مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

بی نیازی از روایت در تفسیر قرآن؛ شبهه ای شیطانی

[ad_1]


تبیان به نقل از گروه حوزه های علمیه: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق فکر در حوزه به مسئله تفسیر قرآن به قرآن و نسبت دادن یک شبهه به علامه طباطبایی(ره) در این باره گفت: این شبهه شیطانی است که برخی خیال کرده اند قرآن برای ما کافی است و شان علامه طباطبایی نیز اجل از بیان این نوع مطالب است.

تفسیر قرآن

به گزارش خبرگزاری بین المللی قرآن (ایکنا) آیت الله محمدتقی مصباح یزدی، شب 21 آبان ماه در سومین شب از مراسم نکوداشت علامه طباطبایی(ره) که در دارالقرآن این مفسر بزرگ برگزار شد گفت: انسان موجودی ذووجهین است یعنی اگر بخواهد به مقام خود برسد باید دیگران را نیز هدایت کند؛ از این رو بیشترین نگرانی انبیاء این بود که مبادا در انجام وظیفه کوتاهی کنند. بعد از انبیاء، اوصیاء الهی نیز همین خصوصیت را دارند یعنی هم خودشان مقصود بالاصاله و هم مقصود بالغیر برای کمال خود و دیگران هستند.
وی افزود: از برخی روایات استفاده می شود که مقام امامتی که انبیاء داشتند این مقام در اولیاء الهی سبب شده تا مقام آنان از انبیاء جز پیامبر بالاتر برود؛ در درجه نازل تر کسانی هستند که نبوت و امامت هم نداشتند ولی خیلی مقامات عالی داشته اند مانند حضرت سلمان و حضرت ابوالفضل(علیه السلام) و ... که شاید افرادی چون ایشان مقامشان از خیلی از انبیاء بالاتر بوده است.

رئیس موسسه امام خمینی با بیان اینکه علامه طباطبایی در زمره چنین افرادی بودند گفت: افرادی مانند علامه هم مانند انبیاء و اولیاء دو حیثیت دارند که حیث اول مقامات ایشان است که ما چندان درک نمی کنیم و حیث دوم این که ایشان چه خدمتی به دین و حوزه داشتند تا بهتر این خدمات را بشناسیم و شکرگزار این نعمات باشیم.


مصباح یزدی با اشاره به روایت «علماء امتی افضل من انبیاء بنی اسرائیل» بیان کرد: برخی گفته اند مراد از این علما، اهل بیت هستند ولی شاید در اینجا منحصر در اهل بیت(علیهم السلام) هم نباشد؛ غرض این که کسانی از علما هستند که وارثان انبیاء هستند که در روایت هم بیان شده و یا در جای دیگر پیامبر(صلی الله و علیه وآله) فرموده اند که خداوند خلفای من را رحمت کند؛ این تعابیر نشان می دهد در میان علمای مکتب اهل بیت(علیهم السلام) کسانی هستند که به مقاماتی رسیده اند که از برخی انبیاء هم مقامشان بالاتر است که البته این را از روی احتمال می گویم و احتمال بعیدی هم نیست.
رئیس موسسه امام خمینی با بیان اینکه علامه طباطبایی در زمره چنین افرادی بودند گفت: افرادی مانند علامه هم مانند انبیاء و اولیاء دو حیثیت دارند که حیث اول مقامات ایشان است که ما چندان درک نمی کنیم و حیث دوم این که ایشان چه خدمتی به دین و حوزه داشتند تا بهتر این خدمات را بشناسیم و شکرگزار این نعمات باشیم.
وی با اشاره به نقش علامه در پیشبرد حوزه و لزوم تاسی به کارهای ایشان اظهار کرد: گاهی به صورت های مختلف مطرح می شود که علمای بزرگ مشرب و راه های مختلفی داشته اند، و چون معصوم نیستند ما چگونه می توانیم به این افراد تاسی کنیم. البته ما در راه خدا یکسری اصول حقیقی و مسلم داریم که در پرتو آنان می توانیم شبهات را حل کنیم و فرعیات را بشناسیم شبیه آیات محکم و متشابه در قرآن کریم که می توان از محکمات، متشابهات را بشناسیم.
آیت الله مصباح یزدی با اشاره به اختلاف فتاوای فقها و با بیان اینکه این اختلاف از شان کسی نمی کاهد عنوان کرد: باید تحقیق کنیم که کدام یک اقرب به واقعیت است و از آن پیروی کنیم مگر در جایی که اختلاف در مسلمات و اصول باشد، بنابراین اگر اختلاف سلیقه و مشربی داشتیم تصور نکنیم ما درست می فهمیم و دیگران راه درست را نمی روند لذا باید با احترام با اختلاف فتاوا برخورد کنیم.
وی با بیان اینکه علامه طباطبایی ویژگی ای داشت که کمتر بزرگی در حوزه داشت افزود: مثلا کسی در فقه، اصول، تاریخ و حدیث و ... برجسته بوده است اما ایشان در ابعاد مختلف برجستگی داشتند ضمن اینکه ایشان ابتدا وظیفه شرعی خود را تشخیص داد و بعد به فعالیت پرداخت و این ویژگی علامه بود که من در کمتر کسی دیده ام.
وی افزود: آیت الله میلانی درباره ایشان فرمودند که در عالم تشیع شخصی به جامعیت علامه طباطبایی یا نیست یا بسیار کم است.

