مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تصویر یک رذیله ی اخلاقی!

[ad_1]

انسان مومن باید سعی کند با شخصی که کینه و دشمنی او را در دل دارد رفتار دوستانه و گفتار مشفقانه داشته باشد. در قضای حوائج او تلاش نماید. در مجامع و محافل، نیکی های او را اظهار کند، و این کار را پیوسته انجام دهد تا نفسش رام شود و آثار عداوت از دل او برطرف شود.

فرآوری: آمنه اسفندیاری ـ بخش اخلاق و عرفان اسلامی تبیان

کینه

یکی از گناهان بزرگ که قلب مومن را تیره و تار می کند کینه توزی است. که البته چون این رذیله اخلاقی بستر خوبی برای شرک به خداوند و دشمنی با دیگران برای فرد فراهم می کند به شدت باید از آن پرهیز کرد.
در واقع کینه توزی یعنی اینکه بین دونفر برخورد و درگیری رخ دهد و فکر و ذهن آنها نسبت به هم کدر شود و در دلشان نسبت به یکدیگر کدورت و بدبینی به وجود بیاید. و دقیقا همین جا جولانگاه شیطان شود که هر کدام را به انتقامجویی دعوت کند.
پس باید کینه توزی را خوب بشناسیم، راههای پیشگیری از آن را بدانیم و در صورت بروز آن به سرعت به دنبال درمان آن باشیم تا خدای ناکرده یک کدورت جزیی تبدیل به دشمنی نشود.

علل کینه توزی

یکی از علل اصلی پیدایش کینه توزی، جدال و خصومت است. در روایتی از امام صادق علیه السلام نقل شده است که فرمودند: «از جدال و خصومت بپرهیز؛ زیرا دشمنی و عداوت در درجه اول قلب آدمی را مشغول می دارد و در درجه دوم موجب نفاق و دو رویی می گردد و در درجه سوم کینه ها و دشمنی ها را در دل مشتعل می سازد» (محمدی ری شهری، میزان الحکمة، ج1، ص747)

اگر خود را در دایره مومنین می بینیم باید بدانیم که یکی از ویژگی های مردان و زنان خداجو، پرهیز از کینه توزی است. آنان آرزومندند که دل های شان همچون دل های بهشتیان، تهی از کینه و دشمنی مومنان شود.

از این روایت دانسته می شود که علت اصلی کینه توزی جنگ و جدال و بدبینی نسبت به یکدیگر است که به طور طبیعی موجب تنافر و جدایی بین مومنین شده و در دلهایشان حقد و کینه ریشه می گیرد.
لعن و نفرین کردن دیگران، فحش، مسخره کردن، طمع، توقع بیش از اندازه، خرده گیری، غیبت کردن و ضعف شخصیتی از جمله دیگر عوامل مهم ایجاد کینه اند.

راهکارهای درمان کینه توزی

1. اگر کسی بداند که کینه توزی یعنی عداوت و دشمنی دیگران را به دل گرفتن ثمری نداشته، تنها این شخص کینه توز است که دائماً در آتش سوزانی که خود مشتمل ساخته گرفتار درد و رنج می باشد و باز بداند که کمترین زیانی عاید شخصی که مورد عداوت باطنی وی قرار گرفته است، نمی گردد بطور یقین از کینه توزی دست بر خواهد داشت.
2 . بعد از درک این حقیقت که کینه توزی کار نا پسندی است و پیامد خوبی ندارد، باید تلاش نمود که خود را متخلق به اخلاق حسنه و نیکو نموده از درگیری وبرخورد با دیگران اجتناب ورزد.
در واقع انسان باید سعی کند که با آن شخص که عداوت و کینه دارد رفتار دوستانه و گفتار مشفقانه به عمل آورد. در قضای حوائج او دو چندان تلاش نماید. در مجامع و محافل، نیکی های او را اظهار نماید. این کار را پیوسته انجام دهد تا نفس اش رام شود و آثار عداوت از دل او برطرف شود. (نراقی، احمد، معراج السعادة، ص201)
3. ایجاد روحیة عفو و گذشت یکی از بارزترین مصداق های اخلاق اجتماعی است که در درمان و پیشگیری از کینه توزی نیز موثر است، اگر فرد دیگری شما را مورد اذیّت و آزار و توهین قرار داده به جای آن که نسبت به او خشمگین شده و خصومت وی را در دل خود جای دهید، بهتر است با عفو و گذشت برخورد نمایید.

