مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

ملودی را با تمام وجود حس کردم

[ad_1]

گفت‌وگو با آنیتا یارمحمدی، مترجم کتاب

ملودی را با تمام وجود حس کردم

کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - مانلی شیرگیری:
آنیتا یارمحمدی نویسنده است و چندین رمان کودک و نوجوان نیز ترجمه کرده است. آخرین کار ترجمه‌ی او «بیرون ذهن من» در هفتمین جایزه‌ی ادبی پروین اعتصامی شایسته‌ی تقدیر شناخته شد و جایزه دریافت کرد. به همین بهانه درباره‌ی همین کتاب با او گفت‌وگو کردیم.

  • از دریافت جایزه‌ی پروین اعتصامی چه احساسی دارید؟

خب هر موفقیتی که به کتاب‌های آدم مجال بیش‌تر شناخته‌شدن بدهد، خوشحال‌کننده است. تقدیر‌شدن در جایزه‌ی پروین هم بیش‌تر از آن‌که بابت توجه به ترجمه‌ام خوشایند باشد، از این نظر دلگرم‌کننده بود که کاش امکان مطرح‌ شدن بیش‌ترِ کتاب را فراهم کند.

 

  • به‌نظر شما این کتاب چه وی‍ژگی‌ای داشت که دیده شد و شایسته‌ی تقدیر شناخته شد؟

فکر می‌کنم جایزه را به ترجمه‌ی کتاب دادند و نه صرفاً خود کتاب. درباره‌ی ترجمه‌اش که نمی‌توانم زیاد چیزی بگویم، حرفی نیست جز این‌که با جان و دل رویش کار کردم، چون قبل از هر چیز داستانش را بسیار دوست داشتم.

اما اگر بخواهیم به خود کتاب بپردازیم، به نظرم باز‌کردن زاویه‌دیدی جدید برای خواننده مهم‌ترین کار این کتاب است. «بیرون ذهن من» روایت یک ذهن گرفتار در خود است. ذهنی که می‌خواهد بیرون بریزد و سرانجام هم این کار را می‌کند.

ویژگی برجسته‌ی رمان همین است که به خواننده‌ی معمولی اشاره می‌کند، او را از بین جمعیت اطراف برمی‌خیزاند، می‌چرخاندش و روی یک صندلیِ دیگر می‌نشاند. حالا خواننده دنیا را از چشم ملودی می‌بیند و از این تفاوت غم‌انگیز یکه می‌خورد.

 

  • خودتان با شخصیت اول داستان چه ارتباطی برقرار کردید؟

به لطف قلم خوب نویسنده، تک‌تک لحظات ملودی را با تمام وجود حس کردم. واقعیت این بود که به‌رغم نویسنده‌بودنِ خودم و به‌رغم توجه همیشگی‌ام به افرادی که با مشکلات جسمی دست و پنجه نرم می‌کنند، هیچ‌وقت این‌قدر عمیق به دنیایشان فکر نکرده بودم.

ارتباط روحی‌ام با ملودی چنان چفت‌وبست داشت که می‌خواستم بلند شوم، فریاد بزنم، کاری بکنم که دنیا داستانش را بهتر بشنود. بلند‌شدن و فریاد‌‌زدنم دردی را دوا نمی‌‌کرد.

بهتر همان بود که می‌نشستم و ترجمه‌اش را ادامه می‌دادم تا آدم‌های بیش‌تری بخوانندش. همین کار را هم کردم.

 

  • فرایند ترجمه‌ی این کتاب با بقیه‌ی کتاب‌ها چه تفاوتی داشت؟

ترجمه‌ی هرکار حال‌وهوای مخصوص خودش را دارد. داستان‌ها با هم فرق می‌کنند و دنیای شخصیت‌ها با هم یکی نیست. قلم نویسنده‌ها هم با هم یکی نیست.

شاید سخت‌ترین بخش کار مترجم همین تغییرِ ذهن دادن‌های سریع با تجربه‌های جدید باشد. طبیعتاً این کتاب هم حال‌وهوای متفاوتی داشت که البته خیلی هم منحصر‌به‌فرد نیست.

 

  • درباره‌ی اسم کتاب هم توضیحی بدهید.

راستش «بیرونِ ذهن من» از همان اول با روایتی شاعرانه شروع می‌شود. کل فضای کار بر همین منوال است. اسم کتاب هم اسمی دوپهلو و شاعرانه بود، «بیرونِ ذهنِ من» به انگلیسی می‌شود (Out of my mind)، اصطلاحی که وقتی حالت جنون و از خودبی‌خودشدگی به کسی دست می‌دهد، به کار می‌برند.

