مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

روزانه چه مقدار آب باید نوشید؟

شاید از منابع مختلفی شنیده باشید که روزی باید حدود ۸ لیوان آب نوشید. اما اگر بخواهیم این موضوع را فردی‌ و اختصاصی‌تر در نظر بگیریم، در حقیقت میزان مصرف هر فردی با فرد دیگر متفاوت است.

روزانه چه مقدار آب باید نوشید؟

در حال حاضر موسسه پزشکی ( IOM ) پیشنهاد می‌کند که مردان باید روزانه حداقل ۱۰۴ اونس( هر اونس معادل ۳۰ گرم است) یا ۱۳ فنجان آب بنوشند. همچنین زنان باید ۷۲ اونس یا ۹ فنجان آب بنوشند. اما جواب این سوال که هر فردی باید دقیقا چه مقدار آب بنوشد، زیاد ساده نیست.

توصیه مقدار آب مصرفی روزانه

با اینکه قانون نوشیدن ۸ لیوان آب در روز شروع خوبی است، اما این قانون بر پایه تحقیقات قوی و محکمی استوار نیست. وزن بدن شما از ۶۰ درصد آب تشکیل شده است. هر سیستمی در بدن شما برای عملکرد درست نیاز به آب دارد. مصرف توصیه شده به عواملی مانند جنسیت، سن، میزان فعالیت و شرایط دیگری مانند حاملگی یا میزان شیر دادن مادر بستگی دارد.

بزرگسالان

پیشنهاد حاضر IOM برای افراد ۱۹ سال و بالاتر حدود ۳٫۷ لیتر برای مردان و ۲٫۷ لیتر برای زنان است. این مقدار، کل مصرف مایعات روزانه شما است که شامل مایعات دیگری به غیر از آب مانند میوه و سبزیجات نیز می‌شود. از این پیشنهاد نتیجه می‌گیریم که مردان باید حدود ۱۳ فنجان و زنان ۹ فنجان در روز نوشیدنی مصرف کنند.

بچه‌ها

میزان آب توصیه شده برای کودکان بستگی زیادی به سن آنها دارد. دختران و پسران بین ۴ تا ۸ سال باید حدود ۴۰ اونس در روز یا ۵ فنجان بنوشند. این میزان برای بچه‌های ۹ تا ۱۳ سال به ۵۶ تا ۶۴ اونس یا ۷ تا ۸ فنجان در روز و برای سنین بین ۱۴ تا ۱۸ سال  نیز به ۶۴ تا ۸۰ اونس یا ۸ تا ۱۱ فنجان می‌رسد.

زنان باردار

میزان آب مصرفی روزانه برای زنان باردار یا شیرده متفاوت است. زنان باردار در هر سنی باید روزی ۸۰ اونس آب مصرف کنند. همجنین زنان شیرده ممکن است به روزی ۱۰۴ اونس یا ۱۴ فنجان آب نیاز پیدا کنند.

اگر شما در محل گرمی زندگی می‌کنید، معمولا ورزش می‌کنید و یا تب دارید ، باید بیشتر از دیگر افردا آب مصرف کنید.

اگر ورزش می‌کنید مصرف آب شما باید ۱٫۵ تا ۲ فنجان بالاتر برود. همچنین اگر به طور طولانی مدت و بیشتر از یک ساعت ورزش می‌کنید این میزان نیز می‌تواند بالاتر برود.
اگر در محل مرتفعی، بلند‌تر از ۸۲۰۰ پایی سطح دریا زندگی می‌کنید، باید مقدار بیشتری آب مصرف کنید
اگر تب، اسهال و یا استفراغ دارید، بدن شما مقدار آب زیادی را از دست می‌دهد. پس در چنین شرایطی نیاز آب بدن بالا می‌رود.

ریسک و خطرات

در ادامه به ریسک و خطرات کم یا زیاد نوشیدن آب می‌پردازیم:

دیهایدریت یا کم شدن آب بدن

بدن شما به طور مداوم از آب استفاده می‌کند و آن را از طریق عملکرد‌هایی مانند عرق کردن و ادرار از دست می‌دهد. کم شدن آب بدن زمانی اتفاق می‌افتد که دریافت مایعات بدن شما بسیار کمتر از از دست رفتن آن باشد. علامت‌های کم شدن آب بدن می‌تواند از تشنگی بیش از حد بدن تا خستگی شدید باشد. همچنین ممکن است شخص متوجه دفعات کمتر ادرار در روز یا تیرگی آن شود.

در کودکان، کم شدن آب بدن ممکن است باعث خشکی دهان و زبان و کمبود اشک هنگام گریه باشد.

