبرّی منافات ندارد. یعنی افراد می توانند با دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا دشمن باشند و با آنهایی که در حال جنگ با مسلمانان هستند مقابله کنند، و در عین حال با دیگر مسلمان ها وحدت نیز داشته باشند. پس وحدت مسلمانان با تبرّی از دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا هیچ منافاتی ندارد. به عنوان نمونه امام خمینی رضوان الله تعالی علیه هم ولایی بودند هم متبرّی از دشمنان خدا و دشمنان اولیای خدا و در عین حال به مقدسات سایر مسلمانان و اشخاص مورد احترام آنها لعن و توهین هم نمی کردند. خیلی از بزرگان بودند که مردم را به وحدت دعوت کردند و از دشمنان خدا هم تبرّی جستند.

وحدت بین مسلمین و پرهیز از تفرقه یک امر واجب است و ایجاد اختلاف و تفرقه بین مسلمانان که به نفع دشمنان و به نفع استکبار جهانی و صهیونیسم بین المللی است، حرام است. اما اینکه اگر مقلد حضرت آقا هم نباشند، باید مراعات این مسئله را بکنند؟ بله دیگران هم باید مراعات این مسئله را بکنند. در این مسئله فرقی ندارد که افراد مقلد حضرت آقا باشند یا مقلد سایر مراجع. چرا که به فتوای همه ی مراجع معظم تقلید، انجام کارهایی که بر ما واجب نیست -ولو مستحب هم باشند- اگر انجام آن کارها موجب سوء استفاده ی دشمنان علیه مکتب اهل بیت علیهم السلام شود تا به پیروان مکتب اهل بیت علیهم السلام توهین کنند یا موجب اختلاف بین مسلمانان باشد جایز نیست.

نظر حضرت آیت الله خامنه ای درباره ی برگزاری مراسم لعن چیست؟

حضرت آقا بارها فرموده اند که به مقدسات سایر مذاهب توهین نکنید. بنابراین باید از این کار پرهیز کرد و نکته ی جالب توجه اینجا است که برخی می گویند در مجالس خصوصی اشکالی ندارد که لعن بگوییم؛ در حالی که حضرت آقا قید نزدند که مجلس عمومی باشد یا خصوصی، بلکه به طور کلی فرموده اند که به مقدسات سایر مسلمانان یعنی سایر فِرَق اسلامی توهین نکنید. حضرت آقا در جایی فرموده اند: «آن شیعه ای هم که از روی نادانی و غفلت، یا گاهی از روی غرض – این را هم سراغ داریم و افرادی را هم از بین شیعیان می شناسیم که فقط مسئله شان مسئله ی نادانی نیست، بلکه مأموریت دارند برای اینکه ایجاد اختلاف کنند – به مقدسات اهل سنت اهانت می کند، عرض می کنم: رفتار هر دو گروه حرام شرعی است و خلاف قانونی است.» بنابراین توهین به مقدسات سایر مذاهب اسلامی به نظر حضرت آقا حرام شرعی است.

 آیا حرام بودن بی احترامی به اعتقادات مذاهب شامل غیر اهل سنت هم می شود؟

به هر حال مذاهبی هستند که دارند با مسالمت زندگی می کنند و آنها هم به مقدسات ما معمولاً توهین نمی کنند. توهین به آنها هم اگر موجب تفرقه و فتنه انگیزی در جامعه شود قطعاً حرام است.

تکلیف ما در برخورد با شیعیانی که اصرار به تفرقه افکنی میان مسلمانان را دارند چیست؟ آیا امر به معروف و نهی از منکر آنها واجب است؟

نظر حضرت آقا این است که تفرقه بین مسلمانان کار حرامی است و توهین به مقدسات سایر مسلمین هم حرام است. فعل حرام منکر است و نهی از منکر هم واجب است؛ اما با وجود شرایط و مراعات مراتب.

برخی می گویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبه ی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درست است؟

این مطلب درست نیست. وحدت مسلمین حکم شرعی است. تعبیر حضرت آقا این است که «شعار وحدت مسلمین را یک مسئله ی استراتژیک می دانم_ یک مسئله ی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب می کند که با مسلمین غیرشیعه ارتباط داشته باشیم_ مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه ای را کم کنند و از بین ببرند چون در خدمت دشمنان است.» و خدمت به دشمنان هم حرام است.

