مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق

[ad_1]

چگونه با احساس‌گناه یا احساس طردشدن بعد از جدایی کنار بیاییم؟

Feelings of Guilt and Rejection Post-divorce

احساسات زیادی بعد از طلاق سراغ هردو طرف خواهد آمد که ممکن است مشکل آفرین باشد شیوه درست کنار آمدن با این احساسات میتواند حکم معجزه برای هر طرف را داشته باشد.

به گزارش آلامتو و به نقل از سپیده دانایی؛ هلیا شش ماه است از همسر سابقش ماهور جدا شده است. درخواست طلاق از طرف ماهور بوده‌است که معتقد است «ما آدم‌های خوبی هستیم اما برای هم ساخته نشده‌ایم.» دنیای هلیا و ماهور زمین تا آسمان با هم فرق می‌کرد. ماهور عاشق تجربه‌های تازه، تحرک و معاشرت با آدم‌های جدید بود؛ اما هلیا محافظه‌کار، کم‌تحرک و درون‌گرا بود. این تفاوت عمیق باعث دعواها و سوءتفاهم‌های زیادی شده بود که دامنه‌اش به خانواده‌ها هم کشیده بود. در ظاهر ماهور هلیا را راضی به طلاق توافقی کرد؛ اما هلیا، هنوز بعد از شش ماه، حس می‌کند طرد شده است. حس می‌کند دوست‌داشتنی نبوده که ماهور او را پس زده است. ماهور هم با اینکه می‌داند طلاق به نفع هر دو آنها بوده است، هنوز، به خاطر پیشنهاد طلاق، احساس‌گناه می‌کند.

همچنین بخوانید: احساس گناه بعد از طلاق درمورد فرزندان‌مان

احساس‌گناه و احساس طردشدن، دو روی یک سکه‌اند. بنا به اینکه کدامتان زودتر برای پایان دادن به زندگی پیشقدم شده باشید، یکی از این دو احساس را تجربه می‌کنید. در طلاق‌های توافقی این احساسات کم‌ترند؛ اما خیلی از طلاق‌ها فقط از لحاظ حقوقی توافقی‌اند نه از نظر عاطفی. احساس‌گناه و طردشدن را باید شناخت و بعد برای برطرف کردنش برنامه‌ریزی کرد.

چه کسی چه احساسی می‌کند؟

همان طور که گفتیم احساس‌گناه و احساس طرد‌شدن، هر کدام گریبان‌گیر یکی از دو طرف طلاق می‌شوند. معمولاً کسی که پیشنهاددهنده طلاق است، چه خانم و چه آقا، بعدش احساس‌گناه می‌کند. در مقابل کسی که این پیشنهاد را می‌شنود، بعد از طلاق، احساس طردشدن می‌کند. بیایید برای راحت‌شدن ماجرا کسانی را که پیشنهاددهنده هستند «برنده» و طرف مقابل را «بازنده» بنامیم. احتمالاً با خودتان می‌گویید طلاق ما برنده و بازنده نداشته است. بله. در طلاق‌های توافقی ممکن است این نقش‌ها وجود نداشته باشند. در بیشتر طلاق‌ها این واقعیت‌ها وجود دارند؛ اما ما یا آنها را انکار می‌کنیم یا خیلی ساده از این زاویه به مسیر جدایی نگاه نمی‌اندازیم.

همچنین بخوانید: چگونه با مشکلات طلاق توافقی کنار بیاییم؟

گرفتن نقش برنده و بازنده بیشتر از پیش‌قدم شدن برای طلاق، به لحن دو طرف بستگی دارد. معمولاً برنده‌ها اولش پیشنهاد می‌دهند، «باید مدت زمانی تنها باشم تا فکرهایم را جمع کنم.» بعد اعتراف می‌کنند، «دیگر آن‌قدرها عاشقت نیستم تا بتوانم با تو زندگی کنم» و بعد پیشنهاد جدایی را مطرح می‌کنند. بازنده‌ها برعکس شوکه می‌شوند. آن‌ها اصرار می‌کنند، «لطفاً مرا ترک نکن.» آن‌ها می‌پرسند، «کجای کار من ایراد داشته است که می‌خواهی رهایم کنی» و بالاخره اینکه «لطفاً یک فرصت دیگر به من بده تا بتوانیم با هم خوب باشیم.»

کنارآمدن با احساس طرد

بیشتر ما لااقل یک بار در زندگی تجربه طردشدن را داشته‌ایم، تجربه‌ای که بسیار تلخ است و هیچ‌کسی از آن لذت نمی‌برد. معمولاً بعد از این احساس، در خودمان فرو می‌رویم و گذشته را کنکاش می‌کنیم تا بفهمیم چه اتفاقی افتاده است؛ مثلاً آیلین وقتی اولین بار پیشنهاد طلاق را از همسر سابقش سامیار شنید، مرتب به این فکر می‌کرد «نکند من دیگر آن‌قدرها زیبا نیستم» یا «نکند من بلد نبودم با مردها درست برخورد کنم.»

