مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

تاریخچه پیدایش ضرب المثل

[ad_1]

بامداد- تاریخ پیدایش امثال و حکم
آنچه به صورت علم در تاریخ ثبت شده است، اندیشه پیشگامان فلسفه در صدهاسال قبل از میلاد مسیح است. فلسفه قبل از سقراط ناظر بر علوم طبیعی بود و با اخلاقیات و دین و آئین مردم و سایر اعتقادات فکری و تربیتی آن دوران، کاری نداشت. فلاسفه تمام کوشش و توان خود را به بحث و بررسی در مورد علوم مادی و فعل و انفعالات طبیعی نموده و توجه خود را صرف علم الاشیاء می کردند.

آنچه جزو علم و دانش آن زمان محسوب نمی شد اخلاقیات و اصول اخلاقی و آراء معنوی جامعه بود. علی رغم بی توجهی به این مهم، از بدو تشکیل اجتماعات شهری و تمدن های باستانی، حتی قبل از ظهور ادیان بزرگ، انسان ها به ضرورت اخلاق و ادبیات و فرهنگ وابسته به آن پی برده و به اهمیت آن در زندگی خود، آگاهی داشتند. امثال و حکم نیز قبل از طبقه بندی علوم و قرن ها پیش از ظهور فلاسفه، وجود داشته است.

انسان اجتماعی، از تشخیص میان خوب و بد عاجز نبوده است و بر اساس تجربه و برخورداری از اساطیر و داستان های موجود، طبق نیاز و شرایط خود، به ساختن ضرب المثل وعبارات و اصطلاحات اخلاقی پرداخته است. افکار سقراط در توسعه و رشد اخلاق نقش عمده دارد. وی اخلاق را مهم تر از سایر بخش های علوم و به طور کلی فلسفه نظری می داند. سیسرو گفته است که سقراط فلسفه را از آسمان به زمین آورد.

این گفتار بدین معنی است که انسان را به عنوان مرکز ثقل و محور مباحثات فلسفی قرار می دهد. شاگردان سقراط یعنی ارسطو و افلاطون دنباله بحث اخلاق را گرفته و به آن شکل علمی و فلسفی دادند. علم اخلاق به خصوص مرهون مساعی ارسطو است که برای آن اصول و مبانی قائل شد و این قوائد را در دسترس مردم قرار داد.

براساس متون تاریخی اولین بار ارسطو به جمع آوری امثال و حکم و تحقیق علمی آن اقدام نمود که متأسفانه رساله او بنام «امثال و حکم»∗، از بین رفته است. در یونان باستان فلاسفه، شعرا و نویسندگانی مانند: افلاطون، آپولونیوس، سوفکلس، همر، آریستوفان، آیشیلس، اوریپیدس و دیگران با بکار بردن «امثال» در آثار خود، آن را به عنوان بخشی از ادبیات، هم ردیف امثال سایره قرار داده اند. نویسندگان و فلاسفه رومی مانند: پلاتوس، ترِنس، هوراس و سیسرو هم نوشته های خود را مزیّن به امثال و حکم نموده ولی هیچ کدام به جمع آوری یا تحقیق در پیرامون آن نپرداخته اند، ضمن اینکه اکثر مثل های موجود در ادبیات رومی، متکی بر امثال و حکم یونانی است که بعدأ اروپائیان به ترجمه آن ها اقدام نموده و به گنجینه فرهنگ عامیانه خود غنای بیشتری دادند.

نویسندگان معاصر نیز با استفاده از ضرب المثل در آثار خود و تغییر آنها بر اساس ولریسم، چهره ای طنزآمیز به ادبیات بخشیده اند. نویسندگانی چون برتولت برشت، گونتر گراس، مارتین والزر، اریش کستنر، هانس ماگنوس انسنبرگر و هاینریش بل در آلمان و صادق هدایت، محمدعلی جمال زاده، علی اکبر دهخدا، ایرج میرزا و عارف قزوینی و هنرمندان دیگر در ایران، ستارگان درخشان ادبیات و فرهنگ مردمی هستند و نامشان باقی.

در مورد پیدایش و رواج امثال و اصطلاحات مثلی هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. جملاتی که امروزه به عنوان امثال و حکم شناخته شده و در تکلم عموم جاری است، ابتدا گفتار لحظه ای و ترواش برق آسای اندیشه انسان سخن گو بوده که به لحاظ مؤثربودن، دقیق بودن و دلنشین بودن آن در ذهن شنونده حک و سپس تکرار شده است. اولین گوینده یک عبارت مثلی به همان اندازه ناشناس است که گویندگان و نویسندگان اشعار فولکلوریک و اساطیر باستانی.

