مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

چرایی ارسال پیامبران (ع)

[ad_1]
مفیدستان:
چرایی ارسال پیامبران ع

از دیرباز این سوال مطرح بوده که پیامبران برای چه آمده اند

1- آیا برای برپایی یک نظام سیاسی جدید با قوانینی جدید جهت ایجاد یک منظومه حقوقی، خانوادگی ، اقتصادی و حکومتی اختصاصی نوبنیاد بوده است ؟

2- و یا برای سوق مردم به سمت یک جامعه ای ایمانی اخلاقی و پویای مبتنی بر توحید بوده است ؟

در صورت پذیرش نظر اول ، همه تلاشهای دین مداران از عصر نزول تا امروز ، کشف قوانین مستتر در دعوت پیامبر برای اثبات و تثبیت آنها در هر زمان و زمینه ای خواهد شد ، بدون آنکه حتی نیم نگاهی به عقلانیت جامعه داشته باشند و یا به مغایرتهای اخلاقی آنها بیاندیشند و یا مظالمی که از ناحیه آنها به فرد و جامعه و حتی اصل دعوت پیامبر وارد می شود ، را مورد توجه قرار دهند .

در این نگاه که فقه متولی آن می شود ، هر تحقیق و یا سخنی با عنایت به محوریت احکام ( چه موجود در عصر نزول و چه استخراج شده از ذهن فقها بر مبنای معیارهای خود تعریفی آنها ) پیش می رود و احکام است که موضوعیت پیدا می کنند .

اما در صورت پذیرش نظر دوم ، همه تلاش دین مداران بر این متمرکز می شود که قالب کلی دعوت پیامبر ، که توحید ، معنویت و اخلاق است را از لابلای آیات قرآن و سیره او استخراج و پرورش داده و با توجه به ابزارهای علمی و فرهنگی زمانه به جامعه تزریق کنند و سرگشتگی بشر را در بین سوالها و اضطرابات درونی خود در این دنیای صنعتی مادی که آرامش درونی او را با چالشی جدی مواجه کرده ، از بین برده و معنای جدیدی از جاودانگی و عشق به او القا کنند .

در این نگاه ، هیچ حکمی موضوعیت نداشته و بلکه هر تلاشی در تحقیق و بررسی متون و سیره ، با عنایت به محوریت " اهداف عالی ایمان و اخلاق " به بار می نشیند و تبعا هر حکمی ( چه قدیمی و چه جدید ) تنها در حد طریقیت رسیدن به آن اهداف ارزش پیدا می کنند و هر زمانی که در مواجهه با عقلانیت و اخلاق و عدالت زمانه ، نتوانند نقش خود را ایفا کنند ، بدون هیچگونه شک و یا ابهام و یا ترسی ، جای خود را به قوانین جدید می دهند .

از آنجا که جامعه بشری ، در قرون گذشته به بلوغ اندیشه و عقلانیت کافی نرسیده بود ، جایی برای سخن گفتن از دین و نوع نگاهی که می توان به آن داشت نبوده است ( غیر از استثنائاتی که معمولا منجر به حذف صاحبان آنها می شده است . ) .

اما در این چند دهه اخیر ، که عقلانیت و اندیشه ، از ویژگیهای برجسته بشری شده است ، قالبهای فکری گذشته ، که ادیان مختلف ابراهیمی و غیر ابراهیمی از نمادهای خاص آنهاست ، بشدت مورد تردید و نقد جدی قرار گرفته است .

و در این آزمون عقلانیت و اخلاق ، نگاه اول به دین ، که نگاه احکام محور بوده است ، به بن بست عجیبی برخورد کرده و علیرغم دست و پازدنهای مختلف ، حتی با پوشیدن لباس مدرنیته به آن ( با اصطلاحات جدید حقوقی و اقتصادی و سیاسی و .. ) نه تنها به جایی نرسیده است ، بلکه بیشتر به گریزان کردن نسل نو جامعه از حتی اصل دین منجر شده است .

و لیکن از آنجا که انسان موجودی دو بعدی بوده ، که بعد معنویت و روحانیت اوست که در صورت هدایت درست آن ، به زندگی او معنا می بخشد و می تواند به اضطرابهایش پایان دهد ، دین هرگز قابل حذف از زندگی و یا حتی اندیشه او نبوده است .