خیر، این مطلب درست نیست. وحدت مسلمین حکم شرعی است. تعبیر حضرت آقا این است که «شعار وحدت مسلمین را یک مسئله ی استراتژیک می دانم_ یک مسئله ی تاکتیکی و مصلحتی هم نیست که حالا بگوییم مصلحت ما ایجاب می کند که با مسلمین غیرشیعه ارتباط داشته باشیم_ مسلمانان، به تدریج این اختلافات مذهبی و طایفه ای را کم کنند و از بین ببرند چون در خدمت دشمنان است.» و خدمت به دشمنان هم حرام است.

با توجه به اینکه برخی با ادعای بحث علمی تفرقه ایجاد می کنند، توضیح دهید که آیا اصلاً باید بر سر مباحث اختلافی بحث علمی صورت بگیرد؟ این بحث علمی چه فوایدی دارد و باید چگونه باشد؟ و باید توسط چه افرادی صورت بگیرد؟

درباره ی بحث علمی، اتفاقاً حضرت آقا موافق هستند. حضرت آقا موافقند که در مباحثی که اختلاف نظر علمی بین فِرَق مسلمین، بین شیعه و سنی وجود دارد، صاحبنظران در نشست های علمی محترمانه بنشینند، سخن یکدیگر را نقد کنند، اما عالمانه، در مجامع علمی، بین اهل فن، شیوه اش هم همان جدال احسن باشد که به تعبیر قرآن آن گونه بحث علمی کردن موجب اختلاف و تفرقه و فتنه انگیزی بین مسلمان ها نباشد، هیچ اشکالی ندارد.

آن چیزی که اشکال دارد و حرام است ایجاد تفرقه بین مسلمانان و تفرقه انگیزی بین جوامع اسلامی است. حضرت آقا درباره ی بحث علمی فرموده اند: «اگر می خواهند بحث مذهبی بکنند، هیچ اشکالی ندارد، من بحث مذهبی را هم قبول دارم، اگر دوست دارند بحث علمی مذهبی بین علما و بین صاحبان فن بکنند، بنشینند این کار را بکنند، منتها نه در منظر و مرئای مردم، بلکه در جلسات علمی بنشینند با هم بحث علمی کنند.» به هر حال اینها بحث های علمی و فنی است که باید در جوامع خصوصی علمی صورت بگیرد تا موجب تفرقه نشود.

جایگاه وحدت:

از منظر قرآن و سنت

شکى نیست که یکى از عوامل پیشرفت ملتها و رمز پیروزى آنان، پیوند و اتحاد بوده است، همانگونه اى که با اتحاد قطرات آب، مخزن بزرگ سد تشکیل و با پیوستن جویهاى کوچک به همدیگر رودخانه هاى عظیم ایجاد مى شود، با اتحاد انسانها نیز صفوف بزرگى تشکیل مى شود که دشمن با نگاهش به وحشت افتاده و فکر تجاوز به آنان را براى همیشه از سر بیرون مى کند (تُرْهِبُونَ بِهِى عَدُوَّ اللَّهِ وَعَدُوَّکُمْ)   (( انفال: ۶۰ ))
قرآن مجید ملل اسلامى را به سوى یگانه عامل وحدت، «تمسک به حبل اللّه» دعوت مى کند، و از هر گونه تفرقه برحذر مى دارد: (وَاعْتَصِمُواْ بِحَبْلِ اللَّهِ جَمِیعًا وَلاَ تَفَرَّقُواْ )    (( آل عمران: ۱۰۳ ))
بلکه اختلاف و پراکندگى و به جان هم افتادن را یکى از بدترین عذابها به شمار مى آورد: (قُلْ هُوَ الْقَادِرُ عَلَى أَن یَبْعَثَ عَلَیْکُمْ عَذَابًا مِّن فَوْقِکُمْ أَوْمِن تَحْتِ أَرْجُلِکُمْ أَوْ یَلْبِسَکُمْ شِیَعًا وَیُذِیقَ بَعْضَکُم بَأْسَ بَعْض)   (( انعام: ۶۵ ))
«بگو او تواناست که از بالاى سرتان یا از زیر پاهایتان عذابى بر شما بفرستد، یا شما را گروه گروه به هم اندازد ]و دچار تفرقه سازد[ و عذاب بعضى از شما را به بعضى دیگر بچشاند».