کتب مقدس مانند تورات، انجیل و قرآن نه تنها یکی از سرچشمه های لایزال پند و اندرز می باشند بلکه بسیاری از امثال و حکم و اصطلاحات مثلی نیز این منابع اخذ شده اند. اگر اناجیل عهد عتیق و عهد جدید را به عنوان منبع امثال و حکم و اصطلاحات مثلی شناخته اند، به دلیل ترجمه آگاهانه آن به وسیله نابغه زبان آلمانی، دکتر مارتین لوتر∗ است. ترجمه لوتر یک برگردان تحت لفظی نیست بلکه تولّدی دیگر از کتاب مقدس مسیحیان است که عناصر فرهنگی و ادبیات مردم آلمان (اروپا) در آن مؤثر بوده است. به روایتی دیگر، مارتین لوتر ابتدا انجیل را آلمانی کرد و پس آنگاه به مردم آلمان هدیه نمود.

شایان ذکر است که حیات امثال و حکم به دوران قبل از کتابت و نوشتارهای ادیبانه باستانی رسیده که بعدأ به صورت نقل قول از گفتارهای ناب نوشته در ادبیات عتیق ملل متمدن ضبط شده اند. کتیبه های متعلق به سومری ها که با خط میخی نوشته شده، حاوی امثال و حکمی هستند که محققین «زبان شناس»∗ به کشف و ترجمه آن توفیق یافته اند.

با توجه به مطلب فوق، هر اثر ادیبانه ای که ضابط امثال و حکم باشد، نباید بدون تحقیق و بررسی، منشأ و مبدأ آن مَثَل تلقی گردد. بسیاری از امثال پیش از اینکه در آثار نویسندگان یا شعرا ظاهر شوند، مدت ها در زبان و گویش عامیانه مردم رایج و سایر بوده و همانند افسانه ها و قصه ها، سینه به سینه نقل شده اند. در کنار منابع شفاهی و گویشی، اهمیت ضبط و نگارش ادبی امثال و حکم، امثال سایره و اصطلاحات مثلی را نباید نادیده گرفت.

از این طریق نیز بسیاری از اشعار مردم پسند به لحاظ تکرار مداوم و انتشار آن ها در دور و نزدیک، به قلمرو امثال و حکم راه یافته و با اقبال مردم مواجه شده اند. اکثر قریب به اتفاق امثال و حکم اروپایی، ریشه در ادبیات قدیم یونان، روم و همچنین انجیل عهد قدیم و جدید دارد. قرن بیستم نیز زمینه ای بسیار مناسب برای ایجاد مثل و عبارات مثلی به وجود آورده است.

امثال و حکم و اصطلاحات مثلیِ متولد در قرن نوزده و بیست، در زبان های غیر اروپایی نیز رواج یافته است. در سال های اخیر به لحاظ توسعه تبلیغات و آگهی های تجارتی و استفاده از امثال به منظور کسب اعتبار برای کالاهای تجاری، و نقش رسانه های گروهی، اصطلاحات و امثال جدیدی به مِنَصّه ظهور رسیده، بنابراین دوران طرح و انتشار امثال و حکم به سر نیامده است.
گردآوری:بخش سرگرمی بیتوته


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط




کلماتی برای این موضوع

ورزش فوتبال، پیدایش و تاریخچه ورزش فوتبال آکاپیدایش و تاریخچه ورزش فوتبال قوانین فوتبال مدرن و به شکل امروزی آن در کشور انگلستان زبان های هند و اروپاییهند و اروپاییان معرفی آریاییان، که ما آنها را هند و اروپایی می نامیم، مردمانی بودند متن کامل سرود ای ایران و تاریخچه سرود ملیمتن کامل سرود ای ایران و تاریخچه سرود ملی در شهریور زمانی که نیروهای انگلیسی و دیگر تاریخچه هنر کاشیکاری درایرانتاریخچه هنر کاشیکاری درایران هنر زیبای کاشیکاری از هنرهای دستی و قدیمی ایران است که تاریخچه اتومبیل در ایران تاریخچهاتومبیلایرانآفتابمنبعبودنددستگاهشاه در سفر خود به اروپامشاهدهدستگاه مردم بختیاری ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادمردمبختیاریمردم بختیاری یا لرهای بختیاری یا ایل بختیاری از مردمان ایرانی‌تبار به‌شمار می‌آیند معنی الفبا لغت‌نامه دهخداالفبامعنی واژهٔ الفبا در لغت‌نامه دهخدا به فارسی، انگلیسی و عربی از واژه‌یابسبک هندی ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادسبکهندیعوامل پیدایش سبک هندی مذهب سفر به هند توسعهٔ اصفهان رفاه اقتصادی علاقهٔ شاهان صفوی بزرگترین سایت دانلود منابع زبان دانلود منابع …دانلود منابع آموزش زبان انگلیسی، آلمانی، زبان فرانسه، زبان عربی، زبان ترکی و اسپانیاییتصاویر شهدا و جانبازان جنگ ایران و عراقتصاویر شهدا و جانبازان جنگ ایران و عراق در سایت تالاب مشاهده میکنید جنگ عراق با ایران صنایع دستی ،مینیاتور ،معرق ،هنرهای دستی،هنرهای …صنایع دستی اصفهانصنایع دستیصنایع دستی ایرانخاتم کاریسرمه دوزی ملیله دوزیمعرق وکام در کوی ماشکسته دلی میخرند و بس بازارخودفروشی ازآن سوی دگر است رامین مرادی آموزگاری اس ام اس برای همهروزانه با جدیدترین و برترین اس ام اس ها و مطالب و عکس های جالب و دیدنی