در اینجا بود که دین مداران این چند دهه ، بعنوان نو اندیشان دینی ، وارد عرصه شده و نگاه دوم به دین ، که مبتنی بر ایمان و اخلاق میباشد را زنده کرده و بر آن پای می فشارند و روز بروز جای خود را در بین نسل نو اندیش ، بیشتر باز کرده است .

در این نگاه ، هدف پیامبران :

1- اصلاح اعتقاد ایمانی مردم میباشد . ( و ما ارسلنا من قبلک من رسول الا نوحی الیه انه لا اله الا انا فاعبدون / انبیا 25 )

2- و تربیت اخلاقی فرد و جامعه ( لَقَدْ مَنَّ اللّهُ عَلَی الْمُؤمِنِینَ إِذْ بَعَثَ فِیهِمْ رَسُولًا مِّنْ أَنفُسِهِمْ یَتْلُو عَلَیْهِمْ آیَاتِهِ وَیُزَکِّیهِمْ وَیُعَلِّمُهُمُ الْکِتَابَ وَالْحِکْمَهَٔ وَإِن کَانُواْ مِن قَبْلُ لَفِی ضَلالٍ مُّبِینٍ / آل عمران 164 - انی بعثت لاتمم مکارم الاخلاق / مستدرک الوسائل، ج11، ص 187، باب6، ح1. )

3- بگونه ای که نتیجه نهایی آن ، ایجاد یک جامعه عدالت محور توسط خود مردم بشود .( لیقوم الناس بالقسط / حدید 25)

بنابر این ظهور پیامبر(ص) ، برای ایجاد یک جامعه جدید با نظامات و قواعد جدید و نوبنیاد در زمینه های خانوادگی ، حقوقی ، اقتصادی ، حکومتی و ... نبوده است ، بلکه ایشان ، در راستای تربیت ایمانی اخلاقی فرد ، جهت سوق جامعه بسوی یک جامعه عدالت محور ، ضمن رعایت قواعد و ارزشهای مثبت جامعه عصر نزول و عنایت به حد فهم و پذیرش مردم ، ارشاداتی در زمینه های مختلف کرده و وقتی به حکومت مدینه نائل می شوند ، از همان قوانین موجود آن عصر ، با تعدیلات و یا اصلاحات اخلاقی آنها ، در حدی که با مقاومت اقشار و افکار مختلف مردم روبرو نشده و اصل دعوتش تحت الشعاع آن اختلافات قرار نگیرد ، به عنوان ابزار و روش رسیدن به هدف خود ، بهره برداری نموده است ( احکام امضایی ) و هرگز در پی تدوین یک نظامنامه جدید حکومتی فراتاریخی نبوده است که در اعصار بعدی به دلیل رشد عقلانی و علمی مردم با چالشهای جدی مواجه شود . ( کتاب حکومت دینی و حقوق انسان – مرحوم منتظری - ص 144 )

بطور مثال :

• در نظام خانواده ، هدف را ایجاد سکون و آرامش همسران می داند بگونه ای که ضمن کاهش اضطرابهای آنها که حاصل مشکلات اقتصادی و اجتماعی جامعه می باشد ، بتوانند محیطی امن و زیبا برای پرورش فرزندانی ایمانی اخلاقی فراهم کنند . ( و من آیاته ان خلق لکم من انفسکم ازواجا لتسکنوا الیها و جعل بینکم مودهٔ و رحمهٔ ان فی ذلک لآیات لقوم یتفکرون / روم 21 )

• در نظام حقوقی ، هدف را اجرای عدالت جهت تضمین آرامش و امنیت مردم می داند ، که بتوانند فارغ از هر اتفاقی ، تلاش خود را برای ارتقا سطح زندگی و جامعه خود از همه جنبه هایی که به آنها مربوط است ، به انجام برسانند . ( ان الله یامرکم ان تؤدوا الامانات الی اهلها و اذا حکمتم بین الناس ان تحکموا بالعدل ان الله نعما یعظکم به ان الله کان سمیعا بصیرا / نسا 58 )

