مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک

[ad_1]

تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک

قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غرب رود بزرگ قره‌سو قرار دارد؛ منطقه‌ای که به نام کلیبر معروف اسـت.دژ بابک خرمدین بر فراز قله کوهستانی در حدود 2300 تا 2700 متر از سطح دریا ارتفاع دارد.قلعه بابک که به نام‌های قلعه بابک، دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم معروف اسـت دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم‌دین بوده اسـت که در هنگام قیام بر علیه دستگاه خلافت عباسی در قرن سوم هجری ساخته شده اسـت.

مسافت راه کلیبر به قلعه حدود 3 کیلومتر اسـت و به هنگام عبور باید گردنه‌ها و گذرگاه‌های خطرناکی را پشت سر گذاشت.قبل از رسیدن به دروازه قلعه و ورود به بنای مستحکم دژ باید از معبری عبور کرد که به صورت دالانی اسـت و از سنگ‌های منظم طبیعی شکل گرفته و تنها گنجایش عبور1 نفر را دارد و دو نفر به سختی می‌توانند از آن بگذرند.

فاصله این معبر تا باروی قلعه در حدود 200 متر اسـت و مقابل آن قرار دارد. از همین نقطه اسـت که صعوبت راه و ابهت خاص این قلعه رفیع و موقعیت خیره کننده آن بیننده را به اعجاب وا می دارد.امتداد بصری معبر در نهایت به دروازه قلعه ختم می‌شود و دقیقاً در راستای آن قرار دارد که باعث می‌شود ورود هر تازه وارد و سپاهی و غیره از طریق دو برج دیده بانی در سمت دروازه ورودی قابل رؤیت باشد.

برای نفوذ به داخل تنها راه ورود دروازه اصلی اسـت و از کوهستان امکان وارد شدن به قلعه وجود ندارد.با گذر از دروازه ورودی و پشت سر گذاشتن بارو، جهت رسیدن به دژ اصلی باید از گذرگاهی باریک که حدود 100 متر صعود از ارتفاع را نیز به همراه دارد گذشت تا به مدخل ورودی قلعه رسید، مسیری صعب العبور که از یک سمت مشرف به دره‌ای اسـت

با جنگل‌های تنک و ژرفایی در حدود 400 متر که به صورت تیغه و دیواره تا قعر دره ادامه دارد. در تکیه گا‌ه‌های طبیعی این دیواره‌ها و 4 جهت بنا 4 جایگاه برای دیده‌بان‌ها به صورت نیمه استوانه ساخته شده‌ اسـت. اینها مقر کوه بانیه‌ها و سربازانی اسـت که هر جنبنده‌ای را تا کیلومترها دورتر، از فراز دره‌ها و کوهپایه‌ها زیر نظر می‌گرفتند.

پس از صعود، برای ورود به دژ اصلی از مدخل دیگری با پلکان‌هایی نامنظم باید عبور کرد. طرفین مدخل دژ، به وسیله دو ستون کاذب مشخص شده اسـت.بنای دژ که دو طبقه و سه طبقه اسـت، پس از ورودی قرار گرفته اسـت و پس از آن تالار اصلی وجود دارد که اطراف آن را 7 اتاق فرا گرفته اسـت، اتاق‌هایی که به تالار مرکزی را دارند.

در قسمت شرقی دژ تأسیسات دیگری مرکب از اتاق‌ها و آب انبارها ساخته شده اسـت؛ سقف آب انبارها با طاق جناغی و گهواره‌ای استوار شده‌اند. محوطه داخلی آنها نیز به وسیله نوعی ساروج غیر قابل نفوذ گردیده و به هنگام زمستان از برف و باران پر شده و در تابستان و هنگام مضایق و محاصره‌ها از آب آنها استفاده می‌شده اسـت.

در سمت شمال غربی دژ پلکان‌هایی سرتاسری وجود داشته که اکنون ویران شده و قسمت‌هایی از آن بیرون خاک اسـت و تنها راه صعود به بخش‌های مرتفع تر بناست.از آثار معماری و برخی از سنگ‌های زبره تراش و روش چفت و بست سنگ‌ها و ملات ساروج و اندود دیوارها از نوعی گچ و خاک می‌توان دریافت که ساختمان این دژ و قلعه در روزگار اشکانیان و بخصوص ساسانیان ساخته شده اسـت.

این دژ در قرون دوم و سوم و تا چند قرن پس از آن مورد تعمیر و مرمت قرار گرفته و تغییراتی در آن به وجود آمده و الحاقاتی در بنا ایجاد شده اسـت. اشیا و ابزاری که از قلعه بابک به دست آمده، سفالینه‌های منقوش و لعاب خورده اسـت که یک دوره استقرار تا اوایل قرن هفتم هجری را نمایش می‌داد.همچنین تعدادی سکه مسی کشف شده که برخی از آنها به علت ساییدگی و زنگ خوردگی فراوان غیرقابل خواندن اسـت

و در بین این سکه‌ها برخی مربوط به اتابکان آذربایجان و هزارسیبان (قرون ششم و هفتم هجری) هستند.به لحاظ سوق الجیشی موقعیت استقرار بنا بر فراز قله به گونه‌ای ست که 20 نفر سپاهی قادر بودند هجوم یک سپاه صد هزار نفری را مانع شوند و تلفاتی هم نداشته باشند. چون تیر

و کمان و اسلحه معمول زمان به سربازان و مستحفظانی که بر بلندی موضع می‌گرفتند به جهت بعد مسافت بی تاثیر بودند.قلعه بابک در سال 1345 با شماره 623 در لیست آثار ملی، تاریخی و فرهنگی ایران ثبت شد و مرمت آن از سال 1376 توسط اداره کل میراث فرهنگی آذربایجان شرقی آغاز شد.