امام صادق علیه السلام فرمودند: «از جدال و خصومت بپرهیز؛ زیرا دشمنی و عداوت در درجه اول قلب آدمی را مشغول می دارد و در درجه دوم موجب نفاق و دو رویی می گردد و در درجه سوم کینه ها و دشمنی ها را در دل مشتعل می سازد»

رسول اکرم صلّی الله علیه و آله فرمود: «ببخشید، که بخشش جز عزّت بر بنده نمی افزاید، پس همدیگر را ببخشید تا خدا عزتتان دهد.» (عبدالله شبر، اخلاق شبرّ، ناشر هجرت، چاپ دوم، 1377، ص253-254)

کلام آخر

بیاییم تا هر زمان که کدورتی بین ما و مومنین دیگر به و جود آمد اول خوب فکر کنیم که این تیرگی چیزی جز غم و اندوه حاصلی برای ما ندارد و غیر از غصه و خودخوری چیزی عاید ما نمی شود و از این آتش به وجود آمده در قلب ما فقط دود کدورت و دشمنی بلند می شود. و در واقع اولین ثمره اش بهم خوردن آرامش ماست.
امام صادق علیه السّلام به نقل از حضرت علی علیه السّلام می فرماید: «ایاکم و المراء و الخصومة فإنهما یمرضان القلوب علی الاخوان و ینبت علیهما النفاق.»؛ از مراء و دشمنی بپرهیزید. همانا این دو، دل های برادران دینی را بیمار می کند و نفاق بر آن دو می رویاند. (تهرانی، مجتبی، اخلاق الهی، ج4، ص 173-174)
پس اگر خود را در دایره مومنین می بینیم باید بدانیم که یکی از ویژگی های مردان و زنان خداجو، پرهیز از کینه توزی است. آنان آرزومندند که دل های شان همچون دل های بهشتیان، تهی از کینه و دشمنی مومنان شود.


منابع:
سایت اندیشه قم
سایت حوزه
یک پند از 7 پند مولانا

یک پند از 7 پند مولانا

هر که را حاجتی باشد اوّل صلوات بفرستد

هر که را حاجتی باشد اوّل صلوات بفرستد

پیامک‌های ماه مبارک رمضان

پیامک‌های ماه مبارک رمضان

بدترین انسان‌ها از نگاه پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امیرالمۆمنین(علیه السلام)

بدترین انسان‌ها از نگاه پیامبر(صلی الله علیه وآله) و امیرالمۆمنین(علیه السلام)


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

بدبینی و جلو گیری از آن درباره ی بدبینی مقدماتی را بفرمایید اگر بخواهیم بدگمانی و سوء ظن را تعریف بکنیم این راهکارهای افزایش ظرفیت وجودینکته ی مهم آن است که ذات اقدس‏الله همه انسان‏ها را براى ظرفیت عدالت آماده کرده است زنانی که بی عذاب قبر به بهشت می روند سماموسببین عزیزم این که مردا میتونن بیشتر از ی دونه زن بگیرن به خاطر اینکه همیشه توی جامعه تربیت دینی چیست؟ آسیب شناسی تربیت دینی …نکته‏ی پایانى هم این که دو دهه‏ى پیش در دنیا، کتاب معروف و پر سرو ‏صدایى منتشر‎ ‎شد وسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر …تکنولوژی فکراز خود شناسی به خدا شناسی رسیدن توضیحات تکنولوژی فکر یک سیستم جدید همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی ع در …چکیده نفس اماره با گرایش به خواسته‌های نفسانی، در تعارض با فطرت الهی آرامش خود را به آیدین درمان در روان شناسی و عرفانآرزوی همه پدر و مادرها خوشبختی فرزندانشان است خوشبختی تو نیز آرزوی ماست آیدین جانگوشت گراز حرام است؟ به نام خدا ابتدا باید عرض کنم که گراز با خوک فرق می کنه در مناطقی از کشور ما وقتی به مقاله و تحقیق عنوان مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز موضوع مدیریت منابع انسانی سال انتشار برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه …برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد؟ بدبینی و جلو گیری از آن درباره ی بدبینی مقدماتی را بفرمایید اگر بخواهیم بدگمانی و سوء ظن را تعریف بکنیم این است که راهکارهای افزایش ظرفیت وجودی نکته ی مهم آن است که ذات اقدس‏الله همه انسان‏ها را براى ظرفیت عدالت آماده کرده است؛ این زنانی که بی عذاب قبر به بهشت می روند سماموس ببین عزیزم این که مردا میتونن بیشتر از ی دونه زن بگیرن به خاطر اینکه همیشه توی جامعه زنا تربیت دینی چیست؟ آسیب شناسی تربیت دینی جوانان نکته‏ی پایانى هم این که دو دهه‏ى پیش در دنیا، کتاب معروف و پر سرو ‏صدایى منتشر‎ ‎شد به نام وسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر سوال تکنولوژی فکراز خود شناسی به خدا شناسی رسیدن توضیحات تکنولوژی فکر یک سیستم جدید برنامه آیدین درمان در روان شناسی و عرفان چکیده این پژوهش از نوع توصیفی، علّی، مقایسه ای همبستگی قناعت و آرامش روان از منظر امام علی ع در نهج‌البلاغه چکیده نفس اماره با گرایش به خواسته‌های نفسانی، در تعارض با فطرت الهی آرامش خود را به چالش مقاله و تحقیق عنوان مقاله مدیریت منابع انسانی در عصر امروز موضوع مدیریت منابع انسانی سال انتشارمیلادی گوشت گراز حرام است؟ به نام خدا ابتدا باید عرض کنم که گراز با خوک فرق می کنه در مناطقی از کشور ما وقتی به شکار گراز برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد برای کنترل غریزه شهوت در سنّ نوجوانی یا جوانی چه باید کرد؟



لینک منبع :تصویر یک رذیله ی اخلاقی!