کمبود آب بدن ممکن است منجر به:

گیجی یا پریشانی
تغییر حوصله و مزاج
گرمای بیش از حد
یبوست
سنگ کلیه
و شوک شود.
هیپوناترمی
نوشیدن بیش از حد آب نیز ممکن است برای سلامتی خطرناک باشد. اگر فردی زیاد آب بنوشد، آب اضافی می‌تواند الکترولیت بدن را رقیق کند، سدیم بدن را کاهش دهد و منجر به بیماری “هیپوناترمی” شود.



لینک منبع :روزانه چه مقدار آب باید نوشید؟

چه میزان آب و مایعات باید در طی روز بنوشید؟ - رژیم درمانی نوین www.novindiet.com/.../چه-میزان-آب-و-مایعات-باید-در-طی-روز-بنوشید‎Cached Similar19 آوریل 2010 ... همگی شنیده ایم که آب یکی از ارکان حیاتی برای بدن انسان می باشد و مصرف کافی آب و مایعات در طی روز اهمیت بسیاری دارد و بدون نوشیدن آب ادامه حیات ... هر روز چقدر باید آب نوشید؟ - همشهری آنلاین www.hamshahrionline.ir/details/265054/Science/medical‎Cached30 جولای 2014 ... همشهری آنلاین: چه مقدار در روز باید آب نوشید؟ این پرسش ساده پاسخ‌های ساده‌ای ندارد. بر اساس نتایج بررسی‌ها در طول سال‌ها مقادیر گوناگونی از دریافت آب ... چقدر آب باید روزانه مصرف کنید؟ - بنیتا www.mybenita.com/.../heres-exactly-how-much-water-you-should-drink-every-day‎Cached7 سپتامبر 2016 ... این مقدار آب برای پر کردن یک بطری دو لیتری تقریباً کافی است، پیدا ... شما باید بدانید که فقط نوشیدن هشت لیوان آب در روز راه حل شما نیست. در روز چه مقدار آب باید بخوریم؟ - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../در-روز-چه-مقدار-آب-باید-بخوریم؟‎Cached Similar22 دسامبر 2015 ... ... که در طول روز چه مقدار یا چند لیوان آب باید بخوریم تا آب بدن تامین شود. ... دیگری که باعث شود عرق کنید، نیاز به نوشیدن آب اضافی برای جبران از ... بدن ما روزانه به نوشیدن چه مقدار آب نیاز دارد؟ - فارنت farnet.ir/.../how-much-water-do-i-actually-need-to-drink-every-day/‎Cached Similar4 آگوست 2014 ... آیا تاکنون از خود پرسیده‌اید که چه مقدار آب در روز بدن شما نیاز دارد؟ ... دارد بدین گونه است که میزان متوسط مصرف آب برای مردان حدود 3لیتر باید باشد و ... روزانه چه مقدار آب باید نوشید؟ - سلامتی salamati.ir/2017/05/29/روزانه-چه-مقدار-آب-باید-نوشید؟/‎Cached29 مه 2017 ... شاید از منابع مختلفی شنیده باشید که روزی باید حدود ۸ لیوان آب نوشید. اما اگر بخواهیم این موضوع را فردی‌ و اختصاصی‌تر در نظر بگیریم، در حقیقت ... چه مقدار باید روزانه آب نوشید-شرکت مهندسی آمیتیس amitistech.com/water-should-you-drink-daily‎Cachedچه مقدار باید روزانه آب نوشید و مقدار آب مورد نیار بدن در در طول روز و بدن ما روزانه به نوشیدن چه مقدار آب نیاز دارد. روزانه چه مقدار آب باید نوشید؟ - مجله اینترنتی فوت و فن | Footofan.com footofan.com/?p=32609‎Cached3 مه 2017 ... شاید از منابع مختلفی شنیده باشید که روزی باید حدود ۸ لیوان آب نوشید. اما اگر بخواهیم این موضوع را فردی‌ و اختصاصی‌تر در نظر بگیریم، در حقیقت ... باور عمومی «نوشیدن روزانه 8 لیوان آب» درست نیست! - خبرآنلاین www.khabaronline.ir/detail/313377/science/medical‎Cached Similar17 سپتامبر 2013 ... باور عمومی «نوشیدن روزانه 8 لیوان آب» درست نیست! ... تایید می‌کند که آب خوردن برای سلامتی مفید است، اما واقعا روزی چند لیوان آب باید خورد؟ .... فرد تر مزاج هیپوتالاموسش نسبت به مقدار آب حساسیت منفی نشون میده نه اینکه بدن ... بدن هر فرد به چه میزان آب نیاز دارد؟ - تبیان article.tebyan.net/177829/بدن-هر-فرد-به-چه-میزان-آب-نیاز-دارد-‎Cached29 آگوست 2011 ... برای این منظور نیاز است که به میزان لازم در طول روز آب نوشیده شود تا بدن کم‌آبی ... در حقیقت باید به ازای هر کیلوکالری، یک سی‌سی آب دریافت شود.