مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

مجله مطالب خواندنی

سبک زندگی، روانشناسی، سلامت،فناوری و ....

شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود

جام جم سرا: عاشق شیرینی و شکلات است و کیف میکردم وقتی با لذت نگاه میانداخت و تشکر میکرد. از این همه قصور در ندیدنش احساس عذاب وجدان داشتم به خصوص زمانی که یادم آمد به خاطر چشمش کمی مریض احوال شده بود. شنبه 17 خردادماه به پسرش زنگ زدم و او مثل همیشه با روی باز از من استقبال کرد و به خانه بانو شهلا ریاحی یکی از بازیگران زن باسابقه سینما و تئاتر ایران رفتم.

ظاهرا قبراق و سرحال بود و این جای خوشحالی داشت، اما دلم گرفت وقتی هیچ از من یادش نبود. 3،4 ساعتی را باهم بودیم. سریال دیدیم و چقدر از دست این پسر عاشق پیشه هندی حرص خوردیم و خندیدیم. پرستارش در پذیرایی سنگ تمام گذاشت.

خوشحال بود میگفت: در این چندماه اجازه ندادند کسی به دیدن خانم شهلا بیاید. خودشان هم چون کسی را به خاطر نمیآورند کمی فضای مهمانی و دیدار سرد میشود. اما تا دلتان بخواهد از قدیم یادش است. پرستارش برایم تعریف کرد که چند روز پیش نوه مرحوم فردین به خانه شان آمده و خوش و بشی باهم کرده اند. انگار هرچه او اصرار داشت بگوید فردین همه فیلمهایش را دوست نداشت، خانم شهلا زیر بار نرفته و منکر میشد. تا جایی که گفت: «زمان پدربزرگت تو بودی یا من؟!»

کم کم اهمیت اینکه مرا یادش نمیآید در تعریف از خاطرات قدیمش گم شد. هیچ چیز اندازه گفتن از مرحوم اسماعیل ریاحی خوشحالش نمیکرد. اینکه تمام سال را تهران میماندند به عشق سفرهای شمال در تابستان. برایم تعریف کرد چطور او دستش را گرفت و به دنیای سینما برد و نامش که قدرت الزمان بود بعد از ازدواج به خواست همسرش شهلا شد. تنها دوست سینمایی اش خانم نادره خیرآبادی بود و با رفتن او و همسرش سینما دیگر لطفی نداشت. وقتی برایش گفتم که این روزها بازیگران خارجی را برای کار دعوت میکنند، چندان خوشش نیامد و ناراحت شد. گفت مگر بازیگران ما کم استعداد دارند؟ از احوال پیشکسوتان و دوستان سابق عزت ا... انتظامی، محمدعلی کشاورز، آزیتا لاچینی و ... برایش گفتم. انگار تازه سر درد دلش باز شده بود که گفت: «ما خیلی وقت است که اینجا کاری نداریم. حتی دلم برای کارم تنگ نشده. همان وقتها بازی ام که تمام میشد همه زندگی ام خانه و همسرم بود» و شروع کرد به خواند این شعر:

زندگی گفت که آخر چه بود حاصل من؟ / عشق فرمود ببین تاکه چه گوید دل من
عقل نالید کجا حل شود این مشکل من؟ / مرگ خندید که در منزل من، منزل من

خانه اش پر است از عکس و قاب و تابلوهایی که خاطرات بسیاری را در خود پنهان کرده اند. رازهایی بزرگ از سینما و تئاتر ایران. به خوبی یادش هست که هر کدام از عکسهای جوانی را کجا گرفته، اما نوه و نتیجه هایش را نمیشناسد. خیلی کم از خانه بیرون میرود و تفریحش حل جدول و تماشای تلویزیون است.

همیشه این بیت را سر زبان داشت که «ما نمانیم و عکس ما ماند/ کار دنیا همیشه بر عکس است».

به عکس های کودکی اش که زیر شیشه میز پذیرایی گذاشته شده نگاه میکردم که پرستارش گفت: «تمام زندگی اش همین عکسهاست. این بیماری فراموشی که باعث میشود حافظه کوتاه مدت ضعیف شود برایشان بد نیست، اگر قرار بود همه چیز یادشان بماند دنیا برایش تنگ میشد. فرزند ایشان سایتی طراحی کرده که همه اطلاعات و عکسهای خانم شهلا در آن درج شده و من خوشحالم دوستداران میتوانند در آن سایت اطلاعات درست را ببینند.»

نیم ساعت آخر بودنمان به عکس و ژست گرفتن و خندیدن و خنداندن گذشت. به این فکر کردم که وقتی من پایم را از این در بیرون بگذارم دیگر مرا یادش نمیماند، اما من همیشه یادم می ماند که این روز و این ساعت را کجا بودم.

