مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!!

[ad_1]

امام علی علیه السلام، به خدای سبحان عرض می کند: پروردگارا اوّلین منیب من بودم؛ یعنی اولین کسی که نوبت گرفت یا اوّلین کسی که از دیگران گسست و به تو پیوست من بودم. خدایا جز پیامبر صلی الله علیه و آله احدی پیش از من نماز نخواند.

فرآوری: حامد رفیعی - بخش نهج البلاغه تبیان

مناقب علی علیه السلام

اولین تصدیق کننده حق!

نخستین افتخار حضرت علی علیه السلام، پیشگام بودن وی در پذیرفتن اسلام، و یا به عبارت صحیح تر، ابراز و اظهار اسلام دیرینه خویش است زیرا آن حضرت، از کوچکی یکتاپرست بود و هرگز آلوده به بت پرستی نبود. اصبغ بن نباته می گوید: روزی حارث همدانی با گروهی از شیعیان بر امیرمومنان علیه السلام، وارد شدند. امام پس از سخنانی فرمود: «ای حارث... آگاه باش که من بنده خدا و برادر رسولش و اولین تصدیق کننده او هستم. در حالی پیامبر را تصدیق کردم که هنوز آدم بین روح و جسد بود. پس من در میان امت، اولین تصدیق کننده حق هستم.»

هم در این عالم هم در آن عالم اولین بود!

هنوز آدم علیه السلام، بین دو نشئه ملک و ملکوت بود و نصاب هستی وی کامل نشده بود که علی علیه السلام، به پیامبر اکرم صلی الله علیه و آله، ایمان آورد. این فضیلت برای همه خاندان پیامبر است، ولی وجود مبارک امیر مومنان علی علیه السلام، حساب ویژه ای دارد، چون او هم در آن عالم اوّلین کسی بود که به پیامبر خاتم، ایمان آورد و هم در این عالم؛ «اللّهمّ إنّی أوّلُ من أناب وسمع وأجاب ولم یسبقنی إلاّ رسول اللّه صلی الله علیه و آله، بالصّلاة» علی علیه السلام، به خدای سبحان عرض می  کند: پروردگارا اوّلین منیب من بودم؛ یعنی اولین کسی که نوبت گرفت یا اوّلین کسی که از دیگران گسست و به تو پیوست من بودم. خدایا جز پیامبر صلی الله علیه و آله احدی پیش از من نماز نخواند.

«همانند کوهی که تندبادها آن را به حرکت در نمی آورد، و طوفان ها آن را از جای بر نمی کند.هیچکس نمی توانست عیبی در من بیابد، و هیچ سخن چینی جای عیب جوئی در من نمی یافت».

گر چه بر حسب تاریخ مسأله ایمان خدیجه مطرح است، امّا چون نیکو بنگری امام علی علیه السلام، پیش از خدیجه اسلام آورد.علی علیه السلام، که در آن نشئه اوّلین مومن بود، در این نشئه خود را اوّلین مسلمان به ما معرّفی می کند.

من هفت سال پیش از مردم نماز گزاردم

پیش از همه، خود پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم، به پیشقدم بودن علی علیه السلام تصریح کرده و در میان جمعی از یاران خود فرمود: «نخستین کسی که در روز رستاخیز با من در کنار حوض کوثر ملاقات می کند، پیشقدمترین شما در اسلام، علی بن ابی طالب است.»

خود حضرت امیرالمومنین علیه السلام در خطبه «قاصعه» می فرماید: «آن روز اسلام جز به خانه پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم و خدیجه  علیها السلام راه نیافته بود و من سوّمین نفر آنها بودم. نور وحی و رسالت را می دیدم و بوی نبوّت را می شنیدم.»

امام علی علیه السلام در جای دیگر از سبقت خود در اسلام چنین یاد می کند: «خدایا من نخستین کسی هستم که به سوی تو بازگشت، و پیام تو را شنید و به دعوت پیامبر صلی الله علیه وآله وسلم پاسخ گفت و پیش از من جز پیامبر اسلام صلی الله علیه وآله وسلم کسی نماز نگزارد.»

همچنین می فرمود: «من بنده خدا و برادر پیامبر و صدّیق اکبرم، این سخن را پس از من جز دروغگوی افتراء ساز نمی گوید، من هفت سال پیش از مردم با رسول خدا نماز گزاردم.»

وقتی همه لب فرو بستند، من سخن گفتم

آن حضرت پیرامون ویژگی های خویش فرموده اند: «آن گاه که همه از ترس سست شده کنار کشیدند، من قیام کردم، و آن هنگام که همه خود را پنهان کردند من آشکارا به میدان آمدم، و آن زمان که همه لب فرو بستند، من سخن گفتم و آن وقت که همه باز ایستادند من با راهنمائی نور خدا به راه افتادم، در مقام حرف و شعار صدایم از همه آهسته تر بود اما در عمل برتر و پیشتاز بودم، زمام امور را به دست گرفتم، و جلوتر از همه پرواز کردم، و جائزه سبقت در فضیلت ها را بردم.