• در نظام اقتصادی ، هدف ، برخورداری همه جامعه از منابع خدادادی است بدون هیچگونه اجحاف به کسی و یا قشری خاص ( فانه لا ضرر و لا ضرار / قاعده لاضرر و لاضرار – و ده ها مصداق قرآنی از جمله و لا تاکلوا اموالکم بینکم بالباطل و تدلوا بها الی الحکام لتاکلوا فریقا من اموال الناس بالاثم و انتم تعلمون / بقره 188 و یا ویل للمطففین / مطففین 1 )

• در نظام حکومتی ، هدف را حضور مردمی در تصمیمات حکومتی و اجتماعی می داند . ( امرهم شوری بینهم / شوری 38 – و شاورهم فی الامر / آل عمران 159 - لَوْ لاَ حُضُورُ اَلْحَاضِرِ وَ قِیَامُ اَلْحُجَّهِٔ بِوُجُودِ اَلنَّاصِرِ ... لَأَلْقَیْتُ حَبْلَهَا عَلَی غَارِبِهَا – خطبه 3 نهج البلاغه ، شقشقیه )

• در نظام اجتماعی ، هدف را کرامت بخشی به انسان از هر نژاد و آیین و با هر تفکر و یا باور میداند . ( و لقد کرمنا بنی آدم / اسرا 70 – لاتکن عبد غیرک و قد جعلک الله حرا / نامه 31 نهج البلاغه ، وصیت به حسنین )

• در روابط اجتماعی بین افراد ، هدف را علاوه بر رعایت عدالت اجتماعی ، نیکویی و انفاق به یکدیگر را ارزشی والاتر معرفی میکند . ( ان الله یامر بالعدل و الاحسان و ایتاء ذی القربی / نحل 90 - لن تنالوا البر حتی تنفقوا مما تحبون و ما تنفقوا من شی ء فان الله به علیم / آل عمران 92 )

با توجه به موارد مذکور :

آنچه که برای پیامبر(ص) ، در یک منظومه اجتماعی ، اهمیت داشته ، رسیدن به اهداف ارشادی فوق بوده است ، که در اولین و مهمترین مرحله ، تربیت ایمانی - خلاقی فرد و تبعا جامعه باید مورد توجه قرار گیرد ، و البته محور بنیادین بعثت ایشان نیز اهتمام جدی به همین امر مهم و اساسی بوده است .

و آنگاه که قرار است جامعه در راستای ایجاد حکومتی مردم محور ، اقتصادی قسط محور ، خانواده ای آرمش محور ، سیستم حقوقی عدالت محور و از همه مهمتر ، ایجاد فضایی آکنده از معنویت اخلاقی و کرامت انسانی ، حرکت کند ، بایستی به همه زیرساختهای فرهنگی ، سنتی ، علمی و عقلانی خود نگاه کرده و اقتضائات مربوطه را در نظر داشته و منظومه کلی خود را برقرار نماید .

و این امر ، نه حقی الهیست که به شخصی خاص عطا شده باشد ، که بر عهده خود مردم و از حقوق خود آنها شمرده شده است .

در این نگاهست که هیچ حکم و یا قانونی ، حتی از یک نسل قبل ، قابل تسری به عصر بعدی نخواهد بود ، مگر آنکه بتواند در رساندن جامعه به اهداف فوق ، در برابر قوانین رقیب خود ، ارجحیت خود را به اثبات رسانده و عقلا و متخصصان مربوطه را اقناع کند .