همچنین بخوانید: چگونه بعد از طلاق شاد زندگی کنیم؟

برای کنار‌آمدن با احساس طرد می‌توانید این راه‌ها را امتحان کنید:

باید احساس طردشدن را بپذیرید

احساس طردشدن بخشی از فرایند جدایی است و قبل از هر تلاشی برای تغییر باید آن را پذیرفت. تا وقتی شما این احساس را انکار کنید نمی‌توانید هیچ کاری برایش انجام دهید.

واکاوی گذشته همیشه هم بد نیست

اگر وقتی احساس طرد می‌کنید، بعدش گذشته را واکاوی کنید، همیشه هم این واکاوی بد نیست. شاید واقعاً شیوه ارتباطی اشتباهی داشته‌اید و با این واکاوی می‌فهمید باید رابطه‌تان را با دیگران اصلاح کنید.

شما بی‌کفایت نیستید

در هر طلاقی چندین و چند عامل با هم باعث جدایی می‌شوند. هر کدام از ما با کوله‌باری از تجربه‌های گذشته وارد زندگی مشترک می‌شویم و گذشته تأثیر خودش را خواه ناخواه می‌گذارد. اینکه طلاق گرفته‌اید به معنای بی‌کفایتی یا نالایقی شما نیست. گاهی طلاق ربطی به بی‌کفایتی ندارد.

فقط شما زیان نکرده‌اید

اینکه شما طلاق گرفته‌اید به این معنا نیست که الزاماً شما مشکل حادی داشته‌اید. اگر نتوانستید مشکلتان را با هم حل کنید، طرف مقابل هم به اندازه شما ضرر کرده است. اگرچه نوشتن این جمله راحت است، رسیدن به این احساس احتیاج به زمان طولانی و تمرین فراوان‌تری دارد.

شما بی‌ارزش نیستید

به هر حال چه طلاق گرفته باشید چه نه، فرد ارزشمندی هستید که می‌تواند دیگران را دوست داشته و دوست‌داشتنی باشد. هر کسی ویژگی‌های منحصر به فردی دارد که برای دیگران دوست‌داشتنی است. ممکن است ویژگی‌های شما برای همسر سابقتان جذاب نبوده؛ نه‌این‌که به طور کلی شما آدم دوست‌داشتنی‌ای نیستید.

کنارآمدن با احساس‌گناه

احساس‌گناه الزاماً احساس بدی نیست. همه ما برای این که خودمان پلیس خودمان باشیم، به اندازه‌ای از احساس‌گناه احتیاج داریم. هیچ‌کدام از ما خودمان را کاملاً بی‌گناه نمی‌دانیم؛ اما وقتی این احساس آن‌قدر زیاد می‌شود که دیگر نمی‌توانیم دست به هیچ کاری حتی کارهای مثبت بزنیم، این احساس ناکارآمد می‌شود.

بعد از طلاق، احساس‌گناه معمولاً سراغ پیشنهاددهنده طلاق می‌آید. در واقع، طلاق فرصتی است برای این که با احساس‌گناه خودمان روراست روبه‌رو شویم. برای این‌که با احساس گناه کنار بیاییم باید از راه‌کارهای زیر استفاده کنیم:

فرق احساس‌گناه متناسب و نامتناسب را بدانید

در واقع با دو نوع احساس‌گناه روبه‌رو هستیم. بعضی از احساس‌گناه‌ها به اصطلاح متناسب هستند؛ مثلاً اینکه ما به عنوان پیشنهاددهنده طلاق برای مدتی احساس‌گناه کنیم و بعد با آن کنار بیاییم احساس‌گناه متناسب است. نوع دوم احساس‌گناهی عمیق است که ریشه در کودکی دارد. این نوع احساس‌گناه بسیار شدید و بی‌تناسب است. در این نوع احساس‌گناه ما با هر چیز کوچکی احساس‌گناه شدید می‌کنیم، یک احساس‌گناه شدید همراه با ترس و اضطراب. چون ریشه این نوع احساس‌گناه برای ما نامعلوم است، تمام هم نمی‌شود. احساس‌گناه دوم ربطی به طلاق ندارد و طلاق فقط آن را آشکار کرده است و برای رفع آن حتماً باید به یک روان‌شناس بالینی مراجعه کنید.

منطقی باشید

وقتی احساس‌گناه سراغتان می‌آید به این فکر کنید که «طلاق راه‌حلی منطقی بود. راه‌حلی که به نفع شما و همسر سابقتان تمام شد.»