شهلا ریاحی متولد سال 1305 است، او سابقه حضور در تئاتر را دارد و در فیلمهای سینمایی «دعوت به شام»، «بادامهای تلخ»، «سلام به انتظار»، «تحفه هند» و... مقابل دوربین رفته. وی در مجموعه های «در خانه»، «همسران»، «این خانه دور است»، «چراغ خانه» و ... بازی کرده است.(سوره سینما)

Share



لینک منبع :شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود

Images for شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود - جام جم آنلاین jamejamonline.ir/sara/.../شهلا-ریاحی-همه-زندگی‌ام-خانه-و-همسرم-بود‎Cached10 ژوئن 2014 ... شهلا ریاحی بازیگر با سابقه سینما و تئاتر روزهای دوری از حرفه‌اش را با خاطرات گذشته سپری می‌کند. تصویر شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود. شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود - جام جم آنلاین 77.104.65.15/sara/.../شهلا-ریاحی-همه-زندگی‌ام-خانه-و-همسرم-بود‎Cachedشهلا ریاحی بازیگر با سابقه سینما و تئاتر روزهای دوری از حرفه‌اش را با خاطرات گذشته سپری می‌کند. تصویر شهلا ریاحی: همه زندگی‌ام خانه و همسرم بود. جام جم سرا: عاشق ... شهلا ریاحی: در این دنیا کاری ندارم - ایران ناز www.irannaz.com/shahla-riahi-in-this-world-do-not-work.html‎Cachedهمان وقتها بازیام که تمام میشد همه زندگی ام خانه و همسرم بود» و شروع کرد به خواند این شعر: ... شهلا ریاحی متولد سال 1305 است، او سابقه حضور در تئاتر را دارد و در فیلمهای ... شهلا ریاحی - ویکی‌پدیا، دانشنامهٔ آزاد https://fa.wikipedia.org/wiki/شهلا_ریاحی‎Cached Similarشهلا ریاحی با ساخت فیلم مرجان، اولین کارگردان زنِ سینمای ایران شد. ... سالگی بنا به خواست و راهنمایی همسرش اسماعیل ریاحی که خود از شیفتگان تئاتر بود به ... این خانه قشنگ است, بازیگر, حسین کامران, اواسط دهه هفتاد از «سیمای خانواده» پخش می‌شد. .... همهٔ نوشته‌ها تحت مجوز Creative Commons Attribution/Share-Alike در دسترس است؛ ... گفت‌وگو با شهلا ریاحی که این روزها حال خوبی ندارد - برترین ها www.bartarinha.ir/.../گفت‌وگو-با-شهلا-ریاحی-که-این-روزها-حال-خوبی-ندارد‎Cached Similar17 ژوئن 2012 ... شهلا ریاحی این روزها حال خوبی ندارد؛ حافظه‌اش به‌شدت ضعیف شده. ... بیدار می‌شود و در خانه تاریک دنبالش می‌گردد، همسرش است؛ اسماعیل ریاحی. ... همه منتظر جشن هفتادمین سالگرد ازدواج آنها بودند که اسماعیل ریاحی، ... هیچ وقت کار باعث نشد در زندگی‌ام خطایی کنم. ... اگر حمایت و همراهی ریاحی نبود محال بود که به مشکل نخورم. شهلا ریاحی | بیوگرافی و عکسهای “شهلا ریاحی” - نمناک namnak.com/شهلا-ریاحی.p2280‎Cachedشهلا ریاحی و بیوگرافی شهلا ریاحی و عکس های شهلا ریاحی را در نمناک ببینید. ... به همراه فیلم شناسی و عکسهای قدیمی “شهلا ریاحی” و همسرش را در نمناک ببینید. ... همه می گفتند آخر مگر آدم زن جوانش را روی صحنه می برد اما ریاحی فراتر از این حرف ها بود. ... ریاحی؟! نه، دبیر دبیرستان بود. بعد جذب تئاتر و سینما شد. سناریو می نوشت و ... شهلا ریاحی: قرار بود هفتادمین سالگرد ازدواجمان در کتاب گینس ثبت ... www.entekhab.ir/.../شهلا-ریاحی-قرار-بود-هفتادمین-سالگرد-ازدواجمان-در-کتاب-گینس-ثبت-کنیم-اما‎Cached Similar27 مارس 2012 ... این روزها بیشتر در خانه است و پرستارش از او مراقبت می کند. ... شهلا ریاحی تا زمانی که همسرش در قید حیات بود همه روزهایش را خاطره ساز می داند و می ... کتایون ریاحی - مرکز جوامع مجازی https://www.centralclubs.net/blog/476/کتایون-ریاحی/‎Cached7 آوریل 2014 ... بازی ریاحی در مجموعه‌های «پس از باران» و «شب دهم» نیز چشمگیر بود. ... ریاحی برای بازی در این فیلم هم نامزد جایزهٔ از هفتمین جشن خانه سینما شد. ... «شهلا ریاحی خاله ی کتایون ریاحی». همسرش نیز یکی از سهام داران اصلی شرکت اویل ورد آمریکا است. .... اما آن لحظه ای برای من دردناک است که این بچه ها با این همه انرژی کودکانه و ... گپی با شهلا ریاحی اولین کارگردان زن ایرانی - خبر شهری www.citynews.ir/fa/.../گپی-با-شهلا-ریاحی-اولین-کارگردان-زن-ایر/‎Cached31 جولای 2012 ... خانه » سینما و فیلم » گپی با شهلا ریاحی اولین کارگردان زن ایرانی ... می‌شود و در خانه تاریک دنبالش می‌گردد، همسرش است؛ اسماعیل ریاحی. ... همه منتظر جشن هفتادمین سالگرد ازدواج آنها بودند که اسماعیل ریاحی، کارگردان تئاتر و سینما درگذشت. .... حفظ کردم، زندگی‌ام هست، بچه‌هایم هستند، شوهرم هست، مادر شوهرم هست این بود که ...