مثلاً این‌که «فلانی به سرش زده، دیوانه شده». این‌جا هم عنوان در دو معنا بود؛ یکی بیرون ریختن از حصار ذهن و دیگری یک‌جور قیام و عصیانِ شوریده‌وار. طی صحبتی که با ناشر کردیم بنا شد معنای اولیه‌ی کتاب را حفظ کنیم.

 

  • اگر حرف و نکته‌ای ناگفته دارید بگویید.

دلم می‌خواست ترجمه‌ی کتاب به پدر و مادرم تقدیم بشود: «ترجمه‌ای برای مامان و بابا، حامیانِ همیشه». امیدوارم در چاپ‌های بعدی بشود این جمله را اول کتاب اضافه کرد. نکته‌ی آخر هم تشکر از شماست: متشکرم.

 

دوچرخه شماره ۸۴۶


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

جام نیوز رابطه عاشقانه خانم خبرنگار با …همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود اظهارنظرهای بارداری هفته به هفته هفته تا بارداری هفته به هفته هفته تا هفته شانزدهم کودک شما چگونه تغییر می کند؟ با طولی بارداری هفته به هفته هفته تا سئوال با سلام من در هفته به سر می برم جواب ازمایش غربالگری در سه ماهه دوم به شرح زیر گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محمد علیزاده ما به …گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محمد علیزاده ما به تلویزیون پول نمی‌دهیمنسل‌سوم پاپ کم من و همسرم عاشقانه هم را دوست داریممن و همسرم عاشقانه هم را دوست داریم صمیم۲۹و اندی سن ساله ازدواج کردههمسر و پسرکش گفتگوی صریح با اردوان کامکار همایون شجریان شأن خود را از پیشنهادم پشیمان شدم گفتگوی صریح با اردوان کامکار همایون شجریان شأن خود را عارف خواننده ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادعارفخوانندهزندگی شخصی تولد و کودکی عارف از پدر و مادری با اصالت اردبیلی با نام‌های عبدالله و فان وسرگرمیفان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران آلبوم جدید و کاملا متفاوت یانی محبوب ترین پیانیست جهان با من از هوادران قدیمی یانی هستماز کودکی با آهنگ های یانی بزرگ شدمتعصب روی یانی دارم آدرس و نحوه بیان بیماری دکتر علیرضا حقانی – …با سلام خدمت جناب دکتر حقانی تصویر پاهایم را به ایمیلتان ارسال کردم ۳۰ سال دارم مشکل جام نیوز رابطه عاشقانه خانم خبرنگار با یک داعشی همزمان با تأیید انتشار نظر من، به من اطلاع داده شود اظهارنظرهای دانلود آلبوم جدید و متفاوت آهنگساز محبوب یونانی یانی با نام این نوشته توسط در تاریخ بهمن ۹ام ۱۳۹۴ در دسته بندی های آلبوم های منتشر شده است بارداری هفته به هفته هفته تا بارداری هفته به هفته هفته تا هفته شانزدهم کودک شما چگونه تغییر می کند؟ با طولی به بارداری هفته به هفته هفته تا سئوال با سلام من در هفته به سر می برم جواب ازمایش غربالگری در سه ماهه دوم به شرح زیر می باشد گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محمد علیزاده ما به تلویزیون پول نمی گفت‌وگوی تفصیلی فارس با محمد علیزاده ما به تلویزیون پول نمی‌دهیمنسل‌سوم پاپ کم‌سواد عارف خواننده ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد عارفخواننده زندگی شخصی تولد و کودکی عارف از پدر و مادری با اصالت اردبیلی با نام‌های عبدالله و طاهره من و همسرم عاشقانه هم را دوست داریم من و همسرم عاشقانه هم را دوست داریم صمیم۲۹و اندی سن ساله ازدواج کردههمسر و پسرکش رو گفتگوی صریح با «اردوان کامکار» «همایون شجریان» شأن خود را «از پیشنهادم پشیمان شدم» گفتگوی صریح با «اردوان کامکار» «همایون شجریان» شأن خود را حفظ نکرد فان وسرگرمی فان وسرگرمی فان وسرگرمی سرگرمی،طنز وسرگرمی،ترانه هندی،ترکی وهندی،سلفی بازیگران ایرانی انجمن زنان موفق وسخت کوش آی وی افی نوین صفحه آیویاف چیست؟ و فرق آن با سایر روشهای کمک باروری از قبیل میکرو اینجکشن، زیفت و گیفت چیست؟ با تمام وجود غمگینم با تمام وجود گنا ه کردیم کیر خوردن با تمام وجود