خودتان را تنبیه نکنید

وقتی احساس‌گناه می‌کنیم به دنبال راهی برای مجازات خودمان می‌گردیم تا آرام شویم. ممکن است خودمان را از لذت‌های معمولی مثل خوب‌خوردن یا تفریح‌کردن محروم کنیم. یادتان باشد احساس‌گناه شما واقعی نیست؛ بنابراین نباید خودتان را به خاطر گناه نکرده تنبیه کنید.

هیچ‌کس کامل نیست

احتمالاً شما هم مثل خیلی از آدم‌های دیگر برای خودتان زندگی ایده‌آلی تصور کرده بودید که حالا فرو ریخته است. احتمالاً شما هم حفظ زندگی زناشویی را یکی از مهم‌ترین عامل‌ها برای اینکه خودتان را موفق بدانید می‌دانستید؛ اما حالا حس می‌کنید نتوانسته‌اید موفق باشید. حس می‌کنید در زندگی مردود شده‌اید و به همین دلیل احساس‌گناه می‌کنید؛ اما هیچ‌کس کامل نیست. شما دانش‌آموزی هستید که فقط در یک درس تجدید آورده‌اید. به درس‌های دیگر زندگی که آنها را پاس کرده‌اید نگاه کنید. درس‌هایی مثل شغل، روابط با دوستان، تحصیل، رابطه با خانواده پدری و بخش‌های دیگر زندگی. زندگی تمام نشده است


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

آیا خودارضایی گناه دارد؟در مورد آن حدیث یا آیه ای هست پرسش آیا خودارضایی گناه دارد؟در مورد آن حدیث یا آیه ای هست؟ شرح پاسخ خودارضایی در فان وسرگرمیفان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران ارتباط با دوست پسر، بعد از ازدواج شهر سوالدختری ۲۱ ساله هستم ترم ۵ دانشگاه بعد از ۴ ترم به ابراز علاقه مداوم یکی از همکلاسیهایم عوارض ناشی از خودارضاییمقدمه خدای مهربان نیازهای مختلفی در وجود تک تک ما قرار داده است یکی از نیرومندترین برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا …برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس …عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر قرائتی مبارز کلیپمحسن پاسخ در تاریخ اسفند ۲۱م ۱۳۹۳ ۱۸۰۹ راه های کنترل و روش های کم کردن و از بین بردن چگونه در مقابل پیشنهاد روابط جنسی نه بگوئید …یه مدتی با یه دختری آشنا شدمیه مدت زمان کوتاه بعد از چند وقت دختره برگشت بهم گفت من خطرات احساسی رابطه جنسی پیش از ازدواج مردمانرابطهجنسیبدونازدواجرابطه جنسی پیش از ازدواج من باکرگی‌ام را در ۱۵ سالگی از دست دادم من و دوست‌پسرم فکر راه برای درمان افسردگی که می‌تواند جایگزین …احساس افسردگی و غمگین بودن، واکنش طبیعی بدن به مشکلات و فقدان‌های زندگی است گاهی این آیا خودارضایی گناه دارد؟در مورد آن حدیث یا آیه ای هست؟ مرکز پرسش آیا خودارضایی گناه دارد؟در مورد آن حدیث یا آیه ای هست؟ شرح پاسخ خودارضایی در اسلام فان وسرگرمی متن آهنگ جدید محسن ابراهیم زاده بنام بازم برف خیلی از سال گذشت حس تو برنگشت یه جورایی که آب ارتباط با دوست پسر، بعد از ازدواج شهر سوال دختری ۲۱ ساله هستم ترم ۵ دانشگاه بعد از ۴ ترم به ابراز علاقه مداوم یکی از همکلاسیهایم جواب سایت فروش عطر و عطر فروشی یار ،مطالب جالب و عکس عطر فروشی عطر فروشی ، پخش و فروش عطر در ایران ، سایت فروش عطر ، آدرس عطر یار ، آدرس نمایندگی عطر ایبرشم عوارض ناشی از خودارضایی دوستان عزیز هدف از ایجاد این وب کمک به افرادی هست که در دام این وسوسه شیطانی گرفتارند و یا به برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه برای برآورده شدن حاجات چه دعایی بخوانیم و شیوه دعا کردن چگونه است؟ اشتباهات من را تکرار نکنید تحلیلی از یک ماجرای خیانت به همسر تحلیلی از یک ماجرای خیانت به همسر ؟ ۲۴ ساله بودم که پس از استخدام در یک شرکت معتبر با بهروز قرائتی مبارز کلیپ محسن پاسخ در تاریخ اسفند ۲۱م ۱۳۹۳ ۱۸۰۹ راه های کنترل و روش های کم کردن و از بین بردن نیروی مصاحبه بالینی تشخیصی مصاحبه، از کلیه روش‌های متعددی که به منظور ارزیابی شخصیت افراد به کار برده می‌شود اهمیت چگونه در مقابل پیشنهاد روابط جنسی نه بگوئید آرشیو سایت یه مدتی با یه دختری آشنا شدمیه مدت زمان کوتاه بعد از چند وقت دختره برگشت بهم گفت من از دوتا گناه بعد از حج