منبع:

سایت مقام معظم رهبری
رجا نیوز

نوشته حکم شرعی ارتباط بین شیعه و سنی اولین بار در بامداد پدیدار شد.


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام ارتباط بین مسلمان‌ها باید با هر عامل مخالفِ وحدت و ضد وحدت مقابله بکنند؛ این یک تکلیف بزرگ برای وحدت شیعه و سنی سایت شخصی محمدباقر فیروزیبیان چرایی وحدت شیعه و سنیدنبال رضای خدا هستیم یا رضای دل خودمان ؟؟پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداریپایگاه اطلاع‌رسانی طی فراخوانی اعلام کرد به پرسش‌های شرعی مخاطبان که مربوط شیعه نیوز رسانه مستقل شیعیان اخبار شیعیان جهان توهین به یک پلیس مسلمان، ضرب‌و‌شتم یک کارمند زن مسلمان و مسائل دین ،احکام دین،پاسخ به سوالات دینی،احکام شرعیحکم خوردن الت تناسلی از نظر شرعی حکم خوردن آلت مرد توسط همسرش از نظر مراجع تقلید احکام اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعیشیعه ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادشیعهاز نظر شیعه، حکومت تنها از آن خداست و هر حاکمی که از جانب خداوند حکم نکند و فرمانش حق مذهبی اوقات شرعی ،احادیث،اعمال مستحبی ،نهج …خواص سوره تغابن قرآن سراسر خیر و برکت است و نمیتوان یک سوره را بر سوره ی دیگر ترجیح داد آیت الله دکتر زاهدانی موضوعات اخذ شده در رشته …ـ آبزیان و احکام آنها ـ آثار اجتماعی تقلید دینی ـ آداب سلام و احکام آن در اسلامطلاق پرسش و پاسخ پایگاه اطلاع رسانی دفتر …پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام ارتباط بین صاحبان س آیا خمس و زکات بر کودکانی که هنوز به سن تکلیف نرسیده‏‌اند، واجب می‏‌شود؟ س مقصود از وحدت شیعه و سنی سایت شخصی محمدباقر فیروزی بیان چرایی وحدت شیعه و سنیدنبال رضای خدا هستیم یا رضای دل خودمان ؟؟ پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام عزاداری توسط حجت‌الاسلام والمسلمین فلاح‌زاده پاسخ به سوالات شرعی مخاطبان درباره احکام شیعه نیوز رسانه مستقل شیعیان اخبار شیعیان جهان توهین به یک پلیس مسلمان، ضرب‌و‌شتم یک کارمند زن مسلمان و چندین مسائل دین ،احکام دین،پاسخ به سوالات دینی،احکام شرعی هرماشینی که دوست داشتید قسطی بخرید رونق کسب و کار شما از طریق طراحی وبسایت مشهد هر شب شیعه ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد شیعه از نظر شیعه، حکومت تنها از آن خداست و هر حاکمی که از جانب خداوند حکم نکند و فرمانش حق نباشد اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی مذهبی اوقات شرعی ،احادیث،اعمال مستحبی ،نهج البلاغه ،احکام خواص سوره تغابن قرآن سراسر خیر و برکت است و نمیتوان یک سوره را بر سوره ی دیگر ترجیح داد فضایل آیت الله دکتر زاهدانی موضوعات اخذ شده در رشته اصول فقه ـ آبزیان و احکام آنها ـ آثار اجتماعی تقلید دینی ـ آداب سلام و احکام آن در اسلام طلاق پرسش و پاسخ پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر پایگاه اطلاع رسانی دفتر مرجع عالیقدر آقای سید علی حسینی سیستانی کلیپ رایفی پور درمورد فرق بین شیعه و سنی فرق بین شیعه و سنی