خاطره ای درباره علامه

آیت الله مصباح به ذکر خاطره ای درباره علامه پرداخت و تصریح کرد: در زمان آیت الله بروجردی کسانی نسبت به فلسفه خوش بین نبودند، لذا نامه هایی برای آیت الله بروجردی نوشتند و خواستار جلوگیری از آن شدند، و به خصوص بر روی علامه طباطبایی متمرکز شدند، و آن قدر این مسئله را بزرگ کردند، که آیت الله بروجردی با اینکه با فلسفه مخالف نبود خواستار برگزاری درس فلسفه به صورت محدود و غیرعمومی شد؛ ایشان در پاسخ با استدلال و برهان فرمودند که من وظیفه شرعی دارم ولی اگر شما بفرمایید تعطیل می کنم و چند روز هم تعطیل کردند تا این که آیت الله بروجردی مجددا خواستار برگزاری آن شدند.
این استاد برجسته حوزه تصریح کرد: علامه طباطبایی در دوره ای زندگی می کرد که معتقد بود در حوزه از قرآن خبری نیست و درسی در این زمینه وجود نداشت، در زمینه عقل و تربیت اخلاقی نیز برنامه ای وجود نداشت لذا دروس فلسفه، تفسیر و اخلاق توسط علامه ایجاد شد که البته درس اخلاق ایشان به دلایلی تعطیل شد، و فقط فلسفه و تفسیر را به عنوان واجب شرعی متعین ادامه دادند.
وی تاکید کرد: امروز نیز برای بقاء و رشد حوزه و اینکه بتواند در مقابل سیل بنیان کن کفر و الحاد غرب که موجش به وسیله رسانه ها، ایران ما را هم گرفته است به وظیفه سنگین خود عمل کند باید در وضع برنامه ها و کارها تجدید نظر و حساب شده تر کار کنیم و ببینیم چه چیزی برای حوزه لازم است تا بتوانیم پاسخ شبهات را بدهیم و جلوی کفر و الحاد را بگیریم.

باید اتاق فکری در حوزه تشکیل شود و برای آینده حوزه برنامه سنجیده تری داشته باشیم و اگر در دروس و روش برخی دروس، ضعف هایی وجود دارد، جبران شود و یا اگر چیزهایی ضرورت دارد درسش را ایجاد کنیم تا کسانی از حوزه تحویل جامعه شوند که نیازها را هم از جهت اثباتی و هم از جهت سلبی برطرف کنیم.