لینک منبع :احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق

احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق - آلامتو www.alamto.com/feelings-guilt-rejection-post-divorce.html‎Cached19 دسامبر 2016 ... احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق:احساسات زیادی بعد از طلاق سراغ هردو طرف خواهد آمد که ممکن است مشکل آفرین باشد شیوه درست کنار آمدن با این ... احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق -آکا www.akairan.com/.../feelings-guilt-rejection-post-divorce.html‎Cached24 جولای 2017 ... احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق:احساسات زیادی بعد از طلاق سراغ هردو طرف خواهد آمد که ممکن است مشکل آفرین باشد شیوه درست کنار آمدن با این ... بعد از طلاق این توصیه ها را جدی بگیرید - مجله پزشکی دکتر سلام www.hidoctor.ir/16332_بعد-از-طلاق-این-توصیه-ها-را-جدی-بگیرید.html/‎Cached Similar22 فوریه 2014 ... زندگی پس از طلاق درگیری های ذهنی بعد از طلاق توصیه برای بعد از طلاق احساسات ... هر روز احساسات جدید منفی یا مثبتی را تجربه می کنید که گاهی خودتان هم ... همانطور که در شماره قبل هم گفتیم احساس گناه و طرد شدن دو روی یک سکه اند. خود را از احساس طردشدگی بعد از طلاق رها کنید - آراز آذربایجان - روزنامه ... www.araznews.ir/خود-را-از-احساس-طردشدگی-بعد-از-طلاق-رها/‎Cached29 دسامبر 2016 ... خود را از احساس طردشدگی بعد از طلاق رها کنید ... طلاق احساس طرد را تجربه نمی‌کند. ... موقعیت‌های مختلفی باعث می‌شوند که ما احساس طردشدن و عواقب ناخوشایند .... احساس گناه نوعی خشم معطوف به خود است یا به بیان ساده تر هنگامی که انسان ... بازسازی بعد از طلاق - معصومه تیموری www.masoumehteymouri.com/blog/2016/10/.../بازسازی-بعد-از-طلاق/‎Cached10 ا کتبر 2016 ... بازسازی بعد از طلاق ; وقتی که باور کردید جدا شده‌اید، تازه ترس‌ها به سراغتان می‌آیند. ترس‌هایی مثل اینکه ... گام 4- احساس گناه یا طرد شدن و اندوه و خشم. گام‌هایی که باید بعد از طلاق بردارید - شفاف www.shafaf.ir/fa/news/.../گام‌هایی-که-باید-بعد-از-طلاق-بردارید‎Cached Similarاحساس تنهایی بعد از طلاق یکی از آن گردنه‌هاست که اگر از آن بگذرید بقیه گام‌ها راحت‌تر طی ... وی افزود: احساس گناه یا طرد شدن، اندوه و خشم گام‌های ششم تا هشتم است. خبرگزاری آریا - احساس طرد شدن یا گناه بعد از طلاق www.aryanews.com/NewsFeed/.../احساس-طرد-شدن-یا-گناه-بعد-از-طلاق‎Cachedخبرگزاری آریا - اخبار داغ و پربیننده سایت ها، رسانه ها و روزنامه های فارسی و انگلیسی. نیازهای جنسی پس از طلاق...! - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/246237/نیازهای-جنسی-پس-از-طلاق‎Cached Similar22 سپتامبر 2015 ... 3- آیا احساس گناه و طرد ناشی از طلاق را مغلوب کرده اید؟ ... جنسی است (مثل نیازهای عاطفی و یا فرزنددار شدن)، در تصمیم گیری خیلی احتیاط کنید. ۱ راهنمایی و ۱۸ گام درباره زندگی پس از طلاق www.asrebanovan.ir/news_print.php?id=410 هر روز احساسات جدید منفی یا مثبتی را تجربه می‌کنید که گاهی خودتان هم در رنگ رنگ بودن و ... همانطور که در شماره قبل هم گفتیم احساس گناه و طرد شدن دو روی یک سکه‌اند. مشکلات رایج پس از طلاق | Hendevaneh.com hendevaneh.com/مشکلات-رایج-پس-از-طلاق/ برخی افراد بعد از طلاق زمان زیادی را صرف گشت زدن در اینترنت یا دیدن برنامه های ... همانطور که در شماره قبل هم گفتیم احساس گناه و طرد شدن دو روی یک سکه اند. اگر شما ...