محمد صالحی

https://telegram.me/beshnofekrkon

http://mahsan.rasekhoonblog.com


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

مفهوم آیه النبی اولی بالمومنین من انفسهمچرایی ارسال پیامبران ع برخورد تاریخی امام علی با کسانی که با او بیعت نکردند هدف امام گفتاری از آیت‌الله جوادی آملی دلایل برتری پیامبر …همه انبیا سخن حق آورده‌‌اند ولی کتب انبیای گذشته زیر هیمنه، سیطره و نفوذ قرآن کریم بینات کار و تلاش از منظر قرآنو اما، در قرآن از کلمات مترادف و هم معنی کار و تلاش نیز فراوان یاد شده است برای چگونه مسلمان وشیعه شوم؟چگونه مسلمان وشیعه شوم؟ آموزش گام به گام اسلام به زبان ساده برای غیر شیعیان چگونه اسامی پیامبر اعظمص در کتاب‌های مقدس سایر ادیانعلاوه بر آیات قرآنی و اعترافات بسیاری از کشیشان مسیحی درباره رسالت و عظمت حضرت محمدص اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعیآیات قرآن که درباره امام زمانعج است، کدام هاست؟ …آیات بسیاری درباره امام زمان عج در قرآن وجود دارد و بعضی تا ۲۵۰ آیه از آیات قرآن را ذبح شرعیذبح شرعی ذبح شرعی امام حسین علیه السلام حسین بن علی بن ابی طالب ع ۴۶۱ق، مشهور چرا اهل تسنن دست بسته نماز می خوانند شهر سوالبا عرض سلام در پاسخ به اینکه حضرت علی ع و اهل بیت ع متعلق به تمام جهان هستند، باید مهدویت در قرآن کریم در این مقاله دو موضوع مهدویت در قرآن و لقب قائم آل محمد را بررسی می کنیم آیا مهدویت در گفتاری از آیت‌الله جوادی آملی دلایل برتری پیامبر اکرمص بر همه انبیا سخن حق آورده‌‌اند ولی کتب انبیای گذشته زیر هیمنه، سیطره و نفوذ قرآن کریم حفظ می بینات کار و تلاش از منظر قرآن و اما، در قرآن از کلمات مترادف و هم معنی کار و تلاش نیز فراوان یاد شده است برای مثال در مفهوم آیه النبی اولی بالمومنین من انفسهم چرایی ارسال پیامبران ع برخورد تاریخی امام علی با کسانی که با او بیعت نکردند هدف امام حسین چگونه مسلمان وشیعه شوم؟ اسلام یعنی ایمان به خداوند مهربان، فرشتگان، کتاب های آسمانی، پیامبران و فرستادگان الهی اسامی پیامبر اعظمص در کتاب‌های مقدس سایر ادیان علاوه بر آیات قرآنی و اعترافات بسیاری از کشیشان مسیحی درباره رسالت و عظمت حضرت محمدص در اسلام کوئست مرجعی برای پاسخگویی به سوالات دینی، اعتقادی و شرعی آیات قرآن که درباره امام زمانعج است، کدام هاست؟ شهر سوال آیات بسیاری درباره امام زمان عج در قرآن وجود دارد و بعضی تا ۲۵۰ آیه از آیات قرآن را مرتبط ذبح شرعی ذبح شرعی ذبح شرعی امام حسین علیه السلام حسین بن علی بن ابی طالب ع ۴۶۱ق، مشهور به چرا اهل تسنن دست بسته نماز می خوانند شهر سوال با عرض سلام در پاسخ به اینکه حضرت علی ع و اهل بیت ع متعلق به تمام جهان هستند، باید عرض بکنم ۞ به وبلاگ مرکا خوش آمدید ۞ بر قامت رعنای شهیدان صلوات زمزمه نایب المهدی با حضرتش عج ای سید و مولای من من جان ناقابلی



لینک منبع :چرایی ارسال پیامبران (ع)