مصباح یزدی افزود: آنچه در دوره علامه مورد نیاز بود پاسخ به شبهات الحادی و کفرآمیز بود اما امروز این موارد به اضافه ده ها برابر شبهات دیگری است که باید آن را شناخت و جواب داد که البته مخصوص کشور ما هم نیست و در همه بلاد اسلامی وجود دارد و ما نسبت به آنان هم وظیفه داریم و وقتی دست به سوی ما دراز می کنند ما رسالتمان سنگین تر است.

تشکیل اتاق فکر

آیت الله مصباح یزدی بیان کرد: باید اتاق فکری در حوزه تشکیل شود و برای آینده حوزه برنامه سنجیده تری داشته باشیم و اگر در دروس و روش برخی دروس، ضعف هایی وجود دارد، جبران شود و یا اگر چیزهایی ضرورت دارد درسش را ایجاد کنیم تا کسانی از حوزه تحویل جامعه شوند که نیازها را هم از جهت اثباتی و هم از جهت سلبی برطرف کنیم.
مصباح یزدی با اشاره به برخی سخنان مطرح شده در مورد علامه که ایشان در تفسیر نیازی به روایات نمی دیده اند و برخی از روی غرض ورزی چیزهایی بیان می کنند عنوان کرد: این اشتباه بزرگی است؛ علامه کِی فرمود که روایات را بشورید و کنار بگذارید؟ مگر نیاز ما با قرآن برطرف می شود؟ روایات نعمت اهل بیت(علیهم السلام) برای ماست که از آن در فهم قرآن بهره ببریم و چه کسی گفته نباید از آن استفاده شود؟ بلکه مراد ایشان آن است که قرآن در آنچه که مرادش بیان آن است چون نور است نیازی به غیر قرآن ندارد اما وقتی در صدد بیان مطلبی مانند تعداد رکعات نماز و ... نبوده چرا نیازی به روایت نباشد و اساسا کدام انسان عاقلی این حرف را می زند که ما نیازی به روایات نداریم.
این فیلسوف و متکلم برجسته حوزه تاکید کرد: این شبهه شیطانی است که برخی خیال کرده اند قرآن برای ما کافی است و شان علامه طباطبایی نیز اجل از بیان این نوع مطالب است.