 

گردآوری: مجله ی اینترنتی دلگرم

 

+ 1
مخالفم - 0

[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

معرفی قلعه بابک قلعه جمهور معروف به دژ بابک در کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شعبه‌ای گردشگری مکانهای تفریحی جهان دانستنی های …تصاویر دیدنی از عجیب ترین هتلهای دنیا خانه عباسیان، خانه محجبه نقاب دار جاذبه های سفری خاطره انگیز به کلیبر؛ بهشت آذربایجانایران شهرها و روستاهای فراوانی دارد که هر کدام زیبایی خاص خود را دارند برخی از آنها شهرهای استان تهران دیدنی های استان تهران ایران …دیدنی های استان تهرانمکان های دیدنی استان تهراندیدنی های استان تهرانجاذبه های نامه سرگشاده یک ارتشی بازنشسته به حسن عباسیبازنشستهبهحسنعباسیبا عرض ادب و سلام، بنده کلیپ مورد بحث را مشاهده ننموده اما از متن نامه چنین به نظر می شهر شما چقدر جمعیت دارد؟ جدولشهرشماچقدرجمعیتکشور ایران در حال حاضر معادل ۷۷ میلیون و ۱۸۹ هزار و ۶۶۹ نفر جمعیت دارد از این تعداد مقالات کاربردی فارسی متاسفانه بسیاری از خانواده ها ما بدون توجه به نیاز های واقعی زندگی خود دچار اشتباهی همکاری با ما فضول محلههمکاریبامادر خواست همکاری از هم میهنان در فرستادن مقاله و نوشتار برای چاپ در فضول محله



لینک منبع :تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک

Images for تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک قلعه بابک - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/قلعه_بابک‎Cached Similarقلعه‌بابک یا دژ بابک، بنا شده در بالای کوهی به بلندای ۲۳۰۰ متر، نزدیک به سه .... بنای دژ جمهور یا دژ بذ شامل قلعه و قصر، بر فراز قله‌ای به بلندای بیش از ۲۳۰۰ تا ... تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک www.payesh8523.ir/fa/.../تصاویری-از-قلعه-جمهور-معروف-به-دژ-بابک‎Cached20 جولای 2016 ... قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غرب رود بزرگ قره‌سو قرار دارد؛ تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک - مجله اینترنتی دلگرم www.delgarm.com/.../143323-تصاویری-از-قلعه-جمهور-معروف-به-دژ-بابک‎Cached17 فوریه 2016 ... تصاویری از قلعه جمهور معروف به دژ بابک-قلعه بابک -قلعه جمهور یا قلعه بابک کلیبر -رقص آذربایجانی در قلعه بابک -قلعه بابک در استان ... قلعه بابک؛ راز مقاومت بیست و دوساله خرم‌دینان - کجارو www.kojaro.com/.../babek-castle-the-secret-resistance-twenty-two-year-khorramdin/‎Cached11 فوریه 2016 ... قلعه جمهور معروف به دژ بابک در ۵۰ کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شعبه‌ای از رود بزرگ قره‌سو قرار دارد؛ منطقه‌ای که به نام کلیبر ... معرفی قلعه بابک - تبیان article.tebyan.net/81889/معرفی-قلعه-بابک‎Cached14 ژانویه 2009 ... قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غربی شعبه‌ای از رود بزرگ قره سو قرار دارد؛ منطقه‌ای که به نام کلیبر ... له کننده در قلعه بابک orgs.asia/plant/11668‎Cachedقلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غرب ... تصاویری زیبا از قلعه بابک , قلعه بابک بر فراز قله ای مرتفع در غرب کلیبر ... قلعه بابک ( بذ - دژ بابک - قلعه جمهور ) | گردشگری و تور تیشینه www.tishineh.com/.../قلعه-بابک-(-بذ---دژ-بابک---قلعه-جمهور-)‎Cached Similarقلعه بابک که به نام‌های قلعه بابک، دژ بابک، بذ و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار تاریخی ایران، بابک خرم‌دین بوده است که در هنگام قیام بر علیه دستگاه خلافت ... سنگ شکن در قلعه بابک - صفحه خانگی www.millcrushermall.tk/Mar-31/سنگ-شکن-در-قلعه-بابک/ قلعه بابک که به نام های دژ بابک، بذ جمهور و قلعه جمهور هم معروف است دژ و مقر سردار ... تصاویری زیبا از قلعه بابک , قلعه بابک بر فراز قله ای مرتفع در غرب کلیبر ... قلعه تاریخی بابک +عکس | اقتصاد آنلاین www.eghtesadonline.com/بخش.../150959-قلعه-تاریخی-بابک-عکس‎Cached10 ا کتبر 2016 ... به گزارش اقتصاد آنلاین، قلعه جمهور معروف به دژ بابک در 50 کیلومتری شمال شهرستان اهر و در ارتفاعات غرب رود بزرگ قره‌سو قرار دارد؛ منطقه‌ای که به ...