تصویر یک رذیله ی اخلاقی! - تبیان article.tebyan.net/345902/تصویر-یک-رذیله-ی-اخلاقی-‎Cached1 ژانویه 2017 ... که البته چون این رذیله اخلاقی بستر خوبی برای شرک به خداوند و دشمنی با دیگران برای فرد فراهم می کند به شدت باید از آن پرهیز کرد. در واقع کینه ... Images for تصویر یک رذیله ی اخلاقی! عکس و تصویر یک رذیله ی اخلاقی! - سرزه www.serze.com/تصویر-رذیله-اخلاقی-2656627/‎Cached2 ژانویه 2017 ... عکس عکس و تصویر یک رذیله ی اخلاقی! یکی از گناهان بزرگ که قلب مومن را تیره و تار می کند کینه توزی است. که البته چون این رذیله اخلاقی بستر ... تصویر یک رذیله ی اخلاقی! - سایت موسسه فرهنگی و اطلاع رسانی تبیان tnews.ir/تبیان/c22377234270.html‎Cached1 ژانویه 2017 ... انسان مومن باید سعی کند با شخصی که کینه و دشمنی او را در دل دارد رفتار دوستانه و گفتار مشفقانه داشته باشد. در قضای حوائج او تلاش نماید. در مجامع ... تصویر یک رذیله ی اخلاقی! - تی نیوز tnews.ir/news/c22377234270.html تصویر یک رذیله ی اخلاقی! دریافت خبر : دوشنبه 13 دی 1395 ساعت 16:41. تصویر یک رذیله ی اخلاقی! انسان مومن باید سعی کند با شخصی که کینه و دشمنی او را در دل ... امثال و حکم نهج البلاغه و تزکیه اخلاقی | مقالات نهج البلاغه | ضرب ... farsi.balaghah.net/content/امثال-و-حکم-نهج-البلاغه-و-تزکیه-اخلاقی-0‎Cached Similarجمله موارد کاربرد ضرب المثلها در ادبیات جنبه ی اصلاحی آن در اخلاق و رفتار جامعه می ... گاه یک عبارت کوتاه و آهنگین یک مثل در نفی و براندازی و یا معرفی یک رذیله ... ۴ رذیله اخلاقی از نگاه امیرمومنان(ع) در گفت وگو با دکتر حمیدزاده/۲ ... fa.shafaqna.com/news/359374/‎Cached11 آوریل 2017 ... جامعه ایران به عنوان یک جامعه اسلامی، در زمینه اخلاقی و رفتاری دچار فراز و ... عمق زشتی این رذیله را به تصویر بکشد؛ علی(ع) نسبت به دروغ گویان چه ... پایگاه اطلاع رسانی دفتر حضرت آیت الله العظمی مظاهری-(اخلاق در خانه ... www.almazaheri.org/.../Index.aspx?...(اخلاق%20در%20خانه/جلد%20دوم(فضائل%20و%20رذائل%20اخلاقی...‎Cached Similarبدین ترتیب که هر روز یک فضیلت اخلاقی را همراه چگونگی کسب و ریشه‌دار کردن آن در دل بیان کنم و روز دیگر یک رذیله ی اخلاقی را به همراه شیوه ی معالجه ی آن از طریق ... احادیث منتخب saznaa.ir/newindex.aspx/Comment/SWF/1386/newindex.aspx?pid... آنگاه یک روز بر سر شوهرش منت بگذارد و بگوید تو کیستى؟ این اموال مال من است. در این صورت اجر و عمل ... تصویر یک رذیله ی اخلاقی! هنوز فرصت باقیست، بشتابید! تعبیر آیت الله آقا مجتبی تهرانی از آراستگی به اخلاق www.almahdei.ir/.../اخلاق...اخلاقی/547-تعبیر-آیت-الله-آقا-مجتبی-تهرانی-از-آراستگی-به-اخلاق‎Cachedانسان اگر یک رذیله اخلاقی در رابطه با یکی از قوا را در طول زمان، روی روح خود نقش ... در گفتاری با طرح یک سوال به تبیین چگونگی متخلق شدن انسان به اخلاق فاضله و ...