منبع:
ایکنا

تالیف تفسیر «تنعیم» در 14 جلد

تالیف تفسیر «تنعیم» در 14 جلد

ویژه برنامه های امروز رادیو قرآن

ویژه برنامه های امروز رادیو قرآن

رشته های تخصصی مورد نیاز جامعه در حوزه های علمیه توسعه یابد

رشته های تخصصی مورد نیاز جامعه در حوزه های علمیه توسعه یابد

ایستادگی مقابل عوامل ضدانقلاب مهمترین وظیفه حوزه های علمیه است

ایستادگی مقابل عوامل ضدانقلاب مهمترین وظیفه حوزه های علمیه است


[ad_2]
لینک منبع
بازنشر: مفیدستان

عبارات مرتبط با این موضوع

نقد قرآن ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزادنقدقرآنقرآن در جواب طعنه زنان می‌گوید هر آیه‌ای را نسخ کنیم یا آن را به دست فراموشی وسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر …با عرض سلام و خسته نباشید در رابطه با مطلب اولتان ، با توجه به علاقه قلبی که به نماز و فارسی العربیةالف ماجرای بهشت اجباری و تقابل سخنان رهبری و …برخی تلاش می کنند به هر تقدیر و به هر ابزار رئیس جمهور را مقابل رهبری انقلاب نشان دهندچرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ شهر سوالجواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است واقعا بدبختی چیست؟ کسی که معاد را باور پاسخ امام خامنه ای به افراط و تفریط صادق شیرازی و …یا حسین پاسخ در تاریخ اردیبهشت ۲۶م ۱۳۹۳ ۱۴۵۵ من انتقاد کردم و دانشجو هستم ممنون از شما عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ایگزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنیدنسخه چاپی فیش‌های بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای …چـاپ مربوط به بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده معبر سایبری خادم الشهدابا سلام خدمت شما رهروان راه ایثار و شهادت امیدوارم حالتون خوب باشه و ما رو از دعای احادیث حکمتدر ایام کودکى از امام حسین علیه السّلام در باره صداى حیوانات سؤال کردند؛ چون از شرائط نقد قرآن ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد نقدقرآن قرآن در جواب طعنه زنان می‌گوید هر آیه‌ای را نسخ کنیم یا آن را به دست فراموشی بسپاریم بهتر وسواس و افکار شیطانی ام را چگونه درمان کنم؟ شهر سوال با عرض سلام و خسته نباشید در رابطه با مطلب اولتان ، با توجه به علاقه قلبی که به نماز و تاریخی فرهنگی قرآنی آموزه های امام عسکری ع خدایی شدن سبک سایت جدید تاریخی فرهنگی قرآنی صفات شیعیان از نظر امام حسن عسکری عامام حسن عسگری فارسی العربیة الف ماجرای بهشت اجباری و تقابل سخنان رهبری و رئیس جمهور برخی تلاش می کنند به هر تقدیر و به هر ابزار رئیس جمهور را مقابل رهبری انقلاب نشان دهند چرا خدا بعضی از انسان ها را بدبخت آفریده؟ شهر سوال جواب این سوال در تعریف بدبختی و بیچارگی است واقعا بدبختی چیست؟ کسی که معاد را باور کرده و پاسخ امام خامنه ای به افراط و تفریط صادق شیرازی و هاشمی یا حسین پاسخ در تاریخ اردیبهشت ۲۶م ۱۳۹۳ ۱۴۵۵ من انتقاد کردم و دانشجو هستم ممنون از شما عشق وب سایت رسمی دکتر حسین الهی قمشه ای گزیده ها شاهد هرجایی مشرق و مغرب هردو از آن خداست ‍‍‍‍‍‍پس شما به هر جانب روی کنید احادیث حکمت در ایام کودکى از امام حسین علیه السّلام در باره صداى حیوانات سؤال کردند؛ چون از شرائط امامت نسخه چاپی فیش‌های بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر چـاپ مربوط به بیانات در دیدار خانواده‌های شهدای هفتم تیر و جمعی از خانواده‌های