لینک منبع :حکم شرعی ارتباط بین شیعه و سنی

حکم ازدواج شیعه با سنی - تبیان article.tebyan.net/227444/حکم-ازدواج-شیعه-با-سنی‎Cachedازدواج شیعه با اهل سنت در موارد ذیل چه حکمی دارد؟ الف) ازدواج زن شیعه با مرد سنی ب) ازدواج مرد شیعه با زن سنی. پاسخ به سؤالات شرعی مخاطبان درباره‌ی احکام ارتباط بین صاحبان مذاهب ... farsi.khamenei.ir/news-content?id=28592‎Cached Similar... بین شیعه و سنی فقط جنبه‌ی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا دختر شیعه می تواند با مرد سنی ازدواج کند؟ - گنجینه پاسخ‌ها - اسلام ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa2203‎Cached Similarدر خصوص ازدواج زن شیعه با مرد اهل سنت در بین مراجع عظام تقلید چند نظر وجود دارد. ... آورده شدن نیازهای طرفین چهار چوب ازدواج را تعیین کرده و هر گونه ارتباط بین زن و مرد باید در این محدوده باشد. ... دوم: شیعه و سنی هر دو مسلمان و در اعتقادات، احکام، اخلاق و. ایرنا - احکام ارتباط بین صاحبان مذاهب و ادیان بر اساس فتاوای رهبر ... www.irna.ir/fa/News/81455722/‎Cached Similar7 ژانویه 2015 ... برخی می گویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبه ی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درست است؟ خیر، این مطلب درست ... آیا یک خانم شیعی می تواند با یک فرد سنی ازدواج کند ؟ www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5228‎Cached Similar20 نوامبر 2007 ... اما در بین شیعه چنین مطلبی به عنوان حکم اولی موجود نیست و بلکه ... مگر اینکه بگوییم جایز نیست زن شیعه با مرد سنی ازدواج کند چون روایاتی داریم . حکم شرعی ارتباط بین شیعه و سنی | بامداد برخی می گویند شعار - قطره www.ghatreh.com/news/nn35113576/حکم-شرعی-ارتباط-بین-شیعه-سنی 18 دسامبر 2016 ... بامداد برخی می گویند شعار برادری و برابری بین شیعه و سنی فقط جنبه ی سیاسی دارد و حکم شرعی نیست. آیا این مطلب درØ. آیا ازدواج زن شیعه و مرد سنی صحیح است؟ | شهر سوال www.soalcity.ir/node/382‎Cached Similar13 آوریل 2013 ... ازدواج با سنى که ناصبى (دشمن اهل بیت) نباشد، از نظر فقهی و شرعی اشکالى ... از نظر تربیتی و اجتماعی چون مبنای ازدواج بر ارتباط عمیق و گسترده ... در خصوص ازدواج زن شیعه با مرد اهل سنت در بین مراجع عظام تقلید چند .... احکام بانوان. اختلاف شیعه و سنی | مرکز ملی پاسخگویی به سوالات دینی pasokhgoo.ir/node/25586‎Cached Similar2 فوریه 2011 ... پرسشگر گرامی باسلام و تشکر از ارتباط با این مرکز. اختلافات و تفاوت های شیعه و سنی، ریشه در عوامل متعدد دارد، از جمله: ... به عدالت صحابه دارد، موجب پیدایش تفاوت ها و اختلافات بین شیعه و اهل سنت گردیده است. ... حدیث ثقلین ما باید تفسیر متون دینی و قرآن کریم و همین طور تفصیل احکام شرعی و معارف دینی را از ... آیا ازدواج شیعه با اهل سنت جایز است؟عاقد فرق میکند که... nvf-kordestan.ir/aqs/view/1551‎Cached Similarاز سویی همان گونه که بین فرقه های مذهبی شافعی ، حنبلی، حنفی و مالکی از نظر احکام شرعی اختلافاتی وجود دارد، بین شیعه و اهل سنت نیز اختلافاتی وجود دارد. به عنوان ... شیعه و سنی ، پاسخ به شبهات برادران سنی - صیغه : خوب یا بد یا بین ... www.shiaanswering.blogfa.com/post-64.aspx‎Cached Similarیکی از مسائلی که در بین شیعه به ان عمل میشود صیغه( سوره نسا/ایه 24) میباشد ، لازم به ذکر است که ... آیا دختر و پسر که با هم ارتباط دارند خودشان می توانند صیغه محرمیت بخوانند ؟ ... در ازدواج موقت با زنان اهل کتاب حکم صیغه باید خوانده شود چون آنها که این حکم را نمی دانند ؟ .... اگر ازدواج سابق شرعی بوده برای عقد دوم اذن پدر لازم نیست .