«پروردگارا اوّلین منیب من بودم؛ یعنی اولین کسی که نوبت گرفت یا اوّلین کسی که از دیگران گسست و به تو پیوست من بودم. خدایا جز پیامبر صلی الله علیه و آله احدی پیش از من نماز نخواند.»

همانند کوهی که تندبادها آن را به حرکت در نمی آورد، و طوفان ها آن را از جای بر نمی کند. هیچکس نمی توانست عیبی در من بیابد، و هیچ سخن چینی جای عیب جوئی در من نمی یافت».

کلام آخر

مولای متقیان، در خطبه 131 نهج البلاغه با خدای خویش شکوه می کند و نجواگونه به سوابق درخشان خویش اشاره می فرماید که: «خدایا تو میدانی که جنگ و درگیری ما برای به دست آوردن قدرت و حکومت، و دنیا و ثروت نبود، بلکه می خواستیم نشانه های حق و دین تو را در جایگاه خویش بازگردانیم، و در سرزمین های تو اصلاح را ظاهر کنیم، تا بندگان ستمدیده ات در أمن و أمان زندگی کنند، و قوانین و مقرراّت فراموش شده تو بار دیگر اجراء گردد. خدایا من نخستین کسی هستم که بتو روی آورده، و دعوت تو را شنیده و اجابت کرد، در نماز کسی از من جز رسول خدا صلی الله علیه وآله وسلم پیشی نگرفت».


منابع:
- نهج البلاغه، خطبه ١٣١ و 121
- جوادی آملی، شمیم ولایت، صص ١٤٦ و ١٤٧
- ابن ابی الحدید شرح نهج البلاغه، ج 13، ص 119
- طبری محمّد بن جریر، تاریخ الأُمم و الملوک، ج 2، ص 312

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

موفقیت موفقیتبیزینس پلَن تان را دور بریزید بجایش ازین استفاده کنید به مردم فکر کنید نه ایدهشعر خانه پدر شعردر باغی رها شده بودم نوری بیرنگ و سبک بر من می وزید آیا من خود بدین باغ آمده بودممصاحبه با خانمی که همسر موقت است مجله اینترنتیحق با این خانم استزیرا در کشور ما مرد مجرد خیلی کم است و چاره ای جز ازدواج موقت با مرد نوشته های خواندنی روح‌اله یکشنبه ‏ ‏ سه نفر آمریکایی و سه نفر ایرانی با همدیگر برای شرکت در چرا مرتد باید اعدام شود در حالیکه در دین اجبار نیست؟ …خداوند در سوره بقره آیه ۲۵۶ است که می فرماید لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من چطور بفهمم او عاشق من شده است یا نهچطوربفهمماوعاشقمنشدهاستسلام من دانشجوی ترم اولی هستم یه استادی دارم مجرده دوستام میگن اون عاشق تو شده از دستم احدیث های کوتاه از معصومیناحدیث های کوتاه از معصومین علیهم السلام برای استفاده در پیام های کوتاه قال رسول خلیج پارسمهانداس کارامچاند گاندی در سال ۱۸۶۹ در یک خانواده هندو در گجرات هند دیده به جهان گشودچرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ شهر سوالجواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است واقعا بدبختی چیست؟ کسی که معاد را باور پناهندگی دات کام مشاهده مبحث خاطرات و اخبار …تجربه مهاجرت غیرقانونی به آمریکا از زبان یک ایرانی گوی آهنین در این تصویر مرز میان موفقیت موفقیت بیزینس پلَن تان را دور بریزید بجایش ازین استفاده کنید به مردم فکر کنید نه ایده شعر خانه پدر شعر در باغی رها شده بودم نوری بیرنگ و سبک بر من می وزید آیا من خود بدین باغ آمده بودم مصاحبه با خانمی که همسر موقت است مجله اینترنتی حق با این خانم استزیرا در کشور ما مرد مجرد خیلی کم است و چاره ای جز ازدواج موقت با مرد متاهل نوشته های خواندنی کوشا یکشنبه ‏ ‏ ناصر الدین شاه در یکی از سفر هاش به اروپا میره کنسرت ، برنامه چرا مرتد باید اعدام شود در حالیکه در دین اجبار نیست؟ شهر سوال خداوند در سوره بقره آیه ۲۵۶ است که می فرماید « لا اکراه فی الدین قد تبیّن الرشد من الغی ؛ در احدیث های کوتاه از معصومین احدیث های کوتاه از معصومین علیهم السلام برای استفاده در پیام های کوتاه قال رسول الله صلی چطور بفهمم او عاشق من شده است یا نه چطوربفهمماوعاشقمن سلام اصلا بهش رو نده چون پرو میشه به نظر من اصلا نباید به این پسرا رو داد چون پرو میشن چون خلیج پارس «مهانداس کارامچاند گاندی» در سال ۱۸۶۹ در یک خانواده هندو در گجرات هند دیده به جهان گشود چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ شهر سوال جواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است واقعا بدبختی چیست؟ کسی که معاد را باور کرده و پناهندگی دات کام مشاهده مبحث خاطرات و اخبار مهاجرت و تجربه مهاجرت غیرقانونی به آمریکا از زبان یک ایرانی گوی آهنین در این تصویر مرز میان آمریکا و



لینک منبع :هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!!

هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! - تبیان article.tebyan.net/345081/هیچکس-نمی-تواند-عیبی-در-من-بیابد-‎Cached24 دسامبر 2016 ... امام علی علیه السلام، به خدای سبحان عرض می کند: پروردگارا اوّلین منیب من بودم؛ یعنی اولین کسی که نوبت گرفت یا اوّلین کسی که از دیگران گسست و ... هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! - تی نیوز tnews.ir/news/59de76606784.html 24 دسامبر 2016 ... هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! امام علی علیه السلام، به خدای سبحان عرض می کند: پروردگارا اوّلین منیب من بودم؛ یعنی اولین کسی که نوبت ... Images for هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! ماهی سیاه کوچولو - ویکی‌نبشته https://fa.wikisource.org/wiki/ماهی_سیاه_کوچولو‎Cached Similar1 سپتامبر 2010 ... ماهی کوچولو گفت:« نه مادر ، من دیگر نمی توانم گردش کنم. .... چهارمی گفت:« مگر اینجا چه عیبی دارد؟» ... ما هر روز ، از صبح تا شام دنیا را می گردیم ، اما غیر از خودمان و پدر و مادرمان ، هیچکس را نمی بینیم ، مگر کرم های ریزه که آنها هم به حساب نمی آیند!» ..... مرگ خیلی آسان می تواند الان به سراغ من بیاید ، اما من تا می توانم زندگی ... گذشت - هیچکس... nobady1390.persianblog.ir/tag/گذشت‎Cachedآزردن شوهر. نویسنده : هیچکس - ساعت ٥:٤٧ ب.ظ روز ۱۳٩٢/۱۱/٢٦ ... او هم به خاطر من حلالش کرد، سگ رفت و او را دفن کردند! ... گلایه ها عیبی ندارند ، .... نشان می دهد که هیچ کس نمی تواند بر او غلبه کند. ... به این سو و آن سو می روند تا گم گشته خویش را بیابند. برای کسانی که چشمان دوربین دارند! saznaa.ir/index.aspx?pid=344519 حضرت امام علی علیه السلام، در خطبه 181 در این خصوص می فرمایند : «ثَمَرِهِ التَّفْرِیطِ الندامه وَ ثَمَرِهِ الْحَزْمُ السلامه؛ حاصل کوته فکری پشیمانی و حاصل دور ... در فارسی حزم را می توان به «دور اندیشی» تعبیر کرد. .... هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! مردم، برادران حاکم هستند!! tebyan.tv/newindex.aspx?pid=345943 1 ژانویه 2017 ... ... مقابل آن ندارند، مجبور نکند؛ زیرا، این امر، موجب سوء ظن مردم به حکومت می شود. ... حاکم آگاه، خیر مردم را می داند ... هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! سکانسی از سریال ماه و پلنگ، مسیح اسلامی ،خدای واحد یا احد؟! | ورمی ... https://biotoprak.com/.../سکانسی-از-سریال-ماه-و-پلنگ،-مسیح-اسلامی/ 30 دسامبر 2016 ... هیچکس نمی تواند عیبی در من بیابد!! امام علی علیه السلام، به ... به تو پیوست من بودم . خدایا جز پیامبر صلی الله علیه و آله احدی پیش از من نماز نخواند. دلایل پیشگامی علی در اسلام - پایگاه جامع عاشورا www.ashoora.ir/دانشنامه-امام-علی-ع/article/293.html‎Cached Similarهرگز نمی توان گفت اسلام علی علیه السلام از طریق الهام از جانب خدا بوده است، ... هیچکس نمی توانست عیبی در من بیابد، و هیچ سخن چینی جای عیبجوئی در من نمی یافت. BBCPersian.com | فرهنگ و هنر | دائرة المعارف مصاحب چگونه به وجود آمد؟ www.bbc.com/persian/arts/.../080805_an-cy-sanaati-masaheb.shtml‎Cached Similar6 آگوست 2008 ... قابل ذکر است که این گفتگو شامل نکاتی است که همه آن را نمی توان در .... این توهم برای من وجود داشت که تقی زاده زیر بار حرف هیچکس نمی رود. ... تصور آنها از دایرةالمعارف این است که یک کتابی تهیه کنند که تمام مطالب مربوط به دنیا در آن بیاید. ... الان دو تا شغل دارم، بکلی آسایش از من سلب خواهد شد، ولی عیبی ندارد، می ...