لینک منبع :بی نیازی از روایت در تفسیر قرآن؛ شبهه ای شیطانی

بی نیازی از روایت در تفسیر قرآن؛ شبهه ای شیطانی - تبیان article.tebyan.net/.../بی-نیازی-از-روایت-در-تفسیر-قرآن-شبهه-ای-شیطانی‎Cached12 نوامبر 2016 ... تبیان به نقل از گروه حوزه های علمیه: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق فکر در حوزه به مسئله تفسیر قرآن ... بی نیازی از روایت در تفسیر قرآن؛ شبهه ای شیطانی - ایکنا | خبر فارسی khabarfarsi.com/u/27987096 12 نوامبر 2016 ... بی نیازی از روایت در تفسیر قرآن؛ شبهه ای شیطانی. گروه حوزه های علمیه: رئیس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق ... بی نیازی از روایت در تفسیر قرآن؛ شبهه ای شیطانی | رییس موسسه - قطره www.ghatreh.com/news/.../نیازی-روایت-تفسیر-قرآن-شبهه-شیطانی 12 نوامبر 2016 ... رییس موسسه آموزشی و پژوهشی امام خمینی(ره) با تاکید بر لزوم تشکیل اتاق فکر در حوزه به مسئله تفسیر قرآن به قرØ. شیوه و روش های شیطان در گمراه سازی انسانها (قسمت دوم) - IslamPP.Com ... https://www.islampp.com/index.php?id=110&artid=128‎Cachedحتی صحابه رضی الله عنه از شک و شبهه های شیطان جان سالم بدر نبرده اند، بعضی از ... الله عنه چنین روایت می کند: شخصی نزد رسول الله صلی الله علیه وسلم آمد و گفت: ای ... راهنمائی می کند و این سخن که منظور آیه چنین است که شیطان غیر از قرآن را در قرآن ... و القائات کمین میکند و می گوید: نیازی به ترساندن از نافرمانی خداوند نیست، بی ... نقد قرآن - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/نقد_قرآن‎Cached Similarآیه ۱۰۳ سوره نحل، در رفع این شبهه که بسیاری از کافران و مشرکان اعتقاد داشتند که محمد ... ۸۳) و این سؤال پرسیده شده است که چطور شراب شیطانی به بهشت راه یافته است. آن گروه از مسلمانانی که قرآن را تفسیر می‌نمایند مانند مکارم شیرازی مخالف هر گونه تناقض ..... در روایات آمده است که محمد برای نصب حجر الاسود به عنوان حَکَم انتخاب شد و در ... نیاز قرآن به تفسیر چیست؟(2) - پاسخ به شبهات حجره مجازی www ... www.tousheh.blogfa.com/post/126‎Cached Similarپاسخ به شبهات حجره مجازی www.tousheh.ir - نیاز قرآن به تفسیر چیست؟ ... پاره ای از واژگان قرآنی برای جمعی از مخاطبان قرآن مبهم بوده و آنان از مفاد آن بی اطلاع بوده اند. ... «به رأی خود می گویم، اگر صواب باشد،‌از خداست و اگر خطا باشد، از من و شیطان است». ... (سیاق) و روایات ناظر به آیات، امور دیگری است که زمینه های نیازمندی به تفسیر را ... علت برداشت های مختلف از قرآن؟ تعدد زوجات چرا؟ - پاسخ به شبهات حجره ... www.tousheh.blogfa.com/post/262‎Cached Similar1 فوریه 2014 ... تفسیر قرآن مقدمات و مبادی فراوانی دارد که بدون آگاهی از آنها تفسیر قرآن ناممکن و تفسیر به رأی است. اختلاف تفاسیر به بحث مفصل و طولانی نیاز دارد ولی به طور خلاصه می گوییم: ... که سلیقه ای و بدون تکیه بر هیچ اصل و قرینه و قاعده و مبنائی قرآن را تفسیر ..... شیطان از کمان چشم های او ناموس دیگران را نشانه می گیرد. آیا شفاعت خواستن از غیر خداوند شرک است ؟ www.valiasr-aj.com/persian/shownews.php?idnews=5253‎Cached4 سپتامبر 2007 ... این آیه به تمامی مؤمنین دستور می دهد که به هر وسیله ای که سبب تقرب به ... شرح نهج البلاغة ، ج2 ، ص267 از مسند احمد ؛ اما این روایت را دستان امانت دار اهل ... و همچنین آیات بسیاری در قرآن کریم وجود دارد که توسل به غیر خداوند را ..... گروه پاسخ به شبهات .... بی نیاز می کند چون پیامبر ، طبق افاضه الهی ، وسیله کامروا شدن است. مناظره خدا و شیطان - پورتال مناظره و گفتگو www.monazereh.ir/vb-483.htm‎Similarآنچه منجر به مناظره بین خدا و شیطان گردید جریان خلقت آدم بود که خداوند بزرگ ... شیطان: من از او (آدم) بهترم، مرا از آتش آفریده اى و او را ازگل. ..... دیگر که بعضی شک و شبهه دارند اینست که قرآن ، به زمین و هفت آسمان اشاره دارد و ... تنها تغییری که اتفاق افتاده است، تغییر در تفسیر منشا ابتدای جهان ماده است، نه اثبات بی نیازی آن به علت. چگونه شیطان توانست بعد از اخراج از بهشت دوباره وارد بهشت شود ... www.islamquest.net/fa/archive/question/fa11502‎Cached Similarاجمالا می دانیم که امکان ارتباط و وسوسه شیطان، نیازی به حضور فیزیکی او نزد انسان ... است، نیروی شهوت وسیله ای برای شیطان شد که به وسیله آن، راه به سوی قلب پیدا کرد. ... خانه گنجینه پاسخ‌ها قرآن تفسیر ... چطور شیطان توانست دوباره وارد بهشت شود و آدم و حوا را گول بزند؟ ..... در روایات برای پیامبران اولوالعزم شرایطی ذکر شده است: 1.