لینک منبع :ملودی را با تمام وجود حس کردم

ملودی را با تمام وجود حس کردم - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/346414‎Cached22 نوامبر 2016 ... ملودی را با تمام وجود حس کردم. کودک و نوجوان > فرهنگی - اجتماعی - مانلی شیرگیری: آنیتا یارمحمدی نویسنده است و چندین رمان کودک و نوجوان نیز ترجمه ... Images for ملودی را با تمام وجود حس کردم ملودی را با تمام وجود حس کردم | آنیتا یارمحمدی نویسنده است - قطره www.ghatreh.com/news/nn34713871/ملودی-تمام-وجود-کردم 22 نوامبر 2016 ... ملودی را با تمام وجود حس کردم. آنیتا یارمحمدی نویسنده است و چندین رمان کودک و نوجوان نیز ترجمه کرده است. آخرین کار ترجمه ی او «بیرون ذهن من» در ... ملودی را با تمام وجود حس کردم | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/28483963 21 نوامبر 2016 ... ملودی را با تمام وجود حس کردم. - مانلی شیرگیری: آنیتا یارمحمدی نویسنده است و چندین رمان کودک و نوجوان نیز ترجمه کرده است. آخرین کار ترجمه ی او ... همشهری دوچرخه | ملودی را با تمام وجود حس کردم 2charkheh.hamshahrilinks.org/.../ملودی-را-با-تمام-وجود-حس-کردم?...‎Cached15 سپتامبر 2016 ... به لطف قلم خوب نویسنده، تک‌تک لحظات ملودی را با تمام وجود حس کردم. واقعیت این بود که به‌رغم نویسنده‌بودنِ خودم و به‌رغم توجه همیشگی‌ام به افرادی که ... ملودی را با تمام وجود حس کردم - kodoom.com - Kodoom news.kodoom.com/iran.../ملودی-را-با-تمام-وجود-حس-کردم/.../6085796/‎Cached21 نوامبر 2016 ... به همین بهانه درباره ی همین کتاب با او گفت وگو کردیم./ خب هر موفقیتی که به کتاب های آدم مجال بیش تر شناخته شدن بدهد، خوشحال کننده است. تحلیل وصرف اهنگ های حامد زمانی - داستان چادری شدن نسترن خانوم(چالش ... hamiyanedelseda.mihanblog.com/post/38‎Cached29 آگوست 2015 ... بابام بهم گفت اگه با چادرت با من بیای بیرون ابروی منو میبری هه.. از اون روز به بعد خونه ... تمام نگاه های خدا رو حس میکنم هرروز عاشقانه تر عاشقشم داستان کوتاه - نوشته های کوتاه : فکرهای خوب ... (showing 1-50 of 109) https://www.goodreads.com/topic/show/189101‎Cachedلحظه هایی که با تمام وجود خدا رو حس می کنی گرفتن دسته گل از کسی که اصلاً انتظارشو نداری قدم زدن زیر بارون بدون چتر اونقدر که خیس خیس شی مرسی آرزو جان که ... J.J. Abrams: جعبه اسرار جی جی ابرامز | TED Talk | TED.com ► 18:02https://www.ted.com/talks/j_j_abrams_mystery_box/transcript?language=fa Jan 9, 2008 - 18 min داشتم فکر می کردم در کنفرانس تد راجع چه موضوعی صحبت کنم وقتی با یکی از نمایندگهان ... این سوال خیلی خوبیه چرا این قدر در کارهای من ... فرهاد مهراد - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/فرهاد_مهراد‎Cached Similarاین عنصر در مضامین تمامی ترانه‌های او کاملاً به چشم می‌خورد. ... تمرینات ویلن او و دوستانش شود، که به گفتهٔ خود وی: «با وجود اینکه نمی‌دانست این صداها چیست امّا گوش او از همان کودکی با ..... وی به ملودی و موسیقی خوب اعتقاد داشت ولی نه به گونه‌ای که گوش شنونده را از توجّه به کلام منحرف سازد. ..... بعد از مرگ فرهاد حس کردم که نوبت ما هم می‌رسد.