مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

10 مشکل رایج مری را بشناسید

[ad_1]
10 مشکل رایج مری را بشناسید

خبرگزاری آریا-شایع ترین علت درد قفسه سینه بیماری های مری است.
به گزارش خبرگزاری آریا ،مری لوله رابطی است بین حلق و معده که غذای جویده شده در دهان را به سوی معده که داخل شکم قرار گرفته، هدایت می کند. این عضو نقش چندانی در هضم و جذب غذا ندارد ولی سلامت و وجودش مثل همه اعضای بدن ضروری است و اگر دچار بیماری شود، می تواند باعث آزار و گاهی هم به خطر انداختن سلامت بیمار شود.

 

بیماری های مری شایع هستند و چون مری در قفسه سینه قرار دارد و از پشت قلب عبور می کند ممکن است درد آن با دردهای قلبی اشتباه گرفته شود ولی بیماران باید به این نکته توجه داشته باشند که دردهای قلبی با فعالیت و حرکت بیمار ایجاد می شوند و دردهای مری معمولا با خوردن غذا.

 

از آنجایی که بیماری های قلبی اهمیت زیادی دارند و اگر از آنها غفلت شود ممکن است حتی به قیمت از دست رفتن جان بیماران شود، اگر بیمار از درد قفسه سینه شکایت می کند ابتدا باید از نبود مشکل قلبی در او مطمئن شد. اما شایع ترین علت درد قفسه سینه همچنان بیماری های مری است. بعضی از افراد هم مری حساسی دارند و بدون دلیل در ناحیه مری احساس درد می کنند. گاهی درد سینه به دلیل گرفتگی یا انقباض عضلات مری است که در بیماری های حرکتی مانند آشالازی و اسپاسم (انقباض) منتشر دیده می شود.

در ادامه به فهرستی از مشکلات مری می پردازیم:

 

ریفلاکس

تعریف: در مری 2 اسفنکتر وجود دارد؛ اسفنکتر بالایی بعد از حلق قرار دارد و هنگام بلعیده شدن غذا باز می شود سپس غذا با حرکات دودی به سوی معده می رود. قبل از ورود به معده اسفنکتر انتهایی دیگری وجود دارد که آن هم باید باز شود تا غذا داخل معده انتقال پیدا کند. اگر اسفنکتر انتهایی مشکلی داشته باشد، فرد دچار عارضه ای به نام ریفلاکس یا برگشت غذا از معده به مری می شود.

 

شیوع: این بیماری بسیاری شایع است.

 

علائم: بیماران ریفلاکس را به شکل ترش کردن، سوزش سر دل و درد سینه توصیف می کنند. بعضی از آنها ممکن است احساس تلخی یا برگشت غذاهای بلعیده شده به دهان را بعد از خوردن غذا یا هنگام خم شدن و دراز کشیدن داشته باشند.

 

درمان: ریفلاکس معمولا با نوشیدن آب یا خوردن شربت معده تسکین می یابد.

 

درد مری

تعریف: در قسمت انتهایی  مری و زیر مخاط انتهاهای عصبی وجود دارد.

 

علائم: در افرادی که ریفلاکس دارند ممکن است اسید زیر مخاط برود، انتهای عصبی را تحریک کند و بیمار دچار درد شود.

 

مری بارت

تعریف: در مری بارت مخاط معده در لوله مری رشد می کنند. در آندوسکوپی نیز مخاط سفیدرنگ مری به رنگ صورتی دیده می شود. البته باید از این بافت نمونه گرفت و به آزمایشگاه آسیب شناسی فرستاد تا چنین تغییری تایید شود.

 

پیگیری: بیماران دچار مری بارت باید هر 3-2 سال یکبار آندوسکوپی و نمونه برداری شوند.

 

درمان: اگر تغییرات سلولی خاصی دیده شد، ناحیه با روش خاصی سوزانده یا برداشته می شود. این بیماری اصلا درد ندارد.

 

آشالازی

تعریف: آشالازی بیماری است که بر اثر آن اسفنکتر تحتاتی مری هنگام رسیدن غذا به آن باز نمی شود.

 

بیماری زایی: علت آن صدمه ای است که به اعصاب مری وارد می شود. این بیماری در اثر ویروس هرپس یا همان تبخال کنار لب ایجاد می شود. در بعضی از افراد که استعداد ژنتیکی دارند ویروس به اعصاب مری صدمه می زند و باعث بسته ماندن دریچه انتهایی مری می شود، ولی به مرور مری گشاد می شود و غذا در مری گیر می کند.