چرایی ارسال پیامبران ع - آفتاب www.aftabir.com/articles/view/.../c7.../چرایی-ارسال-پیامبران-ع‎Cached7 دسامبر 2016 ... از دیرباز این سوال مطرح بوده که پیامبران برای چه آمده اند. اهداف بعثت پیامبران الهی از نگاه آیات و روایات www.hawzah.net/.../اهداف-بعثت-پیامبران-الهی-از-نگاه-آیات-و-روایات‎Cached Similarخداوند، اهداف بلند و فایده های بی شماری را در ارسال پیام آوران برای شکوفا کردن ... در بخشی از آیات، هدف از بعثت پیامبران، آموزش کتاب آسمانی و حکمت معرفی شده است. .... فِی التَّوْرَاةِ وَالْإِنجِیلِ یأْمُرُهُمْ بِالْمَعْرُوفِ وَینْهَاهُمْ عَنْ الْمُنکرِ وَیحِلُّ لَهُمْ الطَّیبَاتِ وَیحَرِّمُ عَلَیهِمْ ... رسالت انبیاء چیست؟ و آیا انسان بدون پیامبر به هدف خلقت نمی‌رسد ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa30469‎Cached Similarامام علی (ع) در بیان فلسفه بعثت بر این نکته توجه می دهد که بی وجود پیامبران مردم ... شیخ الرییس در کتاب شفا، درباره ضرورت ارسال پیامبران مطالبی دارد که خلاصه ... تعدد پیامبران فرستاده شده از طرف خداوند برای چیست؟ - گنجینه پاسخ‌ها ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa4811‎Cached Similarبا رسیدن بشریت به عصر پیامبر اکرم (ص) و رشد نسبی بشر خداوند کاملترین و جامع ... را بر آنان ارسال کرده و وظیفه حفظ وتبیین و تفسیر آن را بر عهده امامان معصوم( ع) ... در مورد انسان نیز امکان عرضه کامل ترین دین از مرحله ابتداء ارسال پیامبران ( دوره ... باورهای قدیم و اندیشه های نو - چرایی ارسال پیامبران(ص) - 2 mahsan.rasekhoonblog.com/show/723267/ 26 نوامبر 2016 ... چرایی ارسال پیامبران(ع) - 2. در این نگاه ، هدف پیامبران : اصلاح اعتقاد ایمانی مردم میباشد . ( و ما ارسلنا من قبلک من رسول الا نوحی الیه انه لا اله الا انا ... چرا تمامی پیامبران در یک منطقه بودند؟؟ | مرکز ملی پاسخگویی به ... www.pasokhgoo.ir/node/33785‎Cached Similar24 مه 2011 ... چرا هرچی پیامبر بوده و نبوده تو همین 1 تیکه زمین بوده؟ ... موید همین مطلب است چنان که در برخی روایات از على علیه السلام نقل شده که خداوند پیامبرى را ... طلبه پاسخگو/ پرسش از شما پاسخ ازما - بر چه معیاری پیامبران برای ... www.t-pasokhgoo.ir/.../پیامبر...پیامبران/...پیامبران/648-بر-چه-معیاری-پیامبران-برای-رسالت-انتخاب-شدند؟.html‎Cached Similar27 مه 2013 ... حضرت علی(ع) علت ارسال رسولان را چنین فرمود: «لیثیروا دفائن العقول(5)؛ پیامبران می آیند تا عقول مردم را بارور نمایند». بعد از آمدن آن همه پیامبر ... پاسخ به شبهه - س: چرا انبیا همه در منطقه‌ی خاورمیانه بود‌ه‌اند و مثلاً چین یا ... www.x-shobhe.com/shobhe/1659.html‎Cached Similarهمان‌گونه که قبر 5 نبی (ع) در قبرستان تخت فولاد اصفهان است و به رغم آن که ... تمام افرادباهرنوع طرزتفکری راقانع کرداینکه کسی درموردچرایی مکانی ارسال پیامبران ... هدف از آمدن پیامبران - پایگاه خبری تحلیلی "dalel" www.seraj1.loxblog.com/.../هدف%20از%20آمدن%20پیامبران.htm‎Cachedابو بصیر می گوید از امام صادق (ع) پرسیدم به چه علت خداوند به انبیاء و رسولان و شما .... زمانی بدون راهنما نبوده است و ارسال پیامبران هیچگاه قطع نشده است و زمین از حجت ... ضرورت وجود انبیا در عالم (4) - تبیان article.tebyan.net/147418/ضرورت-وجود-انبیا-در-عالم-4-‎Cached12 دسامبر 2010 ... در مقالۀ پیشین، دیدگاه قرآن کریم دربارۀ پیامبران و انبیاء الهی را ذکر کرده و به برخی از ویژگی های انبیا از دیدگاه قرآن اشاره کردیم. ... 1. ارسال به وبلاگ تبیان .... شیعه اثنی عشری در یکصد و پنجاه اصل، انتشارات امام صادق (ع)، 1385.