لینک منبع :تاریخچه پیدایش ضرب المثل

تاریخچه پیدایش ضرب المثل معروف«دسته گل به آب دادن» www.yjc.ir/.../تاریخچه-پیدایش-ضرب-المثل-معروفدسته-گل-به-آب-دادن‎Cached Similar2 جولای 2013 ... در ادامه سلسله مطالب آشنایی با ریشه ضرب المثل ها،امروز با تاریخچه پیدایش ضرب المثل معروف«دسته گل به آب دادن» آشنا می شوید. ضرب المثل و تاریخچه آن چیست؟ - نمناک namnak.com/تاریخچه-ضرب-المثل.p33035‎Cachedضرب المثل و تاریخچه ضرب المثل و ریشه ضرب المثل را در نمناک بخوانید. ... تاریخ پیدایش امثال و حکم به مدت ها پیش بر می گردد چنانچه از قدیم الایام جملات و ماجراهایی ... ضرب‌المثل - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/ضرب‌المثل‎Cached Similarضرب‌المثل یا زبانزد گونه‌ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس .... در مورد پیدایش و رواج امثال و اصطلاحات مثلی هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. ‎۱ بررسی نظر کارشناسان - ‎۲ ضرب‌المثل و نسبت آن با ... - ‎۴ تاریخ پیدایش امثال و حکمپیشینه پیدایش ضرب‌المثل‌ها - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/پیشینه_پیدایش_ضرب‌المثل‌ها‎Cached Similarانسان اجتماعی، از تشخیص میان خوب و بد عاجز نبوده است و بر اساس تجربه و برخورداری از اساطیر و داستان‌های موجود، طبق نیاز و شرایط خود، به ساختن ضرب‌المثل ... ‎۱ تاریخ پیدایش امثال و حکم - ‎۲ اولین مجموعه امثال و حکم - ‎۳ اولین گوینده ضرب‌المثلتاریخچه ضرب المثل «دسته گل به آب دادن» - برترین ها www.bartarinha.ir/fa/.../تاریخچه-ضرب-المثل-دسته-گل-به-آب-دادن‎Cached Similar4 جولای 2013 ... در ادامه سلسله مطالب آشنایی با ریشه ضرب المثل ها،امروز با تاریخچه پیدایش ضرب المثل معروف«دسته گل به آب دادن» آشنا می شوید. ضرب المثل - سایت سارا شعر - ریشه ضرب المثل های ایرانی sarapoem.persiangig.com/link7/zarbolmasal1.htm‎Cached Similarدر این بخش از سارا شعر ، بررسی و ریشه یابی معروف ترین ضرب المثل های فارسی را مد نظر داشته ایم و بدین لحاظ از منابع مختلفی سود جسته ایم . با کلیک بر روی هر ... تاریخچه پیدایش ضرب المثل معروف«دسته گل به آب دادن» | در ادامه - قطره www.ghatreh.com/.../تاریخچه-پیدایش-ضرب-المثل-معروف-دسته-دادن‎Cached Similar1 مارس 2014 ... در ادامه سلسله مطالب آشنایی با ریشه ضرب المثل ها،امروز با تاریخچه پیدایش ضرب المثل معروف«دسته گل به آب دادن» آ. ضرب المثل چیست؟ - بیتوته www.beytoote.com/fun/proverb/what-saying1-story.html‎Cachedضرب‌المثل گونه‌ای از بیان است که معمولاً تاریخچه و داستانی پندآموز در پس بعضی از آن‌ها .... در مورد پیدایش و رواج امثال و اصطلاحات مثلی هیچ گونه اطلاعی در دست نیست. تاریخچه پیدایش ضرب المثل معروف«دسته گل به آب دادن» - تبیان www.tebyan.net/newindex.aspx?pid=934&articleID=900051 2 مارس 2014 ... نگاهی به تاریخچه پیدایش ضرب المثل ها در سال‌های دور زبان به زبان یا به قول معروف سینه به سینه به گوش ما رسیده؛ جوانی ساکن یکی از آبادی‌های ساکن ... آخرین خبر | ریشه ضرب المثل/ تاریخچه پیدایش اصطلاح « عهد بوق » akharinkhabar.com/Pages/News.aspx?id=1064025‎Cached2 ا کتبر 2014 ... خراسان/ زمانی که رسانه هایی مثل رادیو، تلفن و تلگراف وجود نداشت اخبار در برخی محله ها با بوق به گوش مردم می رسید؛ موارد استفاده از بوق زیاد بود، ...