 

علائم: گیر کردن غذا در این بیماران وقتی با عجله غذا می خورند یا عصبی می شوند شدیدتر می شود. چنین بیمارانی ترجیح می دهند به تنهایی غذا بخورند چون گاهی مجبورند با انگشت غذا را برگردانند. بعضی از بیماران هم دچار بوی بد دهان می شوند و حالت نشخوار در اثر برگشت غذا به دهان دارند.

 

درمان: آشالازی باز کردن اسفنکتر با بالون به وسیله آندوسکوپی است. البته گاهی جراح با لاراسکوپی، عضلات حلقوی مری را برش می دهد تا اسفنکتر تحتانی مری کمی شل تر شود. البته این کار ممکن است باعث سرفه و حتی برگشت غذا به نای و ریه و ایجاد بیماری های ریوی شود.

 


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نرگس آباده نرگس آباده



لینک منبع :10 مشکل رایج مری را بشناسید

10 مشکل رایج مری را بشناسید - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/news/318409/10-مشکل-رایج-مری-را-بشناسید‎Cached1 ا کتبر 2016 ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید. بیماری های مری شایع هستند و از آنجا که مری در قفسه سینه قرار دارد و از پشت قلب عبور می کند، گاهی دردهایش با درد ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید - بیتوته www.beytoote.com/health/.../mary-common1-problem.html‎Cachedانقباض عضلات مری , ریفلاکس , مری بارت , تنگی مری , آندوسکوپی , بیماری های مری , مشکلات مری , دردهای مری , بیماری های قلبی , درد قفسه سینه , 10 مشکل رایج مری را بشناسید | | linkchee.com/3ehboaaaaaaia/ 31 دسامبر 2016 ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید. انقباض عضلات مری, ریفلاکس. شایع ترین علت درد قفسه سینه بیماری های مری است. مری لوله رابطی است بین حلق و ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید - 24Khabar.com www.24khabar.com/news/.../10-مشکل-رایج-مری-را-بشناسید/‎Cached10 مشکل رایج مری را بشناسید. دکتر محمدجعفر فره وش*: بیماری های مری شایع هستند و از آنجا که مری در قفسه سینه قرار دارد و از پشت قلب عبور می کند، گاهی دردهایش با ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید - آکامری،بیماری مری www.akairan.com/.../10%20مشکل%20رایج%20مری%20را%20بشناسید%20-%20آکامری،بیماری%20مری/ 10 مشکل رایج مری را بشناسید - آکامری،بیماری مری. 7 پیشنهاد طب سنتی برای 7 مشکل شایع پوستی - آکا · اعتقادات رایج درباره آنفلوآنزا - آکا · 8 اشتباه رایج غذایی ... خبرگزاری آریا - 10 مشکل رایج مری را بشناسید www.aryanews.com/News/.../10-مشکل-رایج-مری-را-بشناسید 25 دسامبر 2016 ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید. خبرگزاری آریا - خبرگزاری آریا - دکتر محمدجعفر فره وش*: بیماری های مری شایع هستند و از آنجا که مری در قفسه سینه ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید www.akairan.ir/10_مشکل_رایج_مری_را_بشناسید‎Cached10 مشکل رایج مری را بشناسید. کلمه 10 مشکل رایج مری را بشناسید هنوز در آکا ویکی تعریف نشده است. ۱۸ خرداد ۱۳۹۶. 10 مشکل رایج مری را بشناسید · اکاایران · نقشه ... هفته نامه سلامت - 10 مشکل رایج مری را بشناسید salamat.ir/d/2223-10-مشکل-رایج-مری-را-بشناسید.html‎Cached2 آوریل 2016 ... مری لوله رابطی است بین حلق و معده که غذای جویده‌شده در دهان را به سوی معده که داخل شکم قرار گرفته، هدایت می‌کند. این عضو نقش چندانی در هضم و جذب غذا ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید - سلامت نیوز | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/26806230 19 ا کتبر 2016 ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید. سلامت نیوز-*دکتر محمدجعفر فره وش : مری لوله رابطی است بین حلق و معده که غذای جویده شده در دهان را به سوی معده که ... کند وش مشکل - دانشنامه آزاد farswiki.ir/کند_وش_مشکل‎Cached3 روز پیش ... 10 مشکل رایج مری را بشناسید 17 راه کار ساده برای اجرای بهتر و سریعتر بازی های .. . انواع کاندوم و نحوه استفاده از کاندوم آموزش تصویری و کامل نرم ...